Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ett eller to krankdrev?

Ett eller to krankdrev? #2433158 27/08/2017 16:44
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 104
K
Klang Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 104
I søken på ny sykkel går det som det pleier, googlingen tar fatt, og jeg skjønner nå at jeg trenger en grusræser!

Spørsmålet er, 1x11 vs to drev (kompaktkrank)...hvor mye mister man på 1x11 på landeveien? BMC RM02 eller 03 er de jeg har høyest opp på lista...og ser at de kommer med 1x11 i 2018 modellene...

Re: Ett eller to krankdrev? [Re: Klang] #2433166 27/08/2017 17:20
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Denne er ganske kjekk og gir deg et korrekt svar http://www.bikecalc.com/gear_ratios


Create the problem and sell the solution
Re: Ett eller to krankdrev? [Re: Klang] #2433182 27/08/2017 18:08
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
BMC vil ta det ille opp om du kaller Roadmachine grusracer ICON_WINK Det er ikke bare flisespikkeri, men sier noe om hva sykkelen er laget for. RM er en landeveissykkel som også takler grus, i motsetning til grusracere/eventyrsykler som også takler landevei. Om formålet primært er å sykle på grus, ville jeg sett på sykler som disse: Cycling Weekly: Best gravel bikes for 2017 and 2018 .

Kalkulatoren som Duff kobler til, gir deg utvekslingen for de forskjellige mulige kombinasjonene mellom krank-klinger og kassettdrev, men den fanger ikke like klart opp spranget mellom de forskjellige girene. Man kan sette opp 1x11 slik at bredden i utvekslingen (tyngste og letteste gir) blir tilnærmet lik 2x11, men sprangene mellom de forskjellige girene vil nødvendigvis bli større på 1x11 (gitt at man bruker større kassett). Til tursykling behøver ikke det være et problem - det avhenger av personlige preferanser - men om du sykler sammen med andre som har 2x11, eller sykler ritt, vil hoppene kunne oppleves som for store og du kan komme til å savne rett utveksling for å holde farten og rytmen.

Så vidt jeg kan se, er det bare én modell av RM 2018 som kommer med en-delt 1x11 (?). Det er RM 03 Three med en-delt 40 x 11-42. Øvrige modeller av RM 02 og 03 kommer så vidt jeg vet med to-delt 50/34 x 11-34 (RM 03 Two) eller 11-32 (øvrige RM 02 og 03)

Tyngste og letteste utveksling for de forskjellige modellene blir så vidt jeg kan se:
RM 03 Three: 3,64 og 0.95
RM 03 Two: 4,55 og 1,00
Øvrige RM 02 og 03: 4,55 og 1,06

Med 1x11 som satt opp på RM 03 Three vil altså tyngste gir være betydelig lettere enn øvrige modeller. Letteste gir være også lettere enn øvrige modeller. Om dette er en fordel eller ulempe avhenger av tiltenkt bruk, personlige preferanser, kadens/tråkkfrekvens, styrke og kondisjon.

Og som nevnt over, vil sprangene mellom girene nødvendigvis bli større på 1x11 enn 2x11. Når det dukker opp 1x12 for landvei, vil denne ulempen bli mindre.

Selv opplever jeg 1x11 som en fordel i terreng (enklere å gire under krevende forhold), men opplever ingen ulemper av betydning med 2x11 på landevei og grus ICON_SMILE

Re: Ett eller to krankdrev? [Re: Klang] #2433213 27/08/2017 19:35
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 45
Fiffik78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 45
Mine små tanker er at 1x11 er vesentlig hyggeligere oppover og todelt vesentlig bedre nedover og bedre bortover. Men, enkelheten i 1x11 er så deilig, rent, pent, lett å gjøre rent, mindre å justere, enklere giring, mindre service. Kan vanskelig se at jeg går tilbake på noen sykkeltyper. Med feks 44 drev foran holder du mer enn greit tempo på flatmark også


2019 Surly Midnight Special
2018 Trek Checkpoint SL5
Re: Ett eller to krankdrev? [Re: Klang] #2433286 28/08/2017 06:16
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 104
K
Klang Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 104
Takk for utfyllende svar som selvsagt spriker i alle retninger. ICON_CRAZY

Konklusjonen blir vel at jeg må enda lenger ned i tenkeboksen mht.landeveissykkel med gruskababilitet eller motsatt...

Redigert av Klang; 28/08/2017 06:16.
Re: Ett eller to krankdrev? [Re: Klang] #2433323 28/08/2017 07:50
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Det kommer nok litt an på hvor og hvordan du tenker å bruke sykkelen. 1x11 vil fungere fint til turer i skogen hvor man kanskje ikke sykler stort fortere enn 40km/t. Men det er vanskelig å oppnå både lett nok og tungt nok gir på asfalt, samt at sprangene mellom girene blir så store at det kan være vanskelig å finne riktig frekvens.

Jeg har bygd om til 1x10 på min gamle cx. Sykkelen ble finere å se på og litt lettere å holde ren, men ganske irriterende at den aldri kommer over 45 på asfalten ICON_WINK

Re: Ett eller to krankdrev? [Re: DuffMcShank] #2433532 28/08/2017 12:54
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: DuffMcShank
Denne er ganske kjekk og gir deg et korrekt svar http://www.bikecalc.com/gear_ratios

Denne er kanskje enda kjekkere: ritzelrechner.de
Her kan du sammenlikne 1x11 og 2x11 direkte, med en haug ulike kassetter, drev, hjuldiametre og dekkdimensjoner. Du kan leke med kadens også, og se resultanthastighet av girvalg og kadens. Skikkelig grundig. Tysk, selbstverständlich.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ett eller to krankdrev? [Re: Valentino] #2433835 29/08/2017 10:19
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: Valentino

Her kan du sammenlikne 1x11 og 2x11 direkte, med en haug ulike kassetter, drev, hjuldiametre og dekkdimensjoner. Du kan leke med kadens også, og se resultathastihet av girvalg og kadens. Skikkelig grundig. Tysk, selbstverständlich.


Det var kalkulatoren som pensjonerer mitt regneark.
Glimrende sak

LarsB


Moderator  support, Valentino