|
Blomsterbed, underlag
|
Blomsterbed, underlag
05/08/2017 10:20
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Aloha
Jeg har gravet et blomsterbed i hagen. Jeg har gravet meg ca 20 cm ned, og topper bedet med ca 10 cm jord, slik at det blir 30 cm dypt.
Nå lurer jeg på hva jeg skal ha som underlag under selve bedet, slik at ikke gammelt drit og ugress vokser opp i bedet.
Er det vanlig barkduk som gjelder, eller bruker man noe røffere? Mannen på Plantasjen solgte meg en slags plastduk, men kan ikke helt se for meg at den drenerer noe i det hele tatt? Da må vel bedet bli veldig rått og fuktig?
Tips tas i mot med takk.
|
|
|
Re: Blomsterbed, underlag
[Re: Alpers]
05/08/2017 10:29
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
05/08/2017 11:09
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
05/08/2017 13:47
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Brukte barkduk her når jeg lagde bed for 2 år siden. Plukker fint lite ugress der. Er ca 20 cm jord/steingrus så barkduk, avsluttet med 30 cm jord. Bra med drenering her. Ble anbefalt barkduk av Plantasjen her jeg bor.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
05/08/2017 15:19
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
|
|
|
05/08/2017 18:48
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
05/08/2017 19:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Blomsterbed for syklister.
|
|
|
06/08/2017 08:10
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Fiberduk er sikkert veien å gå. Kjenner du noen som driver med vei, drift og anlegg har de sikkert endel kvadrat med veiduk liggende til overs, noe som blir brukt til nettopp dette. Har selv brukt under både blomsterbedd og sandkasser.
|
|
|
06/08/2017 11:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva slags vekster var det der før da? Det er ikke sikkert det er nødvendig med noen spesielle tiltak. Det avhenger også av hva slags vekster du planter - hvor godt de klarer å utkonkurrere det som eventuelt har overlevd under.
Noen vekster er notorisk livskraftige og vokser opp igjen nesten uansett hva du gjør med dem. Andre holder det med litt hakking de øverste 10cm...
Et vanlig tiltak for å kverke nye vekster er å legge over en tykk tett plastduk. Det blir glovarmt i solsteken på sommeren, og duken hindrer tilførsel av vann og lys, som gjør at de fleste vekster må gi tapt.
(Men HVOR får jeg tak i den blomsterdrakta?)
Redigert av Anders A-R; 06/08/2017 11:05.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
06/08/2017 13:39
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva slags vekster var det der før da? Det er ikke sikkert det er nødvendig med noen spesielle tiltak. Det avhenger også av hva slags vekster du planter - hvor godt de klarer å utkonkurrere det som eventuelt har overlevd under.
Noen vekster er notorisk livskraftige og vokser opp igjen nesten uansett hva du gjør med dem. Andre holder det med litt hakking de øverste 10cm...
Et vanlig tiltak for å kverke nye vekster er å legge over en tykk tett plastduk. Det blir glovarmt i solsteken på sommeren, og duken hindrer tilførsel av vann og lys, som gjør at de fleste vekster må gi tapt.
(Men HVOR får jeg tak i den blomsterdrakta?) Det vokste bare drit der, skalderkål, løvetann, brennesle, tulipaner jeg ikke har plantet og fåglarna vet hva. Jeg har gravd opp og kjørt bort driten, så jeg er på scratch nå, så nå begynner jeg helt på nytt. Det var et staudebed, men staudene vokste ikke særlig bra lenger så det var på tide med noe nytt. Altså, har gravd 20 cm ned, har all jorden jeg trenger, men er usikker på fremgangsmåten. I mitt hode legger jeg barkduk nederst, avgrenser med en plenkant, pælmer jorden oppi og planter nye løker litt nærmere høsten. Er jeg inne på noe?
|
|
|
06/08/2017 13:52
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
07/08/2017 06:09
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Personlig synes jeg at fiberduk er noe drit da røttene ikke kommer seg igjennom. 30cm ny jord er ganske lite når det får satt seg. Synker fort sammen til 15-20cm. Da har blomstene lite å boltre seg på.
Hvis du vil sikre deg at evt. ugress nede i dypet ikke kommer opp så er det enkleste å legge et lag avispapir i bunn. Det hindrer evt. ugress nedenfra å trenge igjennom den første sesongen. Neste år har det smuldret vekk og røttene ovenfra kan vokse nedover.
Brukte den metoden på et bedd stappfult av skvallerkål (helt jævlig vanskelig å bli kvitt) og det funket like bra som i det andre beddet hvor jeg brukte halve sommeren på å gå igjennom hver eneste kvadratmillimeter jord for hånd for å fjerne alt av skvallerkålrøtter.
|
08/08/2017 05:28
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
I mitt hode er du ikke det. Blir som Tais nevner, røttene får lite å leke med. Grav gjerne opp som du har gjort, legg på ny jord, så veiduk (trelast kaller det veiduk)/barkduk/blomsterdukene henna mor/annet, lag hull i duk per blomster, og dekk duken med bark/annet. Fuktighet kommer ned i jorden, dritt vokser ikke opp, og røttene til plantene fryder seg med å nå så langt ned de bare vil. Viser seg at noen plantfolk tenker likt som denne bondesønnen: https://www.nrk.no/livsstil/ugress-i-hagen_-1.6585387
Redigert av tmork; 08/08/2017 05:30. Rediger grunn: nrk
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
08/08/2017 06:44
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
I mitt hode er du ikke det. Blir som Tais nevner, røttene får lite å leke med. Grav gjerne opp som du har gjort, legg på ny jord, så veiduk (trelast kaller det veiduk)/barkduk/blomsterdukene henna mor/annet, lag hull i duk per blomster, og dekk duken med bark/annet. Fuktighet kommer ned i jorden, dritt vokser ikke opp, og røttene til plantene fryder seg med å nå så langt ned de bare vil. Viser seg at noen plantfolk tenker likt som denne bondesønnen: https://www.nrk.no/livsstil/ugress-i-hagen_-1.6585387 Dette er muligens greit hvis du planter busker og/eller store stauder som vokser fort og raskt dekker hele beddet og du aldri mer kommer til å plante noe ekstra. Alpers snakker om å sette løk. Da er duk + bark en skikkelig dårlig idé. (Snakker om egen erfaring da tidligere huseier gjorde akkurat dette, dvs duk + bark + noen bittesmå planter. Jeg prøvde de første årene å hakke hull i duken for hver gang jeg plantet noe nytt, men fant ut at hvis plantene skal klare å spre seg så må duken vekk.)
|
[Re: tais]
08/08/2017 06:52
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
I mitt hode er du ikke det. Blir som Tais nevner, røttene får lite å leke med. Grav gjerne opp som du har gjort, legg på ny jord, så veiduk (trelast kaller det veiduk)/barkduk/blomsterdukene henna mor/annet, lag hull i duk per blomster, og dekk duken med bark/annet. Fuktighet kommer ned i jorden, dritt vokser ikke opp, og røttene til plantene fryder seg med å nå så langt ned de bare vil. Viser seg at noen plantfolk tenker likt som denne bondesønnen: https://www.nrk.no/livsstil/ugress-i-hagen_-1.6585387 Dette er muligens greit hvis du planter busker og/eller store stauder som vokser fort og raskt dekker hele beddet og du aldri mer kommer til å plante noe ekstra. Alpers snakker om å sette løk. Da er duk + bark en skikkelig dårlig idé. (Snakker om egen erfaring da tidligere huseier gjorde akkurat dette, dvs duk + bark + noen bittesmå planter. Jeg prøvde de første årene å hakke hull i duken for hver gang jeg plantet noe nytt, men fant ut at hvis plantene skal klare å spre seg så må duken vekk.) Da burde du hatt større hakke! Godt mulig, jeg lagde hekk til foreldra i sommer med "min" metode, og da satte jeg ferdige grønne ting. Dog, jeg antar at han ikke har tenkt å stå med ryggen mot blomsterbedet og kaste løkene over hodet, så det går jo an å lage dertil egnet stort hull til flere løkansamlinger
Redigert av tmork; 08/08/2017 06:55. Rediger grunn: løk
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
08/08/2017 08:47
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
I mitt hode er du ikke det. Blir som Tais nevner, røttene får lite å leke med. Grav gjerne opp som du har gjort, legg på ny jord, så veiduk (trelast kaller det veiduk)/barkduk/blomsterdukene henna mor/annet, lag hull i duk per blomster, og dekk duken med bark/annet. Fuktighet kommer ned i jorden, dritt vokser ikke opp, og røttene til plantene fryder seg med å nå så langt ned de bare vil. Viser seg at noen plantfolk tenker likt som denne bondesønnen: https://www.nrk.no/livsstil/ugress-i-hagen_-1.6585387 Dette er muligens greit hvis du planter busker og/eller store stauder som vokser fort og raskt dekker hele beddet og du aldri mer kommer til å plante noe ekstra. Alpers snakker om å sette løk. Da er duk + bark en skikkelig dårlig idé. (Snakker om egen erfaring da tidligere huseier gjorde akkurat dette, dvs duk + bark + noen bittesmå planter. Jeg prøvde de første årene å hakke hull i duken for hver gang jeg plantet noe nytt, men fant ut at hvis plantene skal klare å spre seg så må duken vekk.) Da burde du hatt større hakke! Godt mulig, jeg lagde hekk til foreldra i sommer med "min" metode, og da satte jeg ferdige grønne ting. Dog, jeg antar at han ikke har tenkt å stå med ryggen mot blomsterbedet og kaste løkene over hodet, så det går jo an å lage dertil egnet stort hull til flere løkansamlinger Jada, men om du har tenkt å la blomsterbeddet frøså seg kan du ikke ha duk rett under barken.
|
08/08/2017 12:10
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Som Eva sier; avispapir. (Så lenge du ikke skal spise løkene du planter..:) Bare væt dem, mye bedre og billigere enn duk, og ikke til bry seinere.. (hvis du har abb. på aviser, vel og merke, terrengsykkel blir for glossy og vanskelig å legge med god overlapp...))
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
11/08/2017 14:58
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har vi x- antall aviser og arbeidslyst klart.
Hvor mange avissider legger man i bånn? hele sportsbilaget, eller kun en side?
|
|
|
13/08/2017 01:40
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Bra med arbeidslyst!! Jeg mener ti ark bør holde, ofte er jo det nesten hele avisblekka (mulig mine aviser er annerledes enn mange sine, det er ikke så mye blekk og reklame i dem.. 
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
|
|