Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 11 1 2 3 4 5 6 7 10 11

Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: perbl] #2428124 11/08/2017 09:33
J
jenshk Offline
Medlem
Medlem
J
Sitat: perbl
Quote:
Så langt kan jeg vise til tallfestet bedre helse. Det er hevet over en hver tvil at et plantebasert kosthold er bærekraftig og klimavennlig sammenlignet med et kosthold bestående av kjøtt og meieriprodukter. Det er med andre ord et valg som har positiv effekt for meg og omgivelsene rundt meg for øvrig. Hva er så sensasjonelt og kontroversielt?

Utfordrer deg på om du kan konkretisere hva det er du er kritisk til. Hva er det som er så kontroversielt med å endre livstil på en slik måte at det har helse og klimaeffekt?

At du opplever effekter av en antatt positiv endring i kosthold er da vel ikke merkelig.

Samme rapporterer nå forøvrig også folk om etter å ha gått løs på high fat-type dietter når det får dem til å totalt sett senke kaloriinntaket, samt kutte ut usunne ting som mye sukker. Det betyr ikke nødvendigvis at bacon og smør er så sunt i seg sjøl.

I så måte er nok du på en sunnere vei, såfremt du får i deg det du bør.

Utfordringen din er nå litt meningsløs, jeg har da før denne filmen ble nevnt sagt at jeg prøver å kutte ned på kjøtt i eget kosthold. Kritikken min dreier seg utelukkende mot seriøsiteten til denne filmen, ikke det at man kan ha et sunt kosthold som vegetarianer/veganer. Jeg mener dog at det er fullt mulig å ha et balansert og sunt kosthold der man også benytter animalsk protein, og at det for folk flest kanskje er det mest overkommelige, samt det som har bredest støtte i aktuell folkehelseforskning og kostholdsforskning.

Da er vi på bølgelengde. Det var viktig for meg å få fram at min endring ikke hviler på denne filmen alene, men at den er effektiv som øyeåpner. Forstår at du også ikke nødvendigvis er kritisk til kosthold som utelukker kjøtt og meieriprodukter, men at du selv opererer med måtehold framfor å utelukke det titalt.Videre er nok ikke dokumentaren så bort i natta innholdsmessig som du skal ha det til selv om det er delte meninger.

Kan forøvrig melde om overskudd og strava rekorder og ingen opplevelse av å være mer sliten med mindre overskudd! Lærer litt om matlaging og de forskjellige råvarenes egenskaper også.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428143 11/08/2017 10:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous22

Det gjorde jeg jo i sta?
Men er du faktisk så dum at du tror at du ikke gjør det? At det bare er noe "folk flest" gjør?

Jeg retter meg etter dem som har mest greie på ting uansett hva de sier. Og nei - du har ikke sitert meg på et utsagn der jeg leter etter svar som bekrefter mine synspunkter. Hvis ikke du klarer å vise til dette, må vi konkludere at dette er noe du dikter opp. Jeg skjønner ikke en hang hvordan du klarer å vite hva mitt synspunkt er, siden jeg ikke har gitt utrykk for noe synspunkt i denne tråden.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428148 11/08/2017 10:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nei, litt av problemet er jo at du sjelden gjør annet enn å pirke. Du tror du er smart og kritisk, men framstår like ofte som sen i oppfatningen og kranglete.

Men du svarer ikke på mitt spørsmål? Betyr det faktisk at du tror at du er hevet over det å lete etter svar som bekrefter dine synspunkter?

Selv om denne tråden inneholder eksempler eller jeg leter opp andre, vil ikke du annerkjenne det eller se det selv.

Redigert av anonym22; 11/08/2017 10:11.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428149 11/08/2017 10:08
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvordan vet du hvem "som har mest greie på ting" ?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2428160 11/08/2017 10:19
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Hæ?] #2428164 11/08/2017 10:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hæ?

Vitenskaplig konsensus er alltid et godt utgangspunkt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: skiraffen] #2428166 11/08/2017 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er det trådstarter eller Hæ? du svarer her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428167 11/08/2017 10:25
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: GeirK

Hvorfor det?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428170 11/08/2017 10:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det er det. Og den endrer seg. Det er jo ikke alt det er stabil vitenskapelig konsensus om. Når noen finner ut noe nytt, kan det ta lang tid før det blir konsensus.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428171 11/08/2017 10:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Selv om denne tråden inneholder eksempler eller jeg leter opp andre, vil ikke du annerkjenne det eller se det selv.

Det der er en kjent teknikk for å snike seg unna å underbygge argumentene sine. Den funker ikke. Men, du kan begynne med å forklare hva mitt synspunkt er. Det må du nødvendigvis vite siden du påstår at jeg leter opp utsagn som støtter mitt synspunkt.

Hva er mitt synspunkt?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428172 11/08/2017 10:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg tipper det er deg han svarer. Det passer jo bra.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428173 11/08/2017 10:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det der er en kjent teknikk for å snike seg unna å underbygge argumentene sine. Den funker ikke. Men, du kan begynne med å forklare hva mitt synspunkt er. Det må du nødvendigvis vite siden du påstår at jeg leter opp utsagn som støtter mitt synspunkt.

Hva er mitt synspunkt?

Du får nesten lese det jeg skriver ordentlig.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: jenshk] #2428175 11/08/2017 10:29
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: jenshk
Sitat: KenR
Sitat: jenshk

Heldigvis er det gammelt nytt at kjøttproduksjon er lite bærekraftig og at animalsk kolesterol klistrer seg fast som superlim i blodårene våre og i verste fall gir en propp. Dette kan man velge å forholde seg til.

Postene dine reiser mange spørsmål, men jeg nøyer meg nå med å kommentere at dette faktisk er så gammelt nytt at ny kunnskap viser at det er feil. Det er veldig lenge siden man gikk bort fra at kolesterol fra animalsk føde kunne gi hjerte- og karsykdommer og for eksempel egg har vært "frikjent" i lang tid nå.

At egg og mat med mye kolesterol ble frikjent var ingen stor overraskelse da mengden kolesterol kroppen selv produserer etter et fettrikt måltid langt overgår det man klarer å få i seg gjennom kosten. Derfor ble mettet fett, som man finner mer av i animalske kilde enn planter, utpekt som den store synderen når det kommer til plakkdannelse i hjerte- og karsystemet. Men nå er dette fettet også i ferd med å bli "frikjent", så derfor er det ganske langt fra din påstand om kolesterol og det som er faktisk kunnskap i dag.

Dette er ikke helt presist. Egg og meieriprodukter er på ingen måte frikjent i kolesteroldebatten, slik du veldig sterkt antyder når du skriver

"Det er veldig lenge siden man gikk bort fra at kolesterol fra animalsk føde kunne gi hjerte- og karsykdommer"

Her legger jo du kolesteroldebatten i praksis helt død.

Du har imidlertid rett i at sammenhengen mellom mye kolesterol i kostholdet og livsstilsykdommer som diabetes hjerte og karsykdom ikke er like påfallende som først antatt.

Helsemyndighetene er også uenig med deg:

«Et kosthold med 25-35 energiprosent total fett, mindre enn 7 energiprosent mettet fett og transfett og mindre enn 200 milligram kolesterol, reduserer risiko for koronar hjertesykdom.»

Det er fortsatt slik sammenhengen mellom kolesterol, som bare eksisterer i dyrebasert føde, og livsstils-orienterte sykdommer som diabetes 2 og hjerte og koronarsykdom, vurderes som så sterkt at helsemyndighetene anbefaler oss og redusere inntaktet av mat med mye animalsk fett og kolesterol.

Greit nok, men dette er råd som baserer seg på korrelasjon. Det er ingen årsakssammenheng mellom kolesterol i kosten og hjerte- og karsykdommer.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428178 11/08/2017 10:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan i allverden skal jeg vite at han svar meg?

Hvis du synes det passsr, har du i såfall misforstått ganske katastrofalt hva feilslutningen "appeal to authority" innebærer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428180 11/08/2017 10:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva er mitt synspunkt?

Du svarte ikke på spørsmålet. Hva er mitt synspunkt?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428181 11/08/2017 10:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Hva er mitt synspunkt?

Du svarte ikke på spørsmålet. Hva er mitt synspunkt?

Hvorfor skal jeg tippe på det? Det er jo ikke relevant? Det er din dårlige leseforståelse som har gjort det relevant. Jeg klarer ikke hjelpe deg til å forstå.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428186 11/08/2017 10:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg retter meg etter dem som har mest greie på ting uansett hva de sier.

Hvis du synes det passsr, har du i såfall misforstått ganske katastrofalt hva feilslutningen "appeal to authority" innebærer.

Det var du som skrev:

Jeg retter meg etter dem som har mest greie på ting uansett hva de sier.

Og lenken ble postet før du utdypet det.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428187 11/08/2017 10:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvordan kan du fastslå at jeg leter etter utsagn som støtter mitt synspunkt når du ikke vet hva mitt synspunkt er?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428190 11/08/2017 10:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men det å rette seg etter det den som har mest greie på et emne, sier, er ikke "appeal to authority"? Skjønner du hva som mener med det begrepet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428191 11/08/2017 10:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvordan kan du fastslå at jeg leter etter utsagn som støtter mitt synspunkt når du ikke vet hva mitt synspunkt er?
Du har fortsatt ikke forstått. Poenget er jo at det utrolig hvis du tror at denne psykologiske mekanismen ikke gjelder deg. Og enda mer utrolig at du ber om eksempler.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428192 11/08/2017 10:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men det å rette seg etter det den som har mest greie på et emne, sier, er ikke "appeal to authority"? Skjønner du hva som mener med det begrepet?

Ja. Gjør du?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428193 11/08/2017 10:40
sveinaa Offline
More than words
More than words

Et "value bet"? Er jo større sannsynlighet for at du gjør det enn ikke....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2428194 11/08/2017 10:40
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Mye bra å lese her ICON_SMILE.
Jeg har vært veggis i ti år og det er vel et under at jeg funker såpass bra med tanke på hvor utrolig aktiv jeg er. Så noe må jeg ha gjort riktig ICON_SMILE.

Bare send en melding eller spør om du lurer på noe konkret. Ser det er svart på mye her allerede.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428230 11/08/2017 11:53
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Authority

Første avsnitt.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428243 11/08/2017 12:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Forskningsresulatene som ikke lar seg gjenskape, skyldes i stor grad at forskerne leter etter svarene de vil ha.

Da forstår jeg hva du mener. Godt poeng. Derfor er det viktig å rette seg etter vitenskaplig konsensus, noe jeg tilstreber.

Hadde forskere som kommer med nye teorier holds seg til samme tilstrebelsen hadde kirurger fortsatt gått inn i operasjonsrommet rett fra doen eller verre.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428245 11/08/2017 12:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange
Forskningsresulatene som ikke lar seg gjenskape, skyldes i stor grad at forskerne leter etter svarene de vil ha.

Da forstår jeg hva du mener. Godt poeng. Derfor er det viktig å rette seg etter vitenskaplig konsensus, noe jeg tilstreber.

Hadde forskere som kommer med nye teorier holds seg til samme tilstrebelsen hadde kirurger fortsatt gått inn i operasjonsrommet rett fra doen eller verre.

Nå snakker jeg om områder der jeg ikke har kompetanse.

Nei - og ikke på noe tidspunkt har vitenskaplig konsensus vært at man ikke trengte å vaske hendene før en operasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: skiraffen] #2428247 11/08/2017 12:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skiraffen

Første avsnitt.

Les heller første avsnitt i memet du begynte hele autoritetsmisforståelsen din med. Det var her du snubla

"It's important to note that this fallacy should not be used to dismiss the claims of experts, or scientific consensus."

Capishe?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428249 11/08/2017 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Det som dog forvirrer folk flest er nok når forskningen blir tabloid (gjengitt.). Mange glemmer nok også kontekst eller rammene for det som blir forsket på. Når man i tillegg kun kan bekrefte under 1/2 av resultatene så bør kanskje lekmenn gå varsomt ICON_SMILE

Men ikke så morsomt på internett ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428250 11/08/2017 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja. Gjør du?

Det kan du umulig gjøre siden du mener at det å høre på eksperter er "appeal to authority".

"Appealing to authority is valid when the authority is actually a legitimate (debatable) authority on the facts of the argument. "

https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/21/Appeal-to-Authority

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428252 11/08/2017 12:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja. Gjør du?

Det kan du umulig gjøre siden du mener at det å høre på eksperter er "appeal to authority".

Hvor har jeg sagt det? Jeg har jo allerede presisert at lenken ble postet før du utdypet.

Det sagt, så kan begrepet også inkludere å høre på eksperter, f.eks. når eksperter uttaler seg i media om ting langt utenfor emnet de er eksperter på.

Redigert av anonym22; 11/08/2017 12:21.
Side 5 av 11 1 2 3 4 5 6 7 10 11

Moderator  support