Hei, jeg vurdere å kjøpe en ny MTB sykkel. Jeg har i dag en 6-7 år gammel 26" som veier ca 11 kg med pedaler. Jeg har klart merke i birken med den 2 ganger, men har ikke klart det de siste 2 årene. Glapp med 3-4 min.
Hva slags sykkel bør jeg velge? 27,5 eller 29? Antar 26 er på vei ut. Pengemessige tenker jeg max 15000, men det begrenser jo utvalget mye. Jeg ser at terrengsykkel før i år har hatt en test av billige MBT til rundt 10000. Testvinneren var XXL sin white XC 290 Pro 17 til 9900. Veldig hyggelig pris, men en vekt på 12,8 Kg uten pedaler? Er det noe å satse på? Er ikke det for tungt til å sykle ritt, og med håp om en rimelig grei tid?
Jeg kan jo selvsagt slanke meg 1-2 kg før birken slik at det i teorien skal være ca likte som den sykkelen jeg har i dag, men det føles jo litt håpløst å måtte gjøre det for å spare noen kroner.
Hvor mye betyr en vektforskjell på 1-2 kg i birken? Sikkert vanskelig å svare på det...
Godt mulig jeg bør beholde den jeg har i dag? Den er jo rimelig lett. men ulempen med den er at det er litt nervøs på grus og jeg sliter med å kjøre på i nedoverbakker, og i de deler av løypene som er litt mere terrengpreget. Jeg oppfatter at litt større hjul bør hjelpe litt til her. Men høy vekt antar jeg neppe er noen fordel :-).