[Kan det hende at noe kan skyldes geometri? Jeg påstår ikke, jeg spør.
Kan det hende du er blitt feit og har dårlig kondis, Løge? Jeg påstår ikke, jeg spør. Jeg har lenge holdt følge nerrover, men slitt litt bortover og fått hammeren oppover selv om jeg har kjørt på grisedyre hjul og lette dekk, så jeg tror faktisk ikke det er utstyret som er mitt primære problem. Jeg begynner å tro at jeg rett og slett er for feit, for gammel og for dårlig trent.
Vel. ......
sv
Makan til frekkhet. Det kan hende du får deg en på nesa neste gang jeg møter deg......
Jeg håper ikke denne var myntet på meg og om det var, så refererte jeg til sykkelens geometri....
Nei Juffe, det var til han som påstår at jeg er blitt feit og dårlig trent
En liten kikk på Google viser noe annet. 29" er stort sett raskest, det eneste var en typisk steinete nedkjøring.
Min sykkel ble 1kg lettere med 29" hjulsett og lette rittdekk, kontra standard plus-hjul Maxxis Rekon+ og Maxxis Minion 2.8
Jeg syklet Farrisrunden på plus hjul, megatungt! Følte jeg måtte jobbe betraktelig mere enn de andre rundt meg på grus/asfalt. I terrenget hadde jeg nok en liten fordel.
Du må nesten sammenligne epler med epler. Hadde du satt på 29 Minion 2,5 WT hadde vekten gått opp. Samme type dekk og hjul er det ca 100-150 gram forskjell på 29 og 27,5
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg kjørte på 27,5-pluss RR 2,8 på Valdresrittet (Scott 700 tuned) og var vel den eneste på hele rittet jeg kunne spotte som stilte med pluss-dekk. Denne dagen var det knusktørrt og raske grusveien. Dette rittet er dog et "grusritt" med en del sti. Ble kjørt av teten etter første klatringen og bet meg på halen inn i første terrengparti. Deretter bar det ut på grusen hvor jeg rett og slett sleit med å ligge i 6-mannsrulla, med ryttere jeg vanligvis skal kjøre greit med. Ble deretter kjørt av denne gjengen i neste grusklatring..På stipartiene kjørte jeg inn flere ryttere, men ikke nok til å ta igjen det tapte på grusen.......Altså plussen var merkbar raskere på stier og nerrover, men grus og grusklatring tapte jeg relativt mye......Håper på lite grus på Ultraen, ellers er jeg jaggu usikker på om det blir 29``x 2.35 eller 27,5 x 2,80
Jeg synes og + utgave av RocketRon 3.0 liteskin er litt "seige" på grus og asfalt i forhold til RR i 2.25 og 29. Flyttet RR 3.0 foran og satte dette bak. Ble merkbart raskere og fint grep i skauen også. https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/de...953-p0000091869
Antar det er grunneiere som ikke vil at Nevelfjellet som skal brukes ? For en klarer jo ikke å slite ut de stiene mer med 4-5-600 syklister på UB. Er jo en autostrada. Syklet der på søndag. Møtte mange fotgjengere, og alle utenom en var blide og hilste og ga tilrop. Han som ikke var blid var kledd for minusgrader, og tror han hatet fjellet og kona som hadde dratt han ut av hytta mer en oss som syklet.
Men det er bare å akseptere at Nevelfjellet ikke er på programmet, men mye annen moro så meld dere på.
Nevelfjell er et av de fremste turmålene for lillehamringer og det er like lurt å brøyte seg fram her på sykkel i helgene som mellom Ullevålseter og Sognsvann... Sykler selv Nevelfjell kun på kveldstid midt i uka nettopp pga. dette. Det er så mye sti og fjell å ta av at ser ingen grunn til at ikke fotfolket kan få Nevelfjell i fred både på rittdagen og ellers
Dersom det er regn på et ritt som dette, hva har dere på dere?
Jeg har diverse regnjakke varianter, så det er ikke noe problem, men hva med shorts/ bukse, hansker etc? Det hender jo at det kommer regn når jeg er ute å stisykler, men her skal man jo være ute i mange timer.
Antar det er grunneiere som ikke vil at Nevelfjellet som skal brukes ? For en klarer jo ikke å slite ut de stiene mer med 4-5-600 syklister på UB. Er jo en autostrada. Syklet der på søndag. Møtte mange fotgjengere, og alle utenom en var blide og hilste og ga tilrop. Han som ikke var blid var kledd for minusgrader, og tror han hatet fjellet og kona som hadde dratt han ut av hytta mer en oss som syklet.
Men det er bare å akseptere at Nevelfjellet ikke er på programmet, men mye annen moro så meld dere på.
Nevelfjell er et av de fremste turmålene for lillehamringer og det er like lurt å brøyte seg fram her på sykkel i helgene som mellom Ullevålseter og Sognsvann... Sykler selv Nevelfjell kun på kveldstid midt i uka nettopp pga. dette. Det er så mye sti og fjell å ta av at ser ingen grunn til at ikke fotfolket kan få Nevelfjell i fred både på rittdagen og ellers
Jeg har diverse regnjakke varianter, så det er ikke noe problem, men hva med shorts/ bukse, hansker etc? Det hender jo at det kommer regn når jeg er ute å stisykler, men her skal man jo være ute i mange timer.
Noen som har erfaring på dette?
Spørs jo på temp, men med 7-8 grader og regn vil jeg nok velge ett eller annet i Gabbasegmentet. Evt noe lettere men med regnjakke.
Syklet i regnværet i 2016, og klarte meg med løse ben og armer i tillegg til vindtett supertrøye under vanlig sykkeltrøye/-bukse.
Prøver i det lengste å unngå regnjakke, den gjør bare at man blir våt innenfra istedet for utenfra... (Har den selvfølgelig med i sekken i tilfelle stopp).
Noen som har erfaring på dette?
Kommer an på temperatur, men er det kaldt blir det Kalas rainmem (tilsvarende Gabba). Er det ikke fullt så kaldt blir det Kalas Shark. Normal temp så blir det vanlig trøye med regnvest.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Syklet i regnværet i 2016, og klarte meg med løse ben og armer i tillegg til vindtett supertrøye under vanlig sykkeltrøye/-bukse.
Prøver i det lengste å unngå regnjakke, den gjør bare at man blir våt innenfra istedet for utenfra... (Har den selvfølgelig med i sekken i tilfelle stopp).
2016 var jo ikke spesielt kaldt, rundt 15 grader, men sølete og vått. Regnet jo mye natta før, og kom noen skikkelige regnskyll underveis, men også lengre perioder uten regn. Kjørte da tynn ulltrøye, løse ermer, klubbtrøye og vindvest. Blei jo søkk våt, men temperaturmessig var det helt fint.
I fjor var det jo mye kaldere ved start, men sykt fint vær og sola varma opp underveis. Hadde omtrent det samme på som året før, men ble litt vel varmt siste 3 timene pga vesten. Var ganske usikker i fjor minnes jeg.
Skal regne bra før jeg velger regnjakke, blir så klamt inni. Har kun Fjørå Dri1 og den er fin den, men til ritt i 7 timer er jeg usikker. Ulltrøye og vindvest funker såfremt det ikke er for kaldt.
2016 var jo ikke spesielt kaldt, rundt 15 grader, men sølete og vått. Regnet jo mye natta før, og kom noen skikkelige regnskyll underveis, men også lengre perioder uten regn. Kjørte da tynn ulltrøye, løse ermer, klubbtrøye og vindvest. Blei jo søkk våt, men temperaturmessig var det helt fint.
I fjor var det jo mye kaldere ved start, men sykt fint vær og sola varma opp underveis. Hadde omtrent det samme på som året før, men ble litt vel varmt siste 3 timene pga vesten. Var ganske usikker i fjor minnes jeg.
Skal regne bra før jeg velger regnjakke, blir så klamt inni. Har kun Fjørå Dri1 og den er fin den, men til ritt i 7 timer er jeg usikker. Ulltrøye og vindvest funker såfremt det ikke er for kaldt.
Om jeg ikke husker feil så er det vel et krav til regn-/vindtett jakke og bukse i sekken så det er forsåvidt enkelt å planlegge bekledning
Syklet torsdag morgen forrige uke, dagen etter skikkelig regnskur. Var så godt som tørt da. Kommer vel an på nedbør frem mot ritt dagen, men ligger an til tørt føre!
Syklet torsdag morgen forrige uke, dagen etter skikkelig regnskur. Var så godt som tørt da. Kommer vel an på nedbør frem mot ritt dagen, men ligger an til tørt føre!
Jeg syklet halve løypa på søndag etter meget kraftig regn, og veldig store deler av stiene var helt tørre og fine. Andre steder var det noen pytter og dammer, men gjørmedekk er det absolutt ikke behov for. Stiene til fjells tåler ekstremt mye nedbør. Mye mer enn rytterne ;-)
Jeg syklet halve løypa på søndag etter meget kraftig regn, og veldig store deler av stiene var helt tørre og fine. Andre steder var det noen pytter og dammer, men gjørmedekk er det absolutt ikke behov for. Stiene til fjells tåler ekstremt mye nedbør. Mye mer enn rytterne ;-)
Da blir det Fast Trak 29x2.35. Jeg kommer til å gå ned de verste steinrøysene er jeg redd for.
Skal sykle for første gang i år. Har et par ubrukte Barzo 2.35 tnt jeg vurderer å sette på. Noen som har erfaring med disse på tørt og vått føre? Evt andre dekk?
Vi anbefaler at du ikke tester løypa på lørdag, det vil være målgang ved Håkons Hall hele dagen. I tillegg vil UltraBirken gå i samme trasè fra kl. 13.00.
Kan se ut til at det blir en annen inngang mot mål en vanlig Birken har :-)
Hentet fra løypebeskrivelse til Ungdomsbirken: Vi anbefaler at du ikke tester løypa på lørdag, det vil være målgang ved Håkons Hall hele dagen. I tillegg vil UltraBirken gå i samme trasè fra kl. 13.00. Kan se ut til at det blir en annen inngang mot mål en vanlig Birken har :-)
Den var observant. Knall med ny avslutning !! Håper ny variant starter langt oppi høgget.
Og ser man på arenakartet for Lillehammer som var i siste nr av Birkebeiner bladet så ser man også der at Ultra har en annen inngang en ordinære Birken.
Hentet fra løypebeskrivelse til Ungdomsbirken: Vi anbefaler at du ikke tester løypa på lørdag, det vil være målgang ved Håkons Hall hele dagen. I tillegg vil UltraBirken gå i samme trasè fra kl. 13.00. Kan se ut til at det blir en annen inngang mot mål en vanlig Birken har :-)
Den var observant. Knall med ny avslutning !! Håper ny variant starter langt oppi høgget.
Dette kan jo tyde på at det blir samme innkjøring fra Sjøsetervegen til Kanalen som i 2016, men istedet for ned asfalten tar vi Nedfartsløypa der også ungdomsbirken kjører ned mye av traseen utifra løypekartet. Evt. ta til venstre ved gapahuken(der man tar rett fram til Kanalen), smal og fin sti over Kvitmannsberget for så å kjøre ned Nedfartsløypa.
Noen som tenker det er ok å ta med seg en liten campingvogn og overnatte opp på den store parkeringen, der stien opp til Nevefjell går ? Tenker da mht "lovlighet" ? Var det noen som campet der i fjor ? evt andre plasser det er ok å stå over natta ? Det er vel egen birkcamping oppe på skistadion som kan være aktuelt, men hadde vært digg å bo der oppe. Er det bom opp til Nordsæter som en må igjennom for å komme til Pellestova eller bør/må man kjøre opp fra Øyer til Pellestova ?
Og er det kortere å sykle om Nordsæter en Øyer og opp til Pellestova ? mindre klatring. Går jo busser og evt haike med noen får å hente bil. Men må likevel vente på samboer som starter 30-40 min senere, og nok bruker litt mer tid igjennom. Om jeg gidder å sykle etterpå er noe jeg må ta et valg der og da. Evt går det jo busser opp som jeg kan ta, mulig det ikke blir så mye mer venting.
Er det bom opp til Nordsæter som en må igjennom for å komme til Pellestova eller bør/må man kjøre opp fra Øyer til Pellestova ?
Det er bom ved Nordseter du kan betale i for å kjøre opp til Pellestova.
Sitat: Oddefa
Og er det kortere å sykle om Nordsæter en Øyer og opp til Pellestova ?
Det var så bra spurt så jeg tegna det på Strava og sjekket :-) Fra Hallen til Pellestova via Nordseter er det 25 km og ca 1000 høydemeter. Via Øyer er det 23 km og ca 1150 høydemeter. Jeg vil tro at det er mer asfalt via Øyer. Jeg hadde tatt bussen
PS. Du kan jo sykle over Nevelfjell på returen også
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.