Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reparere eller kjøpe ny sykkel?

Reparere eller kjøpe ny sykkel? #2430943 20/08/2017 19:06
S
spacern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei!

Jeg kan lite om sykkel, men har begynt å sykle en del i det siste. Tenker å fortsette med dette, men sliter litt med utstyret. I dag bruker jeg en Diamant Union 20 som jeg har arvet. Det som ikke er i orden er følgende:

• Styret er løst, det kan vippes opp og ned et par cm
  • Hvis jeg tråkker hardt (spesielt i oppoverbakker) kan den «hoppe over» litt. Dvs. kjedet hopper ikke av, men det er ubehagelig og fører til at jeg faller fremover
  • Bremsene er ikke helt gode. Kabelen til bakbremsen faller for langt ut på styret, og får ikke rettet det ved å justere bak
  • Girene er ikke alltid helt greie å ha med å gjøre

Jeg har forsøkt å skru på den, men må nok ha en del nye deler for å ordne det. Siden sykkelen var rimelig og begynner å bli noen år gammel lurer jeg på om det er bedre å bytte den ut enn å reparere den. Lurer derfor på om noen her har tips til ny sykkel? Vil det være lurt å kjøpe helt nytt, eller kan det være noe å spare på å handle brukt?

Bruksområder er hovedsaklig pendling mellom Asker og Oslo, ca. 20 km hver vei. Det er en fordel om sykkelen kan brukes på vinteren. I tillegg er det noen lengre turer innimellom, men det viktigste er pendling. Det er en fordel med skjermer, og også fint med mulighet til å montere vesker for å slippe sekk. Prisområde er mellom 5 000 - 10 000 kr. Vil ha så rimelig som mulig, men hvis det er merkbar forskjell om man går opp i pris kan jeg vurdere det.

Setter stor pris på tips ICON_SMILE

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2430948 20/08/2017 19:19
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Velkommen til forumet!

Betale noen for å bytte gir og bremsewire, samt trolig bytte drivverk (punkt 2) vil gjør det til en brukbar sykkel igjen.
Punkt 1 kan du fikse selv, hvis ikke er det ca 30 sekunder å fikse når du får ordnet det andre.
Om det er dyrt? Tja, avhenger helt av hva utstyr som blir satt på. Høres ut som lav prisklasse, og så lenge du ikke har noe helt ukurant drivverk så kan et billig nivå av Shimano utstyr settes på.

Hva med å ta den med til et verksted eller to og be om prisoverslag?

Om du bytter den ut, så høres det ut som du skal kjøpe ny. Ja det er mye å spare på kjøpe brukt, men det mener jeg at du bare bør gjøre om du har litt "peil". Da er det lettere å gjøre et godt bruktkjøp og ikke ende opp med å kjøpe katta i sekken og utbedre feil og mangler i etterkant.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2430994 20/08/2017 20:57
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Selv enkle reparasjoner som trengs her blir fort dyrt på verksted. Og det er nok mer feil også. Et par tusenlapper går fort. Enten må du bruke tid på å sette deg inn i hvordan du mekker selv, eller så burde du kjøpe ny sykkel. Anbefaler deg da å kjøpe ny i butikk hvor du typisk får tre års "gratis" service.

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2433110 27/08/2017 13:30
S
spacern Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for svar begge to!

Sitat: hbakken

Punkt 1 kan du fikse selv, hvis ikke er det ca 30 sekunder å fikse når du får ordnet det andre.

Jeg har forsøkt å stramme skruene som er rundt styret. Det er vel 5 skruer her, men det virker som at det er de vist på bildet under som må justeres for å stramme styret. Uansett hvor mye jeg strammer disse er styret løst, så det virker ikke som at dette er så enkelt å ordne.

Jeg kom på en ting til som må repareres. Både foran og bak må jeg ha hyssing for at ikke bremsevaieren skal falle ut. Som dere ser er den bøyd.

Om jeg bremser hardt med bakbremsen faller den ut.

Jeg kan ta den med til et verksted og be om prisoverslag, men som dere nevner tenker jeg at det nok kan bli kostbart, spesielt mtp. at dette i utgangspunktet ikke er en spesielt god sykkel.

Om jeg skulle gå for en ny sykkel virker det som at cyclocross kan være tingen. Ser at jeg nok må strekke budsjettet, og har sett på disse modellene:
https://www.xxl.no/white-cx-pro-17-cyclocross-sykkel/p/1132120_1_style
https://bikeshop.no/komplette-sykler/kom...m53-p0000100704

Er jeg på rett spor her?

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2433147 27/08/2017 15:52
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Veldig rett spor, men ville kanskje gått for Gavia'en på grunn av bedre gir gruppe. Tror uansett begge syklene gjør nytten!

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2433150 27/08/2017 15:55
C
Cometti Offline
Fersking
Fersking
C
Høres jo faen meg ut som du har en dødsfelle, kjøp ny sykkel! 😂

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2433161 27/08/2017 16:59
M
micromidas Offline
Fersking
Fersking
M
Som sagt av andre her, så kan mye gjøres ved å fikse bremser og gir. Men det blir fort dyrt hvis du ikke kan bytte dette selv. Og det ser/høres ut som det er mye å ta tak i her.

Med en ny sykkel får du en helt annen sykkelopplevelse, og tryggere!
Jeg stemmer også på ny sykkel. Jeg ville valgt Gavia jeg også, som Hen9ng.

Re: Reparere eller kjøpe ny sykkel? [Re: spacern] #2433254 27/08/2017 21:36
mogens Offline
Besatt
Besatt
Enig med resten om at det fort kan bli dyrt å få reparert alt, men akkurat den delen på innfestingen på bremsen bør vel være mulig å bøye tilbake på plass med en tang?

Moderator  support, Valentino