Hvordan ser man at et drev er så utslitt at det strekker kjedet mer enn 75% på kort tid? Vet hvordan drev ser ut når de er heeelt utslitt (haifinner).
Men hvordan ser tennene ut når de er så slitte at det er på fordelaktig å bytte drev. Eller kjører men de helt i filler og heller bytter kjeder litt oftere for å spare kassetten??
Har kjøpt meg en "kjedestrekkmåler" og nå er kjedet jeg byttet i fjor høst og brukt mellom 20 - 30 turer ca. 50% slitt. Kassetten ble byttet sammen med kjedet.
Sykkelen er fra 2012 og har full XTR pakke (M-980). Så tenker kanskje det er på tide å bytte. Men XTR-drev er jo ikke akkurat billige. Og M980 er ikke hyllevare over alt lengre. Billigste jeg har funnet til nå er ca. 1600kr for 3-delt og ca. 1200 for 2-delt.
Fundere også på å bytte fra 3 delt til 2 delt. Men som småbarnspappa med lite egentid har jeg redusert sykkelparken til denne ene sykkelen + jobbsykkelen. Dermed blir en del «landeveissykling» på den også, og da er det godt med store klinga. Som da man etter sommerens store eventyr-tur i fjellheimen hadde 4 mil med flat asfalt

tilbake til bilen. Lille klinga er god å ha når man har 2-seters sykkelhenger bak
Så hvor mye fortere vil man spinne ut 2-delt i forhold til 3-delt? Er det noe å hente på dette byttet utover mere klaring til bakken og færre drev og forholde seg til? Er man avhengig av 11-40 kassett for å få fult utbytte av ett bytte fra 2- til 3-delt?