Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kjøpe elsykkel eller tråsykkel?

kjøpe elsykkel eller tråsykkel? #2425772 05/08/2017 20:17
D
DagArne Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Trenger litt råd.

Jeg er i tenkeboksen om jeg skal kjøpe en vanlig sykkel eller om jeg skal kjøpe elsykkel.
Jeg tenker i lavere prisklasser. har sett på sykkel hos XXL som har elsykkel til 7000 den ser grei ut og var god å kjøre da jeg prøvde den. Var lett å tråkke selv når jeg slo av motoren. Biltema og ClasOhlson har motor i framhjulet og det har jeg ikke lyst til å sykle med på vinterstid.

Det jeg er usikker på er kvaliteten og om jeg kanskje burde kjøpe en vanlig sykkel og få bedre kvalitet til den prisen?

Den vil bli brukt til å pendle til og fra jobb med fra Frogner til Fornebu.

Redigert av DagArne; 05/08/2017 20:17.
Re: kjøpe elsykkel eller tråsykkel? [Re: DagArne] #2425773 05/08/2017 20:29
gare Offline
More than words
More than words
Til den prisen vil du få en temmelig medioker el-sykkel og mitt klare råd vil være å kjøpe en sykkel som passer formålet ditt.
Med forbehold om at Frogner en bydelen i Oslo og ikke Frogner-som-ligger-på-veien-til-Gardermoen er det ganske flatt den veien.
Du vil få bedre sykkelopplevelse av en vanlig sykkel. Kjøp en med plass til skikkelige skjermer og gjerne med bagasjebrett(men det er muligens bare meg som er allergisk mot ryggsekk på vei til/fra jobb).

Du har ellers virkelig åpnet opp for en bøtte med råd og vil snart få råd om å kjøpe alt fra en tregirs sykkel med kurv på styret til en fullblods racer til 6-sifret pris ICON_WINK

Vil du ha el-sykkel ville jeg vært skeptisk til alt under 15-18 000 minst, ikke så mye på grunn av at det skal være kult eller fancy, bare at det skal virke, og at det skal virke lenge.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: kjøpe elsykkel eller tråsykkel? [Re: DagArne] #2425775 05/08/2017 20:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

El-sykkel 7-8 km på flaten Frogner-Fornebu er aldeles unødvendig ICON_SMILE

Større glede og helseutbytte av en alminnelig sykkel - og høyere kvalitet for pengene.

Re: kjøpe elsykkel eller tråsykkel? [Re: DagArne] #2425784 05/08/2017 21:19
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Hvis du vurderer elsykkel pga. dårlig helse el. bør du vurdere litt dyrere sykler. Spesielt hvis du skal sykle med den året rundt.

Elsykler til 7.000,- har ofte elsykkel-komponenter til rundt 5.000,- så det sier seg selv at resten av sykkel er "så där"...

Turen du skisserer tar ca. 15min og foregår på flatmark, i andre land foregår slik sykling stort sett på bysykler.
Kjøp noe med skivebremser og lange skjermer, så blir vår/høst/vinter hyggeligere.

Eksempel med skivebremser
* https://www.antonsport.no/sykkel/hybrid-og-bysykkel/xeed-128-eco-3-venture-city-17-p8483
* https://www.bikester.no/ghost-square-urban-3-bysykkel-gra-541005.html

Eksempel uten skivebremser:
* https://xxl.no/velocity-by-white-com-ut-7-gent-bysykkel-15/p/1108921_1_style
* https://www.oslosportslager.no/produkt/everest-juvel-classic-8-bysykkel-2017-43423.aspx

Thomas
Re: kjøpe elsykkel eller tråsykkel? [Re: DagArne] #2425789 05/08/2017 21:29
D
DagArne Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Det er Frogner,Oslo. Hadde en vanlig sykkel, men den er ble stjelt, gidder ikke kjøpe en sykkel for titalls tusen når den skal være mye i byen her.
Det er bakke ved lysaker og jeg har bakke dit jeg bor ICON_LAUGH
Må jeg så høyt opp i pris for å få en sykkel jeg kan bruke noen år?
Er det ikke mer lavere dreiemoment og mindre batteripakke på de billige?
Er ikke helsa som gjør jeg vurderer elsykkel, mer at det er mer bekvemt. Ja syklet tidligere og syklet raskere enn å ta buss, så har vært litt lat litt for lenge etter at sykkelen ble borte.

Redigert av DagArne; 05/08/2017 21:32.
Re: kjøpe elsykkel eller tråsykkel? [Re: DagArne] #2425805 05/08/2017 22:16
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: DagArne

Må jeg så høyt opp i pris for å få en sykkel jeg kan bruke noen år?

Nei, den varer sikkert i noen år.
Reklamasjonsretten gjelder fem år, men hvis du ikke er flink til å spyle av salt om vinteren vil rustproblemer neppe være garanti/reklamasjonssak.

Sitat: DagArne

Er det ikke mer lavere dreiemoment og mindre batteripakke på de billige?

Jo, men delene er allikevel relativt dyre.

Thomas
Re: kjøpe elsykkel eller tråsykkel? [Re: DagArne] #2425881 06/08/2017 10:53
gare Offline
More than words
More than words
Vel, el-sykkel er komfortabelt, men det er(i min verden)relativt meningsløst når det er såpass flat og kort strekning du skal pendle og du allikevel ikke har noen større helsebegrensninger.
Jeg heier på alle former for sykkel og det er klart at el-sykkel er bedre enn bussen, men du får dessverre en temmelig rævva el-sykkel for budsjettet ditt og faren for at du blir misfornøyd er stor.
Den bysykkelen med hydrauliske bremser og bagasjebrett fra Anton så ut til å være akkurat midt i blinken for ditt bruk ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.

Moderator  support