Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Selvkjørende biler versus syklister

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425514 04/08/2017 14:04
Tex Offline
Besatt
Besatt
... men hvis man klistrer en sånn på pendlerjakken

https://bull-ski-kajakk.no/KAJAKK/Sikkerhetsutstyr/Radar-Reflex

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Tex] #2425521 04/08/2017 14:39
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Tex

Radarrefleks, faktisk. Det kommer nok Trygg Trafikk til å jobbe for påbud om, både blant syklister og gående.

Lurer på hvordan man har tenkt å gjøre det med dyr i veibanen. Kommer bilene til å stoppe for elg? Rev? Pinnsvin? Sau? Ekorn? Hvor skal grensen gå, liksom?

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425537 04/08/2017 16:19
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan vil forsikring fungere?, hvem er ansvarlig, om bilindustrien skal stå for ansvaret er jeg redd det er natta for oss vanlig dødelige

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: lektorHaugen] #2425548 04/08/2017 16:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: lektorHaugen

Radarrefleks, faktisk. Det kommer nok Trygg Trafikk til å jobbe for påbud om, både blant syklister og gående.

Lurer på hvordan man har tenkt å gjøre det med dyr i veibanen. Kommer bilene til å stoppe for elg? Rev? Pinnsvin? Sau? Ekorn? Hvor skal grensen gå, liksom?

Med tanke på padde- og frosketrekken som alt har startet så synes jeg det skal i hvert fall tas hensyn til de. Har ikke satt meg inn i det men brukes det infrarøddeteksjon? Tenker da på at frosker og padder er kaldblodige.

Redigert av Tange; 04/08/2017 19:21.
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Tange] #2425552 04/08/2017 16:57
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Det med kaldblodige dyr, er ikke noe dårlig poeng, men de dør jo i fleng, i dag. Helt uproblematisk, er det ikke. Jeg vet ikke hvordan det andre har det, men jeg prøver i alle fall å unngå padder eller frosker.

Bilene kan jo heller ikke kjøre på en katt eller et lam som ligger i veien? Hvordan skiller bilene mellom et lite lam og ei stor kråke? Hvor lang tid vil kråkene bruke på å lære at bilene stopper for dem, så det er ingen vits i å forhaste seg med å lette?

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425560 04/08/2017 17:23
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvordan skille mellom katt og stor grevling? Det er betydelig forskjell å kjøre på...

Eller for den saks skyld, en syklist som sykler feil vei i sykkelfeltet samtidig med noen som sykler riktig? En vesentlig utfordring er alle de som IKKE overholder reglene, marginalt eller betydelig avvik fra trafikkregler og forventet oppførsel er en betydelig utfording.

Redigert av eOpseth; 04/08/2017 17:25.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425566 04/08/2017 17:50
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Her ser vi noen eksempler på hvordan hvordan Tesla sin autopilot håndterer biler som ikke følger trafikkreglene, og hvordan den håndterer dyr. Tesla sin autopilot har vært i bruk siden 2015. Den er mer en kjøreassistent og ikke laget for å være fullstendig selvkjørende.

https://www.youtube.com/watch?v=--xITOqlBCM
Episoden ved 1:06 viser hvor mye hjelp det er i slike system i dag

Og en til. Ved 0:30 ser vi hvordan radaren ser flere biler fremover.
https://www.youtube.com/watch?v=Ndeb1pMAsh4

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: knutspeed] #2425590 04/08/2017 20:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skillet mellom utkjørsel og vei er jeg mest spent på. Dette greier jo ikke engang levende bilførere skille mellom.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: GeirK] #2425592 04/08/2017 20:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Som Plan A bør alle veier og utkjørsler legges inn med info om hva de er i database som bilene kjører etter. Plan B er at bilene identifiserer det som er av markører for å avgjøre hva som er hva. Og Plan C er jo at de stanser for andre trafikanter som kommer i veien uansett for å unngå kollisjon. Plan A, B og C tilsammen kan gi bra resultat.

Redigert av anonym22; 04/08/2017 20:21.
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425602 04/08/2017 20:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner at man kan ha selvkjørende biler hvis det er motorveistandard. Men på smale, svingete norske veier vinterstid, i boligfelt? Med brøytekanter og glatte veier? Jeg ser det ikke for meg.
Hva med evnen til å oppdage, tolke og agere før situasjoner blir farlige?
Eksempel: Vinterstid i et boligfelt sitter et barn på et akebrett oppå en snøhaug ved siden av veien. Hvis barnet aker ut i veien, er det livsfarlig. Hvis det aker motsatt vei, er det ikke så farlig. Kan en maskin læres opp til å tolke slike situasjoner?

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Tex] #2425608 04/08/2017 21:15
jag Offline
Ringrev
Ringrev

Eksempel: Vinterstid i et boligfelt sitter et barn på et akebrett oppå en snøhaug ved siden av veien. Hvis barnet aker ut i veien, er det livsfarlig. Hvis det aker motsatt vei, er det ikke så farlig. Kan en maskin læres opp til å tolke slike situasjoner?

IR kamera (FLIR), og radar ser dette lenge før du som sjafør oppdager hva som er på gang. Slike situasjoner håndteres nok bedre av en selvkjørende bil, enn de fleste sjafører.

Sjekk denne videoen, som er 2 år gammel, https://www.youtube.com/watch?v=wL3LSV3T4f4
Viser litt av visjonene til bil fabrikantene (uten IR riktignok).

Dette er bare starten, denne teknologien kommer til å spare liv, enten det er selvkjørende biler eller bare ett hjelpemiddel for sjaføren.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425609 04/08/2017 21:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Å se det er en ting, men å tolke det?
Skjønner bilen at det er mye større potensiell fare med et barn som sitter på et akebrett enn et barn som bare leker i snøen uten akebrett?
Kanskje et dumt eksempel. Poenget mitt er bare at det kan være små detaljer som avgjør hvordan en den potensielle faren i en situasjon forstås.
Bilen kan jo ikke stoppe helt opp bare det er noen barn ute, heller.

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425618 04/08/2017 22:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for mange reflekterte innlegg og nyttige linker!

Om selvkjørende biler blir en velsignelse eller forbannelse for syklister, gitt de særlige utfordringene med å gjenkjenne og samhandle med syklister, er for meg fortsatt et åpent spørsmål. Men jeg heller til at moderne teknologi kan øke sikkerheten, slik flere har påpekt, ikke redusere den. Som skivebremser på landeveissykler?? ICON_LAUGH

Sitat: knut77
Og i Norge er det nå, om alt har gått etter planen, ute et lovforslag som tillater selvkjørende biler. Dette forslaget ser ut til å gå lenger enn det tyske regelverket, og vil tillate helt førerløse biler.
https://www.tu.no/artikler/na-kan-vi-fa-biler-helt-uten-forer-pa-norske-veier/395822

Se der! Høring om forslag til ny lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på veg er altså allerede fullført og lovforslag er fremmet til Stortinget. Det pågår høring av forslag til forskrift om utprøving av selvkjørende motorvogn. Har ikke studert forslagene til lov og forskrift, men her er det sikkert mat for både juristene og ingeniørene på forumet ICON_SMILE

Skal ikke spekulere om utfallet ettersom jeg bommet stygt hva gjaldt tilsvarende prosess ang. bruk av elsykkel i utmark. Akkurat der er jeg teknologiskeptiker ICON_SMILE

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2425736 05/08/2017 18:20
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Solvik-Olsen har vært veldig opptatt av utviklingen i transportsektoren, jeg kan ikke helt se for meg at det finnes en annen minister-kandidat som ville vært like opptatt av å tilrettelegge for fremtidig selvkjøring. Men hva vet vel jeg... Høringsfristen er 16.sept, så da spørs det om Stortinget rekker å stemme over dette før mandatene fordeles på nytt. Hadde lovforslaget vært lagt frem noen måneder tidligere så hadde jeg ikke vært i tvil om at regelverket ville blitt innført. Man kan jo tenke seg at vi får en ny regjering med partier som mener at all satsning på persontransport skal legges til bane og nedprioriterer/avblåser et regelverk for selvkjørende kjøretøy. Men det virker for å være enighet om at selvkjøring er en del av fremtiden, så jeg vil tro at dette kan aksepteres av de fleste partier og dermed blir vedtatt.

Den første videoen jeg linket til viser som sagt en selvkjørende Tesla. Den utsettes for syklister, bilister, lyskryss, vegarbeid, fotgjengere med og uten hund, m.m. Videoen ble sluppet for et knapt år siden. I en Ted Talk-episode med Elon Musk snakker de såvidt om hva vi ser på denne filmen, bilen på videoen kjører kun på kamera og GPS, ingen radar/lidar. Elon Musk sier også noe om hvor kort tid det er til selvkjøringsteknologien kan brukes. Og det er angivelig ikke lenge til.... Link direkte til sekvensen
https://youtu.be/hpDHwfXbpfg?t=821

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: GeirK] #2426470 08/08/2017 05:44
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: GeirK
Sitat: stephy
Har ikke store troen på at man får til noe selvkjørende system som er funksjonelt på lang tid.

Ikke jeg heller. Det blir alt for mange spesialtilfeller de ikke klarer å dekke.
* Omkjøringer på en smal, midlertidig grusvei etter at en bro er vasket bort
* Omkjøring på et jorde etter en trafikkulykke
* Kolonnekjøring
* Parkering på gressplen
* Ferger

"AOL" som det heter. I følge tu-artikler så er det autonome nivået (om en kan si det slik) veldig langt nede sammenlignet med det nivået en må opp på for at en bil skal klare seg helt alene. Noen få punkter i tillegg til listen din over er :

* Ta igjen syklister på landevei uten gulstripe
* Ta igjen traktor eller andre saktegående kjøretøy
* Hyttevei med og uten flere cm nysnø
* Motorvei som har omkjøring på grunn av ulykke, eller ombygging og omkjøring ikke finnes på kart (denne har du jo egentlig tatt med)
* Snø og upløyde fjellveier generelt
* Underkjølt regn

I tillegg er visst Tesla langt nede på listen når det gjelder hvem som leder det autonome racet.
https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ford-leder-selvkjorende-biler-racet/379814

Redigert av tmork; 08/08/2017 05:47.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: tmork] #2426490 08/08/2017 06:31
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: tmork

* Ta igjen syklister på landevei uten gulstripe
* Ta igjen traktor eller andre saktegående kjøretøy
* Hyttevei med og uten flere cm nysnø
* Motorvei som har omkjøring på grunn av ulykke, eller ombygging og omkjøring ikke finnes på kart (denne har du jo egentlig tatt med)
* Snø og upløyde fjellveier generelt
* Underkjølt regn

Jeg syntes det er merkelig at ikke det deles opp i naturlige trinn. Er det så viktig å ha selvkjørende biler i sentrum, på landet, på hytta? ASAP? Jeg drømmer om å kunne slippe rattet på motorveien. Typ kjør inn på veien, trykke en knapp aller autodetect - og vips! alle kjører automatisk som perler på en snor. Så tar man manuell kontroll tilbake på avkjøringen.

Noe av det kjedeligste som finnes er jo nettopp å banke motorvei/større hovedveier fra A til B. Filbytter, trekkspilleffekt, lastebiler som passerer hverandre, kø osv etc. Skjer det ulykker, så har det som regel alvorlige konsekvenser pga farta.

Hvis jeg ser på kjøremønsteret i familien, så er hele tanken om autnome biler fra car pools noe som ikke passer oss. Vi kjører veldig lite. Når vi først tar bilen, er det en grunn til det, og da funker det ikke å bestille en random bil med en æpp.

- 15-mils tur til hytta med mye bagasje, 5 sykler, skiboks, behov for kjetting på slutten ved snø (bilen pakkes alltid kvelden i forveien), ferge
- Besøke svigers på hytta ved sjøen, med skikkelig humpetitten-grusveier hvor en robot hadde fått noe å bryne seg på
- kjøre på handletur til byggevarehuset med tilhenger
- til jobben pga usannsynlig kjipt vær (dvs ikke sykkelføre)
- til legoland med ungene
- storhandling av mat (hadde gått fint med type sykkelvogn)
- til spesialbutikk for langt unna for sykkel

Vi har en 7 år gammel familiebil, den har gått 90.000 km. I tillegg var vi så hjernedøde at vi mente vi trengte en til (barnehagekjøret som nå er over), så vi leaset en liten nr 2. På 3 år har den gått 11.000km. Vi reduserer nå til å ha én bil, kloke av erfaring...

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: knutspeed] #2426494 08/08/2017 06:44
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: knutspeed

Jeg syntes det er merkelig at ikke det deles opp i naturlige trinn. Er det så viktig å ha selvkjørende biler i sentrum, på landet, på hytta? ASAP? Jeg drømmer om å kunne slippe rattet på motorveien. Typ kjør inn på veien, trykke en knapp aller autodetect - og vips! alle kjører automatisk som perler på en snor. Så tar man manuell kontroll tilbake på avkjøringen.

..

Dette er nok et mer realistisk scenario, og det er vel muligens media som med sin "trykk på MEG" -hunger lager artikler som: "DU får IKKE lov til å kjøre bilen din selv om kort tid!" med mer.

Navigasjonen på egen bil forteller meg om omkjøringer som følge av ulykker eller veiarbeid, så det er jo ikke verre enn at bilen da forteller sjåfør at nå er rattet ditt. Forøvrig er automatgir, lane assist og adaptive cruise control trivelige saker - kjører roligere på langturer merker jeg.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: knutspeed] #2426497 08/08/2017 06:47
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Jeg drømmer om å kunne slippe rattet på motorveien. Typ kjør inn på veien, trykke en knapp aller autodetect - og vips! alle kjører automatisk som perler på en snor. Så tar man manuell kontroll tilbake på avkjøringen.

Men kan bilen være helt sikker på at føreren er våken og i stand til å ta over kontrollen i tide?

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: pbk] #2426513 08/08/2017 07:19
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: pbk
Jeg drømmer om å kunne slippe rattet på motorveien. Typ kjør inn på veien, trykke en knapp aller autodetect - og vips! alle kjører automatisk som perler på en snor. Så tar man manuell kontroll tilbake på avkjøringen.

Men kan bilen være helt sikker på at føreren er våken og i stand til å ta over kontrollen i tide?

Bilen får ha vekke-systemer, og evt. finne et sted å parkere trygt om føreren ikke tar over. Føreren må ta over kontrollen eller bekrefte avkjøringen en viss tid før, hvis ikke kjører bilen videre på motorveien.

Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2426559 08/08/2017 08:25
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Selvkjørende biler kommer ikke til å bli mer effektivt enn sjåførstyrte biler før en får til nettverksstyring av trafikk med svermstyring fra en sentral, dette vil kreve utvikling av og implementering av offentlig trafikkstyringsinfrastruktur, samt spesifiserte krav til bilselskapene slik at de autonome enhetene kan *samhandle* (for å bruke et nyord).

Det nytter ikke å sitte på gjerdet, telle på kronene, og vente at næringslivet skal fikse biffen. Reint juridisk og forsikringsmessig ser jeg ikke at et selskap vil kunne stå ansvarlig for slike trafikkstyringssystemer. Om Norge bare for en gangs skyld kunne være litt i forkant hadde vi investert massivt i utvikling av slike løsninger vi seinere kunne eksportert til andre land.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Selvkjørende biler versus syklister [Re: Sepeda] #2427069 09/08/2017 09:05
P
Puro Offline
Fersking
Fersking
P
Selvkjørende biler er like realistisk som robot-tjenere.
Det skjer ikke på mange mange mange mange mange mange år, og når det først skjer så vil ingen ha det, litt som VR.

Nub som kommer seg fra A til B, fort.:D
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support