Nytteverdi trene stående sykling
|
Nytteverdi trene stående sykling
26/07/2017 21:35
|
John_Harald
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I spinningsalen veksler de mellom stående og sittende hele tiden, men hvilken verdi har det på veien og i terrenget? Sitter stort sett alltid på sykkelen. Unntaket er på sti.. Med en 27,5" halvdemper løfter jeg ofte baken litt over setet, for å dempe undrerlanget mens jeg tråkker. Ser at mange ofte står og tråkker, hvorfor? Uten rundttråkk blir det mye bortkastet energi til hjulspinn. Luftmotstanden øker også. Er stående sykling noe man bør trene på? Takker for svar 
|
|
|
Re: Nytteverdi trene stående sykling
[Re: John_Harald]
26/07/2017 22:56
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
På spinning står man ofte og mye. De fleste kunder som ikke er syklister kommer lettere opp i puls med å stå, og det bryter opp monotonien. Ute så er jeg dårlig til å stå, og får fort "syra". De gangene jeg trenger å stå, så er det for å få fart over bakkekuler. Spesiellt hvis gruppa man sitter i kjører fort. Jobber med å bli bedre, og tvinger meg selv til å stå på rolige og harde turer.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
27/07/2017 07:42
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
spinning er ikke sykling uansett hvordan du vrir og vender på det.
Hender jeg er med på noen spinning timer (barnepass på treningsstudio) men følger sjeldent opplegget til instruktøren. er med opp noen ganger, men sitter mest for meg selv og kjører høy kadens sittende, mindre slitasje for knær i forhold til alle de "tunge" tråkkene de kjører på i spinningsalen, og jeg må fokusere mere på å holde trøkket igang med rask kadens og å ikke slippe på trykket i forhold til å stå..
I tillegg, som dere skriver, hvor ofte er det du faktisk står oppe å tråkker tungt tungt som på spinningtimene ute?
|
|
|
[Re: Homecast]
27/07/2017 08:17
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Hender jeg er med på noen spinning timer (barnepass på treningsstudio) men følger sjeldent opplegget til instruktøren. er med opp noen ganger, men sitter mest for meg selv og kjører høy kadens sittende, mindre slitasje for knær i forhold til alle de "tunge" tråkkene de kjører på i spinningsalen, og jeg må fokusere mere på å holde trøkket igang med rask kadens og å ikke slippe på trykket i forhold til å stå..
I tillegg, som dere skriver, hvor ofte er det du faktisk står oppe å tråkker tungt tungt som på spinningtimene ute? Spinning kommer vel an på instruktøren. Er instruktøren syklist selv, så er vel timen bygd opp deretter. Og ja, det er ikke ofte man står og tråkker på tunge gir. Men, hender man må stå, og da er det greit å ha trent på det. Og jo mer teknisk terrenget er, jo mer må opp og ned fra setet.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
27/07/2017 10:40
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg, som dere skriver, hvor ofte er det du faktisk står oppe å tråkker tungt tungt som på spinningtimene ute? Spinning kommer vel an på instruktøren. Er instruktøren syklist selv, så er vel timen bygd opp deretter. Og ja, det er ikke ofte man står og tråkker på tunge gir. Men, hender man må stå, og da er det greit å ha trent på det. Og jo mer teknisk terrenget er, jo mer må opp og ned fra setet. Det er nok rett, men overfloden av instruktører jeg selv har møtt er ikke syklister.. og da blir timen deretter. For all del, flott pulstrening, men ikke veldig rettet mot syklister.. Har derimot vært med på noen timer på Avansia skedsmokorset med blandt annet Thomas Brodersen, det er andre saker.. Spm her var jo om det er god utnyttelse å gjøre som de fleste instruktører gjør, bytte mellom å sitte og stå hele tiden, mitt svar til det er nei, det er ikke speiselt god sykkeltrening.. Videre sier jeg at å stå å sykle tungt som bare f... gjør man jo ikke, hans spm nr 2 svarer jeg igrunn ikke på i førset posten min. Men ja det er lurt å øve seg på å stå å tråkke, men da gjør man det ute og gjerne i en bakke så man får kjent på hvor tungt man må kjøre for å ikke spinne, eventuelt hvor lett man kan kjøre før man spinner.. samt hvordan man skal fordele vekten på sykkelen, dette får man ikke inne i en spinning sal
Redigert av Homecast; 27/07/2017 10:42.
|
|
|
27/07/2017 17:40
|
Dio
Entusiast
|
Entusiast
Jeg spinner halve året når jeg er til sjøs, og når jeg kjører harde intervaller på spinnern, så er det ofte jeg står det siste minuttet elller 2... for da klarer jeg å presse meg litt til.
Go hard or go home!!!
|
|
|
27/07/2017 20:18
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
På generelt grunnlag er vel en spinningtime like sykkelspesifikk trening som en bodypumptime er for styrkeløft.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
27/07/2017 20:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Trådstarter spør ikke om nytten av spinning. Han spør om nytten av å stå når han sykler på veien og i terrenget. Flere av oss har forsøkt å svare på det. Trådstarter får korrigere om jeg har misforstått ham 
|
|
|
27/07/2017 20:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har i leten på avveksling begynt å stå en del i bakker de siste 4-5 åra. Tungt i starten men klarer nå å 'stå opp' bakker like fort som jeg klarte å 'sitte opp' før (tenker på mange minutter stående sykling her) Jeg innbiller meg at jeg bruker litt andre muskler ved å stå og kan skytte mer fart når det flater ut igjen.
I tillegg trur jeg at stående sykling er litt mer skånsomt for kjernemuskulaturen enn ren sittende sykling.
|
|
|
27/07/2017 20:40
|
Shellpropell
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg sykler bakkeintervaller vil 1/3 av tiden være stående 2/3 sittende, da sykler jeg raskest opp bakken. Så og si all intervalltrening på vinteren tas på spinningsykkel, her er også fordelingen mellom stående og sittende det samme som ute. Spinning synes jeg er glimrende vintertreningen, men da med eget program med lengre intervaller enn hva spinninginstruktørene legger opp til. Timene deres skal jo tilfredstille de fleste, men alltid kjekt å trene med andre og høre på musikk synes jeg.
|
|
|
[Re: Tange]
27/07/2017 20:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha kjørt en del timeslange 10%-klatringer har jeg innsett at jeg de siste årene har trent alt for lite på å stå. I "gamle dager" da jeg kjørte med 42 eller 39 og 23t kassett kunne jeg helt problemfritt stå temmelig mye på f. eks Jotunheimen Rundt. Det klarer leg ikke nå
Løsningen for meg når bakkene blir lange og bratte er å variere mye (stående/tungt - sittende/lettere), både for rygg og fremdrift. Neste vinter skal det jobbes mye mer stående....
|
|
|
[Re: Sepeda]
27/07/2017 20:46
|
John_Harald
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Trådstarter spør ikke om nytten av spinning. Han spør om nytten av å stå når han sykler på veien og i terrenget. Flere av oss har forsøkt å svare på det. Trådstarter får korrigere om jeg har misforstått ham Du har helt rett, jeg spør ikke om nytten av spinning! Trenger jeg å trene på å stå og sykle mer enn stisyklingen som jeg gjør i dag. Merker som flere at jeg stivner stående, helt sikkert fordi jeg ikke har trent på det. Kjører intervallene mine sittende, f- eks 5x10 min sweet spot, bær man også gjøre dette stående. Evt. hvordan? Spurter/sprinter på sti og landeveissykkel går også sittende p.g.a. luftmotstand og noe jeg har lest. Ser at proffene på landevei sår og spurter, er dette noe jeg bør trene på for å slå gutta?
|
|
|
28/07/2017 07:31
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Synes selv det er en fordel å stå når det er en liten kneik eller brattere sving så ønsker jeg å stå i stedet for å måtte gire ned, for så vidt det samme i utlandet hvor jeg har syklet VOTT, Angliru, Zoncolan osv, så synes jeg det er en fordel å stå mesteparten av tiden da jeg ikke endrer utvekslingen på sykkelen for utenlandsturene.
Uansett, det største problemet for meg når jeg ikke la inn litt stående i treningen var at når jeg lå å pusha hardt og da skulle reise meg så stivna beina totalt i løpet av 5 sekunder. En annen ting så er jo greit å få litt blodgjennomstrømning i skrotum, spesielt på landeveien hvor du sitter mer statisk.
Har forresten slått meg blant proffene at det ofte er de bittesmå klatrerne som står i lange perioder i lengre bakker, ser nesten aldri de tyngre rytterne gjør det bortsett fra i de korte eksplosive bakkene hvor det tråkkes til.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
28/07/2017 08:00
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg har trent mye på å stå etter at jeg opplevde at jeg stivna veldig fort hvis jeg sto på ritt. Det har blitt mye bedre for min del, og i forbindelse med litt senere ryggproblemer har det også vært veldig hjelp å bryte opp med å stå innimellom. I sommer har jeg for øvrig stort sett kjørt singlespeed, da står man jo VELDIG mye, også på tunge gir, og det merkelige er jo at også det går helt fint, og like fort.
Jeg tror feilen mange gjør når de skal stå er at da skal de ta noe så innihelvete, og dermed stivner de. Ikke gjør det. Jeg begynte med bare å bestemme meg for å stå hele veien i lange bakker på trening. Kjørte nokså rolig så jeg ikke stivna, men sto hele veien. Sånn har jeg gradvis blitt veldig mye bedre til å stå, og det gjør at jeg også på ritt kjører mye bedre med variasjon stå og sitte, inkludert å holde farta over småkneiker osv. Og det er som sagt mye bedre for ryggen min enn å sitte hele tida.
sv
|
|
|
02/08/2017 19:19
|
stibrøytern
Medlem
|
Medlem
Jeg sykler mest mulig på sti og merker at etter at jeg fikk fulldemper så har jeg fått en tendens til å sitte mest oppover og bortover der jeg tråkker, får jeg litt fart og skal pumpe osv så tar jeg setet ned så jeg bruker dropper posten veldig mye opp og ned. Det går jo stortsett greit på lettere partier og det er mindre slitsomt men jeg merker at jeg er jeg tar partiene mye raskere når jeg står enn når jeg sitter. Man får mye bedre kontroll over sykkelen og får utnytta hopping, track stand osv mye raskere også fordi man slipper å reise seg, ta ned med setet osv. Så jeg tror at det er viktig at man er flink til å stå om man skal være raskt og dyktig i teknisk terreng. Det er mer slitsomt enn å sitte i lengden, men etter at jeg har begynt å tvinge meg selv til stå i perioder så har det blitt bedre.
Redigert av stibrøytern; 02/08/2017 19:20.
|
|
|
02/08/2017 19:47
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
På vinteren. Når været suger. Tar jeg 2 timers turer stående på spinningsykkelen. Ikke spinningtime. Rolig turer i sone 1. Dette har gjort det lettere til å overføre det til ute sykling. Står mye mer. Og variere mer i lange bakker. Blir sliten i ryggen vis jeg sitter opp lange bakker. Deilig med variasjon for musklene også.
|
|
|
09/08/2017 17:13
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
På lange turer har jeg blitt flinkere til å opp og stå i perioder for å avlaste andre muskler og forebygge krampe. ( snakker om klatringer på >20 min). tidligere stivnet jeg når jeg reiste meg ( vant til å sitte) . må dog trenes på å stå å trå.
Får raskere tid på fartslek på sti når jeg står og trår også da.
|
|
|
09/08/2017 22:43
|
John_Harald
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sykler hele året og stort sett hver dag. Hvordan er det ideelt å trene på stående sykling? Hvor lang intervalltid pr uke bør brukes stående? Kommer dette i tillegg til sittende intervalltid?
|
|
|
13/08/2017 20:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Sykler hele året og stort sett hver dag. Hvordan er det ideelt å trene på stående sykling? Hvor lang intervalltid pr uke bør brukes stående? Kommer dette i tillegg til sittende intervalltid? Døh. Det er bare å reise seg en gang i blant. Legg i ett eller to gir tyngre og stå å trå. Det er ikke verre enn det. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
14/08/2017 06:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sykler hele året og stort sett hver dag. Hvordan er det ideelt å trene på stående sykling? Hvor lang intervalltid pr uke bør brukes stående? Kommer dette i tillegg til sittende intervalltid? Døh. Det er bare å reise seg en gang i blant. Legg i ett eller to gir tyngre og stå å trå. Det er ikke verre enn det. LarsB Eller enda enklere, skaff deg singledpeed som LarsB, da slipper du å legge i tyngre gir.
|
|
|
[Re: Tange]
14/08/2017 08:09
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Døh. Det er bare å reise seg en gang i blant. Legg i ett eller to gir tyngre og stå å trå. Det er ikke verre enn det. LarsB [/quote Eller enda enklere, skaff deg singledpeed som LarsB, da slipper du å legge i tyngre gir.
Ja, og så er det ingen tvil om nytteverdien, eller når man skal stå. LarsB
|
|
|
|
|