Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes)

Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) #2424836 02/08/2017 12:33
L
lantern_rouge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Hei,

Jeg klarte å knekke den ytterste tappen på ventilen min for en stund siden. Antok at gjenværende del ville bli blåst inn i hulrommet neste gang jeg fylte luft og det skjedde jo selvsagt.

Jeg har Mavic Crossmax ST felger og Maxxis Cossmax dekk. Jeg vet ikke om disse er laget spesielt med tanke på slangeløs løsning.

jeg antar jeg må bytte ventil til en fra Mavic, siden felgen er deres produkt. Har derfor blinket meg ut denne:

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/mavic-tubeless-valve-kit/rp-prod17697

Fint hvis noen hyler ut om de ikke er kompatible. Det sparer meg for noen dager uten sykkel i påvente av å bestille opp noe deler og at unga og fruen slipper å se meg så Captain von Trapp i Sound of Music.

Jeg holder på å ta en mastergrad i tubeless tires på University of Youtube nå og alle sier det er enklere å få på plass dekket med en luftkompressor. Vel, jeg har en luftkompressor, men den har jo et endestykke som er tilpasset bilventil. Finnes det en "klump" som gjør at man går fra bil- til sykkelventil på kompressoren?

Hvor vanskelig er det å få på plass dekket og pumpe det opp med en vanlig manuell gulvpumpe? Jeg har nemlig vekk fra vakre Oslo og er relativt landlig bosatt slik at det fortoner seg som et oppdrag for Lars Monsen å komme seg til et bra sykkelverksted.

På forhånd takk.

Tubeless n00b

Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: lantern_rouge] #2424842 02/08/2017 12:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: lantern_rouge] #2424859 02/08/2017 13:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Mavics felgbunn er ganske smal og den firkantede ventilen er lur så den ikke skrur seg rundt.

Men du trenger ikke noen ny ventil. Bare kjernen. Og det hadde vi en lengre tråd om i går. Kortversjonen er at du skrur kjernen ut av en slange du har liggende, eller overfaller en annen syklist for høste deres. Den passer i din ventilkropp.

LarsB

Redigert av larsb; 02/08/2017 13:37.
Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: lantern_rouge] #2424861 02/08/2017 13:38
Jegra Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis det kun er ventilkjernen som er knekt kan man bytte den, f.eks med dette. Den skrus ut med en slik.

Hvis det har seg sånn at du må bytte hele ventilen, vil mange typer fungere, også den du linker til. Bruker selv NoTubes sine på mine Crossmax SLR. Vil bemerke at den linken fra CRC kun medfølger én ventil til ett hjul og ikke et sett til foran og bak.

Jeg mener å huske at Crossmax ST er klare for slangeløst uten tape(hvis felgen er glatt inni er dette tilfelle) og dekk fra Maxxis har gjerne "TR" (Tubeless Ready) skrevet på dekket hvis de er klare for slangeløst. Hvis dette er tilfelle for deg holder det som regel med gulvpumpe. Ellers et den som anonymous22 linker til kjekk å ha hvis du må bruke kompressor eller fylle luft på en bensinstasjon.

Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: lantern_rouge] #2424868 02/08/2017 14:00
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
(Ser for meg en fyr med nebbtang som ligger på lur i buskene langs veien. Knegg)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: anonym22] #2425456 04/08/2017 11:18
L
lantern_rouge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Knall. Bestiller en slik asap.

Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: Jegra] #2425491 04/08/2017 12:21
L
lantern_rouge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Sitat: Jegra
Hvis det kun er ventilkjernen som er knekt kan man bytte den, f.eks med dette. Den skrus ut med en slik.

Hvis det har seg sånn at du må bytte hele ventilen, vil mange typer fungere, også den du linker til. Bruker selv NoTubes sine på mine Crossmax SLR. Vil bemerke at den linken fra CRC kun medfølger én ventil til ett hjul og ikke et sett til foran og bak.

Jeg mener å huske at Crossmax ST er klare for slangeløst uten tape(hvis felgen er glatt inni er dette tilfelle) og dekk fra Maxxis har gjerne "TR" (Tubeless Ready) skrevet på dekket hvis de er klare for slangeløst. Hvis dette er tilfelle for deg holder det som regel med gulvpumpe. Ellers et den som anonymous22 linker til kjekk å ha hvis du må bruke kompressor eller fylle luft på en bensinstasjon.

Takk for tips.

Jeg Tenkte jeg skulle ta av dekket og titte inni, der, kanskje vaske av litt av den størkna sealent'n som nødvendigvis er inne der. Da fikk jeg meg en overraskelse, for der var det slange. Da var det jo bare å bytte slange da. eek

Kjøpte sykkelen brukt av en som påstod det var tubeless. Så da har jeg i alle fall funnet ut at jeg skal lage tubeless på denne sykkelen.

Ble en treningsøkt på kvelden, men jeg endte opp med å få noen skikkelig ekle lyder i navet på bakhjulet. Hørtes ut som Ulyd DETTE Dette skjedde i reativt stor hastighet i nedoverbakke på asfalt. Jeg fant ingen feil, men lyden kom tilbake hver gang jeg kom opp i en grei hastighet.

Har drevet og skrudd opp casetten og jeg tipper det er noen kulelagere som må pensjoneres.

Felgen er som tidligere nevnt Mavic Crassmax ST. Jeg har litt problemer med å finne et kulelagersett til ST, men det er mye til SLR. Er det samme størrelsen på disse kulelagrene, eller er produsenten såpass sær at de lager forskjellige dimensjoner for alle alle modellene?

Jeg mangler en Mavic hub and spoke adjustment wrench, så jeg kommer ikke skikkelig inn i bosset på navet og får derfor ikke målt de eksisterende lagrene. Verkøyet blir bestilt i dag, men har lyst til å bestille kulelager samtidig.

Setter veldig pris på om dere kan øse av deres kunnskap her.

Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: lantern_rouge] #2425493 04/08/2017 12:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: lantern_rouge
Kjøpte sykkelen brukt av en som påstod det var tubeless.

Det kan fortsatt stemme. Hvis felger og dekk er tubeless ready, så er det bare det at den ikke "er satt opp tubeless". Dvs. tilsvarende som når man kjøper ny sykkel i butikk.

Re: Bytte av ventil til slangeløs sykkel (råd søkes) [Re: anonym22] #2425515 04/08/2017 14:07
L
lantern_rouge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Sitat: anonymous22
Sitat: lantern_rouge
Kjøpte sykkelen brukt av en som påstod det var tubeless.

Det kan fortsatt stemme. Hvis felger og dekk er tubeless ready, så er det bare det at den ikke "er satt opp tubeless". Dvs. tilsvarende som når man kjøper ny sykkel i butikk.

Ja, felg o.l. er tubeless ready, men det var en tube inni der.

Egentlig gjorde ikke det noe, for jeg fikk jo en quick fix mtp på flatt dekk, men jeg kommer nok til bestille nye ventiler og gjøre den tubeless.

Nå er vi jo allerede i august, så kanskje jeg bør vente til høsten og vinteren setter inn. Da kan jeg heller tusle med dette enn å tvangsse Paradais Hotell eller Dr. Phil på opptak med fruen.

Moderator  support