Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

For oss som lengter etter snø....skistæsh...

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2451626 20/11/2017 19:27
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Bruk et strikk. Det er det beste festet.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2451633 20/11/2017 19:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Henrik.

Er du fornøyd med festesystemet? En kompis har de der og sliter mye med at plastfestet foran løsner fra fellen.

"Plastfestet" er bare en brakett som fester metallbøylen (som utgjør selve festet) til fellen. Jeg har ikke hatt noe problemer med festene hverken foran eller bak og jeg har gått sikkert 20 turer på dem gjennom 1 1/2 sesong.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2451718 21/11/2017 09:53
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Håper det går greit at jeg stiller noe flere spørsmål her i tråden. Var en runde i byen i går og prøvde på en del støvler. Fikk også litt sprikende tips fra to av byens forretninger. Det dreier seg da om fleks i støvlene.

En sa at myke støvler er bra for nybegynnere fordi de er mer tilgivende og litt tregere i input fra meg og at det var bra fordi min input kan være feil i starten... En annen sa at jeg måtte ha stive støvler fordi de er mer responsive og at det da er lettere å kjøre med og få på skjær etc.

Heller mot en litt mykere støvel kanskje. Kommer neppe til å være den råeste ned i pudderet det første året uansett, så kanskje komfort er verdt å vektlegge over stivhet i starten?

vurderer denne: https://www.dynafit.com/men/footwear/ski-touring-boots/neo-u-cr-boot?number=08-0000061408_0000000012

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451721 21/11/2017 10:11
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Flo
Håper det går greit at jeg stiller noe flere spørsmål her i tråden. Var en runde i byen i går og prøvde på en del støvler. Fikk også litt sprikende tips fra to av byens forretninger. Det dreier seg da om fleks i støvlene.

En sa at myke støvler er bra for nybegynnere fordi de er mer tilgivende og litt tregere i input fra meg og at det var bra fordi min input kan være feil i starten... En annen sa at jeg måtte ha stive støvler fordi de er mer responsive og at det da er lettere å kjøre med og få på skjær etc.

Heller mot en litt mykere støvel kanskje. Kommer neppe til å være den råeste ned i pudderet det første året uansett, så kanskje komfort er verdt å vektlegge over stivhet i starten?

vurderer denne: https://www.dynafit.com/men/footwear/ski-touring-boots/neo-u-cr-boot?number=08-0000061408_0000000012

De fleste randostøvler flekser betydelig mykere enn deres alpine motpart, og randostøvlene har i de aller fleste tilfeller en mye mindre tilgivende fleks ettersom mye av stivheten stammer fra "ryggen" på støvelen. Jeg ville fokusert mer på kvaliteten av fleksen enn stivheten i seg selv. Med god progressiv fleks får du en mer tilgivende støvel med bedre demping, lett å komme fram i støvelen og støtte der du trenger det.

Du sier ikke noe om bruk eller hvor lett du vil ha det, men om du orker dra på litt ekstra vekt må jeg anbefale Lange 130 Freetour. Jeg er utrolig fornøyd med mine, veldig god fleks (ikke 130 i alpinsammenheng, mer som en 110 Lange alpin), super sideveis kraftoverføring og en helt grei gåmodus uten noe tull. Leveres også som 110 fleks om du vil ha den mykere. Supre støvler som har kjøreegenskaper nesten som en ren bakkestøvel, skikkelig god innerstøvel har de og. Perfekt 50/50 topptur/heisbasert støvel.

Jeg har også tro på nye Scarpa Maestrale RS2, samme med Scarpa F1 som flekser veldig fint til å være en såpass minimalistisk støvel. Fine rendyrkede toppturstøvler begge to. Nye Scarpa Alien RS flekser faktisk overraskende bra til å være under ett kilo, men er jo selvsagt en støvel med begrensinger nedover.

Salomon S/lab mtn flekser også veldig godt, og er gode å kjøre med. Jeg likte ikke gåmodus på de, for lite ankelmobilitet fremover, da blir du veldig avhengig av å hele tiden ha riktig helløfter i bruk på bindingen. På mine Dynafit Tlt6p kan jeg labbe hele turen med samme helløfter siden ankelen får flekse nesten fritt fremover.

Redigert av Henrik.; 21/11/2017 10:13.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2451723 21/11/2017 10:14
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Vil si at begge har rett, men på hver sin måte. Det kommer helt av på hvor god du er på ski, og hvorvidt du har noen preferanser fra før (f eks opplevd at den støvel har vært for stiv tidligere etc)

Andre ting som spiller en stor rolle er hvor stor og tung du er, og hva slags ski/bruksområde du primært skal bruke de på. Viktig at disse tingene harmonerer.

En lett person trenger en mykere støvel for å få utnyttet fleksen. En tung person trenger en stivere støvel for å få nok støtte og progressivitet.

En stor og kraftig ski trenger tilsvarende støvel for nok kraftoverføring, der en slik støvel vil gjøre at man mister mye av følelsen med en liten og lett toppturski.

Støvelen du linker til er en veldig fin støvel til alt mulig rart, fin for både de litt nye, men også de litt mer drevne. Forutsatt at den passer foten!!!
Den tåler både toppturski og lettere frikjøring. Men ville ikke brukt den på verken superlette turski, eller blytunge gønneski.

Det er også mange (mer erfarne) som foretrekker det motsatte, altså en lett og myk støvel til hardt kjør. Og for mange funker det fint, men det krever mer teknikk.

Er nok en del ulike oppfatninger rundt temaet, men det er oppfatningen både jeg og butikken jeg selv jobber i har.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451730 21/11/2017 11:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flo
Kommer neppe til å være den råeste ned i pudderet det første året uansett, så kanskje komfort er verdt å vektlegge over stivhet i starten?

Den skoen du har sett ut tror jeg fort blir for myk. I pudderet spiller det mindre rolle dog, siden du for det meste tråkker rett ned i skia. Det er på føre der det blir mye G-krefter i svingene på hardt føre at du trenger stivheten.

Jeg ville kjøpt stivere støvler og brukt bra med tid i preppa løyper for å lære å utnytte stivheten. Bytter du ut innerstøvlene med feks Intuition Pro Tour (anbefales), får du litt ekstra stivhet i tungen i tillegg. Dette kan være en måte å øke stivheten på etterhvert som teknikken begynner å sitte.

- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451749 21/11/2017 12:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Den neo er en bra begynnersko. Vil og anbefale å se på tlt6 mountain. Den kan du finne rundt omkring til en billig penge. Det er kanskje den skoen jeg aller helst anbefaler til nybegynnere, og en sko jeg selv ikke har motforestillinger mot å bruke som har stått på ski noen år. Det viktigste er likevel at skoen passer. Pass på at du ikke kjøper en for stor sko, det er det verste. Prøv skallet er det beste tipset jeg kan gi tror jeg.
Ikke gå for en stiv sko til å begynne med. Når du skal lære å stå på ski blir du neppe å kjøre så fort at du trenger en stiv sko, og du vil nok oppleve det som vanskeligere å lære siden du ikke klarer å trykke nok i skia.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: o-five] #2451751 21/11/2017 12:33
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: o-five
Tenkte det samme for noen år siden, da feite-ski-revolusjonen eksploderte. Synes det så ut til at også skikjørerene nå fikk ta del i lekenheten i løssnøen.
Kjøpte derfor noen Völkl Katama og gikk entusiastisk i gang.
Karrieren varte ca 1 dag. Selv om jeg har kjørt mye ski i barndom/tidlig ungdom og testet carvingski i voksen alder, var dette noe heelt annet. Lekenheten du ser på film krever skils og store fjell! I mitt vanligste terreng (Østlandet) er snøbrett soleklart gøyere, spesielt i skogen. Ski og medfølgende støvler er så vilt mye tyngre og stivere...det kan ikke sammelignes.
Carving i bakken derimot er skikkelig gøy! Bare tucke kneet på ytterskien og klemme til...går på skinner! ICON_WINK

Nei, splitbrett er det du egentlig vil ha....det er rein magi! Ikke noe stress med sammensetting heller.

Hvis dette er en del år siden kan det være det er på tide å prøve igjen ICON_WINK
Katana er en ski som en del er veldig glade i, men jeg liker den ikke så godt, i alle fall ikke 1.-generasjon, som jeg hadde.
Det finnes massevis av ski som er vesentlig mye mer lekne enn katana i alle fall, og det var en "eye-opener" for meg da jeg gikk over på Down CD2 (jeg har en gammel versjon som nok er ganske annerledes enn dagens), det var bl.a. plutselig gøy å kjøre sakte og leke på en helt annen måte enn før.

Hvis jeg hadde vært ute og lurt litt i dag så hadde jeg investert i støvler. Gjerne da noen som fungerer med vanlige alpinbindinger hvis ikke det blir et for stort kompromiss når det gjelder hvor mye man vil gå på tur med dem.
Da har man god mulighet til å låne og leie ski, og kan prøve litt forskjellig for å finne ut av hva man liker før man evt kjøper. Mange butikker har demoski og mange venner har "ekstraski"
Sikkert mulig å komme seg gjennom en sesong eller to på den måten ICON_SMILE

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2452315 23/11/2017 20:44
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Kjøpte mine første ski i dag, Black crows freebird, dynafit radical st2 og dynafit neo U sko. Man kan jo lese seg grønn på forhånd, men viktigste er vel bare å hoppe i det, så finner jeg ut om det var riktig utstyr etterhvert ICON_LAUGH

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2452690 26/11/2017 19:09
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Årets sesongstart på Trysil, var vel verdt turen. Lite var åpent, men det som var åpent var dritbra. Både store og små koste seg, og innimellom ble det tid til å teste noe nye ski også !

Søndagen ble det noen cm påfyll. Neppe nok til å kunne rope pudderalarm av full hals, men nok til at det ble litt mer lekent enn lørdagen !

Hjemmesitterne kan angre på seg ! Lørdag morgen er vi på plass igjen...

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Initium] #2452713 26/11/2017 21:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Initium
Årets sesongstart på Trysil, var vel verdt turen. Lite var åpent, men det som var åpent var dritbra. Både store og små koste seg, og innimellom ble det tid til å teste noe nye ski også !

Søndagen ble det noen cm påfyll. Neppe nok til å kunne rope pudderalarm av full hals, men nok til at det ble litt mer lekent enn lørdagen !

Hjemmesitterne kan angre på seg ! Lørdag morgen er vi på plass igjen...

Eldstemann i Storlidalen for 1 1/2 uke siden.
https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/1753566791352682/

Mandag er det tre uker siden vi startet sesongen.

- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2452763 27/11/2017 10:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I år vil jeg gå på langrenn så mye som mulig. Hvor i Oslo får jeg slipt langrennski relativt raskt og relativt rimelig, med drop-in?

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2452861 28/11/2017 07:45
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Helt enig i at det var knall bra det som var i Trysil og jeg storkoste meg på nye ski og bindinger. Synes oppsettet funket veldig bra, så da er det bare å vente til det kommer nok snø til at man kan kjøre utenfor løypene ICON_SMILE

Redigert av AndreasLie; 28/11/2017 07:53.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2452882 28/11/2017 08:42
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Snøen daler, og til helgen blir det iaf HELT konge på Trysil !
Garantert !
Jeg må ha et par ski som er egnet utenfor løypa der oppe. Det er ikke så mye snø enda, og budsjettet er litt magert, men de lange storslalåmcruiserne mine, er ikke helt gode i skogen. Ikke er jeg noen ekspert heller, men kjører mest med unger og kone på slep, som familieaktivitet...

Vil noe SÅNT kunne gi litt glede mellom busk og kratt ?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108926909

Kan legge til at jeg ikke har sånne dyre, superavanserte alpinstøvler, bare vanlige slalåmsko med 305mm sålelengde. Er heller ikke helt på utststyrskjøret, så noe greier som er godt brukt, fungerer nok helt fint til mitt behov...
178cm virker jo relativt knappe i størrelsen egentlig....

Redigert av Initium; 28/11/2017 08:47.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: AndreasLie] #2452884 28/11/2017 08:46
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: AndreasLie
Helt enig i at det var knall bra det som var i Trysil og jeg storkoste meg på nye ski og bindinger. Synes oppsettet funket veldig bra, så da er det bare å vente til det kommer nok snø til at man kan kjøre utenfor løypene ICON_SMILE

Det er bare å glede deg til mer tid på de skiene, de er helt fantastiske, særlig når forholdene ikke er i favør for lette randoski. Vanvittig kantgrep, stabilitet og demping for en karbonski på 1750g.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Initium] #2452888 28/11/2017 08:57
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Garantert !
Jeg må ha et par ski som er egnet utenfor løypa der oppe. Det er ikke så mye snø enda, og budsjettet er litt magert, men de lange storslalåmcruiserne mine, er ikke helt gode i skogen. Ikke er jeg noen ekspert heller, men kjører mest med unger og kone på slep, som familieaktivitet...

Kan legge til at jeg ikke har sånne dyre, superavanserte alpinstøvler, bare vanlige slalåmsko med 305mm sålelengde. Er heller ikke helt på utststyrskjøret, så noe greier som er godt brukt, fungerer nok helt fint til mitt behov...

Gotama er kurante ski det, en grei allrounder. Ligger også et par i 186cm på finn.
Ville kikka på disse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108290806
Utrolig morsomme ski som takler absolutt alt, fin blanding av lekenhet og stabilitet utenfor løypa, samtidig som de ikke er helt bortkomne i bakke heller. I oppkjørte forhold er det lite som matcher Devastator (særlig 194cm), perfekt ski for heiskjøring i Norge mao. I 184cm er de litt mer lekne og tilgivende, anbefales ICON_SMILE

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Initium] #2452889 28/11/2017 08:57
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Garantert !

De skia vil fungere finfint. Hvor lang og tung du er vil påvirke. 178cm er ganske korte ski.
Hvis du skal se etter noe annet ville jeg sett etter noe med fullrocker og tapered tupp foran og bak. Mye morsommere med en leken ski kontra en gunneski i Trysil.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2452891 28/11/2017 09:05
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Jeg er ikke så lang, bare 173cm men er til gjengjeld ganske tung ( snaue 100 ) så det kompenserer kanskje... ikke ICON_SMILE Jeg vil ha noe i andre enden av skalaen enn mine klassiske beinharde cruising bakkeski, men 178 blir kanskje litt ekstremt igjen.

Konkrete tips til gode kjøp rundt Stor-Oslo mottas gjerne ! Vil helst ha med bindinger, så de er klare til bruk egentlig...

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2453027 28/11/2017 20:18
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Hvordan vil et sett GOTAMA oppføre seg sammenlignet med DISSE ?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106903914

Og ja, voksenopplæring for dummies. Pris og beliggenhet for selger passer meg fint...

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Initium] #2453248 29/11/2017 20:50
MariusN Offline
Entusiast
Entusiast
Hvordan vil et sett GOTAMA oppføre seg sammenlignet med DISSE ?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106903914

Og ja, voksenopplæring for dummies. Pris og beliggenhet for selger passer meg fint...

Hvorfor står bindingene montert på "utleie-plater"? Kan godt være at det er demo-ski ellernoe sånt, så kan for all del være et godt kjøp. Ville spurte om bilder av sålen på skia og.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: MariusN] #2455189 12/12/2017 09:36
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trenger litt innspill på skivalg til bakkebruk!

Ønsker meg en bakkeski med god respons, men ikke for stiv. Jeg er 186cm/75 kg og kjører OK teknisk, liker å legge meg på kant og gi litt gass på både korte og lange svinger, men det må også fungere når jeg kjører med familien. Har i dag en eldre Völkl Crosstiger Titanium på 168 cm, som jeg er fornøyd med, men skjønner at verden har gått videre. Har også en 100 mm freeride ski ved siden av for de mykere dagene.

Har sett på Head Supershape iMagnum og iRallye. Siste er fire mm bredere (76 mm) og har litt mer rocker i tuppen. Er ikke bundet til disse, men det er et utgangspunkt for hva slags ski jeg er ute etter (ikke minst fordi disse er på tilbud nå til 6500 kr med binding). Tenker lengde på 170 cm.

Innspill på disse to?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: simenf] #2455193 12/12/2017 10:06
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: simenf
Trenger litt innspill på skivalg til bakkebruk!

Ønsker meg en bakkeski med god respons, men ikke for stiv. Jeg er 186cm/75 kg og kjører OK teknisk, liker å legge meg på kant og gi litt gass på både korte og lange svinger, men det må også fungere når jeg kjører med familien. Har i dag en eldre Völkl Crosstiger Titanium på 168 cm, som jeg er fornøyd med, men skjønner at verden har gått videre. Har også en 100 mm freeride ski ved siden av for de mykere dagene.

Har sett på Head Supershape iMagnum og iRallye. Siste er fire mm bredere (76 mm) og har litt mer rocker i tuppen. Er ikke bundet til disse, men det er et utgangspunkt for hva slags ski jeg er ute etter (ikke minst fordi disse er på tilbud nå til 6500 kr med binding). Tenker lengde på 170 cm.

Innspill på disse to?

Hverken Head eller personlig erfaring, men har sett mange skryte Fischer Rc4 the Curv opp i skyene for allsidighet. 74mm midje og 18m radie @ 178cm.

Blister gear (blant de få virkelig grundige og objektive) skriver følgende i årets buyers guide:
After giving The Curv a “Best Of” award last year, we put another 35-40 days on it, and we are still every bit as impressed. The Curv looks like a serious carver, and it is. It has a very stiff tail (9 out of 10), that finishes turns powerfully, but it isn’t a demanding ski and doesn’t punish slight mistakes. It is smooth. And its versatility is remarkable. Not only does it love to make GS turns, it feels comfortable making shorter, quicker turns, too. It’s a ton of fun on a GS course, and we didn’t mind it in slushy moguls or on chalky, off-piste terrain. The Curv’s combination of power, smoothness, stability, and quickness still makes it one of our favorite carvers for high intermediates to experts.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2455194 12/12/2017 10:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk, hvilken utgave av the Curv tenker du på?

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: simenf] #2455198 12/12/2017 10:26
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: simenf
Takk, hvilken utgave av the Curv tenker du på?

De som kun heter Fischer RC4 The Curv, altså ikke gt, ti, dtx osv.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2455200 12/12/2017 10:30
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den ser muligens litt vel heftig ut...

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2456898 24/12/2017 20:56
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
OK - førsteintrykket av Salomon Malamute er heftig. Mye respons, men topp komfort. Litt omstendelig snøring, men bra justerbarhet. Meget bra dag en, bare å gi gass. Ingen innkjøring eller tilvenning. Bare ikke snør dem for hardt. Gleder meg til i morgen.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support