Canyon Endurace er mer "racer" enn de to andre.
Det kan vel være både fordel og ulempe.
Fuji Jari fra Birk bør også på listen din. Markedsføres som cyclocross, men såvidt jeg forstår er dette en "grusracer" og ikke cx for konkurranse.
Jari må du helt opp i 20.000 for å få hydrauliske skivebremser på.
Du sier det er fordeler og ulemper med at sykkelen er "mer racer". Kan du fortelle litt mer om hvilke fordeler og ulemper du ser? Jeg kan ikke en pøkk om racersykler og grussykler, så jeg tar gjerne en kjapp innføring. Min forståelse er at en grussykkel er racersykkelens tvillingbror bare med breie dekk.
Den Jarien er sIkkert en feiende flott sykkel, men 20.000kr blir alt for meget. Men hyl ut hvis du ser den på salg.
Først og fremst sitter det et bedre hjulsett på den. Vil også trekke frem at det sitter komplett 105 gruppe på den, på Scotten har de Ultegra bak, 105 resten og RS500 krank, mens Gaviaen har 10-delt Tiagra. (Forøvrig en svært bra gruppe i nyeste generasjon). Enduracen har i tillegg gjort "rent bord" i en rekke tester av anerkjente sykkelsider og blader, inkludert Landevei, og attpåtil veier den hele 2kg mindre enn de to andre alternativene.
Uten at jeg kan altfor mye om geometri, så vil jeg anta at frøkna vil finne seg bedre til rette på en ramme med dame geometri også, dette er også tatt hensyn til i form av lengde på krankarmer osv på Canyonen.
Det som da eventuelt trekker ned for Canyonen er at du har mulighet til å kjøre opp mot 40mm dekk, type Schwalbe G-One - som på de to andre. At den da ikke er på lager i størrelsen dere trenger, og at den ikke kan kjøpes i en fysisk butikk.
Når det er sagt så fremstår både Gaviaen og Scotten som gode kjøp, litt usikker på hvilken pris du har funnet Scotten til - men ville absolutt anbefalt å kjøpt en sykkel dere kan fysisk prøve i butikk.
Viste den Canyonen til kjærringa, hun hadde absolutt lyst på den i rød, men det hjelper ikke når sykkelen er utsolgt.
Når det gjelder geometri så er hun motsatt i kroppen enn det som ofte legges til grunn for damegeometri. Hun er kort i beina og lang i overkroppen. Så i hennes tilfelle trenger det ikke å være en fordel med damegeometri (kanskje med unntak av standover, men det er kanskje ikke så avgjørende på en grusracer). Men "damefarger" liker hun åpenbart.
Scotten fant vi forøvrig til 14800kr.