Jeg har lett litt etter en flerdags stisykkeltur i Norge (en slags sykkelversjon av
Høgruta, egentlig), og siden jeg ikke fant noen beskrivelse av den typen tur så bestemte jeg meg for å dra av gårde for å prøve noe på egenhånd. Jeg endte med å sikte meg inn på å sykle mellom byene i Hallingdal og ruta Ål - Hemsedal - Gol - Nesbyen. Til tross for i overkant mye knot noen steder så endte det her som en veldig fin tur, altså tenkte jeg å poste en liten beskrivelse her i håp om at noen enten har forslag til hvordan ruta kan forberedres eller (enda bedre) blir gira på å dra ut å sykle den selv! :-) En litt lengre beskrivelse av hver dag ligger på
Peakbook .
Her er altså en kjapp beskrivelse av hva jeg sykla, men alt dette ble planlagt med kart og trailguide.no, mao så håper jeg jo egentlig at noen med litt mer lokalkunnskap har noen tips til måter dette kan bli en enda bedre tur på!
Dag 1, Ål - Hemsedal:
Begynte med buss opp til Bergsjø og sykla deretter Bergsjø Ekspress ned til Tormodset. Herfra tok jeg nordover på grusen og kom etter hvert opp til turstien som går opp til og rundt Versjøen. Trilla opp denne stien og traff etter hvert Syskardrunden på andre siden av vannet, og fulgte denne ned til Hemsedal.
Ting som ikke funka så bra: Turstien opp til Versjøen var på ingen måte sykling (men gikk greit å trille, da), hadde vært gull om noen hadde hatt et annet forslag til hvordan komme seg over fjellet til Hemsedal.
Dag 2: Hemsedal - Gol:
Denne dagen ligger allerede på trailguide som Huldra Epic Escape - og funker veldig bra. :-)
Dag 3, Gol - Nesbyen:
Her fulgte jeg markert sykkelsti (på grus) opp til Hagaheimstølen, deretter fulgte jeg skiløypa opp til Hagastølen og herfra gikk jeg en sti rett på opp mot Dyna. Fra Dyna og ned hadde jeg linket opp masse stier nedover til Nesbyen.
Ting som ikke funka så bra:
- Stien fra Hagastølen til Dyna var på ingen måte noe bra sted å ha med sykkel, ville heller sykla på grus til Bosset og opp på Dyna derfra.
- Når jeg kom ned på grusen etter Dyna så sykla jeg mange høydemeter på grus - finnes det virkelig ingen stier i området her?
- Da jeg kom ned til starten på klatringen mot The Classic var jeg så våt og kald (det pøsregna) at jeg bare sykla ned på veien, men innser at det kanskje er optimistisk å skulle klatre igjen her - finnes det noen andre stier som går nedover fra Dyna til Nesbyen?
Dessuten tenker jeg at det godt kunne vært en etappe til i starten (typisk Geilo til Ål), og så er jeg ganske sikker på at jeg ikke har funnet de beste stiene mellom byene her. Håpet er altså at noen flere her inne skal bli gira på å snekre sammen en bra flerdagstur nedover dalen her (håper på dugnadsånd, altså)! :-) Og hvis dugnadsånden leverer så håper jeg på å kunne dra med noen kompiser oppover neste sommer for å sykle oss nedover dalen!
Men ja, er det noen som har prøvd seg på å sykle en lignende tur i Hallingdal/har forslag til forbedringer på turen her?