Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

For oss som lengter etter snø....skistæsh...

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2444591 14/10/2017 08:35
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Raymond

Soul7 står på lista.. fat-ypus har jeg aldri testa, men har sett at du er storbruker. ICON_SMILE

Må sjekke opp blizzard, Henrik, lenge siden sist jeg hadde noe derfra!

Blizzard har utrolig mye bra, og svært bra byggekvalitet og finish.
Men det er ski som krever litt av den på toppen, er ikke akkurat noe ski å leike med i lav fart. Til gjengjeld får du virkelig svar når du drar til, og tviler på at du finner noe fartsgrense for noen av skiene i all mountain freeride serien.
Topptur serien Zero G har omdefinert mitt inntrykk av kjørestyrke på lette ski, og jeg kommer nok til å legge til et par Brahma eller Bonafide i stallen i år.

Om du ønsker mer lekne ski kan jo Salomon QST 106 være verdt en titt også, men holder en knapp på Black Crows Atris også, de får svært bra skussmål.

Alt for mye fint å velge i..

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2444604 14/10/2017 11:02
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg røk på noen Atomic backland fr102 m marker tour på skibaluba , nå kan det bare bøtte ned😀(med snø)(og helst bare på fjellet)

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2444628 14/10/2017 16:08
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Henrik.

Soul7 står på lista.. fat-ypus har jeg aldri testa, men har sett at du er storbruker. ICON_SMILE

Må sjekke opp blizzard, Henrik, lenge siden sist jeg hadde noe derfra!

Blizzard har utrolig mye bra, og svært bra byggekvalitet og finish.
Men det er ski som krever litt av den på toppen, er ikke akkurat noe ski å leike med i lav fart. Til gjengjeld får du virkelig svar når du drar til, og tviler på at du finner noe fartsgrense for noen av skiene i all mountain freeride serien.
Topptur serien Zero G har omdefinert mitt inntrykk av kjørestyrke på lette ski, og jeg kommer nok til å legge til et par Brahma eller Bonafide i stallen i år.

Om du ønsker mer lekne ski kan jo Salomon QST 106 være verdt en titt også, men holder en knapp på Black Crows Atris også, de får svært bra skussmål.

Alt for mye fint å velge i..

Siste setningen der er vel rimelig spot on!!! Altfor altfor mye fint å velge i....

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2444654 14/10/2017 18:24
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H

Siste setningen der er vel rimelig spot on!!! Altfor altfor mye fint å velge i....

Bestilte Blizzard Rustler 11 i dag i 188cm, årets altmuligski, monteres med kingpin. 3 par Blizzard i stallen, noe riktig gjør de tydeligvis ICON_SMILE

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2444694 14/10/2017 22:04
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Bestilte Blizzard Rustler 11 i dag i 188cm, årets altmuligski, monteres med kingpin. 3 par Blizzard i stallen, noe riktig gjør de tydeligvis ICON_SMILE

Kult!

Tror det blir liiite gåing på meg denne vinteren, så Kingpin får vente til jeg kjøper nye gåstøbler som fsktisk kan kjøres ned og,, ICON_SMILE

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2444775 15/10/2017 14:13
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvis noen vil se gode skifilmer, så ligger det noen på https://www.redbull.tv
Blant annet La Liste, All I Can, Valhalla osv.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: simenf] #2444855 16/10/2017 05:36
E
espenri Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: simenf
Fikk Salomon Malamute nå. De sitter bra på foten og virker til å ha bra respons.Bygger endel større enn mine Ride Trident (pent brukte US 9.5 til salgs) Veldig spent....snø snart? Syklet gjennom snøbyger på fjellet på Sjusjøen sist helg, så det er ikke langt unna.

Grattis, tror du vil like de. Så lenge man ikke er veldig aktiv i parken passer generelt stive boots for all kjøring, og når du går topptur med splitboard er stive boots en ekstrem fordel siden du ikke blir så sliten i leggene av traversering. Får ta meg en tur innom Hemsedal Sport og sjekke om jeg kan finne meg et par backup-boots ila året jeg også tror jeg.

Også må jeg plukke opp et Burton Throwback for pudderlek utenfor hytta ICON_SMILE

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2445115 17/10/2017 06:34
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
fritschi tecton ble handlet inn i helga og K2 pinnacle 130 et par helger før det. Bare å få bindingene på skia og glede seg til snø ICON_LAUGH

Noen som har erfaring med fritschi tecton? Ble en smule imponert over hvordan de funker kontra andre bindinger. De har jo tenkt på alt

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: AndreasLie] #2445139 17/10/2017 07:40
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: AndreasLie
fritschi tecton ble handlet inn i helga og K2 pinnacle 130 et par helger før det. Bare å få bindingene på skia og glede seg til snø ICON_LAUGH

Noen som har erfaring med fritschi tecton? Ble en smule imponert over hvordan de funker kontra andre bindinger. De har jo tenkt på alt

Har kjørt mye på lillebror Vipec som har samme tådel, og det har fungert supert. Har veldig tro på Tecton, og skulle helst hatt den i år, men fikk såpass god pris på kingpin at jeg ikke kunne si nei.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: simenf] #2445140 17/10/2017 07:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Syklet gjennom snøbyger på fjellet på Sjusjøen sist helg, så det er ikke langt unna.

Etter min erfaring er det ingen sammenheng mellom når man får de første snøbygene og når man faktisk har nok snø til å kjøre på ski.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2445148 17/10/2017 08:09
chili Offline
Ivrig
Ivrig

Har kjørt mye på lillebror Vipec som har samme tådel, og det har fungert supert. Har veldig tro på Tecton, og skulle helst hatt den i år, men fikk såpass god pris på kingpin at jeg ikke kunne si nei.

Tecton er helt vill! Kjørte fjoråret på Vipec selv, men fikk testkjørt Tecton en del på demo på slutten av sesongen. Beste bindingene jeg har kjørt, men Tecton blir hakket vassere når man trykker til.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: GeirK] #2445165 17/10/2017 08:47
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: GeirK
Syklet gjennom snøbyger på fjellet på Sjusjøen sist helg, så det er ikke langt unna.

Etter min erfaring er det ingen sammenheng mellom når man får de første snøbygene og når man faktisk har nok snø til å kjøre på ski.

Topptur på ski kan du gå hele året, men må gjerne bære skiene noe i august og september og noen ganger noe lenger. Topptursesongen på nysnø er så smått i gang både i Jotunheimen og på Vestlandet.

Redigert av Goldrush; 17/10/2017 08:57.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Goldrush] #2445563 19/10/2017 07:31
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Årets stall, har det meste dekka, men skulle gjerne hatt en par kvasse bakkeski.

4Frnt Turbo 182cm, stein og leikeski.
Blizzard Rustler 11 188cm, blir montert med Kingpin. Vurderer å sette inserts i de og ha både kingpin og et par sth eller p18.
Blizzard Zero G 108 185cm med vipec
Blizzard Zero G 85 178cm med Atk rt

Ja, har en ting for Blizzard.. Burde vel bytta ut 4Frnt skia med et par Bonafide, og lagt til et par Quattro Ti.

Redigert av Henrik.; 19/10/2017 07:32.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2445612 19/10/2017 10:10
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du mangler jo et par konkurranseski.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Paulus] #2445616 19/10/2017 10:32
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Paulus
Du mangler jo et par konkurranseski.

Hehe, det blir kanskje ett randoløp i vinter, men da får 85ene holde, de er lette nok for mitt ambisjonsnivå (1350g inkl binding per ski).

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2445624 19/10/2017 11:02
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hehe. Greit nok, ser den. Men jeg synes konkurranseskiene er helt topp til kjappe treningsturer, de krevende alpine turene, spesielt på hardt føre samt de lange turene. Som transportski når det skal klatres og konkurranse (selvsagt, men her deltar jeg vel sjelden sjøl, bare tilrettelegger), på jakt (og slutta med) og den erstatter vel egentlig og fjellskia for veldig mange. For meg erstatter den og den tunge skia jeg brukte før til is og skareføre. Men som du sier, det er ikke sikkert at det er riktig for deg, men du merker godt en kilo mindre på beina, og det åpner for nye muligheter som man ikke har tenkt på før man faktisk har den. Når jeg investerte i mine tenkte jeg at dette blir mest en kuriositet som blir stående pent brukt til pynt. Men jeg har brukt dem mye mer enn jeg hadde trodd, og i vinter knakk jeg mine og tenkte at jeg har jo lette ski som jeg heller kan bruke, men jeg savner fortsatt konkurranseskiene. Ikke de første eller eneste skiene man kjøper, men det virker jo som du har et greit utvalg. Er vel n+1 som gjelder for ski og.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: DesmoSkier] #2445713 19/10/2017 18:59
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Sitat: DesmoSkier

Du kan legge til Rossignol Soul7 og Fat-Ypus M5 til lista også. Gode allroundere som gjør det meste bra. M5 er litt stivere enn Soul7, noe som gjør den mer livlig når man tråkker til.

Det er omvendt, Soul7 er stivere enn M5 (se skitest.com), men jeg opplever M5 som mye mer solid og bedre på alle måter. Jeg har hatt Soul7 og har nå M5 (begge i 188). De er forøvrig nesten identiske når de gjelder bredde, radius, spenn, taper, rocker og vekt.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2451354 19/11/2017 09:00
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Har kjørt brett i "alle år" men tror i år blir året hvor jeg skal kjøpe ski. Toppturer lokker mer enn turer i trekket. Lange sletter inn mot mange av toppene jeg vet om utelukker egentlig splitboard. Orker ikke styret med å bygge om midt i skogen på vei ned. Det er litt synd fordi jeg har god kontroll på brettet og er litt engstelig for om en gammel hund kan lære nye triks med ski på beina.
Vurderer black crows camox freebird som første ski. Må selvfølgelig funke til topptur, men blir vel noen dager i bakken og for å lære litt grunnleggende teknikk. Noen formeninger om denne skien til mitt bruk? Eller andre tips?

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451374 19/11/2017 11:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvor gammel er du? Grunnen til at jeg spør er at jeg har mye erfaring med å lære seg å kjøre på ski i voksen alder selv om min bakgrunn var langrenn og ikke brett

- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2451378 19/11/2017 12:35
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Er jo bare 32, så "gammel hund" er kanskje en overdrivelse. Men likevel litt redd for at egoet får seg en for stor knekk når man går fra å ha full kontroll på brett til null kontroll på ski. Jeg er dessverre skrudd sammen sånn at jeg må ane et spor av mestring ganske tidlig, ellers blir jeg raskt muggen.
Det er nok veldig individuelt hvor fort man tar nye ting, men jeg håper iallefall at jeg vil kunne kose meg i pudder allerede første sesong. Finnes det kanskje noen greie kurs man kan melde seg på i Oslo?

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451402 19/11/2017 15:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De skia blir sikkert bra. BC lager ski som er ganske gode å kjøre på. Ulempen er vel at de er litt tunge i forhold til konkurrentene. Jeg tror du blir å lære deg å stå på ski helt fint. Kjærringa gikk fra snowboard til ski for 7 år siden, og hun brukte vel kanskje fire fem turer før hun lærte seg å svinge såpass at det ikke bare ble stoppsvinger. I anlegg lærer du deg det på en dag hvis du har noen til å hjelpe deg.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451404 19/11/2017 15:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg begynte i en alder av 40, og kjørte på instinkt. Jeg kom meg greit ned alle de svarte bakkene i Åre etterhvert, men utenfor løypene buttet det. Etter ny runde med små barn, åpnet det seg etterhvert muligheter for å gå toppturer, noe jeg alltid har ønsket. Da MÅTTE jeg lære meg å kjøre på ski. Det ble et hovedprosjekt å se hvor mye skikkjøring en 47-åring kan lære seg med de begrensningene han har i form av jobb og familie. Intensive studer av teori og utstrakt bruk av YouTube med MYE øving fikk meg fra nivå bæsj til helt akseptabelt på tre måneder. Da jeg kjørte fra eldstemann som er 26 år yngre enn meg i skogen i Åre i påska samme år, forstod jeg at eksamen var bestått. Det var mye jobb å komme seg dit, dog. Jeg leste teori på telefonen i heisen i Vassfjellet og øvde nedover og etter hvert knakk jeg mange av de mest essensielle kodene - trykk skia ned med tåballen og ikke med hælen, få fart på dem og få dem på skjær og ha overkroppen vendt nedover spesielt i korte svinger. Jeg er en sånn type som helst vil finne ut av ting selv, men dersom du ikke har tålmodigheten jeg hadde, anbefaler jeg å leie en instruktør. Det er garantert den raskeste metoden.

Jeg blir 51 til vinteren og det er veldig artig å kjenne at en fremdeles kan lære og ha fremgang - det hadde jo ikke vært tilfelle dersom jeg hadde begynt med dette i ung alder. Men du blir aldri ferdig. Nå jobber jeg med å få hånda i innersving opp og frem slik at den ikke sleper etter. Få kompisene dine til å ta bilder og videoer og vær skikkelig kritisk til din egen kjøring.

- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Raymond] #2451418 19/11/2017 18:39
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For de som tenker at noe boklig lærdom kan være hensiktsmessig anbefales Harald Harb Anyone can be an expert skier 1 og 2. Synes han spesielt forklarer skjærende sving i preppa bakke på en god måte. Bøkene er for å kjøpt brukt eller nye på Amazon. Det fascinerende med skikjøring er at du uansett nivå alltid kan bli bedre, raskere og tryggere.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: chili] #2451423 19/11/2017 19:10
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: chili

Tecton er helt vill! Kjørte fjoråret på Vipec selv, men fikk testkjørt Tecton en del på demo på slutten av sesongen. Beste bindingene jeg har kjørt, men Tecton blir hakket vassere når man trykker til.

jeg har stått på vipec de tre siste årene, både white og black, har vært veldig fornøyd med de. Jeg har nå byttet til tecton på alle skiene minus to par som får black foran/tecton bak og motsatt på de andre (jeg gadd ikke kjøpe et par vipec evo bindinger og lever helt fint med vipec front på pudderplankene). Den nye frembindingen er vesentlig bedre enn den gamle mtp uløsning og innsteg, selv om den ellers nok er identisk med black. Jeg ble i hvert fall ekstremt overrasket over hvor stor forskjell det var på black og evo frembindingen, noe som gjorde at ytterligere tecton ble kjøpt inn. Det tok sin tid, men frembindingen fungerer enormt bra nå. Jeg har til gode å prøve tecton, men skal melde tilbake etter jeg har fått noen dager på de. Førsteinntrykket er enormt bra - jeg tror fritschi har laget en vinner her. Forhåpentligvis er de fri for barnesykdommer.

det som er spennende nå er at både atomic og dynafit skal komme med nye konkurrenter til tecton/kingpin. Basert på min forståelse for funksjon vs vekt leder tecton med klar margin i den konkurransen akkurat nå, uten at kingpin er noen dårlig binding. Mao er det et fint tidspunkt å drive med freerando eller hva pokker man kaller det ICON_WINK Med oppsett som hawx120 og tecton kan du plutselig ha oppsett du kan bruke til absolutt alt, fremfor to oppsett - noe jeg idiotisk nok gikk for i år (mao endte jeg opp med dobbelt så mange ski og, fremfor å rendyrke et mindre antall ski og spare penger som var planen... jaja).

visstnok atomic sin soon-to-be-released tecton-dödare

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Flo] #2451517 20/11/2017 11:36
o-five Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Flo
Har kjørt brett i "alle år" men tror i år blir året hvor jeg skal kjøpe ski. Toppturer lokker mer enn turer i trekket. Lange sletter inn mot mange av toppene jeg vet om utelukker egentlig splitboard. Orker ikke styret med å bygge om midt i skogen på vei ned. Det er litt synd fordi jeg har god kontroll på brettet og er litt engstelig for om en gammel hund kan lære nye triks med ski på beina.
Vurderer black crows camox freebird som første ski. Må selvfølgelig funke til topptur, men blir vel noen dager i bakken og for å lære litt grunnleggende teknikk. Noen formeninger om denne skien til mitt bruk? Eller andre tips?

Tenkte det samme for noen år siden, da feite-ski-revolusjonen eksploderte. Synes det så ut til at også skikjørerene nå fikk ta del i lekenheten i løssnøen.
Kjøpte derfor noen Völkl Katama og gikk entusiastisk i gang.
Karrieren varte ca 1 dag. Selv om jeg har kjørt mye ski i barndom/tidlig ungdom og testet carvingski i voksen alder, var dette noe heelt annet. Lekenheten du ser på film krever skils og store fjell! I mitt vanligste terreng (Østlandet) er snøbrett soleklart gøyere, spesielt i skogen. Ski og medfølgende støvler er så vilt mye tyngre og stivere...det kan ikke sammelignes.
Carving i bakken derimot er skikkelig gøy! Bare tucke kneet på ytterskien og klemme til...går på skinner! ICON_WINK

Nei, splitbrett er det du egentlig vil ha....det er rein magi! Ikke noe stress med sammensetting heller.

Surfin' the turf
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: o-five] #2451541 20/11/2017 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: o-five

Nei, splitbrett er det du egentlig vil ha....det er rein magi! Ikke noe stress med sammensetting heller.

Det han mener er at når terrenget ikke tillater at han kjører hele veien ned til bilen, så blir det for mye stress å splitte brettet for å lage ski av det på transportetappene. Det er også svært vanskelig å kjøre ordentlig på to bretthalvderler hvis det bikker littegrann utfor i perioder, så da må man subbe seg ned bakken med feller på. Jeg har ventet på fjølfjomper som driver med dette og det er like frustrerende for dem som for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2451562 20/11/2017 13:40
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Årets stall, har det meste dekka, men skulle gjerne hatt en par kvasse bakkeski.

4Frnt Turbo 182cm, stein og leikeski.
Blizzard Rustler 11 188cm, blir montert med Kingpin. Vurderer å sette inserts i de og ha både kingpin og et par sth eller p18.
Blizzard Zero G 108 185cm med vipec
Blizzard Zero G 85 178cm med Atk rt

Ja, har en ting for Blizzard.. Burde vel bytta ut 4Frnt skia med et par Bonafide, og lagt til et par Quattro Ti.

Jeg har makne til Zero G 108 skiene her og gleder meg til å teste oppsettet neste helg. Hvilke feller bruker du på Zero G?

Redigert av AndreasLie; 20/11/2017 13:40.
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: AndreasLie] #2451578 20/11/2017 15:09
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
På 108 har jeg Black Diamond mohair mix, på 85 har jeg Blizzard sine tilpassede (pomoca mohair). Synes Pomoca fellene er best både på gli og feste, og tror de er litt lettere.

Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: Henrik.] #2451586 20/11/2017 15:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har Contour Hybrid Mix på mine 88-mm ski. Contour har et helt fantastisk lim, som er utrolig enkelt å håndtere (nesten ikke klebrig) men sitter veldig god på skiene.

https://www.oslosportslager.no/produkt/contour-hybrid-mix-130-universal-skifeller-130-mm-39034.aspx

- Robert Green Ingersoll
Re: For oss som lengter etter snø....skistæsh... [Re: GeirK] #2451589 20/11/2017 16:18
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: GeirK
Jeg har Contour Hybrid Mix på mine 88-mm ski. Contour har et helt fantastisk lim, som er utrolig enkelt å håndtere (nesten ikke klebrig) men sitter veldig god på skiene.

https://www.oslosportslager.no/produkt/contour-hybrid-mix-130-universal-skifeller-130-mm-39034.aspx

Er du fornøyd med festesystemet? En kompis har de der og sliter mye med at plastfestet foran løsner fra fellen.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support