Fairlight Strael ble enda litt mer allsidig med oppgradering til v3.0:
- Improved tyre clearances - now 36mm (measured) or 32C with full mudguards - Entirely new fork (now colour matched) with improved aesthetics, clearances, and dynamo routing - Heavily formed chainstays providing greater comfort as well as lateral stiffness for power transfer - Full internal dynamo routing through the bicycle for rear dynamo lights - Improved bottle mount positioning with base of downtube mounting
+1
Denne ser spennende ut! Om jeg bare ikke hadde lovet mangeårig troskap til syklene jeg har
Endurance-syklene har vel ramla litt mellom to stoler nå når du nå får mer aerodynamiske gravelbikes , og mer race-orienterte sykler som likevel har dekklaring til 32+.
Vet ikke om overgang til BSA threaded BB er noe å rope hurra for heller. Smal, liten diameter og prisgitt at ting er paralellt. (Og relativt uegnet for sram dub eller 30mm aksling)
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Jamez]
#269585518/01/202220:19
Endurance-syklene har vel ramla litt mellom to stoler nå når du nå får mer aerodynamiske gravelbikes, og mer race-orienterte sykler som likevel har dekklaring til 32+.
Absolutt.
Men det er ikke tilfeldig at flere av sykkelguruene forventer at 2022 blir året for en fornyelse av langdistansemaskinene, noe som kanskje kan bidra til at de gjenerobrer tapte posisjoner.
Cannondale er altså først ute med ny vri på en klassiker. Den har noen triks som er nyttige, andre triks man kan diskutere. Og en estetikk som ikke alle vil elske, og som ikke nødvendigvis signaliserer de reelle kjøreegenskapene.
Man kan argumentere at syklene som vi på norsk noe misvisende kaller komfortracere - i dag er de heller kjappe blandeveissykler, spreke langtursracere eller spenstige hverdagssykler - bedre dekker det reelle behovet hos mange syklister enn de rittorienterte og eventuelt aerodynamiske gravel-syklene, som i økende grad er omdøpte moderne krossykler, eller landeveisrittmaskiner med bred dekklaring. Selv om begge de sistnevnte er superkule.
Vi får se hva året bringer.
Sitat: Jamez
Vet ikke om overgang til BSA threaded BB er noe å rope hurra for heller. Smal, liten diameter og prisgitt at ting er paralellt. (Og relativt uegnet for sram dub eller 30mm aksling)
Det vil i hvert fall vekke både oppsikt og delte meninger. Følger Cannondale Trek og går bort fra pressfit?
Som sagt, Øyvind har dekket den grundig i Landevei.
[Re: Sepeda]
#269586118/01/202221:33
Der var 1. generasjon Di2-batterilooken tilbake. OK. Gode lys er kjekt å ha. Og jeg skal ikke si at jeg ikke har vurdert å bruke penger på radar fra Garmin. Det jeg ikke forstår er hvorfor dette skal bundles med sykkelen på denne måten. Vil jeg ikke mye heller ha barfly med feste for en hvilken som helst lykt under, og å selv velge hvilken lykt jeg klipser på setepinnen? (For å kunne slenge på en ass-saver under setet uten å bli stoppet av en eller annen fiks, integrert løsning.)
#269606420/01/202214:50
Canyon Endurace 2022 kan bestilles nå også. Fikk litt lyst på, men irriterende at det ikke er skjermfester på aluversjonen i det minste. Mistenker at man får plass til bredere dekk enn 35 c nå. Kunne blitt en fin commuter
Ohoi, da var jeg et langt steg nærmere en beslutning på min neste landeveissykkel. Ventet i det lengste på ny Endurace-modell, men helt uaktuelt å ha en alu-tung sykkel som racer.
Og hva er det Cannondale tenker med den batteripakka? Shtøgg, tung og ikke noe bedre batteritid enn integrerte løsninger.
Create the problem and sell the solution
#269633322/01/202207:26
Fokus på lys og sikkerhet er vel og bra, men merkelig å tvinge kjøperne over på spesifikke lamper. Pent er det heller ikke med den batteriboksen på utsiden. De kunne vel i det minste lagt den inn bak et lokk i ramma. Lysenes plassering vanskeliggjør også bruk av seteveske og styreveske.
I utgangspunktet så er det jo ikke dumt å tilpasse hjulstr. til kroppshøyde. Jeg tror det er helt konge sykkelmessig, men "problemet" kan være dekkutvalg.
#269636522/01/202217:33
Mitt utgangspunkt er at en ny modell primært er et nytt rammesett. Alt annet er dingser man henger på rammesettet, fortrinnsvis etter eget valg.
Så... hva kan man elske?
Kjøreegenskaper og dekklaring
Geometrien til Synapse 2022 er, med noen mindre justeringer, den samme som forgjengeren fra 2018. Men dekklaringen er på massive 35 mm med godt sikkerhetsmonn.
Det betyr at vi har fått et tilskudd til en begrenset gruppe sykler som tar realt brede dekk, om det så er landeveis-, blandeveis-, gravel- eller krossdekk, uten å gi slipp på aggressive landeveisegenskaper. Eller, for Synapses del, dekk på 30-32 mm under skjermer. Orbea Orca OMR har samme dekklaring og hakket mer aggressive kjøreegenskaper, men Synapse er nær.
Markedsføringsavdelingen i Cannondale forsøker å få oss til å tro at Supersix Evo SE er Supersix for grove veier. Faktum er, som Øyvind påpeker i Landevei, at Synapse har betydelig mer aggressiv geometri. Dersom du synes det er tilstrekkelig med opptil 35 mm dekk utenfor asfalten, har vi nå denne rekkefølgen hos Cannondale hva gjelder aggressive kjøreegenskaper: 1) Synapse, 2) Topstone Carbon med stiv gaffel og 3) Supersix Evo SE.
Nye Synapse er dermed i enda høyere grad enn forgjengeren, som hadde 32 mm dekklaring, en sykkel som duger langt inn på grusen samtidig som den er en udiskutabelt fullverdig landeveissykkel.
Men komfortraceren Synapse er da ikke aggressiv? Ja, det stemmer at fronten er litt høyere enn Supersix. Dermed kan man enkelt oppnå en komfortabel sittestilling. Men disse målene har ellers fint lite eller ingenting å si for kjøreegenskapene. Og sittestilling lar seg som kjent enkelt tilpasse, om man så vil ha den mer aggressiv eller mer avslappet.
Egenskaper i materialet differensiert etter størrelse
Om vi skal ta informasjonen fra Cannondale på alvor, har den nye modellen litt bedre vibrasjonsdemping enn forgjengeren, og dermed enda høyere grad av komfort. Jeg har ikke sett det spesifisert om det skyldes endrede egenskaper i karbonet eller om det kommer som en følge av senkede setestag. Jeg vil tro at senkede setestag på denne modellen primært gir en gevinst i vibrasjonsdemping heller enn aerodynamikk.
Noe som er mer prisverdig, er at Cannondale går et steg videre hva gjelder å optimalisere de forskjellige størrelsene. Her er ikke bare geometrien tilpasset for å gi mest mulige like kjøreegenskaper mellom modellene. Cannondale skal med denne modellen også ha justert stivhet og vibrasjonsdemping i de forskjellige størrelsen, noe som skal kompensere for at rytterne forventelig har forskjellig vekt. Effekten av dette bør være større jo lengre bort man beveger seg fra standardstørrelsen 56, og er trolig særlig til nytte for små og lette ryttere.
Festepunkter
Ja, fortsatt fester for skjermer! Det betyr altså dekk på 30-32 mm under skikkelige, heldekkende skjermer. Deilig for rytter og drivverk på dårlig asfalt i dårlig vær, for ikke å nevne på fin våt grus og sand.
Amerikanerne har de siste årene kommet etter britene, og forstått at man gjerne vil sykle fort og langt også i regnvær, uten å dusje sykkel og rytter i søle. Det kommer oss nordboere til gode. Enkelte tyskere har dessverre ennå ikke skjønt det
Landeveissykkel med tre festepunkter for flasker/verktøysholder i tillegg til fester for veske på overrøret? Det elsker vi også.
Standarder
Seterør for standard 27,2 mm setepinne - med standard setepinneklemme! Det åpner for betydelig større utvalg ikke-merkespesifikke setepinner enn forgjengerens i utgangspunktet prisverdige 25,4 mm. Og klemmen er enkel å betjene, og gir den et old school-preg som jeg liker.
Fortsatt ikke integrert styreoppsett Lenge leve praktiske løsninger!
Og fremfor alt: Gjenget BSA kranklager. Cannondales egenutviklede pressfit BB30 har trolig fått skylden for mer knirk enn den faktisk står bak, men både eiere og mekanikere flest vil hilse velkommen denne endringen. Trek og til dels Specialized er allerede i ferd med å gå bort fra pressfit, vil Cannondale forlate sitt hjertebarn og følge etter?
Vekt
Ja, faktisk. Selv med flere festepunkter, skal rammesettet ifølge Cannondale være like lett som forgjengeren. Jeg antar at de da mener alminnelig Evo, ikke Hi-Mod, men likevel.
Det betyr at man med dette rammesettet absolutt kan bygge en ganske så lett sykkel, om man ikke lar andre diktere hva man skal henge på av komponenter. Plukk av, skru på.
Hva gjelder utforming av rørene og aerodynamikk, har nye Synapse en viss grad av aerodynamisk utforming, uten at Cannondale i særlig grad hevder at aerodynamikken er bedre, utover det vi kan forvente ved enhver nylansering. For min del kunne rørene gjerne vært klassisk runde, både for estetikk og vekt. Kanskje sparer Cannondale det til de lanserer sin konkurrent til Specializeds Aethos?
Alt i alt er det svært så mye bra Cannondale kommer med - rammesettet burde appellere til mange.
Men... så har de altså valgt å legge inn integrerte SmartSense-funksjoner: Frontlys, baklys og Garmin Varia-radar, med dertil hørende batteri.
Alt som drives av batterier på en sykkel er som kjent Satans yngel og må i utgangspunktet forkastes umiddelbart.
Samtidig må jeg innrømme at dersom SmartSense redder førligheten eller livet til kun én syklist, må det redefineres til en Guds velsignelse. Her SmartSense forklart av Cannondale.
Og det faktum at Cannondale for det europeiske markedet har valgt en StVZO-lykt, må også anses som en Guds velsignelse. Kanskje vil flere se lyset (!) og utstyre doningene sine med lykt som faktisk er designet for bruk i trafikken, ikke i skauen. Her Cannondales demonstrasjon av asymmetrisk lysstråle som lyser opp uten å blende.
Jeg synes altså at det er mye bra med integrert SmartSense og medfølgende lykter fra tyske Lezyne.
Men ulempene er dessverre like åpenbare:
- Systemet begrenser oppsett av både seteveske og styreveske, som allerede nevnt; - Plassering av batteri er estetisk og praktisk diskuterbart, som også nevnt; - Mange vil allerede ha egne lykter som de foretrekker, også StVZO; - Om Cannondale vil tilby en virkelig integrert langdistansemaskin, er ikke batteri løsningen, men dynamo; - Ja, jeg liker ikke å si det, men altså... vekt. - Og mer kuriøst: Det finnes strengt tatt helt billige old school-løsninger for sikt bakover, ref. Hell Yeah, I Rock a Helmet Mirror When I Ride! Er i ferd med å teste den løsningen selv
Verst av alt: Mens Cannondale i USA tilbyr Synapse uten SmartSense - Synapse Carbon 4 - opplyser sykkelpressen at denne versjonen ikke kommer til Europa. Er heller ikke å finne på den europeiske hjemmesiden.
Hittil heller intet ord om at rammesettet kan kjøpes separat.
Så hva gjør man da?
Om jeg skulle ha investert i ny Synapse, for å få den kjappe og livlige blandeveismaskinen den kan være, ville alternativene vært - å kjøpe den rimeligste modellen tilgjengelig her på berget/kontinentet, plukke av alt jeg ikke vil ha av komponenter og utstyr, og bygge min egen sykkel; - flytte til USA, kjøpe Synapse Carbon 4... og plukke av alt jeg ikke vil ha, og bygge min egen sykkel; - eller okei, da, kjøpe versjonen med de komponentene man måtte foretrekke, og eventuelt plukke av batteri, lykter og hele den elektroniske sulamitten - ved behov
Men kundene er vant med å kjøpe komplett pakke, og Cannondale spiller høyt ved å tvinge den trofaste tilhengerskaren til å ta alt eller intet.
Selv om det er sympatisk og prisverdig at denne pakken kan redde liv og førlighet, vil mange mislike å bli diktert disse valgene, slik Cannondale legger opp til.
Det er dermed bare å ønske Cannondale lykke til med SmartSense, men håpe at guttene og jentene i Connecticut etterhvert vil tilby dette utmerkede rammesettet også med mer tradisjonelt oppsett eller separat til overkommelig pris.
#269637022/01/202218:37
Mens Cannondale i USA tilbyr Synapse uten SmartSense opplyser sykkelpressen at denne versjonen ikke kommer til Europa.
Om jeg skulle ha investert i ny Synapse, for å få den kjappe og livlige blandeveismaskinen den kan være, ville alternativene vært - flytte til USA, kjøpe Synapse Carbon 4
Skip den til Norge med JetCarrier eller lignende. Null stress.
[Re: mob]
#269637122/01/202218:41
(...) Om jeg skulle ha investert i ny Synapse, for å få den kjappe og livlige blandeveismaskinen den kan være, ville alternativene vært - flytte til USA, kjøpe Synapse Carbon 4
Skip den til Norge med JetCarrier eller lignende. Null stress.
Må huske å legge inn smilefjes når jeg er sarkastisk...
Neida, jeg flytter til Statene! Nå har jeg tredje dose og alt mulig.
Men takk for tipset!
#269637422/01/202219:15
Tror man også har oversett en endring til med Synapse... ikke lest om i noen tester enda, men de har vel muligens da også gått bort ifra AI-offsett på hjul?
Tror man også har oversett en endring til med Synapse... ikke lest om i noen tester enda, men de har vel muligens da også gått bort ifra AI-offsett på hjul?
Det er en løsning for å kombinere enda bredere dekk med korte kjedestag, og finnes på f.eks. Topstone Carbon så vel som SuperX og hennes etterfølger Supersix CX/SE.
For å få plass til 35 mm dekk på Synapse, har Cannondale økt kjedestagslengden til 415 mm fra forrige generasjons 410 mm.
Det er samme kjedestagslengde som Topstone Carbon, men med AI har den plass til hele 40 mm.
Supersix CX/SE har til tross for AI kjedestag på 422 mm, ettersom rammesettet har arvet geometri etter SuperX, er Cannondales nye våpen i krossløypen, og trenger god klaring for gjørme.
#269638022/01/202219:34
Cannondale er på riktig vei her. Mtp standarder. Men for meg er det en total turnoff med dette batteri og lyktetullet. De 6 mnd i året jeg ikke sykler i mørket så må jeg da "drasse" på dette greiene. Jeg er dog av typen som liker enkle sykler uten duppeditter, men mindre de har en veldig god funksjon. Om det skulle vært noe kult så burde de, som Sepeda nevner, hatt dynamo.
#269638522/01/202220:08
Ohoi, da var jeg et langt steg nærmere en beslutning på min neste landeveissykkel. Ventet i det lengste på ny Endurace-modell, men helt uaktuelt å ha en alu-tung sykkel som racer.
Canyon har da heller ikke lansert ny versjon av de eksisterende Endurace CF SL og SLX, men en rimeligere versjon i tyngre CF-karbon og en ny versjon i aluminium. Det er altså ikke en fullverdig nylansering slik vi har sett med Cannondale Synapse.
De eksisterende versjonene i SL og SLX videreføres inntil videre uten endringer. Om du venter på ny versjon av det vi kjenner som Endurace, må du med andre ord dessverre fortsatt vente
I tillegg har Canyon fjernet CF-karbonversjonen med felgbremser, men viderefører aluminiumsversjonen med noen mindre endringer, som festepunkter på overrøret. Det er altså for så vidt riktig som det lyder på forsiden av Landevei for øyeblikket, at Canyon lanserer "gravelsykler" med felgbremser Men det er i bunn og grunn dessverre en nedgradering mer enn en gjenoppliving av felgbremser. Ikke så mye gravel heller, med 25 mm dekk originalt. Øyvinds omtale er for øvrig god, som alltid.
Canyons egen, litt tåkete omtale gjør det til dels vanskelig for redaksjonene i inn- og utland å sette fingeren på hva som er nytt og hva som er gammelt i Endurace-serien. Men jeg har gjort et forsøk:
- Det oppgis at geometrien er den samme som tidligere modeller. Det er stort sett riktig, men det er noen prisverdige endringer som potensielt påvirker kjøreegenskapene i de mindre størrelsene, som kortere kjedestag for 650b-hjul og justert styrerørsvinkel. Det er også kommet til minste størrelse 3SX i alle skiveversjonene. Men ettersom Canyon fortsatt ikke oppgir målene for fremløp/rake og slep/trail, er det ikke mulig å si noe mer presist om svingeegenskaper. Det er også noen mindre justeringer i rammehøyde/stack og rammelengde/reach.
- Det oppgis at dekklaringen har økt fra 33 til 35 mm, men ettersom den forrige versjonen hadde ord på seg for å ha større dekklaring enn oppgitt, er det uvisst hvor mye bredere dekklaring det faktiske er på de nye modellene. Siden kjedestagslengde og akselavstand for størrelsene i 700c ikke er endret i særlig grad, er gjerne ikke endringen massiv. Originaldekk er 30-32 mm, med unntak av All Road-modellen, som har 35 mm.
- Hva gjelder modellen med felgbremser, er dekklaringen i rammesettet irrelevant ettersom landeveiskaliperne setter grense for dekkbredde. Likevel overraskende at Canyon ifølge hjemmesiden har valgt å utstyre sykkelen med beskjedne 25 mm dekk. Selv konservative Shimano oppgir at gruppesettene som kommer på disse syklene takler 28 mm, som også var dekklaringen oppgitt for den utgåtte karbonversjonen.
- Canyon sier ikke stort om endret form på rørene eller aerodynamikk, men aluminiumsversjonen skal ha penere sveising/overganger og et utseende som ligger nærmere karbon.
- Canyon går bort fra kvinnemodeller, så vidt jeg kan se, i hele Endurace-serien. De fleste er etterhvert enig om det er svikende grunnlag for kjønnsbasert geometri, men forskjellig valg av komponenter som f.eks. sete, styre og bremsehendler (lang/kort reach) har fortsatt sin misjon. Så et minus i boken for det.
- Forsatt ingen skjermfester. Reaksjonene i sykkelpresse og kommentarfelt går fra "de skriver ikke noe om skjermfester, men de må da være der?" til "dette var en tapt mulighet!". Det er bare for dumt. Og vær så snill og ikke skriv et innlegg nå om at dette er en sykkel for å sykle fort på landveien, så den trenger ikke skjermfester. Vi vet at noen mener det, og det er greit
- Fester for overrørsveske. Det er fint, men det er ikke disse festene vi savner.
- Som det er å forvente for budsjettmodeller, er styreoppsettet ikke integrert. Det er bare å håpe at Canyon ikke lar seg lokke til integrasjon i det som måtte komme av oppgradering av SL og SLX
- Det opplyses at gaffelen er ny, fortsatt uten at de avgjørende målene oppgis, men med 1 1/4" kronerør. Det er for øvrig det samme som i SL og SLX, og som vi kjenner fra Giants OverDrive. Betraktelig færre styrefremspring/stem å finne for denne dimensjonen enn 1 1/8". Spørsmålet er om verdien av tykkere kronerør oppveier ulempen av redusert valgfrihet for kunden.
- Og mest oppsiktsvekkende: Canyon går mot strømmen og bytter ut gjenget BSA kranklager i aluminiumsmodellen med skiver til pressfit BB86, som vi finner på alle karbonversjonene. Igjen er spørsmålet om verdien av pressfit, om enn i mer populær versjon enn BB30, oppveier ulempen for kunden.
Så er det åpenbart diverse forskjellige komponenter, uten at jeg skal legge meg opp i hva man velger å skru fast på rammene. Canyon skal dog ha skryt for setepinner i karbon med vibrasjonsdempende VCLS på alle modellene bortsett fra den rimeligste versjonen med felgbremser. Den splittede VCLS 2.0 CF ville vært enda bedre, men ville da også ha trukket prisen opp.
Det er som nevnt mye som tyder på at 2022 blir året for en fornyelse av endurance bikes eller komfortracere. Cannondales digitalt avanserte Synapse og Canyons enklere versjon av Endurace er kanskje ytterpunktene. Blir spennende å se hvem som er nestemann ut.
#269642123/01/202212:36
Canyon har da heller ikke lansert ny versjon av de eksisterende Endurace CF SL og SLX, men en rimeligere versjon i tyngre CF-karbon og en ny versjon i aluminium. Det er altså ikke en fullverdig nylansering slik vi har sett med Cannondale Synapse.
De eksisterende versjonene i SL og SLX videreføres inntil videre uten endringer. Om du venter på ny versjon av det vi kjenner som Endurace, må du med andre ord fortsatt vente
Jada, jeg har også lest nyhetsartikkelene, derav konklusjonen min Sykkel er allerede kjøpt nå, turte ikke vente lenger pga. generell komponentmangel langt inn i 2023 (42-86 uker leveringstid på Ultegra Di2 12-delt f.eks., avhengig av oppsett).
- Og mest oppsiktsvekkende: Canyon går mot strømmen og bytter ut gjenget BSA kranklager i aluminiumsmodellen med skiver til pressfit BB86, som vi finner på alle karbonversjonene. Igjen er spørsmålet om verdien av pressfit, om enn i mer populær versjon enn BB30, oppveier ulempen for kunden.
BB86 er jo fint det, så lenge man holder seg unna SRAM dub eller krank med 30mm aksling. Ser de selger et par modeller med SRAM, men de fleste er jo med Shimano-oppsett.
[Re: Jamez]
#269648524/01/202208:05
BB86 er jo fint det, så lenge man holder seg unna SRAM dub eller krank med 30mm aksling. Ser de selger et par modeller med SRAM, men de fleste er jo med Shimano-oppsett.
Vedlikehold av lagre overlater jeg til folk som kan og tør å skru på slikt. Hva er det praktiske problemet med BB86 og Sram dub kombinasjonen?
#269648624/01/202208:07
Jeg synes den Synapse'n er fin men lykt (og annet) som drar opp vekt ser jeg ikke poenget med. Hadde jeg vært på "en sykkel til alt kjøret" ville jeg hatt to hjulsett, et til landevei, et til grus og et ekstra hjul med dynamo.
Spørsmål til Sepeda og menigheten. De syklene som var noe helt nytt for få år siden i denne kategorien, er de helt utkonkurrert av enda bedre sykler eller er det bare kategorien som har blitt enda bredere ? Skillet mellom allsidig landeveissykkel som tåler mer grumsete underlag og grussykkel som er rask på asfalt er vel visket ut.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
De syklene som var noe helt nytt for få år siden i denne kategorien, er de helt utkonkurrert av enda bedre sykler eller er det bare kategorien som har blitt enda bredere ? Skillet mellom allsidig landeveissykkel som tåler mer grumsete underlag og grussykkel som er rask på asfalt er vel visket ut.
Ja, jeg er tilbøyelig til å mene at kategorien som Endurace og Synapse faller inn i er en litt unødvendig kategori. 32 - 35 mm dekklaring er selvfølgelig bedre enn maks 28 mm, men det er ganske få ulemper på en del av de moderne syklene som har plass til 40-42 mm. Da tenker jeg i første rekke kanskje på Cervelo Aspero, 3T Exploro Race, SuperSix Evo SE, Specialized Crux osv. Bortsett fra at 3T Exploro Race ikke er UCI-godkjent vil alle disse kunne fungere helt supert som kvikke landeveissykler med 28-32 mm dekk, samt sluke ganske grov grus med 40 mm dekk. Det er sikkert noen som vil ønske seg hakket lavere fronter enn det som kan oppnås på 3T Exploro, Aspero og Crux, men Endurace har høyere stack enn alle disse. I forhold til Aethos legger man på 15-19 mm i stack til Exploro Race og Aspero. Det er mulig å hente inn det meste av dette med -10 eller -16-stem, men de færreste har stemen helt i bånn på Aethos i utgangspunktet.
I motsetning til kollega James Huang opplever jeg ikke at 3T Exploro som rar med 28-30 mm dekk. 40 mm dekklaring er kanskje litt lite til grove grus- og kjerreveier, men føles plenty i Nordmarka og tilsvarende. Kanskje ikke topp hele veien på Rallarvegen, men.
Du skal være ganske ambisiøs og rask for å tape mye på å velge en sykkel med faktisk 40 mm klaring over en Aethos eller tilsvarende med maks 30-32 mm klaring. Har man to hjulsett - ett med 28-33 mm dekk og et med 35-40 mm dekk har man med disse syklene både landeveissykkel og grussykkel i ett. For de fleste vil det nok i så fall være greit med dobbelkrank for å henge med på klubbtreninger på landeveien, samt komme seg opp de bratteste kneikene på grusen uten å måtte yte langt over terskel.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#269652224/01/202210:43
Helt enig Ø, i min ørlille verden går skillet mer mellom litt solide (les tunge) sykler satt opp for tur med høyt styre, feste til bagasje, skjermer osv og type Exploro som både kan benyttes til skiltspurt, Nordmarka og Rallarvegen fremfor max kapasitet på dekkbredde. Og så har vi unntaket på Hedmarken hvor 28 mm og celeste er greia :-)
Hva vi skal med Synapse nå begynner å bli litt mer uklart men at den helt sikkert har egenskaper i form av flex i ramme / komponenter og geometri som overgår de fleste aero eller klatresykler er fortsatt et poeng.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#269655424/01/202212:53
I utgangspunktet enig med poengene til Øyvind, og også kommentarene fra Emil, men konklusjonen min blir litt annerledes.
Jeg tror jeg har noen gyldige poenger, for dem som orker enda mer ordgyteri fra min side. Ellers kan det trygt ignoreres
Så:
Er det man i Norge fortsatt kaller komfortracere overflødige i lys av det brede utvalget av både raske blandeveis/grussykler, grovere blandeveis-/grussykler og racere med bred dekklaring?
Raske blandeveis-/grussykler
Om vi først ser på rittorienterte blandeveis/grussykler med kjøreegenskaper som er landeveisnære, er det noen utviklingstrekk som er verdt å merke seg:
Øyvind nevner Cervélo Áspero, SuperSix Evo SE og Specialized Crux. Vi kunne også føyd til f.eks. Scott Addict Gravel, Bianchi Impulso Pro og flere andre. Disse har étt tydelig fellestrekk, som også er en trend de siste par årene: Med et lite spørsmålstegn ved Áspero, ble alle disse rammesettene designet for bruk både i profesjonelle krossritt og i grusritt. Man kan si at vi er tilbake der vi var før gravel ble stort, nemlig at man bruker krossykler som grussykler. Geometrien er mer stabil og allsidig enn de klassiske krossrammene var, så mine innvendinger går ikke på geometrisk egnethet, men noe annet:
Ved å bruke samme rammesett i både kross- og grussykler, sikrer produsentene at rammene er UCI-lovlige. UCI er fast bestemt på å ta over gravel-rittene, og det betyr at det vil komme et strengt regelverk for grussykler på linje med det vi har hatt i alle år for landevei og kross. Det betyr også at vi risikerer at flere eksisterende, raske grussykler ikke vil kunne brukes i grusritt, og dermed vil være betydelig mindre attraktivt å produsere.
Et eksempel vi har diskutert før, er Topstone Carbon versus Supersix Evo SE. Topstone Carbon har hakket mer aggressive kjøreegenskaper og er mer landeveisnær enn Supersix Evo SE. Sistnevnte er i bunn og grunn en krossramme med samme geometri som SuperX. Topstone Carbon er i sin opprinnelige form nærmere en fullblods racer for grus, men er med sine lavt plasserte setestag og Kingpin-demping på ingen måte UCI-lovlig. Dermed velger Cannondale å gjøre et logiske krumspring og markedsføre Supersix Evo SE som den raskeste grussykkelen og Topstone Carbon som mer eventyrrettet, gjerne med Lefty dempegaffel. I dag ville Cannondale neppe lansert en sykkel som Topstone Carbon overhodet, i hvert fall ikke i den opprinnelige, lette og aggressive versjonen.
Poenget mitt er: Logikken i UCI, der proffrytterne må sykle på sykler som både er UCI-lovlig og serieproduserte, vil trolig føre til en ensretting av raske grussykler. Det vil også prege kundenes preferanser - de vil ha samme sykler som de ser på proffrittene på TV. Det betyr at gullalderen der grussykler byr på et vell av innovative, nye løsninger for allsidig bruk kan være over, i hvert fall hva gjelder de store, dominerende merkene.
Det vil også styrke utviklingen der raske grussykler blir mer rittrettet. At rammehøyde/stack og rammelengde/reach i utgangspunktet vil være egnet for aggressiv sittestilling er ikke en stor utfordring - det lar seg enkelt tilpasse. Men syklene vil også på annet vis være rittrettet, som mangel på skjermfester og potensielt mindre vibrasjonsdemping, til fordel for optimal vekt og til dels stivhet. Det gjenfinner vi også for alle de ovennevnte modellene.
Det vil fortsatt finnes unntak, særlig fra små produsenter. F.eks. 3T fortjener ros for sin Exploro, men den er altså absolutt ikke UCI-lovlig. De store produsentene vil neppe på samme vis som 3T bruke ressurser på å utvikle kjappe grussykler som ikke kan profileres og konkurrere om edelt metall i UCIs grusritt.
Men kan man ikke bruke UCI-lovlige grus-/krossykler med aggressiv sittestilling, ingen festepunkter og vekt/stivhet for rittbruk, som komfortracere på variert underlag? Joda, det kan man selvsagt.
Men da får man altså sykler som ikke har kjøreegenskaper som er like landeveisrettede og kjappe som komfortracerne, i stadig større grad ikke har festepunkter for allværsbruk, og ofte ikke har samme vekt på komfort som mange vil like for både hverdagsbruk og langtur. Det blir et fungerende kompromiss, men ikke en fullgod erstatning for en moderne komfortracer med god dekklaring.
Grovere blandeveis/grussykler
Gitt at grusracere med vekt på kjappe kjøreegenskaper vil utvikles i henhold til et UCI-regelverk og bli mer rendyrkede rittmaskiner, som nevnt over, vil vi trolig se en fortsettelse og muligens styrking av trenden med at andre grussykler blir stadig grovere. Vi vil se mer geometri inspirert av terrengsykler, mer demping, flere heve/senkepinner, muligens høyere vekt, et vell av festepunkter og så videre.
Disse vil bevege seg enda mer bort fra landevei og dermed ikke fremstå som et reelt alternativ til en komfortracer.
Racere med bred dekklaring
Dette er gruppen som for meg ville vært det nærmeste alternativet til en komfortracer. Litt mer aggressive kjøreegenskaper, i utgangspunktet litt mer aggressiv sittestilling, og litt høyere prioritet på lav vekt. I 2017 havnet jeg på BMC Roadmachine, som gav meg sittestilling nær en racer, men bred dekklaring og stabilitet som en komfortracer. I dag ville jeg kanskje havnet på en sykkel som f.eks. Orbea Orca OMR - hakket mer aggressive kjøreegenskaper, men bredere dekklaring.
Men på samme vis som de nevnet grusrittsyklene, vil de rendyrkede racerne både følge UCI-regelverket og de store produsentene vil ha alle incentiver til å rendyrke rittprofilen. Det vil gi kjappe kjøreegenskaper, men få vil tilby festepunkter eller samme grad av komfort som komfortracerne. Det vil igjen medføre kompromisser.
Igjen, for hverdagsbruk og langtur, vil komfortracerne kunne være et bedre alternativ, alt etter individuelle preferanser.
Gitt poengene over, mener jeg at komfortracere har en berettiget plass nå og i fremtiden.
Men de må utvikle seg.
Som nevnt, synes 2022 å bli året for den nye generasjonen komfortracere.
Det er ikke gitt hvordan denne generasjonen skal bli. Men det er åpenbart potensiale for at komfortracere smelter sammen med All Road-sykler, som f.eks. Cervélo Caledonia, og blir sykler med kjøreegenskaper som er nesten like kjappe som rendyrkede rittsykler, men har større allsidighet for all slags vær og all slags underlag.
Denne økte allsidigheten i form av økt dekklaring, ser vi hos de nylanserte versjonene av Cannondale Synapse og Canyon Endurace.
Men dessverre synes jeg de begge kom skjevt ut fra hoppkanten.
Nye Synapse har et utmerket, fremtidsrettet og praktisk rammesett, med gode endringer fra forrige versjon, men Cannondale overlasser det med elektronikk for å synliggjøre hvor trygt det er for reell bruk i den virkelige verden.
Endurace har et par mm mer dekklaring, men er ellers mer eller mindre lik den forrige versjonen, uten å bli særlig mer allsidig eller fremtidsrettet.
Krysser fingrene for at vi får se mer vellykke lanseringer.
Hva håper jeg på?
Sittestilling nær landeveissykkel. Aggressive kjøreegenskaper, men et lite hakk mer stabilitet i styringen. God dekklaring. God vibrasjonsdemping. Festepunkter for skjermer. Gjerne dynamo originalt. Elegant profil og kule fargevalg.
Sitat: sykkeloyvind
I motsetning til kollega James Huang opplever jeg ikke at 3T Exploro som rar med 28-30 mm dekk.
Så du har lest den, altså.
Jeg har latt være å henvise til den for ikke å sette i gang Clash of the Titans mellom sykkelguruene James Huang aka The Angry Asian og vår egen kjære redaktør
#269656424/01/202213:27
I motsetning til kollega James Huang opplever jeg ikke at 3T Exploro som rar med 28-30 mm dekk.
Så du har lest den, altså.
Jeg har latt være å henvise til den for ikke å sette i gang Clash of the Titans mellom sykkelguruene James Huang aka The Angry Asian og vår egen kjære redaktør
Det må sies at James og jeg har både ganske forskjellig kroppsfasong og personlig sykkelpreferanse. Jeg sykler på 56 han på 52 f.eks. (Akkurat dette kan utgjøre en forskjell i opplevelsen av Exploro Race) Vi har likevel noe lik sykkelbakgrunn siden vi begge opprinnelig er terrengsyklister, dog har jeg i all beskjedenhet konkurrert på en del høyere nivå enn James, ikke at det betyr så mye i denne sammenhengen. Han har på den annen side mye mer erfaring som nerdete sykkelmekaniker enn meg.
Jeg har syklet med James flere ganger og vi har diskutert sykler og utstyr oss i mellom ved flere anledninger. Oftest er vi enig i de store linjene, men vi tester også utstyr/sykler for noe forskjellige kundegrupper. Selv om det kan argumenteres for at James tester for hele verden, så er hans referanser i USA og den typen sykling som i hovedsak bedrives der. (oftest) Mer frisert terrengsykling, landeveissykling på store, breie veier med lange rettstrekker og grussykling på noe grovere grusveier enn det vi oftest har her i Norge.