Jeg har ikke sett mye om Moustachene på forumet, så...
Jeg har begynt å sykle i en voksen alder og kjøpte en brukt MDE trailsykkel. Jeg bor i Bergen, og gidder egentlig ikke sykle opp eller pushe opp sykkelen min for å kjøre ned Våkendalen (wink wink til dem som jeg forbikjørte på 25kpt i Tarlebøvegen i dag). Samtidig har jeg relativ dårlig form som gjør at jeg ble helt utslitt om jeg sykler eller løper mye. Jeg leste om EMTBs og Focus Jam2, men den var sold out overalt i S. Fyren på Sykkelbutikken i Bergen viser meg en Moustache Trail 6 i M... fy for en mastodon. Søkte på net. Focus umulig å få tak i. Moustache umulig å få tak i. Produsenten som ikke svarer. Mail flere butikker rundt i Europa, får tak i en i Tyskland, kanskje den siste i Europa. Mye rot med UPS, knuste deler når den har kommet og nesten 10k i MOMs senere får jeg dra den tunge, store pakken på hybelen. Ja. Ingen mekkestativ eller vannslange her. Sykkelen ved sengen og vasking i dusjen.
Sykkelen ser helt kanon ut og rammen i S passer høyden min godt (160). Batteriet er i rammen. Bosh-Performance motoren er kjekt å leke med, men må tammes. Sykler du i low gir på Turbo-modus i motbakke, stopper litt for så trå igjen er det fort gjort å spinne eller å miste balanse (jeg har aldri "lært" å bruke kroppen på MTB). I motbakke er det helt konge. På flaten er det ubrukelig uten motoren bortsatt for de som vil styrketrene på sykkel, men ECO-moden får nesten det til å virke som en vanlig sykkel. Når man får momentum går det greit, og det ren skuffelse når man går over 25kpt for det føles at selveste motoren ikke bare gir opp med å hjelpe, men altså gjør motstand. På snille nedbakker er den høyeste gir ikke høy nok (1*11 setup) men vel, det er jo ikke noe veisykkel. Man må da slutte å rå ellers føler det at jeg driver med haspelfiske. 1*11 er moro, hadde aldri prøvd, og NX serien til SRAM gjør jobben.
Remoten til displayen virker ikke helt vanntett, tiden vil si.Bor jo i Bergen, ha ha ha. Displayen er ikke helt optimalt, for stort og plassert midt på styret, men vel, sånn er det. På en MTB synes jeg displayene fra Shimano på Focus Jam er bedre.
Beistet er over 22 kilo. Slenger man Telefonutstyr, lykter og sykkelås kommer man fort mot 24 kilo. Det er ikke enkelt å løfte fronten for å passere større røtter, stein, tjukke gresspartier eller å gå gjernom myr osv. Motoren gir mye kraft mot fronthjulet noe som får den til å synke, selv om dekkene er breie. Uten å nevner vekten - igjen, som ikke hjelper. Men på sti uten høye obstacles er det nydelig.
Nedbakke går det insanely fort. Bremsene er greie (Magura T4) men ikke egnet til hastigheter over 40/45kpt. Jeg gikk ned 65kpt på grusvei og det ble veldig vanskelig å stoppe. Selv med 200mm front (levert med 180). Under regnet mister de mye kraft og høres ut som vinkelslipere. Lurer på om mine Guide RS ville fungere bedre, men gidder ikke bytte om.
Det er min første sykkel med justerbar seatpost. Den er grei når man får det til å fungere (levert feilmontert) men den er for kort. Altså den er litt for høy i lav stilling og litt for lav i høy stilling.
Frontdamper er en Suntour AION 140mm. Med en sag på 25% er den litt for hard, men jeg har ikke justert så mye enda. Bakdemper er Moustache sin (140mm) og fungerer bra, men gir en del pedal bob selv på låst stilling.
Jeg hadde aldri brukt noe annet enn 26", så overgangen til 27,5"+ er litt forvirrende. Jeg kjører litt over minste trykk i dekkene og merket ikke noe særlig godt grep (har prøvd flere trykksettinger), og det skjer stadig at bakhjulet sklir på små stein eller noe. Jeg merker jeg blir mer og mer vant, men det tar tid. Som nevnt tidligere kan motoren trykke mot terrenget i stedet for å rulle over det. Jeg sklidde over en flat parti når jeg prøve å kjøre i en tørr, enkel liten forsenket stik og havnet fort på bakken med ribbeinsbrudd fordi jeg mistet grep bak.
Konklusjon en god sykkel for meg, som jeg må bli vant til, sikkert ikke noe gunstig eller særlig brukbar for dere hardcore Enduroer eller XCer, men passer meg. Noen vil si det er juks, men jeg sykler nesten hver dag nå og kommer med på fjellet på mindre enn 20min, trener mer, og det hjelper masse med prosjektet mitt. Jeg kartlegger nemlig ruiner og menneskespor på Byfjellene i Bergen (noe som aldri ble gjort ordentlig) og jeg kan bruke mye mer tid på fjellet når jeg har spart så mye tid og energi ved å E-sykle opp.
Pris inkl. frakt + MOMs = ca. 45.000kr. Men vel, jeg har jo ikke dame og livet er kort.
Redigert av Syvfjell; 15/08/201702:12.
Re: Moustache Samedi Trail 6 - Review fra en n00b
[Re: Syvfjell]
#242930615/08/201706:59
Her er noen tips som kanskje kan gi deg enda mer glede
Oppgrader softwaren din på motoren slik at du får EMTB-mode(erstatter Sport-mode). Da slipper du problemet at det spinner ut like lett ved bakkestart, samt at du får en mer nøytral sykkelfølelse. Selve programvaren er gratis fra BOSCH, men verkstedet tar sikkert noen kroner for jobben (100,- kr for jobben i Drammen).
Når du får kjørt inn motoren en del, så vil motstanden over 25kmt bli langt lavere enn når den er ny. Stor forskjell på min nå kontra når den var ny.
Bytt bremser først som sist. MT4 er ikke en god brems for en e-sykkel. Billig og bra er MT5, eller bytt til dine guide RS, vesentlig mer stoppekraft enn MT4.
Det er mulig å bytte computer. En enklere og mindre sjenerende Purion-computer fra bosch er beste alternativ.
Ellers har jeg samme opplevelsen som deg. blir flere "smiles per miles". Jeg kan nå få mer ut av mine 1-times soloturer, og kan være med kompiser på tur uten å alltid danne min egen lille baktropp på vei opp. Ned henger jeg sjelden med uansett, så får ikke hjelp av sykkelen der hvertfall
[Re: Nilsern]
#242943215/08/201711:02
Takk for innspill! Jeg har siste motorfirware men synes E-MTB er ikke alltid best. Jeg kjører mest eco på flat, tour på stier i motbakke og turbo i grus motbakke på 15%...
Jeg hadde en løs handlebar som gjorde at displaysøttent ble slått inn på stemmen og knuste både støtten og skinnene til displayet... jeg tenkte ikke så mye over Purion og bestilte en Intuvia igjen. Skal vurdere å endre dette når jeg knuser den nye, hehe...
Skal se hva jeg gjør med bremsene, det er synd, fordi jeg synes Maguraene ser bedre ut og de virker mer solide, selv om det er plast. MT4/MT5 handtakene ser ganske like,
[Re: Syvfjell]
#242944715/08/201711:36
Jeg har ikke funnet noen butikk som selger billige olives og inserts og det man trenger når man korter ned slanger osv? Finnes det uten at man må kjøpe hele greiene?
EDIT: damn, ser ut som de har mekket MT2s calipere og MT4s handtaker :/ ka faen....
Uten å ville starte en debatt om dette og kapre tråden føler jeg jeg må forsvare meg... Norsk er ikke mitt morsmål, så det er ikke alltid jeg klarer å formidle det jeg vil formidle. Ja, det kan være en del hjulspinn på overflater med lite grep, hovedsakelik grusveier eller svaberg. Det er en vanesak å sitte seg ved start til og med i bakke for å hindre spin. Om det spinner derimot, spinner det bare "på seg selv" det vil si et område som er bare 10cm lang. Når jeg kjører igjen over partene jeg vet jeg har spinnet ser jeg ingenting. Jeg ser derimot alle sporene og alle bremsegrøftene forårsaket av alle de tøffe guttene som klager og kyter på alt og burde rydde i eget skap: der jeg sykler er det utelukkende dem som ødelegger stiene og lager 10 meter spor i grusveiene fordi de bomber ned 50kpt der det farer barnevogner. Spanderer du en GoPro sender jeg deg bevis. De samme tøffe guttene som kjører der de ikke har lov på skistier og sager gjennom trespon osv og som gjør at folk er pissed off syklister (el- eller ikke) på Byfjellene i Bergen...