Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 11 1 2 9 10 11

Terrengsykkel.no promoterer stikutting

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440797 26/09/2017 08:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Å tilrettelegge noen meter med sti er mye jobb. Å tilrettelegge "all" sti er mange årsverk. For det er jo det som må til hvis man skal slippe unna holdningsskapende arbeid. Så hvis "NOTS" skal tilrettelegge sti, hvem skal betale? I Trysil er det gjort litt, og det har kostet mangfoldige millioner. Og i tillegg: vil vi ha IMBA-standard på stiene i Norge? Kort svar: stort sett nei.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440799 26/09/2017 08:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: Tollef

Jeg tror NOTS-internettkverrulanter burde tilrettelegge mer sti og fokusere mindre på at låsing av bakhjulet er dødssynd og at man må bære sykkelen gjennom bløte områder (og klage mindre over at stien de debuterte på ved landets største utfartsparkering i 1998 har forandret seg). Da blir det mer sti, mer moro og mindre konflikter.

Jeg var med å starte NOTS. Det er jeg som har skrevet stivettreglene. NOTS skal BÅDE drive med holdningsskapende arbeid OG vedlikehold av stier i tillegg til å jobbe mot myndighetene for å sikre aksess. De to første oppgavene foregår som du forstår på forskjellige steder og det er ikke slik, i motsetning til hva du later å tro, at dersom man kutter ned på det holdningsskapende arbeidet, blir det mer tid til stibygging.

Jeg forstår at det holdningsskapende arbeidet best gjøres med opplysning og ikke med kritikk, og der har kanskje noen av oss feilet i det siste, men du må ta innover deg at dersom den 50x(?) økningen jeg har sett i stisykling siden jeg begynte med dette for 25 år siden (1992, ikke 1998) skal fortsette samtidig som vi skal ha nesten ubegrenset tilgang til så mye terreng som vi har her i landet, MÅ vi tenke på hvordan vi sykler. Jeg har bodd fem år i California og jeg vil ikke ha de kraftige restriksjonene de har der. Disse var en viktig grunn til at jeg valgte å flytte fra 300 dager i året med perfekt sykkelvær hjem til kulde, regn og snø i Trøndelag.

Vi er alle nødt til å skjønne at vi i Norge har et helt unikt priviligeium som syklister - som nesten ingen andre terrengsyklister på kloden har, og erkjenne det faktum at det kan tas fra oss på et øyeblikk. Vi syklister, du, jeg, Brage, Makken og røkla, og INGEN andre enn vi selv har et felles ansvar for å beholde en latterlig uregulert aksess til gromstier i et helt vannvittig omfang. Det er en dugnad vi alle må delta i - og den vil nødvendigvis innebære at ikke alle kan sykle som man vil, og at det blir sett ned på å bedrive adferd som er en trussel mot den helt unike situasjonen norske terrengsyklister dessverre tar for gitt. Videoen i Lofoten er unik, ikke mest på grunn av det unike landskapet, men fordi det i mange land ville vært helt utopisk å gi syklister adgang til et så populært turistområde. Den dagen Brage & Co må søke Fylkesmannen om tillatelse til å ta en video og opplyse på videoen at dette var et engangstilfelle med spesialtillatelse - eller rett og slett ikke få laget videoen, sitter vi med hipsterskjeggene våre (for de som har det) langt ned i postkassene - for da er mye av det beste sykkeltterrenget her i landet antatt status avt "bare se, men ikke røre".

Når jeg leser teksten din, virker det som du ikke helt er klar over dette. Det forstår jeg - dette er ikke intuitivt, men du er nødt til å la akkurat det faktum sige inn i stedet for å ta på deg offerrollen og kalle oss kverulanter.

Når det har seget inn, forstår du hvorfor jeg ikke sitter på sidelinjen og ser alt arbeidet JEG og resten av NOTS har lagt ned for å sikre din, Brages og Makkens adgang til å sykle omtrent hvor det faller oss inn gå i vasken - fordi noen skjøre snøfnugg ikke tåler å få en innføring i hva som er OK oppførsel på sti og hva som ikke er det. Du kan ønske av hele ditt hjerte at det ikke er nødvendig at vi forteller dette - men det forander ikke det faktum at det er helt nødvendig. Formen dette kommuniseres på, kan selvfølgelig diskuteres.

Bra innlegg. Jeg forstår godt engasjementet. Som et tilleggsspørsmål til dette. Har man hatt noen videre debatt i NOTS om hvordan man best kan forvalte den jobben og de tingen man har fått til frem til i dag også i fremtiden?

Det kan jo hende jeg er helt på bærtur, men jeg skjønner bare ikke hvorfor NOTS ønsker å ha et image som en "elitisk organisasjon" forbeholdt de med stibunad og lyst/evne til å drive med dugnad (Man får og følelsen av at en del har et unaturlig eierforhold til det man har bygget i selv i naturen.). Spesielt når NOTS har en potensiell medlemsmasse som går langt utenfor det om man lager en profil som er litt mer spiselig for oss som bare sykler og ikke er stisyklister (Selv om vi sykler akkurat de samme stiene.). For det er jo faktisk sånn at alle med terrengsykkel som tar den med ut i skogen kan relatere og forstå følgende som GeirK sriver:

"Vi er alle nødt til å skjønne at vi i Norge har et helt unikt priviligeium som syklister - som nesten ingen andre terrengsyklister på kloden har, og erkjenne det faktum at det kan tas fra oss på et øyeblikk. Vi syklister, du, jeg, Brage, Makken og røkla, og INGEN andre enn vi selv har et felles ansvar for å beholde en latterlig uregulert aksess til gromstier i et helt vannvittig omfang. Det er en dugnad vi alle må delta i - og den vil nødvendigvis innebære at ikke alle kan sykle som man vil, og at det blir sett ned på å bedrive adferd som er en trussel mot den helt unike situasjonen norske terrengsyklister dessverre tar for gitt. Videoen i Lofoten er unik, ikke mest på grunn av det unike landskapet, men fordi det i mange land ville vært helt utopisk å gi syklister adgang til et så populært turistområde. Den dagen Brage & Co må søke Fylkesmannen om tillatelse til å ta en video og opplyse på videoen at dette var et engangstilfelle med spesialtillatelse - eller rett og slett ikke få laget videoen, sitter vi med hipsterskjeggene våre (for de som har det) langt ned i postkassene - for da er mye av det beste sykkeltterrenget her i landet antatt status avt "bare se, men ikke røre"."

De fleste andre organisasjoner/miljøer har skjønt at noe av det første man må skape er tilhørighet (morsomme ting man gjør sammen som turer) før man starter skolering (bibelskole.).

For NOTS bør da kanskje operativt fokus være på fellesturer før stibygging og vedlikehold. For i ytterste konsekvens så hjelper det lite med mye fin menneskeskapt sti om man plutselig mister rettighetene til å sykle på dem.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: sveinaa] #2440802 26/09/2017 09:05
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Takk. Dette er jeg helt enig i og dette er noe vi må ta innover oss og implementer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440810 26/09/2017 09:24
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg skjønner det, og er medlem av NOTS selv av disse grunnene.

Samtidig mener jeg at du overdriver effekten disse videoklippene har på den gemene hop sitt syn på stisyklister. Her tror jeg slitasje på lokale stier (som følge av mer bruk, ikke en og annen skrens) og måten man møter fotgjengere har mye større betydning.

Jeg tror heller ikke videoene påvirker i særlig grad hvordan stisyklister oppfører seg i marka. Denne videoen påvirker ikke hvordan jeg (eller noe jeg kjenner) kjører bil: https://www.youtube.com/watch?v=JXMyZ929lpY

Om du leser denne tråden så handler mye av kritikken mot "alle andre stisyklister enn meg selv" om hvordan stiene i nærområdet forandrer seg som følge av stadig flere syklister (og fotgjengere). Det er svært få stier i Oslo hvor slitasje er et problem utover et og annet gjørmehull og nye sporvalg. Den verste stien er sikkert den eneste stien bygget for syklister i Østmarka, og den er mest slitt i klatringene (ikke der en og annen syklist har låst bakhjulet i nedkjøringene). Om det er slik at stier faktisk er ødelagt, så vil vel bruken av stien opphøre og problemet løse seg selv? Man får bare håpe noen tar i bruk stien igjen når den er blitt akkurat passe bred igjen slik at den ikke gror igjen.

Hvem som er snøfnuggene i denne diskusjonen kan diskuteres, noen vil sikkert bruke betegnelsen på de som lar seg hisse opp av syklingen i disse videoene.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tollef] #2440821 26/09/2017 09:40
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Videoen din er ikke en analogi siden dette skjer på lukket bane og denne type kjøring er forbudt utenfor. Jeg bryr meg katta om videoer som viser man sykler i utforløypene i Whistler, men bryr meg om hva man viser frem på turstier i Norge. Den forskjellen skjønner du om du legger ned litt innsats.

Her tror jeg slitasje på lokale stier (som følge av mer bruk, ikke en og annen skrens) ... har mye større betydning

Dette skjønner jeg ikke. På hvilken måte påvirker slitasje fra mer bruk synet på stisyklister mer enn slitasje fra feil bruk?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440824 26/09/2017 09:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Videoen din er ikke en analogi siden dette skjer på lukket bane og denne type kjøring er forbudt utenfor. Jeg bryr meg katta om videoer som viser man sykler i utforløypene i Whistler, men bryr meg om hva man viser frem på turstier i Norge. Den forskjellen skjønner du om du legger ned litt innsats.

Jeg tror ikke ungodmmen jeg sykler med av og til ser forskjell mellom en GoPro-video fra stiene i lokalmarka vs DH-løypene i Kjerringåsen. Derfor jeg syntes ideen om å f.eks la Brage fronte en stivett-video var bra.

En slik video + litt pekefinger (og gode eksempler) fra oss gubber tror jeg kan være en fin kombo.

(Ikke det at de lokale gutta er slemme mot stiene)

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: sveinaa] #2440831 26/09/2017 10:20
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
Sitat: Anders A-R
...og en måte å gi tilbake til miljøet på, som takk til de som tross alt har brukt ganske mye tid på å holde Fylkesmannens klamme hender unna forbudslinja, både Østfold og de øvrige fylkene ICON_SMILE

Her peker du nok på en av utfordringen til NOTS.

Om det er en holdningen; at det skal "betales tilbake", så skjønne jeg jo hvorfor det blir konflikter... Lurer og på hvilket miljø? Medlemmene i NOTS, de på "kontoret" som skriver, eller de ute i felt som bygger/vedlikeholder (og kanskje føler et for stort eierskap til hjertebarna sine.)?

Det er nå i hvert fall min holdning, at vi alle gir tilbake etter evne og får etter behov, om jeg skal forsøke meg på en slags allegori.

Med miljøet mente jeg terrengsyklistene.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440850 26/09/2017 11:21
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T

Bilen kjører på offentlig vei, Makken syklet på offentlig sti. Veien fra tom for folk, stien var tom for folk. Ingen av delen har noe med vanlig bruk å gjøre. Jeg synes det likner. Sammenlikningen med Whistler hadde vært mer treffende om bilen kjørte på en rallycrossbane. Det synes sikkert du også om du legger ned litt innsats.

Her tror jeg slitasje på lokale stier (som følge av mer bruk, ikke en og annen skrens) ... har mye større betydning

Dette skjønner jeg ikke. På hvilken måte påvirker slitasje fra mer bruk synet på stisyklister mer enn slitasje fra feil bruk?

Jeg har lest flere ganger, og klarer ikke å konkludere som deg selv om legger ned en innsats. Jeg mener at generell slitasje i nærmiljøet har større betydning for synet på sykler i marka enn en video av en pro som sykler en sti hardt langt utenfor allfarvei. "som følge av mer bruk, ikke en og annen skrens" var ment å tydeliggjøre at det er den økte bruken (50x?) som er primærårsaken til slitasjen på stier nært folk, og at årsaken ikke er at skogen sladdes i stykker.

"Feil bruk" eksemplifiserer i mine øyne problemet rundt kommunikasjonen din. Min første reaksjon blir da "Hvem er du til å definere hva som er riktig bruk av marka?" På samme måte er det min første (og eneste) reaksjon når jeg møter samme argument fra knikkersadel som mener at sykler ikke har noe i skogen å gjøre.

Jeg er uenig i at disse videoene bidrar til generell økt slitasje på stier, og at de endrer synet andre markabrukere har på stisyklister. De legitimerer i mine øyne ikke noe som helst, de er bare kule videoer.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tollef] #2440855 26/09/2017 11:44
sveinaa Offline
More than words
More than words

Bilen kjører på offentlig vei, Makken syklet på offentlig sti. Veien fra tom for folk, stien var tom for folk. Ingen av delen har noe med vanlig bruk å gjøre. Jeg synes det likner. Sammenlikningen med Whistler hadde vært mer treffende om bilen kjørte på en rallycrossbane. Det synes sikkert du også om du legger ned litt innsats.

Jeg har lest flere ganger, og klarer ikke å konkludere som deg selv om legger ned en innsats. Jeg mener at generell slitasje i nærmiljøet har større betydning for synet på sykler i marka enn en video av en pro som sykler en sti hardt langt utenfor allfarvei. "som følge av mer bruk, ikke en og annen skrens" var ment å tydeliggjøre at det er den økte bruken (50x?) som er primærårsaken til slitasjen på stier nært folk, og at årsaken ikke er at skogen sladdes i stykker.

"Feil bruk" eksemplifiserer i mine øyne problemet rundt kommunikasjonen din. Min første reaksjon blir da "Hvem er du til å definere hva som er riktig bruk av marka?" På samme måte er det min første (og eneste) reaksjon når jeg møter samme argument fra knikkersadel som mener at sykler ikke har noe i skogen å gjøre.

Jeg er uenig i at disse videoene bidrar til generell økt slitasje på stier, og at de endrer synet andre markabrukere har på stisyklister. De legitimerer i mine øyne ikke noe som helst, de er bare kule videoer.

Det er nesten umulig å si at en av der har feil og en har rett. Med bakgrunn i det tror jeg NOTS derfor bør planlegge for at dette skjer en gang til og har mulighet for å ta avstand fra slik sykling offentlig og på egen side.

NOTS kan kanskje henvise til egne vedtekter § 2, avsnitt 3, og rett og slett ta avstand fra filmene da de strider mot det NOTS står for:

"NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne."

Da kunne dette kanskje blitt saker bladet Terrengsykkel og terrengsykkel.no kunne skrevet redaksjonelt om med tilsvar fra utøverne. En helt annen dagsorden enn skittkasting på nett i alle fall. Kanskje hadde neste promo greie kommet fra park eller et annet sted...

(personlig er jeg usikker på hvor stor påvirkning promo videoer har på folks sykling.)

Redigert av sveinaa; 26/09/2017 11:50.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2441826 29/09/2017 20:46
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her var det mye nyttig å lese og tenke over. Takk til alle for mye god tankemat.

Det er vel åpenbart for alle at NOTS skal være noe for veldig mange og at det selvsagt ikke er enkelt. Men det er vel heller ikke vanskeligere for oss enn for noen annen interesseorganisasjon. Dette kann vi ikke, så vi får det nok til. Takhøyde og det å se etter den beste mening er vel nyttig for å komme seg fremover. Både for de som føler seg diktert og de som føler for å diktere.

Tidligere i tråden ble det vel diskutert om vi egentlig burde ha regler. Jeg kan nevne to tilfeller der det har vært viktig at vi har noe så entydig som regler, tilfellene føyer seg også inn på listen over alle de ulike markabrukerne som jeg mener NOTS må være tilstede for.

1) Pensjonert latin lærer som får mye spalteplass i Adressa til angrep på terrengsyklister, tilsynelatende basert på eget tankespinn. Tilsvaret får god hjelp, det får tyngde og troverdighet, når vi kan vise til at vi tar hensyn så alvorlig at vi har definert det i et sett med regler. Lik det eller ikke, men for mange vil det gjøre at de skjønner at vi mener det vi sier at vi vil jobbe for.

2) Dame som blir skremt av syklist, tråkker for kjært i en grøft og brekker beinet. Fem skruer og flere dager på sykehuset. Bærer ingen nag og skjønner at det er et uhell, men det at hun hører at vi faktisk har interne regler hjelper nok på. At vi så tydelig kan vise at vi hele tiden jobber for å unngå slike uhell. Det kunne vi gjort uten regler, men å ha noe så konkret å vise til gjør det enklere å forklare. Og kanskje å tro på.

Sånn, det var mine tanksprang ICON_SMILE

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2441944 01/10/2017 00:09
S
stibrøytern Offline
Medlem
Medlem
S
Her sitter dere og kverulerer ubetydelig videoer med litt skrensing mens hogstmaskiner får herje fritt. Siste offer er Høgåsen i bærumsmarka.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: stibrøytern] #2442022 01/10/2017 18:49
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stibrøytern
Her sitter dere og kverulerer ubetydelig videoer med litt skrensing mens hogstmaskiner får herje fritt. Siste offer er Høgåsen i bærumsmarka.

Beklager, bor i Trøndelag. Hva er din unnskyldning for at du nå ikke ligger fastlenket til en skogsmaskin i Bærum?

Side 11 av 11 1 2 9 10 11

Moderator  support