Terrengsykkel.no promoterer stikutting
|
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting
[Re: sveinaa]
31/07/2017 15:55
|
Gnomen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er ikke stisykling. Spørsmålet er om bransjen vil i den retningen og da kommer folket etter.. eller det er vel der de fleste nybegynnerne allerede er. Og med elsyklene og demperteknologien så kan snart folk flest sykle sånn både bortover og oppover. Jeg har sett det selv. Møtte en løk på en gigantisk elsykkel som spant oppover hvitveisengene fordi han ikke klarte å holde linja på den smale stien. Noter oppover. Blir det ikke sånn sykling når syklene blir grove med slak styrevinkel? Da harver man jo heller rett over enn rundt. Ser i alle fall spor etter sånn sykling mange steder. Jeg reagerte mer på at han kuttet svingen i veien med skuteren sin i begynnelsen av videoen. Men så har ikke jeg tråkket mye sti.
|
|
|
[Re: GeirK]
31/07/2017 16:00
|
stibrøytern
Medlem
|
Medlem
Synes man burde forby alle sykler med mindre enn 70 graders styrevinkel og mer enn 100mm vandring. Kanskje skrivebremser også. Da blir man nok kvitt dette problemet. Så kan man forby biler med mer enn 200hk og motorsykler med mer enn 125cc i samme slengen også. Siden man så sjeldent har behov for mer
Redigert av stibrøytern; 31/07/2017 16:01.
|
|
|
[Re: stibrøytern]
31/07/2017 16:04
|
Gnomen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Synes man burde forby alle sykler med mindre enn 70 graders styrevinkel og mer enn 100mm vandring. Kanskje skrivebremser også. Da blir man nok kvitt dette problemet. Så kan man forby biler med mer enn 200hk og motorsykler med mer enn 125cc i samme slengen også. Siden man så sjeldent har behov for mer tommel opp
|
|
|
31/07/2017 18:29
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan syklene er utformet har da null å si. Det handler kun om holdninger, kunnskap og bevissthet. Intelligens kan man si. Og i akkurat denne videoen så fremstår Makken uten overskudd av nettopp det. Han prøver noe krampaktig å melke ut rå sykling på en tursti, og han synes kanskje klikk og spons er viktigere en stisykling. Så får vi som faktisk bryr oss bare fortsette arbeidet med å demme opp og rette opp.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
31/07/2017 22:01
|
chris_f
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ser absolutt ikke på meg selv som noe offer, og hva holdninger til en del medlemmer i gruppa jeg nevnte gjelder har jeg ved en anledning prøvd å ta det opp tidligere. Skal la være å dra det inn her mer enn jeg allerede har gjort. Det var uryddig av meg, så det beklager jeg. Du tror ikke det er så enkelt som at den videoen som diskuteres her har blitt linket til på terrengsykkel.no, VGTV og sikkert en haug andre steder, og derfor har blitt sett av langt flere enn Norrøna sin da?
Om jeg tror det er derfor folk er snillere med Norrøna sin video enn med Makken sin? Nei, det tror jeg absolutt ikke. Men jeg syns det er påfallende at dommen er så knusende hva Makkens video gjelder, mens Norrønas video i mye større grad ble akseptert.
|
|
|
31/07/2017 22:24
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel ingen her som sier at de har gjort en komplett vurdering av siste tiårs kommersielle videoer av norsk sti, og så dømt Makken som verst. Han var bare den siste og kom ut i en tid da flere bryr seg og skjønner at retten og aksepten for stisykling ikke kommer av seg selv. Og mange synes det er dust å la redbull tjene seg feite i å spekulere i den felles verdien. For enn så lenge har jeg aldri hørt at redbull gjør en dritt for å sikre rett og tilgang til stisykling.
|
|
|
[Re: stibrøytern]
01/08/2017 05:45
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Synes man burde forby alle sykler med mindre enn 70 graders styrevinkel og mer enn 100mm vandring. Kanskje skrivebremser også. Da blir man nok kvitt dette problemet. Kan du forklare hvordan det i såfall går til?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: chris_f]
01/08/2017 05:46
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Om jeg tror det er derfor folk er snillere med Norrøna sin video enn med Makken sin? Nei, det tror jeg absolutt ikke.
Men jeg syns det er påfallende at dommen er så knusende hva Makkens video gjelder, mens Norrønas video i mye større grad ble akseptert.
Jeg har ikke sett Norrøna sin. Hva har den med saken å gjøre? Det er jo ikke den vi diskuterer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: trond67]
01/08/2017 05:50
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Enig med taleren over. Skikkelig storm i et vannglass. Tror også vanlige folk skjønner at det et forskjell på en vanlig stisykelist og en promovideo for red bull Hvilken forskjell er det som legitimerer kutting av svinger for den ene, men ikke for den andre?
|
|
|
01/08/2017 05:50
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
GeirK: Men kanskje du bør sjå den? Går jo på det å promotere uansvarleg sykling den også. Og Terrengsykkel har jo alt gitt sitt tilsvar til den filmen tråden eigentleg handla om, så då kan ein gå litt vidare å ta for seg annan video https://www.youtube.com/watch?v=lcdxjZDa2bw
Redigert av TrondAM; 01/08/2017 05:58.
|
|
|
[Re: TrondAM]
01/08/2017 08:06
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
GeirK: Men kanskje du bør sjå den? Går jo på det å promotere uansvarleg sykling den også. Og Terrengsykkel har jo alt gitt sitt tilsvar til den filmen tråden eigentleg handla om, så då kan ein gå litt vidare å ta for seg annan video https://www.youtube.com/watch?v=lcdxjZDa2bw Da har jeg sett den. Jeg så ikke et eneste tilfelle av sykling som helt klart var utenfor sti.
|
|
|
01/08/2017 08:20
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
GeirK: Men kanskje du bør sjå den? Går jo på det å promotere uansvarleg sykling den også. Og Terrengsykkel har jo alt gitt sitt tilsvar til den filmen tråden eigentleg handla om, så då kan ein gå litt vidare å ta for seg annan video https://www.youtube.com/watch?v=lcdxjZDa2bw Da har jeg sett den. Jeg så ikke et eneste tilfelle av sykling som helt klart var utenfor sti. Problemet i den videoen er vel at de sykler såpass hardt på veldig våte stier
|
|
|
01/08/2017 08:28
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: H.Iversen]
01/08/2017 08:33
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Ja. Det er åtte sekunder med veldig våt sti og i tillegg et gjøremehull, men resten av stien ser OK ut. Hvis jeg ikke kunne syklet sti med ett og annet vått parti, kunne jeg nesten aldri syklet.
|
|
|
[Re: aug11x]
01/08/2017 08:35
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Gidder du være litt mer konkret?
|
|
|
01/08/2017 08:43
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Bare et lite utbrudd av kristendom som følge av denne moralismen her inne. Kanskje man bare skulle forby sykling i terreng? F.eks så er det slik at alt leges når man prater om sporene etter ultrabirken i regn (og ja, det stemmer. Sykla litt av løypa forrige uke og det så ut som en fin lite brukt smalsti), men at et par stykker sykler på våt sti på film det er fyfy. Jeg personlig sykler sti også når det er vått, så bare skyt:)
|
|
|
01/08/2017 08:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvorfor har diskusjonen kommet til dette punktet? Utfordringen er vel ikke at folk sykler i regnvær? Problemet er jo at flere og flere sykler i "race mode" og skal raskest fra A-B og der utstyret tillater det kutter man svinger etc. og lager nye spor fordi det er raskest.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
01/08/2017 08:47
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Enten får man vere konsekvent eller så får man heller begrense kritikken litt...begge deler, kutting og gjørmesykling, vil jo endre på ein sti [gjerne i negativ retning] etterkvart.
Redigert av TrondAM; 01/08/2017 08:51.
|
|
|
01/08/2017 08:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Så du mener at det å ta med seg utforriggen og bombe ned ala Foxhunt kan sidestilles med å sykle i regnvær?
|
|
|
01/08/2017 08:53
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Så du mener at det å ta med seg utforriggen og bombe ned ala Foxhunt kan sidestilles med å sykle i regnvær? Ukjent med kva Foxhunt er i det tilfellet her, men det blir litt dobbeltmoralisme iallefall. Og det er jo faktisk lov å sykle utanfor sti ovenfor tregrensa (dog ikkje så smart)
|
|
|
01/08/2017 08:53
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hvorfor har diskusjonen kommet til dette punktet? Utfordringen er vel ikke at folk sykler i regnvær? Problemet er jo at flere og flere sykler i "race mode" og skal raskest fra A-B og der utstyret tillater det kutter man svinger etc. og lager nye spor fordi det er raskest. Det ble jo tatt opp at Norrønnafilmen også var "utafor"? Jeg tror nok at folk til alle mtb-tider har likt å sykle fort i skogen. Jeg for min del liker å sykle fort, men jeg liker også svinger, så jeg har ikke det problemet som diskuteres her. Ikke er det et veldig stort problem i områdene jeg sykler, så kan jo være at dette er et stort problem i feks Trondheim.
|
|
|
01/08/2017 09:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Så du mener at det å ta med seg utforriggen og bombe ned ala Foxhunt kan sidestilles med å sykle i regnvær? Ukjent med kva Foxhunt er i det tilfellet her, men det blir litt dobbeltmoralisme iallefall. Og det er jo faktisk lov å sykle utanfor sti ovenfor tregrensa (dog ikkje så smart) Foxhunt er et Redbull arrangement. Det er bærekraftig å sykle i regnvær. Det finnes mange eksempler på at stier holder godt. Selv over tregrensa blir det laget nye spor om mange nok kutter svingen og harver rett gjennom lyngen...
|
|
|
01/08/2017 09:16
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Så du mener at det å ta med seg utforriggen og bombe ned ala Foxhunt kan sidestilles med å sykle i regnvær? Ukjent med kva Foxhunt er i det tilfellet her, men det blir litt dobbeltmoralisme iallefall. Og det er jo faktisk lov å sykle utanfor sti ovenfor tregrensa (dog ikkje så smart) Men vi ser også kutting under tregrensa. 1:08 for eksempel.
|
|
|
[Re: aug11x]
01/08/2017 09:18
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Bare et lite utbrudd av kristendom som følge av denne moralismen her inne. Kanskje man bare skulle forby sykling i terreng? F.eks så er det slik at alt leges når man prater om sporene etter ultrabirken i regn (og ja, det stemmer. Sykla litt av løypa forrige uke og det så ut som en fin lite brukt smalsti), men at et par stykker sykler på våt sti på film det er fyfy. Jeg personlig sykler sti også når det er vått, så bare skyt:) Det var litt vanskelig å skjønne siden du skrev det som et svar på mitt opprinnelige innlegg. Jeg snakker utelukkende om stikutting.
|
|
|
01/08/2017 09:20
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Enten får man vere konsekvent eller så får man heller begrense kritikken litt...begge deler, kutting og gjørmesykling, vil jo endre på ein sti [gjerne i negativ retning] etterkvart. Det er helt mulig å sykle uten å kutte svinger. Det er nesten umulig å sykle uten å passere gjennom et gjørmehull. Ser du forskjellen?
|
|
|
01/08/2017 09:25
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det var litt vanskelig å skjønne siden du skrev det som et svar på mitt opprinnelige innlegg. Jeg snakker utelukkende om stikutting.
Beklager, men jeg svarte vel egentlig HIversen. Har bare en stygg uvane med å bruke hurtigsvarfunksjonen.
|
|
|
01/08/2017 10:04
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Enten får man vere konsekvent eller så får man heller begrense kritikken litt...begge deler, kutting og gjørmesykling, vil jo endre på ein sti [gjerne i negativ retning] etterkvart. Det er helt mulig å sykle uten å kutte svinger. Det er nesten umulig å sykle uten å passere gjennom et gjørmehull. Ser du forskjellen? Det er forskjell på å sykle på ein våt sti slik vanlege stisyklistar innimellom gjer og å bombe ned ein sti/bekk slik at gjørma og vatnet spruter tilsvarandes det i filmen. Spesielt når den einaste grunnen til at klippet er med vel berre var å vise kor dårlege forhold du kan sykle i å likevel vere komfortabel sålenge du har Norrøna sin Skibotnkolleksjon... Du har vel også sjølv vore med på å lage desse reglane meina eg å ha lest tidlegare? -Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. -Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
Redigert av TrondAM; 01/08/2017 10:07.
|
|
|
01/08/2017 10:47
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det blir litt hyklersk å slå hardt ned på sykling utanfor sti over tregrensa, men sjølv synst det er heilt ok å sykle i gjennomvåte gjørmete parti. Enten får man vere konsekvent eller så får man heller begrense kritikken litt...begge deler, kutting og gjørmesykling, vil jo endre på ein sti [gjerne i negativ retning] etterkvart. Det er helt mulig å sykle uten å kutte svinger. Det er nesten umulig å sykle uten å passere gjennom et gjørmehull. Ser du forskjellen? Det er forskjell på å sykle på ein våt sti slik vanlege stisyklistar innimellom gjer og å bombe ned ein sti/bekk slik at gjørma og vatnet spruter tilsvarandes det i filmen. Spesielt når den einaste grunnen til at klippet er med vel berre var å vise kor dårlege forhold du kan sykle i å likevel vere komfortabel sålenge du har Norrøna sin Skibotnkolleksjon... Du har vel også sjølv vore med på å lage desse reglane meina eg å ha lest tidlegare? -Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. -Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor. Det er mine ord, ja. Jeg vet ikke om dette er en veldig sårbar sti.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
01/08/2017 10:57
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Problemet i den videoen er vel at de sykler såpass hardt på veldig våte stier Så hastigheten gjennom i de våte partiene er avgjørende for slitasjen man påfører stien?
|
|
|
01/08/2017 11:11
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Blir spennende å se hva Klingenberg, nørrna og ukmtb kommer med fra nordnorge turen.
|
|
|
|
|