Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva?

Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? #2423423 27/07/2017 17:59
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har en Shimano BB ES25 (68x121mm) montert på min hybridsykkel nå, og jeg må si jeg stusser over hvorfor de har overkomplisert det hele så veldig bare for å få en krank man kan bruke. Først 10mm unbrako for å fjerne en ytre bolt. Så et eget verktøy for å kunne dra krankarmene av akselen. Så en egen kopp for å få skrudd ut kranklageret fra hver side av krankhuset. Hovedproblemet med hele designet er siste punktet. Plastkoppen på motsatt side av drivlinjen får jeg verktøyet godt inn så jeg får godt med hold, og får løsnet plastkoppen helt greit. Det gjør jeg dog ikke på drivlinjesiden - der får jeg bare verktøyet halve lengden inn av hva jeg fikk utført på motsatt side, hvilket jo såklart føler til vakling og rett og slett bare knot. Jeg har ikke 32mm fastnøkkel eller skiftenøkkel så jeg kan få et mest mulig jevnt drag på selve verktøyet som går inn i kranklageret, så nå må jeg kjøpe enda et verktøy kun til selve spesial verktøyet...

For å slippe dette tullet ved videre servicer tenkte jeg å utforske andre løsninger som bare fungerer uten masse spesial spesial og knot. Ønsker altså å slippe å ødelegge deler kun fordi de er konstruert feil.

Hvilke BB løsninger kan jeg oppgradere mitt krankhus med?

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423430 27/07/2017 18:44
chalshus Offline
More than words
More than words
Hei. Octalink er et svært godt og holdbart system. Dersom du har dette idag ville jeg fortsatt med det. At lagerkoppen sitter fast, kan være at den har sittet i rammen lenge og/eller at det ikke er brukt nok fett.

Kanskje du skal finne opp et system som er mer holdbart?
Du virker litt for stor for alderen, imho.

Skal du ha noe mer holdbart, velger du et firkantlager av god kvalitet, men da må du også bytte krank. .

Å skru på sin egen sykkel fordrer litt verktøy.

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423469 27/07/2017 20:38
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Når noen konstruerer en enhet som må skrues fra hverandre på samme måte i begge ender, og samme verktøyet skal benyttes, så er det da en selvfølge at man gjør det like enkelt i begge ender. Det tjener ingen hensikt i å la tennene på innsiden av koppen på den ene siden, være lite tilgjengelig da dette fort blir en stor utfordring i å benytte verktøyet som skal inn der. Det er amatørmessig og burde aldri blitt satt i produksjon, og i det minste bli fikset.
Skal man få et jevnt drag i alle tennene så en unngår å ødelegge dem, så må verktøyet godt inn óg stå mest mulig rett når man skal dra til med moment. Tennene er i tillegg i plast, så det tar fort skade.

Jeg ønsker kun å unngå å stå der en dag med avrundene tenner, for da blir det raskt mer komplisert å få ut enheten.

Dette er ikke første gang jeg møter slike løsninger innen mekking, og det krever faktisk svært lite å velge gode og langvarige løsninger. Om du hadde hatt hjulbolter på bilen din hvor det kun var 5 mm med gjenger for å feste muttrene til, så regner jeg med at du også hadde begynt å lure. Det finnes faktisk dårlige løsninger, og om jeg har muligheten så prøver jeg alltid å få slikt ut av min verden.

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423479 27/07/2017 21:20
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Når jeg byttet oktalink sist for 3 mnd siden var sporet likt på begge sider. Så sikker på at det ikke kun er feil på din enhet? Ev kommet masse dritt i sporene som gjør at du ikke får den helt inn?

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423487 27/07/2017 21:46
chalshus Offline
More than words
More than words
Octalink bruker de samme endestykkene i hver sin ende. På endel lagere er den ene delen i plast for at man ikke skal dra til så hardt.

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423497 27/07/2017 23:15
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilket kranklager verktøy har du?
Er det Biltema vet jeg at noen av disse passer dårlig på ISIS og Octalink lagre. Innerdiameteren på verktøyet er mindre enn diameteren på akslingen slik man ikke får tredd det godt nok på.

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423567 28/07/2017 11:02
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg liker dette verktøyet fra Tacx som man skrur fast i akslingen:

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423596 28/07/2017 13:42
daniel_sykkel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har opplevd samme problemet med firkantlager og ISIS lagre. De sitter ekstremt godt fast etter noen år med forsømmelse. Sto og hoppet på skiftenøkkelen igår for å få ut et slikt lager - ingen suksess.

I tillegg så har verktøyet fra Biltema o.l. ganske "glatt" tekstur slik at jeg syns de sklir lettere. Prøv heller denne typen

Disse typene har en ruere overflate som henger bedre på.

Ang. spørsmålet ditt. Sykler som har "engelske" gjenger og 68/73mm bredde i krankhuset, som firkant eller octalink, kan også bruke GXP lagre

Da har du et bedre verktøy å jobbe med også

Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Orange] #2423611 28/07/2017 15:30
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Du er sjølvsagt klar over at gjengene er motsatt, altså du må skru "feil" veg på ein sida for å få det av? (Hugsar ikkje i farta kva som var kva, men antar at av er "feil" veg (med klokka) på høgre side)

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Shimano Octalink BB - Oppgradering til hva? [Re: Arnebv] #2423679 28/07/2017 21:48
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Arnebv
Du er sjølvsagt klar over at gjengene er motsatt, altså du må skru "feil" veg på ein sida for å få det av? (Hugsar ikkje i farta kva som var kva, men antar at av er "feil" veg (med klokka) på høgre side)

Det er riktig, motsatt av pedaler.

Moderator  support