grussykling på noe grovere grusveier enn det vi oftest har her i Norge.
Er det reellt? Jeg sitter med litt motsatt inntrykk, at det handler mer om finere barnålsstier og finkornet grus/sand der borte - egentlig mest fordi de første generasjonene av gravel-sykler virket å være rettet mot relativt beskjeden dekklaring, som vi her hjemme sleit med å få plass til piggdekk og skjermer i.
grussykling på noe grovere grusveier enn det vi oftest har her i Norge.
Er det reellt? Jeg sitter med litt motsatt inntrykk, at det handler mer om finere barnålsstier og finkornet grus/sand der borte - egentlig mest fordi de første generasjonene av gravel-sykler virket å være rettet mot relativt beskjeden dekklaring, som vi her hjemme sleit med å få plass til piggdekk og skjermer i.
De store gravel-rittene i USA, ledet av Unbound Gravel, tidligere kjent som Diry Kanza, går på vesentlig grovere grus enn vi er vant til i Norge. Også det mer laidbacke Grinduro https://www.landevei.no/sykkelturer/grus/grinduro-usa)( går på grovere underlag enn typisk norsk grusvei.
Her hjemme er vintersyklingen et litt spesielt behov som gjør at det er ønskelig med klaring for større dekk enn kvaliteten på grusveien strengt tatt tilsier.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#269668925/01/202209:38
.. jeg synes det ligner Cadel Evans, i såfall gøyalt
Full pott!
Altså den australske sykkelproffen vi også kjenner igjen fra den nå smått klassiske introduksjonsvideoen av den smått klassiske BMC Roadmachine 2017, som var med på å legge grunnlaget for utviklingen av landeveissykler siden den gang. Bildet i quizen er hentet fra prøvekjøring av den ennå ikke like klassiske Roadmachine 2020
Kanskje Øyvind kan fortelle mer.
Emil vant altså kjapt quizen, men får ingen premie siden han allerede har for mange sykler.
Sitat: sykkeloyvind
De store gravel-rittene i USA, ledet av Unbound Gravel, tidligere kjent som Diry Kanza, går på vesentlig grovere grus enn vi er vant til i Norge. Også det mer laidbacke Grinduro går på grovere underlag enn typisk norsk grusvei.
Deilig når ens egne kjepphester bekreftes av autoriteter. Man behøver ikke nødvendigvis de grove amerikanske gravel-doningene med nesten-terrengdekk for å sykle de fleste grus- og skogsveier i Norge og Europa, der veinettverket har en helt annen tilblivelseshistorie enn i Det ville vesten
Dermed får også allsidige landeveissykler med bred dekklaring, som er tema for denne tråden, et bredere bruksområde i Den gamle verden enn Den nye verden. Uten at man må trekke det så langt som vi gjorde i sommeragurken Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel
#269670825/01/202210:19
Kanskje Øyvind kan fortelle mer.
Jeg har vært ganske stor fan av Cadel Evans helt siden han slo gjennom som ukjent 19 år gammel terrengsyklist i OL i Atlanta i 1996. Cadel vant aldri noen VM- eller OL-gull som terrengsyklist, men vant verdenscupen for voksne sammenlagt et par ganger, som fortsatt U23-syklist - i 1998 og 1999.
Evans flyttet tidlig i karrieren til Italia og etter hvert til Stabio i Sveits. Stabio ligger ved Lugano-sjøren rett over grensen til Italia og er nabolandsby til VM-byen Mendrisio der Evans tok VM-gullet sitt på landeveien i 2009. Jeg har feriert mye i området og har syklet veiene gjennom Mendrisio og Assos' hjemsted Stabio mange titalls ganger. Jeg var også tilstede under VM-rittet i 2009. Fun fact: I Stabio var Evans nabo med Fredrik Kessiakoff i flere år uten at de syklet noe sammen på trening, til tross for nesten identisk bakgrunn.
Uansett - Evans vant Touren som BMC-syklist i 2011 og har jobbet som ambassadør og sykkeltester for BMC siden han la opp i 2015. Bildet av Evans og meg er tatt under presselanseringen av RoadMachine 2020. Vi syklet i området rundt Emmentaler og spiste lunsj på selveste Emmentaler-fabrikken/ysteriet underveis på turen. Turen foregikk i sprutregn mye av tiden, men det var hyggelig lell.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#269675725/01/202212:25
Etter massiv kritikk mot Cannondales nylanserte Synapse med obligatorisk SmartSense med radar, lykter og synlig batteri, svarer selskapet i Cycling Weekly.
Det er dog lite forståelse å spore hos Cannondale for innsigelsene mot systemet og pakkeløsningen.
Om verdien av SmartSense:
Sitat: Clive Gosling, Cannondale
SmartSense is new and different so there’s always going to be a mix of reactions. (...) Cycling can be intimidating and we’re helping to alleviate that through the confidence and convenience of Synapse with SmartSense. (...) We’re very pleased with the Lezyne lights that can come on automatically when the rider walks up to the bike, adjust themselves in low light, alert approaching drivers and the ride for added safety and work seamlessly with radar for additional awareness. All this without having to charge and remove on average four items off the bike but just a single battery.
Om plassering av vesker:
The lights are attached via GoPro-style mounts, so easy to relocate with GoPro extender arms. See the pic attached [above] of one with a pretty big bikepacking bag, but with three sets of bottle cages and top tube mounts. I think a top tube bag is a better solution for UK riders. These extenders could also relocate the front light for use of a bar bag. There are also saddle bag options that fit the current set up. It’s all about finding what works for you.
Cannodales definisjon av bikepacking synes å skille seg en smule fra den mer utbredte
Om plassering av batteri:
If it was internal you would struggle to remove it in two seconds for charging which is a key contributor to the convenience of SmartSense. Ease of use trumps hiding the battery and with bottles on the bike the battery is virtually hidden.
Om tilgang på sykkelen uten SmartSense:
We offer the Synapse Carbon 4 model SmartSense ready, without the hardware. Of course we would love riders to experience Synapse with SmartSense and see how the new features can make their ride more enjoyable.
...og flere andre spørsmål og svar om utforming og plassering av lykter, virketid for batteri, kompatibilitet med andre merker osv.
Håper at Cannondale lytter til kritikken og gjør det mulig å velge sykkelen med eller uten det elektroniske systemet. Og ikke bare med én modell. Som attpåtil ikke tilbys i Europa.
#269678925/01/202214:09
Emil vant altså kjapt quizen, men får ingen premie siden han allerede har for mange sykler
# #
Kan vi komme tilbake til premien ? Jeg har en plan om å barbere antallet ned til 5 stk igjen og selger 2 stk når godværssyklistene titter ut igjen. På exit listen står Rondo Bogan og enten Supersix (himod DA fra 2014 med to hjulsett og noen 3T komponenter) eller SuperX. Jeg sliter fryktelig med de to siste, føles som å adoptere bort et av barna (riktignok har 20 åringen flyttet ut så det går kanskje greit å velge henne)...
Takk for funfacts og fin historie Øyvind !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#269680025/01/202214:47
Om Synapse og elektronikk: Tillater meg å være uenig med de fleste her. Det eneste jeg er misunner elsyklister er *ett* batteri å lade så det Cannondale har gjort med Synapse håper jeg fører til en strøm av nye produkter på dette området.
[Re: krrm]
#269680225/01/202214:48
Om Synapse og elektronikk: Tillater meg å være uenig med de fleste her. Det eneste jeg er misunner elsyklister er *ett* batteri å lade så det Cannondale har gjort med Synapse håper jeg fører til en strøm av nye produkter på dette området.
Men hvorfor da ikke hente strøm fra det allerede integrerte Di2-batteriet? Eller la Di2-systemet hente strøm fra et integrert SmartSense-batteri?
Men hvorfor da ikke hente strøm fra det allerede integrerte Di2-batteriet? Eller la Di2-systemet hente strøm fra et integrert SmartSense-batteri?
Det er jo dit jeg håper fremtiden tar oss. Har lett litt etter gode løsninger og ikke sett noe som er har vært i nærheten av det Cannondale har fått til her. Og det er jo strengt tatt ikke allverden de har gjort egentlig.
Mine tanker, med alle forbehold:
Cannondales SmartSense integrerer radar og lykter. Det er noe av poenget, ettersom lyktene også endrer lys for å varsle andre trafikanter.
Lykter er strømkrevende,
Å bruke det integrerte Di2-batteriet til et slikt strømkrevende system, antar jeg neppe er praktisk. Vil i hvert fall medføre betydelig hyppigere lading, også for å kunne gjøre noe så grunnleggende og enkelt som å gire.
Og så må vi ikke glemme at Cannondale heldigvis tilbyr SmartSense også på sykler med mekanisk gruppe, der det ikke er noe integrert Di2-batteri å hente strøm fra
Å hente strøm til Di2 fra felles SmartSense-batteri er gjerne mulig, men da er man altså avhengig av et system der vi vet at batteriet må lades etter 5-20 timers bruk, igjen - også for å kunne gire
Så kunne man selvsagt tenke seg å bruke et integrert batteri til Di2 og radar, og et annet batteri til lykter, eventuelt standard batterilykter. Men da blir det ikke mye igjen av felles strømforsyning.
Eller et kraftigere, felles batteri for det hele, men da blir sykkelen enda tyngre.
Derfor tenker jeg at Cannondales løsning med felles batteri for koordinert radar og lykter ikke er så dumt, om man først skal ha et slikt system. Om enn man kan ha forskjellige preferanser for plassering av batteri (integrert/eksternt) og estetikk.
Men kjedelig å måtte snakke om batterier og lading i en sykkeltråd.
Potensielt kan navdynamo løse i hvert fall noe av dette.
Sitat: krrm
Tillater meg å være uenig med de fleste her. Det eneste jeg er misunner elsyklister er *ett* batteri å lade så det Cannondale har gjort med Synapse håper jeg fører til en strøm av nye produkter på dette området.
Jeg tror ikke de fleste her er uenig at det er en god ting med étt batteri for flere dingser. Og det er ypperlig dersom det kommer flere enkle løsninger for felles strømforsyning til alle dingsene.
Men man vil bare så gjerne kunne kjøpe den utmerkede Synapse 2022 uten både batteriet og dingsene, gitt ulempene som dessverre er forbundet med dem
#269690526/01/202209:06
Et veldig stort problem med denne typen integrerte løsninger er at det bidrar til en kultur med bruk-og-kast. Når ting er proprietært og/eller integrert på denne måten gir det mindre fleksibilitet til å endre eller oppgradere deler etter man har hatt sykkelen noen år. Det blir fort "enklere" å bare kjøpe en helt ny sykkel. Og etter noen år kommer det et nytt integrert system med nye og bedre komponenter som ikke er kompatibelt med det gamle systemet. Det blir uoversiktlig og tungvint for forbrukerne. Edit: Eller produsenten finner ut at de bare skal droppe hele systemet. Så går det noen år til, og det blir umulig å få tak i deler om ting skulle gå i stykker.
For å gi Cannondale litt skryt så er det supert at de har endret kranken til BSA, til og med på karbonrammen til Synapse.
Redigert av hvordetgaar; 26/01/202209:09.
#270883826/05/202209:58
Tråden har mistet noe av sin gnist siden selv de råeste rittsykler er blitt allsidige etter standarden som hersket da tråden ble opprettet. Og godt er det!
Men:
Fra tid til en annen dukker det fortsatt opp noe annerledes, modigere, uvant, som skiller seg fra mengden og samtidig knytter sammen fortid og nåtid.
Førsteinntrykket mitt er at Rondo hadde et overskudd av vinkler de måtte bruke opp.
Jeg kan røpe at det ikke er helt uvanlig at første kommentar om RATT gjelder utseendet.
Jeg er tilbøyelig til å regne den slående gaffelen som et artig visuelt uttrykk for et geometrisk hovedtrekk ved sykkelen - om ikke annet et nikk til dem som forstår hva som er særegenheten ved gaffelen og dermed RATT:
Gaffelen har usedvanlig langt fremløp/fork offset - tenk gaffelbøy - helt opp til 60 mm. Formålet er å redusere slep/trail og oppnå Low Trail.
Low Trail kjenner vi fra blant annet klassiske touring-sykler med karakteristisk gaffelbøy. Rondo gjør en vri på det klassiske designet og snur gaffelbøyen opp-ned. Szymon Kobylinski og hans lystige venner har hatt det moro her.
Poenget er at forlenget fremløp gir usedvanlig kort slep/trail hos RATT, helt ned til ekstremt beskjedne 43 mm (!) Tanken er å gi responsiv styring som en rittsykkel til tross den innebygde tregheten i 650b 47 mm dekkene, med sin brede kontaktflate, som sykkelen er designet rundt.
Kombinert med rimelig krapp styrerørsvinkel opp til 72,9 grader, korte kjedestag på 415 mm og Rondos karakteristiske twin-tip, der du nettopp velger mellom 50 og 60 mm fremløp for mer eller mindre aggressive kjøreegenskaper, får du en sykkel med landeveisegenskaper for all slags underlag.
Som Rondo skriver: “Low Trail” – a question of offset: Same speed, wider tires.
Og gaffelen skriker nettopp det.
Og så kan man åpenbart velge 700c der 28 mm vil tilsvare brede 650b 47 mm. Men dersom man med 700c stiller chipen i gaffelen i HI for 60 mm fremløp og dermed kun 43 mm slep/trail, kan jeg ikke tro annet enn at man får en ekstremt lettstyrt sykkel som mange vil oppleve som nervøs. Med LO og 50 mm fremløp dermot, vil slep være mer alminnelige 58 mm, som man gjenfinner på mange landeveis-rittsykler. Bredere 700c-dekk, helt opp til 38 mm, vil gi lengre slep og roligere kjøreegenskaper.
Hva gjelder vinkelen i overrøret, åpner den for kortere seterør og lengre setepinne for vibrasjonsdemping og økt komfort. Vinkelen i seterøret er likeledes tiltenkt for vibrasjonsdemping.
RATT plassereres seg i det deilige All Road-rommet mellom Gravel-sykkelen RUUT og Road Plus-sykkelen HVRT. Sistenevnte ble som kjent kåret til årets sykkel av Bikeradar i 2019
Så ja, jeg synes designet er spenstig og reflekterer tanken bak sykkelen. Så er det bare for andre å skrike seg hes om at det er stygt siden det er annerledes
#270884726/05/202211:45
Førsteinntrykket mitt er at Rondo hadde et overskudd av vinkler de måtte bruke opp.
... Så ja, jeg synes designet er spenstig og reflekterer tanken bak sykkelen. Så er det bare for andre å skrike seg hes om at det er stygt siden det er annerledes.
Selv om jeg synes den ser rar ut så betyr ikke det at jeg ikke har lyst på den.
Selv om jeg synes den ser rar ut så betyr ikke det at jeg ikke har lyst på den.
For ordens skyld: Min kommentar var ikke rettet til deg, men til de generelt surmagede kommentarene i dertil egnede felter i sykkelpressen, som f.eks. Road.cc. Og det var et smilefjes der også. Som forhåpentligvis gjorde min egen kommentar mindre surmaget
Sitat: olechr
Synes RATT var kul. Skiller seg godt ut.
+1
Pluss i margen for å droppe retro-look med lyse dekksider på dette futuristiske råskinnet.
#270887626/05/202218:24
Men jeg lurer rett og slett på om dette med endring av geometri har så mye for seg at det verdt den ekstra kompleksiteten. Det er flere sykler som klarer å fungere bra som både racer og gravel-sykkel uten en sånn løsning. Jeg følte ikke det tilførte Rondo Ruut så veldig mye annet enn potensiell skrangling og løse deler. Men det virker som om det er bedre løst her - du skal i hvert fall ikke trenge en ekstra bremseadapter f.eks.
Men jeg lurer rett og slett på om dette med endring av geometri har så mye for seg at det verdt den ekstra kompleksiteten.
Ser absolutt poenget.
Samtidig har jeg likt tenkingen bak Rondos Variable Geometry helt siden jeg fikk studere RUUT på tegnebrettet og diskutere prinsippet med en av daværende NS Bikes' designere som i en periode bodde i Oslo. En og samme sykkel med variable kjøreegenskaper fra rittsykkel til komfortracer eller landevei til grus - bring it on! Opplevde idéen som uttrykk for genuin sykkelinteresse og geometriforståelse, og slett ingen billig markedsføringsgimmick.
Og med RATT bruker de samme prinsipp for å gjøre brede dekk mer lettstyrte. Den tanken liker jeg også.
Vi finner som kjent lignende løsninger med omvendbar flip chip i gaffelen også hos andre - som hos siste GT Grade for å kompensere for bagasje på gaffelen, eller Cervélo Aspero for å oppnå lignende kjøreegenskaper med 650b som 700c. I det siste tilfellet har vi noe til felles med RATT.
Men som du sier - den tekniske løsningen må fungere. Og jeg har også inntrykk av at Rondo perfeksjonerer denne. Håper at skrangling er et tilbakelagt stadium.
Tviler heller ikke på at de fleste velger én posisjon og holder seg mest til den, uten at jeg anser det som en svakhet ved designet. På RATT og Áspero ville i hvert fall jeg ha variert alt etter hjulstørrelse.
Men du har jo faktisk erfaring med noen av disse syklene, både RUUT og siste GT Grade, i motsetning til meg
Uansett:
Noe av det jeg synes er kult med RATT, og som er betegnende for rockerne i Rondo, er at:
- De vet at designet på gaffelen vil utløse forutsigbare rop om hvor stygt det er. Likevel kjører de på. - De vet at chip i gaffelen vil utløse forutsigbare rop om at der er en gimmick. Likevel kjører de på. - De vet at 650b og Road Plus i praksis er avskrevet for rask landeveissykling, ikke lenger er trendy på grus, og vil utløse forutsigbare rop om hvor lite areodynamisk det er. Likevel kjører de på.
Og de kjører på fordi at de har tro på at RATT blir en sabla gøyal, rask og kjapp doning på alle slags veier, i den virkelige verden, til tross for alt som umiddelbart taler mot den og alle ropene om hvor fælt alt ved den er.
Det synes jeg er topp. Og syklistene som blåser i det konvensjonelle og anskaffer en RATT, kommer til å være de kuleste guttene og jentene i gata. Barnslig, men gøy.
For en mer sober bedømmelse, er sykkelen nå testet av Rennrad News. Om man har glemt skoletysken, er det bare å be Chrome oversette.
Må si at jeg ikke er prinsipielt enig i alt som skrives der, men det er jeg sjelden
Takk, Øyvind! Tipp topp med test av disse klassikerne i siste versjon! De var naturligvis blant syklene som ble nevnt på første side av denne tråden i 2017
Jeg skal ikke røpe konklusjonene - man kan få tilgang til testene for så lite som kr. 99! - men synes det er kjekt at Canyon tar i bruk rimeligere karbon CF for å gjøre denne favoritten enda mer tilgjengelig. Tidligere har skive-versjonene kommet i mer kostbare CF SL og SLX, mens den nå utgåtte karbonversjonen med felgbremser kom i CF.
Legger merke til at du for begge sykler fremhever den noe tyngre styringen. Samtidig er begge syklene på papiret og i henhold til andre tester blant de lettstyrte i sin kategori. Og du tar da også alle forbehold om at denne forskjellen oppleves tydeligst om man hopper rett fra en skarpskodd rittracer til en av disse mer stabile syklene, og at man raskt tilpasser seg. Jeg hadde noe av den samme opplevelsen i overgangen fra TCR til Roadmachine, og før det mellom TCX og Grade, selv om jeg må innrømme at jeg samtidig satte pris på følelsen av å flyte på skinner både over ujevnheter og i svinger. Det er noe av bakgrunnen for at jeg liker den nerdete idéen om justerbar geometri, som på omdiskuterte RATT.
Men det jeg egentlig ville si, er: Jeg blir litt nysgjerrig om du hoppet rett fra din Supersix eller endog Exploro, eller om det er en annen skarpskodd racer du driver på og tester
Sitat: OleF
Hadde vert knall om en kunne få tak i løse Synapse rammer av den nye typen uten detta lys\batteri opplegget.
+1
Eller om Cannondale i hvert fall tilbød Synapse Carbon 4 uten SmartSense i Europa, slik man gjør i USA!
Så kunne man ha skiftet komponenter etter egne preferanser uten å sitte tilbake med noe du ikke kan selge på Finn
#270906828/05/202214:44
Men det jeg egentlig ville si, er: Jeg blir litt nysgjerrig om du hoppet rett fra din Supersix eller endog Exploro, eller om det er en annen skarpskodd racer du driver på og tester
Jeg gikk rett fra testing av BMC TeamMachine og Factor Ostro VAM til testing av disse, men var innom egen 3T også - men den har nå 40 mm Zipp-dekk. Men er vesentlig lettere i styringen med så store dekk enn Synapse og Endurace er med 30mm.