Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul.

Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. #2427929 10/08/2017 22:26
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Lest litt om dette på utenlandske forum, men er det noen der ute som har "hard facts" vedrørende fordeler, ulemper eller evt egne erfaringer ?
For min egen del skiftet jeg front hjulet, fra 21mm indre bredde og 2" dekk, til 25mm indre bredde og 2.4" dekk. Bakhjulet har jeg beholdt i 21mm + 2" dekk. Det jeg opplevde var en utrolig forbedring i stabilitet, i utforkjøringer og over terreng.
"All things being equal", som de sier ; Er det noen kombinasjoner for XC kjøring som ville være MER eller MINDRE optimale for fart, stabilitet, grep etc.. Når det nå viser seg at bredere felger/dekk ikke ruller dårligere eller nødvendigvis gir mere luftmotstand - Hvilken kombinasjon (karbon?) er best ?
Jeg går ut ifra at mange av dere følger diskusjoner om slike ting på nett, så vær gjerne spesifikk !

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2427977 11/08/2017 06:57
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg fant ut at om jeg skal bruke en semislick bak så må jeg også bruke smalere felg bak for å få riktig profil. Da fikk jeg vesentlig lavere rullemotstand på smal felg i forhold til bred med samme dekk.

Men det er bare fordi ingen lagde semislicks i riktig profil for brede felger. Lurer på om spesialized har det nå, så da er det neppe gyldig lenger...

Kjører like bred foran og bak, nå finnes det mange bra dekk som er laget for det. Og så har jeg ikke brukt semislick på lenge heller...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: vids] #2428113 11/08/2017 09:17
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: vids
Jeg fant ut at om jeg skal bruke en semislick bak så må jeg også bruke smalere felg bak for å få riktig profil. Da fikk jeg vesentlig lavere rullemotstand på smal felg i forhold til bred med samme dekk.

Men det er bare fordi ingen lagde semislicks i riktig profil for brede felger. Lurer på om spesialized har det nå, så da er det neppe gyldig lenger...

Kjører like bred foran og bak, nå finnes det mange bra dekk som er laget for det. Og så har jeg ikke brukt semislick på lenge heller...

Jeg kommer ikke unna at manøvrering av hjulet ble noe tyngre for min del. Linje valget blir enklere, men jeg lurer altså fortatt på om det er et sweet-spot i forhold til bredde foran og bak ift styring, balanse, stabilitet, rullemotstand, vekt og den type underlag man oftest møter.

Redigert av PushT; 11/08/2017 09:19.
Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2428184 11/08/2017 10:35
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med tanke på at mesteparten av vekten er over bakhjulet, vil man trenge god felgbredde bak for å oppnå tilstrekkelig dekkstabilitet når man kjører svinger. Alternativet er å gå opp i dekktrykk eller ned i dekkbredde, med de ulemper det medfører (grep/rullemotstand/punktering). For min del hadde jeg heller kjørt smalere felg foran enn bak dersom jeg skulle optimalisert på vekt eller dekkprofil for bedre styreegenskaper. Noen mener at sykkelen blir lettere å styre med smalere bakdekk, men det tror jeg har mer med dekkprofilen og dekktype å gjøre. Men jeg kan ikke helt se at det er så mye å vinne på smale felger til XC. Kanskje på klatreetapper i etapperitt? Felgene blir breiere også der, de fleste kjører vel med mer enn 21 mm nå?

Husker at Stan's Race Gold var populære en stund som ritthjul. De virket som om de var laget av papir med tanke på stivhet og holdbarhet. Min lokale sykkelbutikk måtte bytte maaange sånne felger. Mulig de har blitt bedre siden introduksjonen.

På sti er det ingen fordeler med smalere felg (eller dekk) bak. Noen sykler har ikke plass til brede dekk i bakramma, og da kjøres det noen ganger med litt smalere felg bak for at man skal kunne få plass til så store dekk som mulig (litt for brede dekk passer noen ganger akkurat når felgen blir smalere).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: simenf] #2428202 11/08/2017 10:58
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: simenf
Med tanke på at mesteparten av vekten er over bakhjulet, vil man trenge god felgbredde bak for å oppnå tilstrekkelig dekkstabilitet når man kjører svinger. Alternativet er å gå opp i dekktrykk eller ned i dekkbredde, med de ulemper det medfører (grep/rullemotstand/punktering). For min del hadde jeg heller kjørt smalere felg foran enn bak dersom jeg skulle optimalisert på vekt eller dekkprofil for bedre styreegenskaper. Noen mener at sykkelen blir lettere å styre med smalere bakdekk, men det tror jeg har mer med dekkprofilen og dekktype å gjøre. Men jeg kan ikke helt se at det er så mye å vinne på smale felger til XC. Kanskje på klatreetapper i etapperitt? Felgene blir breiere også der, de fleste kjører vel med mer enn 21 mm nå?

Husker at Stan's Race Gold var populære en stund som ritthjul. De virket som om de var laget av papir med tanke på stivhet og holdbarhet. Min lokale sykkelbutikk måtte bytte maaange sånne felger. Mulig de har blitt bedre siden introduksjonen.

På sti er det ingen fordeler med smalere felg (eller dekk) bak. Noen sykler har ikke plass til brede dekk i bakramma, og da kjøres det noen ganger med litt smalere felg bak for at man skal kunne få plass til så store dekk som mulig (litt for brede dekk passer noen ganger akkurat når felgen blir smalere).

Trivdes veldig godt med mere volum og bredere felg foran. Litt mindre lufttrykk. Kunne bytte spor på både grus og i litt terreng uten å vingle.
Jeg vurderer et Mavic XA pro carbon på bakhjul(26mm innvendig bredde) med et 2.4" dekk der også. Litt annen dekktype bak selvsagt.

Redigert av PushT; 11/08/2017 10:59.
Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2428206 11/08/2017 11:06
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: PushT

Trivdes veldig godt med mere volum og bredere felg foran. Litt mindre lufttrykk. Kunne bytte spor på både grus og i litt terreng uten å vingle.
Jeg vurderer et Mavic XA pro carbon på bakhjul(26mm innvendig bredde) med et 2.4" dekk der også. Litt annen dekktype bak selvsagt.

Tviler ikke på det, men det er jo et spørsmål om det hadde være enda bedre med brei felg også bak?

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: simenf] #2428380 11/08/2017 15:03
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: PushT

Tviler ikke på det, men det er jo et spørsmål om det hadde være enda bedre med brei felg også bak?

Felgen er 26mm innvendig, 30mm utvendig. Er det så smalt bak da ? Noe bredere, og vekten blir litt urimelig selv med karbon ?

Redigert av PushT; 11/08/2017 15:19.
Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2428411 11/08/2017 17:28
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kommentaren var rettet mot at du trivdes med smalere felg bak. 26 mm er ikke smalt til XC!

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: simenf] #2428469 11/08/2017 20:29
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Kommentaren var rettet mot at du trivdes med smalere felg bak. 26 mm er ikke smalt til XC!

Ah, skjønner!
Før jeg bruker mange tusen på et bakhjul vil jeg i alle fall få prøvd ut et hjul med en lignende bred felg tror jeg. Har lyst til å finne akkurat riktig følelse på bakhjulet, og det kan ikke veie for mye heller.
Men hva med dekk ? 2.4" bak også ? Eller noe litt smalere for en litt annen profil bak ?

Redigert av PushT; 11/08/2017 20:44.
Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2428481 11/08/2017 21:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Breiere felg framme enn bak er vel knall det. Hvis jeg måtte velge mellom breiere felg framme eller bak så hadde jeg definitivt valgt breiere framme. Samme gjelder dekk. Men jeg sykler ikke ritt. Gikk i fjor fra 21indre bredde til 29 framme og bak,og det var ikke en revolusjon for meg, men dette er allerede heftig debattert i en annen tråd. I etterkant har jeg tenkt at breiere felg framme hadde mer for seg enn bak for meg.

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: Paulus] #2428483 11/08/2017 22:03
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: Paulus
Breiere felg framme enn bak er vel knall det. Hvis jeg måtte velge mellom breiere felg framme eller bak så hadde jeg definitivt valgt breiere framme. Samme gjelder dekk. Men jeg sykler ikke ritt. Gikk i fjor fra 21indre bredde til 29 framme og bak,og det var ikke en revolusjon for meg, men dette er allerede heftig debattert i en annen tråd. I etterkant har jeg tenkt at breiere felg framme hadde mer for seg enn bak for meg.

Hvordan var følelsen på bakhjulet, når du gikk over til bredere felg ?

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2428486 11/08/2017 22:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg synes sykkelen føltes vag, treig og ustabil, eller noe der i høgget, samt at det ble mer gjennomslag. Kompenserte med høyere trykk, spesielt bak, og nå er det ingen problem, men noe av poenget med breiere felg forsvinner med høyere trykk. Hvorfor jeg opplever det sånn er vanskelig å si, men det er veldig mange som har motsatt opplevelse med breie felger enn hva jeg har, så fasiten får du vel først når du har prøvd. Men jeg mener det er helt kurant med forskjellig bredde framme og bak.

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: Paulus] #2431111 21/08/2017 09:06
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Jeg synes sykkelen føltes vag, treig og ustabil, eller noe der i høgget, samt at det ble mer gjennomslag. Kompenserte med høyere trykk, spesielt bak, og nå er det ingen problem, men noe av poenget med breiere felg forsvinner med høyere trykk. Hvorfor jeg opplever det sånn er vanskelig å si, men det er veldig mange som har motsatt opplevelse med breie felger enn hva jeg har, så fasiten får du vel først når du har prøvd. Men jeg mener det er helt kurant med forskjellig bredde framme og bak.

Kan du si noe om dekktrykket du kjørte foran og bak? Dekkmodell?

Jeg mener at den vage følelsen du beskriver trolig har mer å gjøre med dekket du brukte, eller rettere sagt kombinasjon av dekk og felg. Noen dekk og felg-kombinasjoner er mindre gode (spesielt for profil og gjennomslag) uten at dette kan sees så tydelig på forhånd (visse unntak, spesielt der dekket ikke har knaster rett over kanten av felgen eller der dekket blir strukket ut slik at det blir veldig flatt på toppen), og når jeg leser om din erfaring er det nettopp det jeg tenker på. Men, jeg holder muligheten åpen for at jeg tar feil!

Redigert av simenf; 21/08/2017 09:11. Rediger grunn: utydelig språk

Re: Ulik bredde foran og bak ? XC Hjul. [Re: PushT] #2431131 21/08/2017 09:42
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ikke noe problem med ulik bredde. Synes dog 2,0" og 2,4" høres ut som ganske mye forskjell. Kjører nå 2,2 bak og 2,35 foran og det fungerer utmerket med tanke på bade kontroll, og følelse.
En ting som kan ha medvirket til den positive endringen for deg er endringen i geometri grunnet høydeforskjellen. Du har fått slakkere vinkler som kan oppleves mer komfortabelt og trygt, men handlingen er kanskje ikke like "rapp"? Det skal ikke store utslag til i vinkler før man merker forskjell.

Moderator  support