|
Lader til elbil - fra ladeboks til kun ledning
|
Lader til elbil - fra ladeboks til kun ledning
01/08/2017 09:12
|
BjornS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har hatt E-Golf et par år, med veggmontert ladeboks inkludert i leveransen. Ladeboksen er Siemens type WB140A, 20 A sikring og da er vel kursen ut dit 16A.
Fornøyd med den, men vi skal flytte. Den blir nok stående i garasjen til glede for nye eiere, forutsatt at de har samme ladekabel (type 2).
Hva er det kloke valget nå da? alternativ 1 er ny veggboks av samme type (må legge ut ny kurs til garasje) alternativ 2 er å legge opp et stikk som kan brukes til flere ting, som ikke-fagmann tror jeg da at en 32A tre fase stikk kan være nyttig å ha i garasjen.
Noen som har erfaringer med ny hjemme-lade-løsning de vil dele?
Bjørn
Edit: Sakset fra salto.no vedr 2015 E-Golf: "Maks ladeeffekt på 3,6 kW, 16A. Maks ladehastighet 20 - 25 km pr. ladetime. Den vil da teoretisk kunne lade fra tomt til fullt batteri på rundt 7 timer."
Da trenger vi strengt tatt bare en 16A kurs i garasjen, mulig det er det fra før. Har ikke overtatt hus ennå.
Redigert av BjornS; 01/08/2017 09:14. Rediger grunn: Mer info
|
|
|
Re: Lader til elbil - fra ladeboks til kun ledning
[Re: BjornS]
01/08/2017 10:30
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Det anbefales mot å dra maks strøm frå ein kurs kontinuerlig i timevis.
Eg ville vurdert å tatt med veggboksen og fått lagt det på eigen kurs igjen, om ikkje ny boks er såpass rimeleg at det ikkje er noko poeng.
|
|
|
01/08/2017 11:19
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Tror det er krav om egen kurs til lading av elbil p.t. dersom du legger opp nytt, og du trekker over 10 AMP.
Usikker på om kravene er trådt i kraft, eller rett rundt hjørnet.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
01/08/2017 11:23
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/Les gjerne her og spør om du lurer på noen punkter Personlig anbefaler jeg en salto ladestasjon til din elbil. Om du ønsker fast kabel eller uttak er en smakssak, jeg anbefaller alltid fast kabel da du slipper å tenke på å drasse denne inn og ut. Din bil klarer maks å trekke 16A, men om du først legger opp ny kurs (krav for elbil lader fra NEK 400- 2014) så kan du fint legge opp en kabel som tåler inntil 32A. Om du har behov eller nok effekt senere for så mye strømtrekk er ikke sikkert. Men da har du gjort det meste av grov arbeid. Obs, skal du sette opp stikkontakt er du nødt til å montere en jordfeilbryter type B siden du planlegger å benytte denne til elbil lading.
|
|
|
01/08/2017 14:07
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legg helt klart opp en ny veggboks. Da med egen kurs som er maksimalt stor i forhold til hva inntaket til sikringsskapet ditt tåler. Du kan også vurdere å øke kapasiteten på inntaket ditt, men da må du søke nettleverandøren din.
Legg opp et system for fremtiden. Du kommer helt sikker til å bytte inn Golfen i annen elbil med større batteri som krever mer guffe for å lade hensiktsmessig raskt. Om du ikke har 400 V anlegg bør du også vurdere å installere el slik trafo. Da får du vesentlig mer guffe. Men det trenger du neppe for Golfens del.
|
|
|
[Re: erling]
03/08/2017 09:18
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Legg opp et system for fremtiden. Du kommer helt sikker til å bytte inn Golfen i annen elbil med større batteri som krever mer guffe for å lade hensiktsmessig raskt. Akkurat dette har blitt diskutert ganske bredt på elbilforum.no. Konsensus ser ut til å være at med mindre man har spesielle behov, vil det med større batteri være mindre behov for høy effekt på hjemmeladeren. Egentlig ganske logisk, når man tenker over det. En 16A ladeboks vil kunne gi en gjennomsnittlig elbil minst 200 km rekkevidde i løpet av 10 timer. Om du noen dager kjører 300 km og andre dager kjører 100 km, vil et stort batteri fungere som et buffer slik at du sjelden har behov for hurtiglading langs veien. Det er veldig få av oss som kjører mer enn 200 km til hverdags (tilsvarer 46.000 km i året, gitt 230 arbeidsdager). Etterhvert vil det sannsynligvis innføres effektavgift de fleste steder i landet. Dersom du etablerer en kraftig ladestasjon vil du dermed bli straffet over strømregningen. I tillegg til at høyeffekt hjemmeladere naturligvis koster uforholdsmessig mye i forhold til en "normal" en.
|
|
|
[Re: HCO]
03/08/2017 10:05
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legg opp et system for fremtiden. Du kommer helt sikker til å bytte inn Golfen i annen elbil med større batteri som krever mer guffe for å lade hensiktsmessig raskt. Akkurat dette har blitt diskutert ganske bredt på elbilforum.no. Konsensus ser ut til å være at med mindre man har spesielle behov, vil det med større batteri være mindre behov for høy effekt på hjemmeladeren. Egentlig ganske logisk, når man tenker over det. En 16A ladeboks vil kunne gi en gjennomsnittlig elbil minst 200 km rekkevidde i løpet av 10 timer. Om du noen dager kjører 300 km og andre dager kjører 100 km, vil et stort batteri fungere som et buffer slik at du sjelden har behov for hurtiglading langs veien. Det er veldig få av oss som kjører mer enn 200 km til hverdags (tilsvarer 46.000 km i året, gitt 230 arbeidsdager). Etterhvert vil det sannsynligvis innføres effektavgift de fleste steder i landet. Dersom du etablerer en kraftig ladestasjon vil du dermed bli straffet over strømregningen. I tillegg til at høyeffekt hjemmeladere naturligvis koster uforholdsmessig mye i forhold til en "normal" en. Dette har du nok mye rett i. Men du verden så deilig det er ha en veggboks som gir meg 54 km/t. Da slipper jeg hele tiden denne planleggingen. Jeg har et 90kWt batteri på min bil, og det tar sin tid å lade det opp med lavere effekt. Jeg kom fra vanlig schuko med 10 km/time. Den ekstra friheten med å vite at du hver natt kan lade batteriet fullt opp og slippe all denne planleggingen er verdt hver krone spør du meg. Riktignok koster det fort 20-25 000,- å få opp en veggboks. Men som sagt en god investering i et enklere liv.
|
|
|
03/08/2017 11:05
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Men som sagt en god investering i et enklere liv. Ja, jeg skjønner veldig godt at man kjører på med 11kW (som jeg antar du har) dersom man har muligheten, jeg ville antakelig gjort det selv. Men det er ofte forskjell på hva man vil ha og hva man faktisk har behov for. Etterhvert som "alle" får elbil, vil det også være en fordel om færrest mulig har høyeffekt ladestasjon hjemme, slik at dagens strømnett fortsatt er tilstrekkelig. De fleste (?) boliger i Norge har fortsatt 230V inn, og mange steder kan man ikke (eller får man ikke lov til å) øke hovedsikringen nok til å kunne lade med høy hastighet. Det er vel også mange eksempler på nyere boliger der flere enheter deler på et felles 400V trefas inntak, som blir fordelt til x antall 230V enfas. I slike boliger kan man heller ikke etablere en 11kW eller 22kW ladestasjon. I dag har jeg bil med 23kWh batteri, og klarer derfor alltid å fullade natten over med 3,6kW. Nå skal jeg bytte til 40kWh, og da kan det skje at jeg "bare" har 30 kWh om morgenen dersom jeg har kjørt bilen helt tom. De (svært få) gangene jeg måtte ha behov for mer enn dette, kan jeg lade til 25% på den lokale Kiwi-butikken (det vil normalt gå på 15-20 minutter) og la hjemmeladeren ta resten over natten.
|
|
|
03/08/2017 11:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Legg helt klart opp en ny veggboks. Da med egen kurs som er maksimalt stor i forhold til hva inntaket til sikringsskapet ditt tåler. Du kan også vurdere å øke kapasiteten på inntaket ditt, men da må du søke nettleverandøren din.
Legg opp et system for fremtiden. Du kommer helt sikker til å bytte inn Golfen i annen elbil med større batteri som krever mer guffe for å lade hensiktsmessig raskt. Om du ikke har 400 V anlegg bør du også vurdere å installere el slik trafo. Da får du vesentlig mer guffe. Men det trenger du neppe for Golfens del. Det kommer helt an på hvilken kapasitet trafoene i området har.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: HCO]
03/08/2017 17:54
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Etterhvert vil det sannsynligvis innføres effektavgift de fleste steder i landet. Dersom du etablerer en kraftig ladestasjon vil du dermed bli straffet over strømregningen. Hva hvis strømprisene blir differensiert på tider på døgnet? Vil det da ikke lønne seg å ha en lader som kan trekke større effekt om natta når ingen lager middag, og strømmen er billigere? Jeg la opp 3-fase (400V) 32A-stikk som jeg har koblet ladestasjon til. Gir meg 22kW når jeg trenger å lade fort, alle andre ganger kjører jeg på nedjustert strøm (8-12A) uten å plage strømnettet nevneverdig.
|
|
|
|
|