Alle syklene du nevner vil fungere godt til ditt bruk.
Blant dem vil jeg likevel etter egen erfaring anbefale
GT Grade Carbon 105. Litt over ditt budsjett, men kanskje kan du få et godt tilbud. Prisbelønt ramme i karbon med utmerket vibrasjonsdemping, hydrauliske bremser, bred utveksling som egner seg både på landevei og grus, og utmerkede felger for slangeløst oppsett. Plass til dekk på 35mm+. Kjenner ikke til andre modeller av tilsvarende standard til samme eller lavere pris.
Kjenner ikke til Superior'n, men den har absolutt utseendet med seg - og ser ut til å være fornuftig satt opp.
Som jeg har nevnt i flere andre tråder, ville jeg for øvrig sett på en av to grupper:
- Landeveissykler med skivebremser og god dekklaring (plass til opptil 32-35mm dekk), som fungerer utmerket på asfalt, men også takler grus. Gode eksempler på denne generasjonen av fleksible landeveissykler er
BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. Disse kommer i både karbon og alu i forskjellige prisklasser. Her er en
informativ video.
- Såkalte eventyrsykler eller grussykler, som har sin store styrke på grus- og traktorveier, men som også fungerer utmerket på landeveien. GT Grade er blant dem. Andre eksempler kan du se
her. Eksempel på bruk kan du se
her.
Landvei testet nylig syv sykler fra gruppene nevnt over - den kan du lese
her.
Andre ting du bør vurdere, er om du trenger feste for heldekkende skjermer og/eller feste for bagasjebærere/bagasjebrett.
Det er populært å bruke cyclocross/cx/krossykler til bruken du beskriver, og det kan fungere utmerket. Har selv brukt krossykler sommer som vinter i flere år - både rimelige og kostbare modeller - men foretrekker nå sykler fra de to gruppene nevnt over, primært p.g.a. geometri og dernest utveksling.