BMC vil ta det ille opp om du kaller
Roadmachine grusracer

Det er ikke bare flisespikkeri, men sier noe om hva sykkelen er laget for. RM er en landeveissykkel som også takler grus, i motsetning til grusracere/eventyrsykler som også takler landevei. Om formålet primært er å sykle på grus, ville jeg sett på sykler som disse:
Cycling Weekly: Best gravel bikes for 2017 and 2018 .
Kalkulatoren som Duff kobler til, gir deg utvekslingen for de forskjellige mulige kombinasjonene mellom krank-klinger og kassettdrev, men den fanger ikke like klart opp spranget mellom de forskjellige girene. Man kan sette opp 1x11 slik at bredden i utvekslingen (tyngste og letteste gir) blir tilnærmet lik 2x11, men sprangene mellom de forskjellige girene vil nødvendigvis bli større på 1x11 (gitt at man bruker større kassett). Til tursykling behøver ikke det være et problem - det avhenger av personlige preferanser - men om du sykler sammen med andre som har 2x11, eller sykler ritt, vil hoppene kunne oppleves som for store og du kan komme til å savne rett utveksling for å holde farten og rytmen.
Så vidt jeg kan se, er det bare én modell av RM 2018 som kommer med en-delt 1x11 (?). Det er RM 03 Three med en-delt 40 x 11-42. Øvrige modeller av RM 02 og 03 kommer så vidt jeg vet med to-delt 50/34 x 11-34 (RM 03 Two) eller 11-32 (øvrige RM 02 og 03)
Tyngste og letteste utveksling for de forskjellige modellene blir så vidt jeg kan se:
RM 03 Three: 3,64 og 0.95
RM 03 Two: 4,55 og 1,00
Øvrige RM 02 og 03: 4,55 og 1,06
Med 1x11 som satt opp på RM 03 Three vil altså tyngste gir være betydelig lettere enn øvrige modeller. Letteste gir være også lettere enn øvrige modeller. Om dette er en fordel eller ulempe avhenger av tiltenkt bruk, personlige preferanser, kadens/tråkkfrekvens, styrke og kondisjon.
Og som nevnt over, vil sprangene mellom girene nødvendigvis bli større på 1x11 enn 2x11. Når det dukker opp 1x12 for landvei, vil denne ulempen bli mindre.
Selv opplever jeg 1x11 som en fordel i terreng (enklere å gire under krevende forhold), men opplever ingen ulemper av betydning med 2x11 på landevei og grus