|
Vintersykkel ; kva er optimalt?
|
Vintersykkel ; kva er optimalt?
15/08/2017 08:50
|
BigBoben
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Eg vurdera ein sykkel nr3,rein vintersykkel. Denne skal brukast når det er for mykje snøv for enduroriggen med ISP og for lite snøv til heisbasert frikjøring ski og meir stein/is enn snøv for topptura. Ikkje kvardagsykling, jobbpendling osv..
Kva meinar forumet ein artig vintersykkel bør/må ha? Sykling i skog/mark/lett sti/grusvegar inkl. transportsykling asfalt.
-Tjukkas eller halvfeit +?
Har sett på div. enkle fatbike både nye og gamle type OnOne Fatty, Gavia Fatty`O og Diamurane.. Sette opp med pigg,1x11,karbondemper,tubeless,hev/senk,breiere styre/stem. Er tubeless på vinter eit must? Carbongaffel?
Eller halvfeit med liknande oppsett? fast gaffel eller 100-120mm demp. Denne blir såklart ein sykkel som kan brukast til meir sykling gjennom året, men med stisykkel og ein ok HT til grus/asfalt/trening så treng eg det ikkje.
Til rein snøvsykling er vel det optimale med breiast mulig?
Har også lyst å bygge ein sykkel sjølv, men da blir det neppe vintersykkel for denne sesongen:-P
Sykkel nr 3 blir etter budsjett, kan strekke det max og bestille billigaste Dude(men da er det total budsjettsprekk igjen....)
Santa Cruz Megatower
|
|
|
Re: Vintersykkel ; kva er optimalt?
[Re: BigBoben]
15/08/2017 08:54
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis snø er primærbruken høres det ut som du skal ha fatbike. Synes Dude virker veldig bra spekket og har fornuftig geometri til stikjør. Når du sier Sunnmøre tenker jeg at det blir mye opp og ned og at du vil ha dempegaffel? Med dempegaffel bør også Dude bli bra reservesykkel til stisykling hele året. Dude skal vel være enkel å sette opp slangeløst med fattystripper.
|
|
|
15/08/2017 09:24
|
BigBoben
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, tjukkas er vel beste for ein snø/vinterigg. Sunnmøre ja,men blir ikkje så veldig mykje opp/ned som med stisyklinga. Blir nok meir brukt på enklere terreng, samme plasser som bruker HT på no. Grusvegar,rundt vatn,lett sti,gjenngrodde vegar og anleggsvegar,generell utmark. Dempar blir nok ikkje nødvendig,meir kjekt å ha og ein del meir å serve.. Men bra om ramma er Bluto-klar.
Tubeless, er det eit must på vinter?
Dude frista veldig, men er karbontjukkas litt luksus på ein sykkel som muligens blir lite brukt. Utstyrspakken,geo og generellt er Dude i mine auge ein strøken tjukkas!
Santa Cruz Megatower
|
|
|
15/08/2017 10:24
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har sykla rundt i Moldemarka med en Fatto'O et par vintre nå. Hatt mye gøy med den, både på snø og bare stier. Har bytta til piggdekk, og kortere stem. Ellers er sykkelen ganske lik slik den kom i pappeska.
Årets versjon er vel klar for Bluto, så langt jeg kan se.
|
|
|
[Re: Stige]
15/08/2017 11:14
|
BigBoben
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har sykla rundt i Moldemarka med en Fatto'O et par vintre nå. Hatt mye gøy med den, både på snø og bare stier. Har bytta til piggdekk, og kortere stem. Ellers er sykkelen ganske lik slik den kom i pappeska.
Årets versjon er vel klar for Bluto, så langt jeg kan se. Kika litt på denne. Men den er ikkje på lager i L, men skal høre når den evt kjem tilbake. Trur denne er bra nok til mitt bruk med enkle oppgraderinger som eg vil ha. Bluto er ikkje noko eg må ha,men som fort kan komme på. Karbongaffel/styre vil nok vere bra nok for småslag,vibrasjoner o.l.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
18/08/2017 09:39
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Det morsomme er å sykle når en skulle tro det ikke gikk an. Hvis været er flott er det ekstra fint. Man har også skogen for seg selv, hvis man synes det er ok. Da er det ofte enten veldig glatt, vått, eller dårlig bæring på snøen. Fatbike handler om dekk. Du må derfor ha piggdekk som er litt brede. 45NRTH Wratchild med XL pigg (dyre og ikke til salgs ennå), 45NRTH Dillinger 5 (triller bra, greie pigger) og Snowshoe XL (bredest, men triller litt dårlig på vei) er derfor veldig bra valg.
Man må også kjøre slangeløst for å kunne utnytte å kjøre på lavest mulig trykk og for å spare vekt på en allerede tung sykkel. Gå for sykkel med karbon felg eller Sun Ringle Mulefoot, så blir det enkelt å sette opp.
Som eier av en annen Rocky Mountain sykkel, vil jeg påstå at Rocky Mountain Blizzard er optimal, mye fordi den har utrolig vakker lilla farge og design, men den har sporty geometri som gjør den artig å kjøre. Utstyret er i orden med Mulefoot felger. Den tar også 4.8" dekk. Kostbar den er.
Man kan derimot prøve å skaffe seg siste utgave av Diamant Mammut F4 til god pris på Finn og få mulighet til mange fine turer hele året.
|
|
|
[Re: eldo472]
18/08/2017 10:00
|
saj
Fersking
|
Fersking
Her er det mulig å kjøpe en Blizzard: BestSport
Redigert av saj; 18/08/2017 10:01.
|
|
|
18/08/2017 10:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Absolutt ikke noe must. Jeg har kjørt mest med slanger, men sykkelen oppleves kvikkere med og mer gøyal med tubless. Når det gjelder trykk så kommer du lavt nok med slanger også.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
18/08/2017 12:01
|
BigBoben
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Absolutt ikke noe must. Jeg har kjørt mest med slanger, men sykkelen oppleves kvikkere med og mer gøyal med tubless. Når det gjelder trykk så kommer du lavt nok med slanger også. Då blir det evt tubeless oppsett om det er greitt å få til på det evt. framtidige hjulsettet. Har vurdert Gavia Fatty O som ein billig men bra vintersykkel med litt modifisering. Rocky M. Blizzard ser meget fin ut, bra spec men budsjettsprekk på høgt nivå. Kan da evt sprekke med ein Dude...
Santa Cruz Megatower
|
|
|
18/08/2017 19:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Duden med DT siwss hjulene er hvertfall bra med tubless. Jeg brukte DT hjulene med fattystriper og jumpojim i vinter. Det er bra oppsett som blir forholdsvis kvikt
|
|
|
18/08/2017 20:00
|
BigBoben
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Synspunkter på fast gaffel, karbon eller ikkje? Bluto o.l. er så klart eit pluss å ha, spesielt med lockout. Men til mitt bruk ikkje noko ein må ha.
Nokon her som har erfaringer med Gavia, den siste versjonen som tar 4,8" ?
Og gode gamle Surly Pugs, er det utdatert geo for vintersykling med delvis sti/skog? Mykje billige Pugs rammer å få tak i..
Santa Cruz Megatower
|
|
|
18/08/2017 20:00
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Dude er også en av de beste, den har e13 krank som er smal til å være til 197 mm bakhjul og så er den lett. Den billigste har ikke e13.
|
|
|
18/08/2017 20:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Synspunkter på fast gaffel, karbon eller ikkje? Bluto o.l. er så klart eit pluss å ha, spesielt med lockout. Men til mitt bruk ikkje noko ein må ha.
Nokon her som har erfaringer med Gavia, den siste versjonen som tar 4,8" ?
Og gode gamle Surly Pugs, er det utdatert geo for vintersykling med delvis sti/skog? Mykje billige Pugs rammer å få tak i.. Kommer helt an på bruken. Har en vinter med Bluto og en uten. Sykler man mye kaldt så er Bluto ikke noe poeng. Funker dårlig i skikkelig kaldt vær og suger seg av og til fast nede. Når det er lite snø og dumpete derimot så er det digg. Personlig velger jeg stiv gaffel på den nye sykkelen. Mindre styr og jeg bruker den bare på snø
|
|
|
18/08/2017 20:09
|
BigBoben
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Dude rager høgt på ønskelista! Gikk glipp av ein bra brukt ein akkurat. Såklart ein Bucksaw er ikkje å kimse av heller, men litt råflott vintersykkel (eller...?:p)
Santa Cruz Megatower
|
|
|
18/08/2017 22:39
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Har nettopp kjøpt en Bucksaw - brukt. Spent på om den blir fet nok til vinteren. Morsom sykkel med ekstra gode egenskaper på vanskelige forhold. Ikke så bra som en 4.8" tommers sykkel i dypsnøen. Har prøvd å sykle i dypsnø og det blir for slitsomt uansett.
|
|
|
[Re: eldo472]
18/08/2017 22:57
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Har prøvd å sykle i dypsnø og det blir for slitsomt uansett. Det er ok hvis landskapet er eksepsjonelt pent. Farten er så lav at jeg må ta til takke med et par kilometer, så de må være bra.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
|
|