Vet ikke om noen tilsvarende modeller (karbonramme, skivebremser, god dekklaring, siste standard for akslinger/bremsefester) til samme lave pris som Birks tilbud på Fuji'n. Jeg ville absolutt sett nærmere på den.
Canyon Endurace, som du har sett på, forblir blant de rimeligste modellene. Ulempen er at du ikke får veiledning og service i samme grad som ved kjøp av sykkel hos lokal forhandler.
Tror jeg allerede har nevnt det i din opprinnelige tråd, men Unaas kan muligens tilby deg en god pris på utmerkede
Roadmachine 03 med dekklaring for 32mm+ og fester for skjermer og bagasjebærere. Men det er altså alu-ramme.
Mulig at du kan finne et godt tilbud på Focus Paralane AL 105.
Karbonversjonene av begge syklene er omtalt i
denne videoen.
Rimeligste landeveismodell med hydrauliske skivebremser jeg har merket meg er
Cube Attain SL Disc, men jeg kjenner ikke dekklaring - og den er tilgjengelig for den gode prisen kun i størrelse 50 og 58.
Ellers kan man komme over gode tilbud på komfortracere som f.eks. Cannondale Synapse, Giant Defy/Contend og Trek Domane, men her er dekklaringen som regel begrenset til 28mm, med unntak av enkelte nye 2018-modeller.
Hva gjelder grusracere, er så vidt jeg kan se
GT Grade Carbon 105 2016 beste tilbud på karbonsykkel. Har hatt samme sykkel med Ultegra og kan anbefale den. Den tar 35mm+ dekk. Men om du primært skal sykle asfalt og fin grus, ville jeg sett på noen av landeveissyklene nevnt over.