Som lovet kommer det en oppfølging av kjøpetråden.
Langtidsrapport BMC Agonist 02 One
Bakgrunn 07.10.17: Oppdaget sprekker på venstre side av setetårn. Kjørt ca 500 km. Tatt til Unaas. 10.10.17: Unaas sier «kjør videre det er ikke kritisk her, vi tar det med Sveits»
Hva er status her nå? Ny ramme, eller sykler du med sprekk?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NY sykkel, det jo bare fem år siden sist?
[Re: larsb]
#248369916/05/201808:10
Øyvind, jeg glemte å føre opp en linje: 04.05.18: Minner Unaas på å purre Sveits om rammesprekk
Så saken er altså at jeg fortsatt har en sprekk som blir større. Det er fortsatt ikke noe som bekymrer sikkerhetsmessig, men jeg vil selvsagt ha fikset det innen rimelig tid.
LarsB
[Re: olechr]
#248370416/05/201808:13
Synes BMC syklene er noe arv det fineste på markedet. Men må si du har mye strul på så kort tid.
Ja, det har vært litt mer enn jeg hadde ventet av en ny sykkel. Den har uansett gitt et inntrykk av høy kvalitet i bygging og oppsett. Så alt "småpirket" har ikke vært ventet for å si det sånn. Det trekker ikke mye ned på totalintrykket siden forhandler har vært mer enn velvillig innstilt til fiksing og alt har gått fort og på avtalt tid.
LarsB
#248547324/05/201808:10
Byttet utslitte Shimano Resin bremseklosser ved 960 km. De forrige holdt ca 900 km. (Det første settet er innkjørt og ligger i mitt store verktøysett til bruk på UB ol.)
Kjørte Kalas Cup på Gullhaug i går med det samme oppsettet jeg vil bruke på Terrengsykkelrittet. Barzo foran og Mezcal bak. Sykkelen funka fint. Kroppen holdt til litt under en times hardkjør, og som ventet ble teknikken ruskete med rittpuls.
LarsB
#249360925/06/201811:57
Nå har jeg nådd 1330 km med Agonisten. Etter to supre turer på det episke føret i helga.
Dette er det som har skjedd etter siste oppdatering.
24.05.18: Kjøpt 4iiii effektmålerkrankarm fra Bikehop. 4799 25.05.18: Luftet hendel til bakbrems. Den har alltid vært litt myk. Ble bra nå. 20.06.18: Kutt i Barzo foran. 3 mm langsgående i kanten av knaster, som de fleste andre. 23.06.18: Røket kjedet. Ikke i skjøtet ledd. Kjøpt XTR CN901 Sil-Tec.
4iiii er helt umerkelig. Ni gram tyngre sykkel. Data som virker troverdige. Ser ut som om den "bare funker." Kutt i dekket for åttende gang tilsier at det er for lite gummi mellom knastene. Jeg tror jeg vil bytte med Vittoria Mezcal som i tillegg til mer beskyttelse også har et bra volum. Jeg har i perioden også fått en testtur på Kenda Sabre i 2,6 og de står på handlelisten, men krever at jeg flytter bakhjulet en mm til høyre.
Neste plan er å bygge om karbonhjulsettet fra Ritcheyen med Tune Kong og Cannonball til hh 12 og 15 mm boost. Adaptere er innkjøpt i massevis.
Stæjj tjund. LarsB
Redigert av larsb; 17/07/201812:38.
#257486916/09/201918:20
Siden juni fjor har det skjedd en del på BMC-fronten.
-Sykkelen går fortsatt som en kule. -Jeg har brukt den til masse gøy fra tolvmils grusturer til nedoversykling i Sierra Nevada. -Jeg har opphevet stæsjsølibatet. -Det er nye deler i massevis massevis. -Unaas har startet å leve opp til det inntrykket man har av dem.
Jeg har i skrivende stund bikket 4300 km. og 61.800 høydemeter siden august 2017. Konklusjonen er at den henger forbløffende godt sammen. Etter bytting av den øvre bushingen på demperen er den fortsatt tight ut sesongen i alle fall.
Siden juni i fjor er høydepunktene den har vært med på Ultrabirken 2018 og 2019. Lida 24h lagkonkurranse i Stockholm og en tur til www.puremountains.com i Alpujarras i Spania med turer som toppet ut på 2500 moh. Og ikke minst ned igjen.
Oppgraderinger
Kontaktpunkter Styre: Tune Turnstange styre. 12 grader, latterlig lett o godkjent for alt jeg tenker å drive med. Stem: Tune bøyer litt tidligere og kommer altså litt lengre bakover så jeg har satt på en Kalloy 90 mm -17 grader stem. Det gir samme avstand og litt lavere front. Holker: ESI XC Tilsammen gav dette en vektreduksjon på rundt 400 gram ift. originale deler.
Hjul Jeg gav opp å tilpasse det andre hjulsettet fra Ritcheyen til Boost. Det ble for mange løse deler og adaptere. I stedet kjøpte jeg Newmen Evolution SL X.A.25 fra Bike Components. De virker veldig bra så langt. 25 mm innvendig bredde, vekt på 1500 gram mot oppgitt 1480. Lett for alu. Lette å sette opp slangeløst og gir en mer snappy følelse enn De tyngre DT Spline 1700. Med de rette dekkene gir dette den deilige følelsen av raskhet.
Dekk Vittorias dekk er gravd dypt ned i restavfallet. Men det skal sies at Mezcal ikke punkteter på langt nær så mye som Barzo.
På det lette hjulsettet er det kombinasjoner av Specialized Ground Control, Fast Trak og Renegade i 2,3 som har vært brukt. DT hjulene har rullet på 2,6 dekk, enten Bontrager XR2 Team Issue TLR eller Nobby Nick i årets speedgrip-versjon med alle bokstavene.
Gir Jeg har droppet forgiret jeg er så fornøyd med i et anfall av vektsparing. Nå har jeg 32 eller 30 tenners Absolute Black ovaldrev og xx1 kassett med 46 tenners største drev. Det går greit, men er ikke like fleksibelt som 2*11. Og så er det vesentlig lettere enn 12 delt.
Gaffel Jeg hadde en gaffeltråd om å få full vandring og komfort fra Fox 32. Jeg hadde også en avtale med en dr. franken-Ole som ville kappe litt på staget i luftkammeret, og et 120 mm stag i handlekurven. Men så fikk jeg treff på Finn-søket mitt og handlet en 2019 modell Fox 34 Factory Step Cast i stedet. Denne har 120 mm vandring, ikke 110. Men viktigere er at den er i stand til å håndtere flere raske slag etter hverandre. Type røtter eller knyttnevestore stein. I tillegg er den lettere enn den mindre gaffelen.
Det var vel det på oppgraderingsfronten. Til sammen gjør dette at sykkelen i lett utgave ikke er lov i aldersbestemte klasser siden den sniker seg inn på 11,5 kilo. I tillegg er den blitt bedre i mer ruskete terreng med den stivere gaffelen med mer kontroll. Der hjelper 2,6 dekkene til også.
Kluss Det som ikke er positivt er at Unaas dessverre ikke evner å ta seg i nakken. Jeg har jevnlig fulgt opp reklamasjonen på sprekkene i ramma. Uten annet enn prat til svar. Når jeg skulle til Spania i høst tenkte jeg å få gjort en service på opphenget. Men det tok de simpelthen ikke i mot. I stedet ble jeg henvist til Sportslageret!
Grunnen jeg fikk var at de "ikke får tak i deler fra BMC" og vil slutte med merket. Årsaken kan man bare spekulere på. Men uansett er det for dårlig å ikke ta service på merker man selger selv. Får man ikke tak i deler fra fabrikken får man kjøpe dem fra en annen forhandler, Ikke avvise kundene sine i døra.
Synd at de skal klusse det til for seg på denne måten. Og synd at jeg har anbefalt et par kamerater å kjøpe BMC fra dem. Det skulle jeg gjerne ha ugjort.
Sprekkene er forøvrig større enn før og jeg har ikke tenkt å gi opp der. Service får jeg betale Claes Henrik for å gjøre. Han har nettopp blitt forhandler av BMC og er til å stole på.
Redigert av larsb; 13/10/201919:56. Rediger grunn: høydemeter
#257861010/10/201917:30
HaHa Lars, Jeg har opphevet stæsjsølibatet. -Det er nye deler i massevis massevis.
Jeg skal til Claes Henrik i morgen med en av mine. Han har allerede solgt mange BMC sykler og har heldigvis mye å gjøre. En kompis leverte en 6-7 år gammel Dogma han hadde kjøpt brukt for service hos CH og fikk beskjed. Du kan få en helt ny krank gratis eller en svinebillig krank med wattmåler, den som står på har produksjonsfeil. CH var garantert ikke den første som hadde tafset på den Pinarello’n.
Mannen en superdyktig, hyggelig og fair !!!
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#263167606/10/202016:10
Siden i fjor har det ikke skjedd alt for mye med sykkelen. Før jeg dro til Spania i september i fjor var jeg innom Unaas for å få overhalt baktriangelet. Det ville de ikke gjøre, siden de ikke lenger fikk kjøpe deler fra BMC. Jeg fikk høre at kanskje Sportslageret kunne gjøre en sånn jobb. Jeg fikk også høre av Emil at Unaas ville slutte som forhandler av BMC, og at han skulle ta tak i reklamasjonen på sprekk i ramme. Sprekken vokser sakte, og ingen ting tyder på at den blir borte med det første:
Om ikke Unaas fikk deler fra BMC fikk jeg tak i overhalingskit for bakramma på Bike24 så jeg byttet alle lagre på vårparten. Det hjalp godt på presisjonen og kontrollen i terrenget. I juli byttet jeg hjulagre i DT forhjulet og bakhjulet på Newmenhjulsettet. Jeg har kjøpt uttrekks- og innpressverktøy fra https://www.bearingprotools.com/ som imponerer med rask levering og bra pris på verktøy som funker flott for amatører.
Utover det har jeg syklet masse og kjøpt lite. Sykkelen har nå gått 5.317 km, primært på sti. Jeg har nettopp hatt den på demperservice hos Claes Henrik Sykkel, og håpet på en del fine turer fremover.
Men det er ikke sikkert at det blir sånn. Ved inspeksjon etter siste vask så jeg dette:
Det er sannelig kommet en sprekk i krankhuset også. Den er riktignok tynn enda, men klart ikke noen ripe eller steinsprang. Jeg har selvsagt tatt dette opp med forhandler også. Nå med en vesentlig kortere horisont for å få en løsning på dette.
Følg med på denne kanalen fremover LarsB
Redigert av larsb; 06/10/202016:13.
#263174507/10/202007:59
Kjenner jeg er glad for de ekstra tusenlappene jeg la ut for Hightower og ikke bestillte Occam. Tenkte i utgpkt jeg skulle gi dem en sjans, men alt fremstår som litt på halv tolv i butikken og med diverse tråder om unnvikende svar eller ikke svar i det hele tatt etc etc så ble kjøpet mitt dyrere enn tenkt. Selve sykkelen spilte seff inn, men jeg kunne greit levd med en plastikkrakett fra Spania med Horst link, 36 Fox og gode lettmetall hjul til den prisen selv etter nevnte oppgradering.
"It never gets easier, you just go faster."
#263175807/10/202009:10
Tok kontakt med deg uoppfordret for en måned siden for å høre hva status var på sykkelen ettersom vi aldri fikk noe mer svar fra BMC for nå over to år siden. Som jeg da skrev til deg så har vi kontaktet BMC på nytt for å høre om en løsning på denne saken. Generelt sett har vi slitt mer med oppfølging av reklamasjoner fra BMC vs andre merker vi selger.
Vi purrer på BMC videre og gir tilbakemelding så fort vi vet noe mer. Ellers kjenner vi oss ikke helt igjen i alle detaljene som er beskrevet her, men det må vi leve med og lære av så lenge det er kundens oppfatning.
Tok kontakt med deg uoppfordret for en måned siden for å høre hva status var på sykkelen ettersom vi aldri fikk noe mer svar fra BMC for nå over to år siden. Som jeg da skrev til deg så har vi kontaktet BMC på nytt for å høre om en løsning på denne saken. Generelt sett har vi slitt mer med oppfølging av reklamasjoner fra BMC vs andre merker vi selger.
Vi purrer på BMC videre og gir tilbakemelding så fort vi vet noe mer. Ellers kjenner vi oss ikke helt igjen i alle detaljene som er beskrevet her, men det må vi leve med og lære av så lenge det er kundens oppfatning.
Dere skriver at BMC er vanskelige. Det kan godt være slik.
Poenget er, og dette er viktig, er at det er DERES problem. Ikke kundens. At dere ikke klarer å skaffe erstatning fra BMC, uavhengig hvem som måtte være skyld i dette, kan ikke kunden lide for. Kunden har en kontrakt med dere, ikke med BMC. Dere bærer risikoen for deres underleverandører.
Så lenge dere ikke anerkjenner den grunnleggende ansvarsfordelingen i slike spørsmål så vil dere fortsette å få kritikk i sosiale medier. At dere ikke kjenner dere igjen i alle detaljene for så være, men hovedlinjene i faktum presentert i tråden virker soleklart:
- Kunde reklamerte for to år siden. - Reklamasjonen er gyldig - Dere har ikke funnet en løsning
Forøvrig så ønsker jeg dere lykke til. Det er fantastisk at det finnes uavhengige sykkelforretninger som lykkes, men ikke la slikt tøys som dette bli deres bane. Det er så unødvendig.
Ut på tur!
#263179107/10/202011:01
Det Stupfull skriver. Når dere har solgt sykkelen så er dere ansvarlige for reklamasjonshåndtering, uavhengig av hvilken oppfølging dere får fra fabrikken.
[Re: Supermann]
#263179207/10/202011:01
La meg først understreke at jeg ikke har handlet med dere, og at dette innlegget er basert på det som kommer fram i tråden. Dere skriver at BMC er vanskelige. Det kan godt være slik.
Poenget er, og dette er viktig, er at det er DERES problem. Ikke kundens. At dere ikke klarer å skaffe erstatning fra BMC, uavhengig hvem som måtte være skyld i dette, kan ikke kunden lide for. Kunden har en kontrakt med dere, ikke med BMC. Dere bærer risikoen for deres underleverandører.
Så lenge dere ikke anerkjenner den grunnleggende ansvarsfordelingen i slike spørsmål så vil dere fortsette å få kritikk i sosiale medier. At dere ikke kjenner dere igjen i alle detaljene for så være, men hovedlinjene i faktum presentert i tråden virker soleklart:
- Kunde reklamerte for to år siden. - Reklamasjonen er gyldig - Dere har ikke funnet en løsning
Forøvrig så ønsker jeg dere lykke til. Det er fantastisk at det finnes uavhengige sykkelforretninger som lykkes, men ikke la slikt tøys som dette bli deres bane. Det er så unødvendig.
Ut på tur!
#263180907/10/202011:44
Bare for å understreke, det er ikke et forsøk på å ansvarfraskrive seg noe ved å forklare at BMC tidvis har vært vanskelige, men mer en forklaring på hva som gjorde at det stoppet opp for tre år siden før vi tok tak i saken igjen.
Vi vet godt at vi som siste ledd er ansvarlige for sykler vi selger. Ettersom vi ikke selger BMC lenger eller har Agonist-rammer på lager må vi kontakte BMC igjen og høre hva vi får til, og så får man se hva det ender ut i og ikke trenge å finne frem tjære og fjær helt ennå.
I all verden. Virker jo helt vilt at du ikke får ny ramme på reklamasjon når man får slike sprekker.
så spørs det vel hvorfor sprekkene oppstår, skyldes det feil på varen eller at varen er brukt på en annen måte enn tiltenkt ? før eller siden så møter man ett hopp eller dropp som er i drøyeste laget for alt av rammer, og da vil den sprekke - og er det reklamasjonsgrunnlag ?
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
#263185407/10/202015:11
Nå kan jo sprekker oppstå ved for lite setepinneinnstikk, men LarsB er så erfaren at jeg ikke tror det er mulig for ham å gjøre en slik brøler. Og så ser jeg at han bruker en lang dropper.
Hadde han vært nedpå, ville lakken vært skadet.
Redigert av chalshus; 07/10/202015:13.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
[Re: lim3]
#263189507/10/202019:38
Hei Emil,
Du skal ha takk for at det var du som tok kontakt med meg denne gangen. Du skal også ha for at du poster i tråden med deres versjon. Du skal videre ha takk for at du alltid er positiv og ønsker å få dette ut av verden. Det har heller aldri vært diskusjon om reklamasjonen er gyldig eller ikke. Vi er heldigvis enige i at en sykkel fra et sveitsisk premium-merke ikke skal ha sprekker i ramma.
Som flere her har sagt, og som jeg også har skrevet til deg er det Unaas Cycling jeg har et kundeforhold til. Deres mellomværende med BMC er meg uvedkommende. Jeg har lagt godviljen til og gitt dere (mye) mer enn nok tid til å kontakte BMC, men ingen ting har skjedd på nesten tre år. Da ble jeg ærlig talt litt skuffet over at du fortsatt ikke tar ansvaret selv, men nok en gang skyver det videre på vanskelige leverandører.
Jeg har har derfor fremmet krav til dere om at kjøpet heves nå. Jeg vil ikke gå med på enda en runde med at dere skal kontakte BMC. Vi har hva vi begge mener er en gyldig reklamasjon på en vesentlig mangel. Mangelen har ikke blitt rettet innen rimelig tid, heller ikke innen urimelig tid. Jeg har derfor rett til å heve kjøpet. Det er denne retten etter forbrukerkjøpslovens prg. 29-32 jeg vil benytte meg av.
Dette kravet er også rettet skriftlig til Unaas Cycling på den kanalen du valgte for kommunikasjon denne gangen.
Til slutt vil jeg få lov å si at starten på dette eventyret var 110% positiv. Dere i Unaas Cycling er hyggelige og kan sykler. Det skal også sies at dere var eksemplariske når jeg kjøpte sykkelen. Det har vært nok tilfeller av at forhandlere lover og ikke holder da også. Jeg var innom og så på en medium dere hadde utstilt, og fikk løfte om at XL skulle komme opp av kassa og være klar neste dag klokka 14, og det var den, med beskjed på sms om at den var klar i tillegg. Sykkelen var perfekt bygget og klargjort, jeg kunne ikke gjort det bedre selv.
Når gaffelknotten datt av på ultrabirken fikset dere det over natta ved å låne en knott fra en annen sykkel, og den var ferdig som lovet dagen etter, nok en gang med beskjed på sms. Kranklageret som rustet fast ved lagring første vinter ble byttet uten spørsmål, og jeg fikk rettet girhenger og justert gir uten å ha bedt om det. Så dere har hatt en stor dose goodwill lenge.
Jeg vil så gjerne at en high-end frittstående sykkelbutikk i komfortabel gangavstand hjemmefra skal leve og blomstre. Jeg anbefalte dere til flere venner og en av dem har kjøpt dyr sykkel hos dere. Foreløpig har han ikke hatt noen problemer, og jeg håper virkelig at han ikke får det heller. På den andre siden er han mye mindre tålmodig og konfliktsky enn meg.
Som avslutning vil jeg si til deg at jeg håper dere klarer å komme dit at dere tar tak i problemene før de blir så store at du må drive brannslukking i sosiale medier.
Vennlig hilsen Lars Birger
Redigert av larsb; 07/10/202020:10. Rediger grunn: ørliten språkvask
[Re: Brabus]
#263190207/10/202019:56
I all verden. Virker jo helt vilt at du ikke får ny ramme på reklamasjon når man får slike sprekker.
så spørs det vel hvorfor sprekkene oppstår, skyldes det feil på varen eller at varen er brukt på en annen måte enn tiltenkt ? før eller siden så møter man ett hopp eller dropp som er i drøyeste laget for alt av rammer, og da vil den sprekke - og er det reklamasjonsgrunnlag ?
I dette tilfellet har det ikke vært slike spørsmål. Unaas Cycling har bare sagt at man ikke vil ha sånne sprekker, og at de skal ordne opp i saken. I tillegg spesifiserer BMC syklene sine etter ASTM klassifikasjon. Etterfølgeren til min, om man kan kalle den det. Fourstroke LT er oppgitt til ASTM CLASSIFICATION Level 4:
Sitat: Fra Salsa siden jeg ikke fant det hos BMC
This is a set of conditions for operation of a bicycle that includes Conditions 1, 2, and 3, or downhill grades on rough trails at speeds less than 40 km/h (25 mph), or both. Jumps are intended to be less than 122cm (48").
Jeg kan love at mine drop er langt under 122 cm, og det tror jeg alle som kjenner meg vil skrive under på. Jeg mener det er en fabrikasjonsfeil at det sprekker i overrøret og krankhuset.
LarsB
Redigert av larsb; 07/10/202020:01.
[Re: chalshus]
#263190407/10/202020:03
Nå kan jo sprekker oppstå ved for lite setepinneinnstikk, men LarsB er så erfaren at jeg ikke tror det er mulig for ham å gjøre en slik brøler. Og så ser jeg at han bruker en lang dropper.
Hadde han vært nedpå, ville lakken vært skadet.
Takk for tiltroen. Jeg kjører med 40 cm setepinne med 19 cm innstikk. Det er ni cm mer enn minimum på BMC-pinnen. Har lang rygg og korte bein
LarsB
[Re: Brabus]
#263190607/10/202020:11
Jeg har hvertfall aldri hørt om at man ikke får igjennom slike sprekker på reklamasjon. Og hvis man mener at kunden har gjort noe feil er det opp til merket/forhandler å bevise det. Virker som BMC er utrolig vanskelige hvis dette ikke har blitt fikset på null komma niks. Selv har jeg aldri reklamert på BMC, men har kjennskap til Scott, Specialized, Bianchi og Hard Rocx.
Hvem som har feilen her om det er BMC eller Unaas aner jeg ikke, men at det ikke er fikset virker bare helt utrolig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#263207008/10/202018:48
Jeg har hvertfall aldri hørt om at man ikke får igjennom slike sprekker på reklamasjon. Og hvis man mener at kunden har gjort noe feil er det opp til merket/forhandler å bevise det. Virker som BMC er utrolig vanskelige hvis dette ikke har blitt fikset på null komma niks. Selv har jeg aldri reklamert på BMC, men har kjennskap til Scott, Specialized, Bianchi og Hard Rocx.
Hvem som har feilen her om det er BMC eller Unaas aner jeg ikke, men at det ikke er fikset virker bare helt utrolig.
Bildene jeg har sett av sprekkene til larsb viser tydelig for meg, som ex strukturmekaniker på DC9 og F16, at dette er sprekker som er oppstått på grunn av belastninger som ikke rammen ikke har klart å håndtere. Med det menes ikke at bruken har vært for heftig, men heller at rammen er underdimensjonert. I fly er det (hold for øynene) mange sprekker, men de er veldig nøye overvåket, og området forsterkes eller deler byttes ut når sprekken har kommet en viss lengde inn i godset. Vel å merke stoppbores sprekkene for å hindre at de jobber seg videre, men det er ikke noe en kan forvente av en privtakunde og en lbs å ha kontroll på.