Hei!
Jeg kan lite om sykkel, men har begynt å sykle en del i det siste. Tenker å fortsette med dette, men sliter litt med utstyret. I dag bruker jeg en Diamant Union 20 som jeg har arvet. Det som ikke er i orden er følgende:
- Styret er løst, det kan vippes opp og ned et par cm
- Hvis jeg tråkker hardt (spesielt i oppoverbakker) kan den «hoppe over» litt. Dvs. kjedet hopper ikke av, men det er ubehagelig og fører til at jeg faller fremover
- Bremsene er ikke helt gode. Kabelen til bakbremsen faller for langt ut på styret, og får ikke rettet det ved å justere bak
- Girene er ikke alltid helt greie å ha med å gjøre
Jeg har forsøkt å skru på den, men må nok ha en del nye deler for å ordne det. Siden sykkelen var rimelig og begynner å bli noen år gammel lurer jeg på om det er bedre å bytte den ut enn å reparere den. Lurer derfor på om noen her har tips til ny sykkel? Vil det være lurt å kjøpe helt nytt, eller kan det være noe å spare på å handle brukt?
Bruksområder er hovedsaklig pendling mellom Asker og Oslo, ca. 20 km hver vei. Det er en fordel om sykkelen kan brukes på vinteren. I tillegg er det noen lengre turer innimellom, men det viktigste er pendling. Det er en fordel med skjermer, og også fint med mulighet til å montere vesker for å slippe sekk. Prisområde er mellom 5 000 - 10 000 kr. Vil ha så rimelig som mulig, men hvis det er merkbar forskjell om man går opp i pris kan jeg vurdere det.
Setter stor pris på tips