Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ultegra 6800 kasett - Utskiftning og annet

Ultegra 6800 kasett - Utskiftning og annet #2424986 03/08/2017 01:24
T
tve062 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hadde sykkelen min til service like før styrkeprøven og etter dette har den vært svært lite brukt. Før styrkeprøven ble det byttet følgende; Nytt hjulsett grunnet ødelagt boss (shimano Ultegra hjulsett), nytt kjede (ultegra hg 700), byttet krans, ny kassett bak (Ultegra 6800 11-28T), girwire fremme og bak, girstørmper og bremseklosser samt rettet girøre.

Etter dette har det vært en liten ulyd ved bruk av de midtre girene på bakre kassett, men giringen har fungert ok. Jeg tror lyden var tilstede fra jeg fikk sykkelen fra verkstedet og i starten prøvde jeg å late som den ikke var der, men under styrkeprøven hørte også de jeg syklet med at det var ulyd fra noen av girene. Tror også ulyden har blitt gradvis verre. Nå har sykkelen vært på samme verksted en ukes tid for feilsøking og de har kommet fram til at "problemet ligger i drivverket og er en blanding mellom kassett/kjede og gir". De skriver at bakhjulet har en liten slakke i innfestingen til kassetten som skaper rasling og at de har bestilt nytt boss (garantisak). De skriver også at kassett og kjede er ganske slitt og at dette også bidrar til å skape mye lyd (Ikke garanti, slitedel). De anbefaler også å bytte bakgiret.

Jeg lurer derfor på om dere synes dette høres fornuftig ut? Stemmer det at en kassett slites og må byttes etter ca 70 mil sykling i fint vær og nitidig pleie? Sykkelen er bare 1,5 år og jeg syntes i utgangspunktet verkstedregningen før styrkeprøven ble dyr nok. Giant propel Advanced 1 hvis dette har noe å si. Jeg vil også poengtere at verkstedet ga glimrende service både den gang og nå, men jeg kjenner jeg selv ikke strekker til på det sykkeltekniske.

Bonusspørsmål: Hva er forskjellen på HG700 og HG701 kjede?

Redigert av tve062; 03/08/2017 01:28.
Re: Ultegra 6800 kasett - Utskiftning og annet [Re: tve062] #2424993 03/08/2017 05:29
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Nei, kassett og kjede skal ikke bli slitt etter 70mil i fin vær.
Du nevner at girøret har blitt rettet og det er her jeg tror problemet er.
Kjøp ett nytt girøre, retting blir sjelden 100% bra.

Rune G

Moderator  support, Valentino