Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Har sykkelbutikker det for godt?

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432733 25/08/2017 09:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men du har ingen butikker å anbefale altså? Så veldig god kunde kan du ikke være mao.

Offentlige etater svarer på e-post.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: Sepeda] #2432734 25/08/2017 09:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Sepeda
Sitat: sveinaa
Man trenger ikke gjøre så mye mer enn å lese alle misfornøyd trådene her på forumet for å forstå at det er utfordrende...

+ 1

Er jeg den eneste som gleder meg over stadig større utvalg, rimelige priser, gode betingelser og grundig fagkunnskap? ICON_SMILE Ikke alltid alle faktorer er tilstede hos enhver forhandler samtidig, men alt i alt opplever jeg som kunde at vi har det bedre enn noensinne.

Ja, det er åpenbart forbedringspotensiale. Men jeg sliter med å forstå hvordan det som måtte svikte preger opplevelsene i så høy grad hos mange på forumet (?). Er det virkelig så mye som er vondt og leit der vi svømmer i et hav av stadig flere lekre sykler og stadig nye og bedre komponenter i alle prisklasser?

Som jeg har postet før, synes jeg alt er bedre enn før.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: Sepeda] #2432735 25/08/2017 09:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja, det er åpenbart forbedringspotensiale. Men jeg sliter med å forstå hvordan det som måtte svikte preger opplevelsene i så høy grad hos mange på forumet (?). Er det virkelig så mye som er vondt og leit der vi svømmer i et hav av stadig flere lekre sykler og stadig nye og bedre komponenter i alle prisklasser?

For min del. Før jeg begynte å sykle drev jeg med dykking. Jeg handlet fra én butikk som hadde eksepsjonelt god service og fagkunnskap både i butikk og på nett. Sykling er åpenbart en veldig mye større nisje og jeg fant raskt ut at servicenivået i butikk var langt mer varierende.

Så erfarer jeg at jeg får bedre oppfølging og hjelp fra ulike nettbutikker. Mens servicenivået i butikk er sterkt varierende.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: Sepeda] #2432737 25/08/2017 09:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Man trenger ikke gjøre så mye mer enn å lese alle misfornøyd trådene her på forumet for å forstå at det er utfordrende...

+ 1

Er jeg den eneste som gleder meg over stadig større utvalg, rimelige priser, gode betingelser og grundig fagkunnskap? ICON_SMILE Ikke alltid alle faktorer er tilstede hos enhver forhandler samtidig, men alt i alt opplever jeg som kunde at vi har det bedre enn noensinne.

Jeg opplever det samme som deg. Synes egentlig det er et mangfold og at man kan velge deretter. Synes og folk er hjelpsomme og flinke. Mange gir og god hjelp (service) selv om man ikke blakker seg og.

Kjøpte ny sykkel til jr. på XXL og fikk det jeg opplever som super service. Selger hentet sykkelen på lageret og dro den ut av esken så jr. fikk se fargene. Hadde god opplevelse når jeg hentet den ferdig skrudd sammen et par dager etter også.

En Scott Scale 24" til rett over 10 kg med stivgaffel. Nydelig sykkel.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432738 25/08/2017 09:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Men du har ingen butikker å anbefale altså? Så veldig god kunde kan du ikke være mao.

Offentlige etater svarer på e-post.

Jeg har fått så god service på alle disse butikkene at jeg kommer til å handle der igjen: Oslo Sportslager, Spinn Majorstua, Bikeshop, Bjørn Myhre sport, Birk sport i Bærum (og den på Lillehammer), Tri-Sport, Unaas, Bull ski og kajak majorstua, generelt XXL og sikker noen jeg har glemt.

Nevner og:
Cyklon, Sykkelkomponenter, VPG, Horten Sykkelsport, Ramo, Cycle service nordic + + + +

Men jeg kan godta at jeg er naiv og lite krevende.

Redigert av sveinaa; 25/08/2017 09:52.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432741 25/08/2017 09:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg har opplevd god service fra mange av de samme. Ganske mange som ikke er LBS riktignok.

Men her snakker du om å bygge kundeforhold og så shopper du bare rundt.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432742 25/08/2017 10:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tror jeg vill fulgt med på en ren Sveinaa-anonymous22-ping-pong-tråd uten definert tema :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432743 25/08/2017 10:10
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
(...)
Den beste kunden er den som legger igjen mest penger.

Den beste kunden er den som kommer tilbake vil jeg heller si.

LarsB

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: EmilZipp] #2432750 25/08/2017 10:17
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: EmilZipp
Sitat: larsb
(...)

LarsB

Den beste kunden er den som legger igjen mye penger, er fornøyd, forteller det til alle andre (gjerne skryter i "framsnakking tråden") og får kompiser/familie/naboer osv til å handle samme sted...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: larsb] #2432753 25/08/2017 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
(...)

LarsB

Nei. Butikker lever av kunder som kjøper varer. Det er ikke nok at man går inn i butikken. En kunde som kjøper noe for 10000 kroner og aldri kommer igjen, er mer verd enn en kunde som kjøper for 1000 kroner fire ganger.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432754 25/08/2017 10:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har opplevd god service fra mange av de samme. Ganske mange som ikke er LBS riktignok.

Til tider kjøper jeg mye sykkelutstyr. Jeg ramset nå opp det jeg kom på av gode opplevelser gjennom årene. Kan hende jeg har hatt flaks.

Jeg skjønner heller ikke helt hvor du vil. Mener du jeg ikke burde dra frem alle jeg har hatt gode opplevelser med? Eller skal du ha frem et annet poeng? Du spurte om anbefalinger jeg forteller deg hvor jeg har hatt gode opplevelser. Eller mener du jeg er illojal mot en butikk siden jeg trekker frem at jeg har hatt gode opplevelser i andre?

Det må da være lov å være fornøyd?

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: bjerkseth] #2432757 25/08/2017 10:38
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: bjerkseth

Og hva forteller det deg? Jo, sykkelbutikkene har mye dårligere margin enn hva de aller fleste i denne tråden her tror. Når folk er misfornøyd med 20 % i forhåndsrabatt på Specialized da har man virkelig ikke peiling på hva butikkene faktisk betaler for sykler.

Jeg har et forhold til min lbs Heino Cykler. Har handlet utelukkende hos den i +/- 10 år nå. Jeg kjøpte tidligere Scott, men etter Heino ble uvenner med Scott importøren i DK, gikk de over til Specialized.

Jeg var i markedet for en 29" Sworks, og tenkte jeg skulle prute litt på prisen. Det kan selvsagt skyldes dollarkurs etc, men jeg ble svært overrasket over hvor lite den butikken satt igjen med etter salg. Så, når jeg nå skal ha en SWorks Tarmac, hadde jeg vært super fornøyd med 20%, men det tviler jeg på er mulig.

De er også imponerte over hvor mange nordmenn som går for toppmodeller. Henrik på Heino hadde hørt om en butikk i Oslo som solgte 400 Sworks sykler i året, og syns det rått for kun 1 butikk. Om det er sant aner jeg dog ikke.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432761 25/08/2017 10:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Til tider kjøper jeg mye sykkelutstyr. Jeg ramset nå opp det jeg kom på av gode opplevelser gjennom årene. Kan hende jeg har hatt flaks.

Jeg skjønner heller ikke helt hvor du vil. Mener du jeg ikke burde dra frem alle jeg har hatt gode opplevelser med? Eller skal du ha frem et annet poeng? Du spurte om anbefalinger jeg forteller deg hvor jeg har hatt gode opplevelser. Eller mener du jeg er illojal mot en butikk siden jeg trekker frem at jeg har hatt gode opplevelser i andre?

Jeg trodde at når du snakker om å bygge kundeforhold, at du hadde én eller to butikker du kjøpte det meste oss. Og støttet den/de LBSen(e). Men så handler du her og der, inkludert Xxl og Bikeshop.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432768 25/08/2017 11:20
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg trodde at når du snakker om å bygge kundeforhold, at du hadde én eller to butikker du kjøpte det meste oss. Og støttet den/de LBSen(e). Men så handler du her og der, inkludert Xxl og Bikeshop.

Hva skal til for å bygge et godt kundeforhold da?

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432771 25/08/2017 11:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er jo du som snakker om å bygge kundeforhold. Jeg bare handler jeg.
Jeg tror du henger mye i sykkelbutikken og skravler uten å legge igjen særlig med penger.
Og attpåtil betaler du enda mindre enn andre pga. stor rabatt. Minner litt om venner av band, som skal stå på gjestelista, men liksom "støtter bandet/vennene".

Redigert av anonym22; 25/08/2017 11:35.
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432775 25/08/2017 11:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er jo du som snakker om å bygge kundeforhold. Jeg bare handler jeg.
Jeg tror du henger mye i sykkelbutikken og skravler uten å legge igjen særlig med penger.
Og attpåtil betaler du enda mindre enn andre pga. stor rabatt. Minner litt om venner av band, som skal stå på gjestelista, men liksom "støtter bandet/vennene".

Egentlig ikke. Henger ikke så mye i butikker mer. Jeg pleier å være høflig, smile, se folk i øynene og si tusen takk når jeg får hjelp. Da blir man ofte møtt med det samme ICON_SMILE

Jeg kjøpte feks ny sykkel i våres. Da ble det ved en feil montert på en krank med feil armer. Jeg oppdaget det rett utenfor butikken og ga beskjed om det og de byttet krank i løpet av 5 minutter. Noen ville nok hengt seg opp i at noen hadde gjort feil og fokusert på det, mens jeg skjønner at feil kan gjøres og ser det positive i at de ordner opp sånn at det blir riktig ICON_SMILE

Så du tenker jeg er en "snylter" som ødelegger for butikkene der jeg handler?

(Også forventer jeg ikke at noen kan gi meg fasitsvar på ting som vil oppfattes subjektivt ved bruk.).

Redigert av sveinaa; 25/08/2017 11:50.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432777 25/08/2017 11:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men hva er det du mener når du snakker om gode kundeforhold? Du har jo nevnt det flere ganger. Høres ut som du bare handler, som oss andre.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432784 25/08/2017 12:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg nevnte kundeforhold på denne måten:
Jeg tror butikkene har en grei følelse på hva som skal til for å selge en sykkel til 40K på forhåndssalg. Tipper egentlig de har lært over tid at veldig få "løse" eposter og telefoner materialiserer seg i noe, og at gode kundeforhold er det som gjelder...

De beste avtalene ved forhåndssalg får man som oftest gjennom klubb.

Se dette fra butikkens side. De må av og til prioritere om de vil bruke tiden sin på å møte kunder ansikt til ansikt i butikken eller svare på eposter som: hvor mye rabatt kan jeg få på forhåndssalg? Uten at det er noen fasit så kan det hende at en fysisk butikk over tid får mange flere gode kundeforhold pga. upåklagelig service og oppfølging i butikken enn å svare på eposter om størst rabatt.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432787 25/08/2017 12:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du har nevnt det flere ganger. Det blir jo ikke nødvendigvis kundeforhold av at jeg handler masse fysisk i en butikk heller. Før i tida ble det det, siden de samme folka jobba i butikken i flere år. Det gjør de jo ikke lenger.

Hvis butikkene tenker som deg, går de snart konk.
Hvor mange gidder bruke bilbutikk/merkeverksted som ikke prioriterer e-post?

Dette handler om mer enn spørsmål om forhåndsrabatt. Trådstarter vet jo ikke engang om han har fått bestilt eller ei.

Redigert av anonym22; 25/08/2017 12:22.
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432798 25/08/2017 12:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ok. Kan godt hende de går konk da. Jeg opplever bare at du velger å forholde deg til noe som per i dag ikke er reelt. Jeg klarer ikke det fordi jeg vil ha gode handle opplevelser i dag og da må jeg forholde meg til hvordan det er i dag og ikke hvordan det er om x antall år når alt er automatisert (eller hva det blir.)...

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: GeirK] #2432800 25/08/2017 12:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: GeirK
(...)

LarsB

Nei. Butikker lever av kunder som kjøper varer. Det er ikke nok at man går inn i butikken. En kunde som kjøper noe for 10000 kroner og aldri kommer igjen, er mer verd enn en kunde som kjøper for 1000 kroner fire ganger.

Enig med deg, hvis dette er fasit når kunden er død, eller butikken er konkurs. Men hvis du gir den kunden som har handlet for tusen kroner fire ganger en god opplevelse er det ikke usannsynlig at det neste titusenkronerskjøp blir hos deg.

En kunde som kjøper for 10 000 og føler seg dårlig behandlet legger sine neste 10 000 et annet sted. Og så poster han på terrengsykkel etterpå.

LarsB

Redigert av larsb; 25/08/2017 12:45.
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432806 25/08/2017 12:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ok. Kan godt hende de går konk da. Jeg opplever bare at du velger å forholde deg til noe som per i dag ikke er reelt. Jeg klarer ikke det fordi jeg vil ha gode handle opplevelser i dag og da må jeg forholde meg til hvordan det er i dag og ikke hvordan det er om x antall år når alt er automatisert (eller hva det blir.)...

Nei, det jeg gjør er å kritisere butikker for å ikke besvare e-post, samt ikke ha noe som helst formalisert dokument når man forhåndsbestiller. Det er standard i andre bransjer.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432808 25/08/2017 12:53
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei, det jeg gjør er å kritisere butikker for å ikke besvare e-post, samt ikke ha noe som helst formalisert dokument når man forhåndsbestiller. Det er standard i andre bransjer.

Ok, da har nok jeg misforstått deg.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432810 25/08/2017 12:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: runeFK
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized.

Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler...

Hvordan får man kundeforholdet du snakker om her for eksempel? I fysisk butikk legger man jo bare igjen navn på større varer. Kunden som sender e-post kan jo ha handlet masse? Det er fordelen med nettshopping iallfall, alle kjøp er logget.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432813 25/08/2017 13:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: runeFK
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized.

Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler...

Hvordan får man kundeforholdet du snakker om her for eksempel? I fysisk butikk legger man jo bare igjen navn på større varer. Kunden som sender e-post kan jo ha handlet masse? Det er fordelen med nettshopping iallfall, alle kjøp er logget.

Jeg vet ikke. Jeg er kanskje naiv og innbiller meg at kundeforhold og personlig kommunikasjon er viktigere enn det er?

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: sveinaa] #2432814 25/08/2017 13:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Igjen gjentar du det. Kundeforhold og personlig kommunikasjon. Det betyr å henge i butikken det da? Jeg tror ikke de som legger igjen mest penger totalt sett er samsvarende med de som er så ofte i butikken at de "kjenner" de ansatte.

Dette handler ikke om du er naiv. Jeg spør bare hva du legger i kundeforhold. Jeg trodde det var å handle. Uten å vise visittkort hver gang.

Redigert av anonym22; 25/08/2017 13:26.
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432816 25/08/2017 13:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg forstår ikke lenger hva du mener, så jeg setter gir meg ICON_SMILE

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: Øyvind V] #2432843 25/08/2017 17:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Øyvind V
Jeg tror butikkene må endre adferd (rutiner på lesing/svar på mail og meldinger på Facebook), men kundene bør kanskje også skru ned forventningene litt. Butikkene får antakelig ganske mange henvendelser med spørsmål om pris på den og den sykkelen/fjellskoa/regnjakken/skipakken osv., og det er vanskelig å svare alle godt nok så raskt som kundene ønsker. Dessuten tror jeg butikkene vet at kunder som spør om rabatt på forhåndsordre på mail, ikke er den type kunde de egentlig ønsker seg. Butikkene ønsker seg kunder som kommer innom slik at de kan drive med mersalg, og skape en god kunderelasjon. Ikke kunder som sender samme mail til 10 butikker og kjøper sykkelen der man får størst rabatt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor trådstarter her skal forvente mindre av sykkelbutikkene enn han som andre er vant med når man henvender seg til andre typer forretninger?

Mersalget skjer jo når kunden henter sykkel ifb. forhåndsbestilling, så da må jo butikken neste lande forhåndssalget først. Det er jo ikke egentlig pris det konkurreres på, den er ca. lik på samme merke mellom butikkene. Så de bør jo konkurrere på hva de kan tilby av ekspertise. Bjørn Myhre skriver f.eks. litt om det.

Når jeg forhåndsbestilte Trek i fjor valgte jeg Spinn framfor Oslo sportslager fordi jeg hadde mer trua på verkststedet. Selv om depositumet var mer enn fire ganger (dvs. over 20 tusen nesten åtte måneder før levering) så høyt. Hadde en butikk gitt mer tillitsvekkende info i form av noe kontraktsliknende, hadde det betydd mye for mitt valg.
-Hva om butikken kommer med en annen pris når en henter sykkelen?
-Hva om de ikke klarer å levere?
-Hva om de går konk?
Osv.
Er det noen som betaler håndtverkere depositum uten noe som helst papir med avtale?

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: Øyvind V] #2432851 25/08/2017 17:49
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E

Jeg tror butikkene må endre adferd (rutiner på lesing/svar på mail og meldinger på Facebook), men kundene bør kanskje også skru ned forventningene litt.

Min forventning er egentlig beskjed, svar på Mail i løpet av neste arbeidsdag. Det er ikke veldig storforlangende.

Butikkene ønsker seg kunder som kommer innom slik at de kan drive med mersalg, og skape en god kunderelasjon. Ikke kunder som sender samme mail til 10 butikker og kjøper sykkelen der man får størst rabatt. Selger man én kjempedyr sykkel med 30 % rabatt sitter man kanskje igjen med 5-6.000,- i fortjeneste (men det å svare på mail og følge opp bestillinger har jo også en alternativkostnad).

Forhåndssalg av sykkel må være det enkleste salget av alle? Flesteparten vet hva de skal ha, og med en smidig prosess så får man en fornøyd kunde. Butikker må gjerne ønske seg mersalg, det er forståelig, men som du skisserer er valget for kunde her mellom flere, og salg eller ikke salg. Da burde dette være lettjente penger tross alt?

En prosentsats og ei prisliste hadde gjort meg fornøyd. Så enkelt,

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: anonym22] #2432867 25/08/2017 19:04
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
Notert

Neimen nå funka ikke sittering. Den kommentaren var til voksenopplæringen tidligere

Redigert av runeFK; 25/08/2017 19:06.

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support