Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel

Ny sykkel #2423995 30/07/2017 20:12
M
Magnus85 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Jeg er på jakt etter en ny sykkel, idet jeg har innsett at en ren landeveissykkel ikke duger ettersom jeg også sykler på grusveier osv. Har googlet en del, men blir ikke klok på hvilken sykkeltype som vil passe meg. Sykkelen skal altså brukes til trening og turer, anslagsvis 70 % asfalt og 30 % grus og annet underlag. Har sett på disse:

- Superior X-road Issue

- GT grade 105

- Scott Speedster CX 10

Hva tror folket, vil noen av disse passe mitt formål? Evt. andre? Budsjettet er maks 15 000, ferdig levert på døra. Bor slik til at det ikke er utvalg å snakke om hos lokal butikk.

På forhånd takk for alle svar!

Re: Ny sykkel [Re: Magnus85] #2424004 30/07/2017 20:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Alle syklene du nevner vil fungere godt til ditt bruk.

Blant dem vil jeg likevel etter egen erfaring anbefale GT Grade Carbon 105. Litt over ditt budsjett, men kanskje kan du få et godt tilbud. Prisbelønt ramme i karbon med utmerket vibrasjonsdemping, hydrauliske bremser, bred utveksling som egner seg både på landevei og grus, og utmerkede felger for slangeløst oppsett. Plass til dekk på 35mm+. Kjenner ikke til andre modeller av tilsvarende standard til samme eller lavere pris.

Kjenner ikke til Superior'n, men den har absolutt utseendet med seg - og ser ut til å være fornuftig satt opp.

Som jeg har nevnt i flere andre tråder, ville jeg for øvrig sett på en av to grupper:

- Landeveissykler med skivebremser og god dekklaring (plass til opptil 32-35mm dekk), som fungerer utmerket på asfalt, men også takler grus. Gode eksempler på denne generasjonen av fleksible landeveissykler er BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. Disse kommer i både karbon og alu i forskjellige prisklasser. Her er en informativ video.

- Såkalte eventyrsykler eller grussykler, som har sin store styrke på grus- og traktorveier, men som også fungerer utmerket på landeveien. GT Grade er blant dem. Andre eksempler kan du se her. Eksempel på bruk kan du se her.

Landvei testet nylig syv sykler fra gruppene nevnt over - den kan du lese her.

Andre ting du bør vurdere, er om du trenger feste for heldekkende skjermer og/eller feste for bagasjebærere/bagasjebrett.

Det er populært å bruke cyclocross/cx/krossykler til bruken du beskriver, og det kan fungere utmerket. Har selv brukt krossykler sommer som vinter i flere år - både rimelige og kostbare modeller - men foretrekker nå sykler fra de to gruppene nevnt over, primært p.g.a. geometri og dernest utveksling.

Re: Ny sykkel [Re: Sepeda] #2424040 31/07/2017 06:13
M
Magnus85 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: Sepeda
Alle syklene du nevner vil fungere godt til ditt bruk.

Blant dem vil jeg likevel etter egen erfaring anbefale GT Grade Carbon 105. Litt over ditt budsjett, men kanskje kan du få et godt tilbud. Prisbelønt ramme i karbon med utmerket vibrasjonsdemping, hydrauliske bremser, bred utveksling som egner seg både på landevei og grus, og utmerkede felger for slangeløst oppsett. Plass til dekk på 35mm+. Kjenner ikke til andre modeller av tilsvarende standard til samme eller lavere pris.

Kjenner ikke til Superior'n, men den har absolutt utseendet med seg - og ser ut til å være fornuftig satt opp.

Som jeg har nevnt i flere andre tråder, ville jeg for øvrig sett på en av to grupper:

- Landeveissykler med skivebremser og god dekklaring (plass til opptil 32-35mm dekk), som fungerer utmerket på asfalt, men også takler grus. Gode eksempler på denne generasjonen av fleksible landeveissykler er BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. Disse kommer i både karbon og alu i forskjellige prisklasser. Her er en informativ video.

- Såkalte eventyrsykler eller grussykler, som har sin store styrke på grus- og traktorveier, men som også fungerer utmerket på landeveien. GT Grade er blant dem. Andre eksempler kan du se her. Eksempel på bruk kan du se her.

Landvei testet nylig syv sykler fra gruppene nevnt over - den kan du lese her.

Andre ting du bør vurdere, er om du trenger feste for heldekkende skjermer og/eller feste for bagasjebærere/bagasjebrett.

Det er populært å bruke cyclocross/cx/krossykler til bruken du beskriver, og det kan fungere utmerket. Har selv brukt krossykler sommer som vinter i flere år - både rimelige og kostbare modeller - men foretrekker nå sykler fra de to gruppene nevnt over, primært p.g.a. geometri og dernest utveksling.

Takk for raskt og utfyllende svar!

Har også kikket raskt på BMC roadmachine, Focus paralene osv., men problemet med disse er vel at de blir veldig kostbare med et fornuftig utstyrsnivå. Flotte sykler dog ICON_SMILE

Om noen har erfaring med Superior'n (evt. Superior som merke generelt) er jeg takknemlig om de deler sine erfaringer. Flott sykkel å se på i alle fall imo ICON_SMILE

Re: Ny sykkel [Re: Magnus85] #2424095 31/07/2017 08:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Magnus85
Har også kikket raskt på BMC roadmachine, Focus paralene osv., men problemet med disse er vel at de blir veldig kostbare med et fornuftig utstyrsnivå.

Ja, med unntak av Canyon Endurace, har disse syklene fortsatt noe høyere prisnivå enn rene kross- og eventyr/grussykler. Samtidig vil de være et godt kjøp for dem som ellers gjerne hadde gått for landeveissykkel + kross/grus/eventyrsykkel. Prisen gjenspeiler også at det er nye, fremtidsrettede modeller med de nye standardene, bl.a. flatmount og 12mm gjennomgående akslinger både i gaffel og ramme.

Sitat: Magnus85
Om noen har erfaring med Superior'n (evt. Superior som merke generelt) er jeg takknemlig om de deler sine erfaringer. Flott sykkel å se på i alle fall imo ICON_SMILE

Ja, interessant å se om noen på forumet har erfaring med tsjekkiske Superior. Det utvikles flere spennende sykler i Sentral-Europa for tiden. X-Road er en elegant sykkel som ser ut til å være både allsidig og kjapp. Jeg har ikke studert geometrien, men med kort kjedestagslengde, 30mm dekk originalt (med plass til 35mm+) og landeveis/eventyrutveksling, profilerer den seg som en spenstig landeveissykkel klar for grus. Dette er ingen cyclocross, selv om Bikeshop velger å profilere den som det - siden kundene fortsatt henger igjen i forestillingen om at cx er den ultimate all-rounder ICON_SMILE

Den ser ut til å være godt satt opp, med hydrauliske bremser og gjennomgående akslinger. Funksjonelt er det helt topp, samtidig som løsningene ikke er helt up to date: 15mm aksling i gaffel fremfor 12mm, postmount fester fremfor flatmount og 140mm skiver fremfor 160mm, som mange nå velger. Uansett fremstår den som et utmerket kjøp - og nærmest et røverkjøp til XXLs salgspris.

Re: Ny sykkel [Re: Magnus85] #2426814 08/08/2017 16:24
M
Magnus85 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Lite å finne av informasjon om Superior, jeg blir (sikkert uten grunn) skeptisk av det. Sett litt på Scott speedster gravel 10, nå på tilbud hos Milslukern. Men også denne sykkelen er det knapt med info om, noen som kjenner til denne?

Ser bra ut på papiret, usikker på om jeg liker fargen men.

Re: Ny sykkel [Re: Magnus85] #2426849 08/08/2017 18:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser at Bikeshop nå har Superior'n kun i S.

Hva gjelder Speedster Gravel, har den samme geometri som Speedster CX og også Addict CX-serien i karbon. Speedster har tradisjonelle hurtigkoblinger - en løsning som snart er foreldet - mens den mer kostbare Addict har gjennomgående akslinger. Her er en grundig gjennomgang: Cyclingtips' Scott cyclocross bike review: Addict CX 20 versus Speedster CX 10. Gravel-versjonene omtales også.

Du har sikkert sett at det diskuteres sykler til lignende bruk i andre tråder her på forumet. Birk har et meget godt tilbud på Gran Fondo 2.3 Disc. Jeg ville absolutt sett på den. Sykkelen er diskutert bl.a. i Ny sykkel etter retur.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå