Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit?

Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? #2423902 30/07/2017 11:12
eldo472 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Fatbike sykling hele året, skal man gå for en lubben(177 mm), feit (197) eller smell-feit utgave.

Har en Scott Big Ed 2015 som jeg har hatt mye glede av. Den er i kategorien feit med 190 mm bredde på nav og tar med litt godvilje og jenking opp til 4.8 dekk på 100 mm felg. Er ganske slakk i vinklene og har Bluto demper og bredt styre, så den er god på sti til å være fatbike.

Kjører den hele året, om sommeren og vår og høst i tillegg til vinter.
Har brukt dekk fra lette 4.0 ( Juggernaut 4.0 Pro) til store 4.8 (Jumbo Jim 4,8).

Fatbike er uvurderlig om vinteren. Før snøen blir dyp nok til å gå på ski, eller på slutten av sesongen er det eneste mulighet for å komme ut i skogen.
Er praktisk talt alene i skogen etter påske til snøen er vekk.

I de bare årstider er fatbiken fin når det er bløtt, for å skåne underlaget og for å bedre fremkommeligheten. Liker å spare fin-sykkelen når det regner for mye.

Spørsmålet er hvor brede dekk man må ha?

4 tommer er best om sommeren. Bløt gjørme bærer ikke 4.8 dekk uansett på samme måte som snø. 4.8 eller større blir litt tungt om sommeren. Jumbo Jim 4.8 ligger nå på loftet i bua.

På snø føre fungerer det bra med 4.0 dekk så lenge det er ganske fast. Bytter til Dillinger 5 når det har blitt is uansett. Har ikke fått testet 4.0 dekkene så mye på veldig lavt lufttrykk av den grunn.

Når snøen blir råtten og mister bære evnen, blir Dillinger 5 akkurat bred nok de fleste ganger. I påsken i år kom det endel nysnø på skare over råtten snø. De var bare såvidt det bar, 2XL dekk hadde nok vært enda bedre.

Dypsnø sykling, er ufattelig slitsomt selv med bredeste dekk, så det blir det ikke mye av uansett.

En sykkel som kan ta 2XL dekk på 5.02 tommer, har fordeler hvis man vil kjøre fritt på ganske løst underlag. Slike modeller er ofte spesial modeller for snø og er ikke så hensiktsmessig hele året.

Har lurt på om jeg skal gå opp eller ned, da det er sjelden man trenger den bredeste utgaven. 2XL har heller ikke pigg hull. Så man må ha to sett vinterhjul. Eller tre, hvis man skal ha et for sommer bruk.

En sykkel med nav bredde på 177 mm tar som oftest 4.5-4.6 dekk med 75-80 mm felg.

Typiske dekk her er 45Nrth Dunderbeist 4.6, Flowbeist 4.6 og Wratchild 4.6 pigg (tenker å kjøpe de når de blir tilgjengelige).

Spørsmålet er om kan klare seg med den bredden.

Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: eldo472] #2423913 30/07/2017 13:37
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg sykler hele vinteren på sti og har funnet ut at det er svært sjelden jumbo Jim 4.8 ikke funger.

Skulle jeg hatt 1 fatbike hadde jeg nok ikke gått opp. Planen min er å ha en sykkel med 2 XL for de dagene det er mye snø/kjøre opp spor.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: eldo472] #2423922 30/07/2017 14:39
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes fatbike er triste greier på tørre stier, vurderer å kjøpe et 29+ hjulsett for å få litt mer glede ut av fatbiken på sommerstid.

Du som har dempegaffel vil jo få en fin stisykkel med 27.5+ eller 29+ hjul ICON_SMILE

Vinterstid er jeg fornøyd med 80mm felg og Dunder/Flowbeist. Sykler ikke når det har kommet mye nysnø.

Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: eldo472] #2423948 30/07/2017 16:47
eldo472 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Bytte til to fatbiker er jo luksus løsningen. En med Wratchild med skumle pigger til is føre og hardpakket snø og en med 2XL til føre uten hold.

For å forbedre sykkel følelsen må man nok gå ned.

@Skorp; Har du prøvd beista ned under 2 Psi, går det bra?

Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: Skorp] #2423957 30/07/2017 17:39
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Skorp
Jeg synes fatbike er triste greier på tørre stier, vurderer å kjøpe et 29+ hjulsett for å få litt mer glede ut av fatbiken på sommerstid.

Du som har dempegaffel vil jo få en fin stisykkel med 27.5+ eller 29+ hjul ICON_SMILE

Vinterstid er jeg fornøyd med 80mm felg og Dunder/Flowbeist. Sykler ikke når det har kommet mye nysnø.

"Vanlige" fatbike sykler hadde jeg aldri vurdert til sti nei. Da vill jeg heller hatt en plus sykkel og syklet de dagene om vinteren det går.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: eldo472] #2423979 30/07/2017 19:03
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Det er godt vi er forskjellig. Fb hele året med 4.8 jj. Er det isete går jeg for 4.8 jj med 300 pigg i hvert dekk. Digger flyten av store dekk. Det funker for meg.

Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: olechr] #2424029 31/07/2017 04:01
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eldo472
Bytte til to fatbiker er jo luksus løsningen. En med Wratchild med skumle pigger til is føre og hardpakket snø og en med 2XL til føre uten hold.

For å forbedre sykkel følelsen må man nok gå ned.

@Skorp; Har du prøvd beista ned under 2 Psi, går det bra?

Du vet jo selv hva som passer din bruk best ICON_SMILE
Høres ut som vintersyklingen er viktig, så hvorfor ikke ha to.
Jeg som fineværs syklist, bruker stihardtail med ISP endel. Det funker fint en tredjedel av turene på vinteren, resten av turene er det for løst og fatbiken blir brukt.

Har aldri prøvd så lite trykk nei, har aldri hatt behovet.

Sitat: olechr
Sitat: Skorp

"Vanlige" fatbike sykler hadde jeg aldri vurdert til sti nei. Da vill jeg heller hatt en plus sykkel og syklet de dagene om vinteren det går.

Vanlig fatbike med pluss hjul tror jeg kan være et godt alternativ som stisykkel. Hvertfall sykler med 100mm krankhus og litt smalere qfaktor.

Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: eldo472] #2424090 31/07/2017 08:55
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Høres ut som du egentlig har den riktige sykkelen allerede. Fin geometri, jj4.8 og bluto er knall både på sti og på snø.
Skulle du hatt noe bedre sommerstid så bør du vurdere et 29+ hjulsett til samme sykkel.
Trenger du egentlig breiere enn jj4.8 på 100mm felg vinterstid? Tviler jeg på.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: wasrud] #2425289 03/08/2017 21:25
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Har en Fatback Skookum, som er mer terrengsykkel enn fatbike. Sykler JJ 4.8 på vinteren og JJ 4.0 på sommeren. Utrolig gøy på sti, spesielt når det blir bratt og teknisk.
Jeg har i tillegg et 27,5+ hjulsett for sykkelen. Bruker det blant annet på lengre turer på grus og meget lange turer på variert underlag (bikepacking).
Har testet en del pluss dekk i det siste. Rocket Ron Addix 3.0 er favoritten.

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Fatbike hele året, Lubben, feit eller smell-feit? [Re: eldo472] #2426938 08/08/2017 22:14
eldo472 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da blir det lubben fremover. Har anskaffet en brukt Bucksaw Carbon med 70 mm felger. Satte på et Dunderbeist bakdekk. Så vidt uten subb på kjede. Det burde være bredt nok for de fleste tilfeller. Dilinger 5 subbet på knastene ved kjedet nede, da det var ørlite gran breiere. Setter på et DM 26 tenners kjedehjul med mindre offset (3 eller 6). Det blir da så lett utveksling at 2 giret blir 1 gir, så slipper man problemer ved at kjedelinje blir for skjev.

Moderator  support