|
Service og fagkunnskap - utdøende
|
Service og fagkunnskap - utdøende
15/08/2017 04:09
|
gutt45kg
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har nylig handlet et par sykler. Den ene på xxl. Måtte vente 15 minutter på "klargjøring". Hva gjorde de? Styret satt fast, men setet og en mengde andre skruer var ganske løse. Festet for refleksene falt av første turen. Setet var 10 cm for lavt. Styret var for lavt. Er det så vanskelig å finne folk som orker å ta jobben sitt litt seriøst? Eller er det lønningene som er for lave? En annen ting er at det i praksis er umulig å ringe den lokale xxl-sjappa. Et par valg/ring og du får høre at "ingen er ledige og butikk-handel blir prioritert". Flott - bare å kjøre ned til Oslo sentrum for å få svar på et enkelt spørsmål..... Frustrert 
|
|
|
Re: Service og fagkunnskap - utdøende
[Re: gutt45kg]
15/08/2017 06:12
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Dårlig jobb ja, det skal jeg være enig i. Det skal sies at jeg ikke forventer fagkunnskap på XXL. Det er et supermarked med godt utvalg og gode priser. Skal jeg ha fagkunnskap og service så drar jeg i en faghandel.
|
|
|
15/08/2017 06:30
|
gutt45kg
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Enig, men hvorfor la meg vente i 15-20 min for ingenting. Det er bare irriterende. Nå blir det beste bikeshop/utenland fremover. Orker ikke reise rundt etter deler som ikke er på lager når du kommer frem.
|
|
|
15/08/2017 07:02
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hei.
Selv om sykkelen ser fin ut for mannen i gata, kan det hende at det var luft i den skivebremsenebremsene, at landeveisbremsene måtte justeres litt. At girøret måtte rettes litt opp? At wire/strøme ikke var spot on. Kanskje ikke hjulene var klink rette?
|
|
|
[Re: chalshus]
15/08/2017 07:59
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei. Selv om sykkelen ser fin ut for mannen i gata, kan det hende at det var luft i den skivebremsenebremsene, at landeveisbremsene måtte justeres litt. At girøret måtte rettes litt opp? At wire/strøme ikke var spot on. Kanskje ikke hjulene var klink rette? KAN jo hende, men jeg tror XXL lufter bremsene eller retter hjula for deg mens du står der :-) Klargjøring er det som er minimum jobb for at du skal kunne sykle deg hjem med nykjøpet. Juster giret litt, skru fast stem og akslinger. Setehøyden er så individuell at den får man sørge for selv. Men som andre sier her, så er de store kjedene der for at du skal få billige varer. Når det er sagt, så fins det jo XXL`er med veldig bra folk på verkstedet da. Du får skikkelig service der når det er noe galt som ikke er rett. Men det er ikke klargjøring.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
15/08/2017 08:10
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Forøvrig god kunnskap på begge XXL i Trondheim, om du treffer de gode folka der.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: chalshus]
15/08/2017 08:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hei.
Selv om sykkelen ser fin ut for mannen i gata, kan det hende at det var luft i den skivebremsenebremsene, at landeveisbremsene måtte justeres litt. At girøret måtte rettes litt opp? At wire/strøme ikke var spot on. Kanskje ikke hjulene var klink rette?
Men dette var klargjøring - burde ikke syklene klargjøres ved montering? Altså før de plasseres på butikk-gulvet? Selvfølgelig ikke tilpassing av sittestilling osv, men jeg har alltid lurt på hvorfor man ikke monterer en sykkel ordentlig første gangen, i stedet for å gjøre det halvveis først og så halvveis en gang til. Når sykler står på butikkgulvet uten ting på stell virker jo sykkelen dårligere enn nødvendig når kunden klemmer litt på bremsene, rugger og løfter litt .
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/08/2017 08:41
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dreier ikke «klargjøring» seg mest om en mersalgsprosess der kunden skal få tilbud om ekstra dupeditter og mulighet til å gå og titte på bib og trøyer og annet stasj?
|
|
|
15/08/2017 08:57
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Når vi kjøpte elsykkel tol familiemedlem, var de på bakrommet og "klargjorde" i en evighet, men når jeg syklet den hjem viste det seg at styret bare satt løst på. Måtte stoppe og nødstramme hos en kompis og da viste det seg at det meste av bolter var ganske løse
|
|
|
[Re: peterpan]
15/08/2017 10:03
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder klargjøring av sykler så er det IMHO en enkel jobb. Mange her inne vil nok fort se og oppdage feil.. Farlig blir d jo når de uten kunnskap sykler avgårde, og så er ikke jobben gjort skikkelig.. Man beveger seg jo faktisk i trafikken, og da er løse,feilmonterte deler farlig. Har selv reparert sykler for venner,familie, kolleger og naboer, og gav ikke fra meg en eneste sykkel før jeg hadde testet åsykle på den selv.
|
|
|
15/08/2017 17:54
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg var å hentet fire sykler på en kjedebutikk i forrige uke. Alle måtte justere styre og ikke minst satt alle skruer som holdt styre og sete helt løst. Tenkte med gru om vi hadde sendt unger avgårde uten å ha sjekket nærmere.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/08/2017 23:50
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Hei.
Men dette var klargjøring - burde ikke syklene klargjøres ved montering? Altså før de plasseres på butikk-gulvet? Monteringen ble gjort av sesongarbeidere i Ålesund. De banket opp sykler i haugevis, ikke alltid kvaliteten på arbeidet var like godt der. En var ansatt fast gjennom nav, en annen fikk betalt per sykkel som ble montert. Litt variasjoner ut ifra sykkelmodel, men som regel måtte jeg sentrere kalipere, rette bremseskiver, rette hjul på de billigste syklene med v-brems, stramme over krank, vri styret til rett posisjon og justere gir. Siden syklene sto med styre/stem montert sidelengs for å ta mindre plass måtte dette også monteres rett og etterstramme styrelager. Er det da en mandagssykkel med en mandagsmontering og du virkelig må justere alt dette tar det fort mer enn 15 min.
|
|
|
16/08/2017 19:04
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg dro på den nye XXL "butikken" i Sandvika for å kjøpe en skotørker de ifølge nettsiden hadde på lager. Etter å ha surra rundt i et kvarters tid så spurte jeg om hjelp i skoavdelingen. Den butikkansatte hadde ikke hørt om produktet og henviste meg til en annen avdeling. De hadde ikke hørt om produktet men fant det på nett og henviste meg til en annen avdeling som jeg ikke fant. Kundeopplevelsen var omtrent som på Rimi/Rema/Kiwi/Meny/etc.
|
|
|
|
|