Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra by til by i Hallingdal

Fra by til by i Hallingdal #2423545 28/07/2017 09:33
C
ChristianS Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Jeg har lett litt etter en flerdags stisykkeltur i Norge (en slags sykkelversjon av Høgruta, egentlig), og siden jeg ikke fant noen beskrivelse av den typen tur så bestemte jeg meg for å dra av gårde for å prøve noe på egenhånd. Jeg endte med å sikte meg inn på å sykle mellom byene i Hallingdal og ruta Ål - Hemsedal - Gol - Nesbyen. Til tross for i overkant mye knot noen steder så endte det her som en veldig fin tur, altså tenkte jeg å poste en liten beskrivelse her i håp om at noen enten har forslag til hvordan ruta kan forberedres eller (enda bedre) blir gira på å dra ut å sykle den selv! :-) En litt lengre beskrivelse av hver dag ligger på Peakbook .

Her er altså en kjapp beskrivelse av hva jeg sykla, men alt dette ble planlagt med kart og trailguide.no, mao så håper jeg jo egentlig at noen med litt mer lokalkunnskap har noen tips til måter dette kan bli en enda bedre tur på!

Dag 1, Ål - Hemsedal:

Begynte med buss opp til Bergsjø og sykla deretter Bergsjø Ekspress ned til Tormodset. Herfra tok jeg nordover på grusen og kom etter hvert opp til turstien som går opp til og rundt Versjøen. Trilla opp denne stien og traff etter hvert Syskardrunden på andre siden av vannet, og fulgte denne ned til Hemsedal.

Ting som ikke funka så bra: Turstien opp til Versjøen var på ingen måte sykling (men gikk greit å trille, da), hadde vært gull om noen hadde hatt et annet forslag til hvordan komme seg over fjellet til Hemsedal.

Dag 2: Hemsedal - Gol:

Denne dagen ligger allerede på trailguide som Huldra Epic Escape - og funker veldig bra. :-)

Dag 3, Gol - Nesbyen:

Her fulgte jeg markert sykkelsti (på grus) opp til Hagaheimstølen, deretter fulgte jeg skiløypa opp til Hagastølen og herfra gikk jeg en sti rett på opp mot Dyna. Fra Dyna og ned hadde jeg linket opp masse stier nedover til Nesbyen.

Ting som ikke funka så bra:

- Stien fra Hagastølen til Dyna var på ingen måte noe bra sted å ha med sykkel, ville heller sykla på grus til Bosset og opp på Dyna derfra.
- Når jeg kom ned på grusen etter Dyna så sykla jeg mange høydemeter på grus - finnes det virkelig ingen stier i området her?
- Da jeg kom ned til starten på klatringen mot The Classic var jeg så våt og kald (det pøsregna) at jeg bare sykla ned på veien, men innser at det kanskje er optimistisk å skulle klatre igjen her - finnes det noen andre stier som går nedover fra Dyna til Nesbyen?

Dessuten tenker jeg at det godt kunne vært en etappe til i starten (typisk Geilo til Ål), og så er jeg ganske sikker på at jeg ikke har funnet de beste stiene mellom byene her. Håpet er altså at noen flere her inne skal bli gira på å snekre sammen en bra flerdagstur nedover dalen her (håper på dugnadsånd, altså)! :-) Og hvis dugnadsånden leverer så håper jeg på å kunne dra med noen kompiser oppover neste sommer for å sykle oss nedover dalen!

Men ja, er det noen som har prøvd seg på å sykle en lignende tur i Hallingdal/har forslag til forbedringer på turen her?

Re: Fra by til by i Hallingdal [Re: ChristianS] #2423571 28/07/2017 11:35
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ojojoj Kred for å slenge deg utpå et sånn prosjekt.
Vi skal på noe litt mindre og safere opplegg så snart været og fridager matcher. Det blir en todagers fra Nystølfjellet via Golsfjellet og over til Hemsedal og overnatting der for så å ta Huldra til Gol. Ikke så friskt som ditt opplegg men safere siden vi har sykla alt i en eller annen sammenheng tidligre og er garantert lite skyving og knoting og masse flyt på raske stier med mye høydemeter nedover.
Er ikke lommekjent overalt hvor du har vært, men noen steder kjenner jeg godt og de fleste stedene har jeg vært innom.

Hvis jeg skulle ha valgt Ål Hemsedal (Jeg ville ha gjort det motsatt Huldra og Bergsjøekspress lar seg kombinere) og valgt ruta di så ville jeg ha droppa nedkjøringa via Reidarskaret mot Hemsedal og heller vurdert å ta meg videre mot skisenteret og valgt en av de lettere DH nedkjøringene der.

Har vært en sving oppe på Dyna for mange år siden og tenkte vel som deg at det burde være en link over til Ranten eller deromkring, men med tanke på hvor mye Trailhead Nesbyen driver på nedi der og ingenting om dette så tenker jeg at det kanskje er ganske knotete (var det det?)
Videre derfra og ned til Nesbyen så må du ned til Espeset Der er det et par veldig fine nedkjøringer til Nes sentrum. TrailHead Nesbyen jobber forøvrig med et flytstiprosjekt fra alpinbakken og helt ned til sentrum, men det ligger nok en god stund frem i tid.

Du kan kjøre Huldra med en kombo med nedkjøring på stien du skjøyv opp til Versjøen. Bare holde vest for Buhovd (Kollen du har rett foran deg etter du har passert høyste punkt og hvor stien åpner seg opp) og langs Svaraberget. Da kommer du over til Versjøen og kan bombe ned Veneli og kroke opp på Huldra derfa igjen. Som nevnt så er det heller ikke langt til ca midtveis på Bergsjøekspress derfra.

Ål Geilo har jeg ikke peil på annet at jeg vil anta at man bør sette av flere dager og være forberedt på knot ICON_SMILE
Skulle jeg ha prøvd noen gang så føles det intuitivt mest riktig å starte i Dyna område og komme inn via Sangefjell vs å komme inn Nordfra via Holsåsen og videre over Havsdalen.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fra by til by i Hallingdal [Re: ChristianS] #2423640 28/07/2017 18:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er den Huldra Epic Escape ruten, evt de deler som er nærmest Gol ? Skal muligens til Gol i neste uke, tar med både racer og muligens stisykkel men har ikke syklet terreng på 5 uker i morgen (kragebeinsbrudd). Landevei funker som bare det og skal teste ut terreng forhåpentligvis søndag på Røbacknes. Men er ikke aktuelt med noe grovt knote terreng, vil ha flyt nå de første ukene. Hvor er de beste flytstiene i området (Gol + en eller annen vei) ? Hvor lang er "huldra epic" turen i km ?

Landevei: Tenker evt å sykle den Norges Flottetste turen til Alpers/Landevei som jo går via Gol. Er det andre ruter dere kan anbefalle med start i Gol. Blir maks 3 dager tror jeg så begrensen hva en rekker men en god tur på hver av syklene har hadde vært noe.

Re: Fra by til by i Hallingdal [Re: ChristianS] #2423655 28/07/2017 19:12
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fant forresten gode forslag i Stisykling I Norge boken til K. Kippernes. Dette er turer som er nær Gol også. "huldra" er ikke av disse men mulig deler av den er med i boken ?

Re: Fra by til by i Hallingdal [Re: ChristianS] #2423693 29/07/2017 07:33
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Geilo - Ål:
Jeg veit ikke om det går an å sykle opp til Sangenuten fra Kikut (Geilo), men om det går ville jo det vært en fin etappe fra Geilo. Evt om det går an å sykle videre fra Rødungen (ved foten av Sangenuten) i retning Nyset, for så å følge "Powerline" (trailguide) ned til sentrum. Jeg skal høre med noen av ålingene og geilingene jeg kjenner.

GODE STIER GOL:
Storefjell er et glimrende utgangspunkt. Her er det flere gode turer, slik som Langhovda, Gjuvarunden og Bekarn. Fint også å sykle både Raudalsfjellet og Nystølvarden rundt.

Re: Fra by til by i Hallingdal [Re: ChristianS] #2425244 03/08/2017 18:17
C
ChristianS Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Sanouka: Jeg liker ideen om å sykle Hemsedal - Ål, Ål - Gol! Det ødelegger jo muligheten til å få med Geilo i dette her, men hvis ikke Geilo kan linkes inn på en god måte så er jo dette mye lurere. At jeg ikke så det selv!

Og jeg hadde egentlig lyst til å komme ned skianlegget, kan jo evnt gjøre det ved å følge stien som går ned ved Blåbergi etter å ha sykla starten på Bergsjø. Og så sykle stien til Versjøen motsatt vei. Dette gir mening (i hodet mitt, ihvertfall, er sikkert ikke så bra forklart hva jeg tenker).

Ang sykling på Dyna så virka alt egentlig veldig fint - både langs veien etter at jeg hadde sykla Dyna og også store deler av klatringa. Men så var jeg jo ikke faktisk ute i skogen og testa, da (med unntak av den ene biten av klatringa som var kjempeknot). Håper fortsatt at noen skal ha noen gode tips her!

thorgeir: Håper du finner ut av noen bra tips! Hadde vært knall med en unnskylding for å dra til Geilo for å sykle også!

Re: Fra by til by i Hallingdal [Re: ChristianS] #2425445 04/08/2017 11:04
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Lite egna mellom Geilo og Sangernuten, noe mellom Rødungen og Nyset.

Fra Geilo er det derimot mulig å sykle over til Hol, derfra videre til Bergsjø. Her blir det noe grusvei, men også mye sti.

Moderator  support