Hengekøyecamping i norsk natur?
|
Hengekøyecamping i norsk natur?
26/07/2017 20:55
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Av og til får man både infall og kløe i VISA-kortet samtidig, og jeg har i det siste begynt å se litt rundt på hengekøye. Valget av hengekøye tror jeg skal gå greit, både Warbonnet og Hennessy ser ut til å ha gode modeller.
Spørsmålet er mer: Har hengekøye noe for seg i "generell norsk natur" (TM)?
Mitt utgangspunkt: eier ikke telt, og heller ikke fancy behagelig oppblåsbart liggeunderlag. en hengekøye med tarp til et par tusen virker dermed raskere overkommelig enn 5000 kroner i telt + et par tusenlapper i liggeunderlag. En hengekøye vil dermed bli eneste utendørs sovearrangement.
Frykten er dermed å bli begrenset av mangel på opphengsplasser. Jeg er meget klar over at det blir et spørsmål om preferanser, om man tilbringer hele sitt friluftsliv i snaufjellet er telt å foretrekke, men er det noen som har erfaring med et bredt spekter av norsk friluftsliv som har erfaring med å finne/ikke finne opphengsmuligheter?
Igjen beklager meget vagt spørsmål
Trønder osv
|
|
|
Re: Hengekøyecamping i norsk natur?
[Re: Espen J]
26/07/2017 21:32
|
chalshus
More than words
|
More than words
Nå har jeg svært sparsommelig kunnskap om hengekøyer, men sjekk gjerne ut Shugemerys kanal om hengekøyecamping. Han er svært kunnskapsrik og da han jobber som klovn, er han også flink foran kameraet. https://www.youtube.com/watch?v=d7NZVqpBUV0
Redigert av chalshus; 26/07/2017 21:35.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
26/07/2017 21:49
|
Orange
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hengekøye kan være kjekt å ha som en backup løsning for og kjapt kunne få ordnet en soveløsning, eller rett og slett en ekstra sitte/liggeløsning i camp. Jeg vil dog aldri anbefale dette som en permanent løsning, da vår anatomi ikke er bygget for å ligge med svai.
Et telt trenger absolutt ikke koste 5000kr og et liggeunderlag trenger absolutt ikke koste 2000kr+. Da føler jeg du bør jobbe mer med dine behov rett og slett. Såklart finnes det mye som kunne vært kjekt å ha, men det gjelder jo alt her i verden. Innen friluftslivrelatere artikler, så finnes det jo så mye bullshit som blir produsert og som koster skjorta i tillegg. Det er faktisk svært viktig og kun lytte til dine personlige behov, og ikke kjøpe deg inn i en eller annen hype.
Har du forøvrig noen sinne sovet en hel natt i en hengekøye? Om jeg var deg så ville jeg i det minste fått prøvd dette først, da hvert fall jeg personlig blir helt ødelagt av dette og i det hele tatt våkner flere ganger i løpet av natta da det er lite muligheter for bevegelse.
|
|
|
[Re: Orange]
27/07/2017 03:07
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg er selvfølgelig klar over at ting kan kjøpes billigere i telt-verdenen, Slike ting går mer på egne krav til komfort og produktenes kvalitet. Jeg har mange nok netter i telt både privat og i militæret til å si meg ferdig med tradisjonelle uoppbåsbare liggeunderlag. Når det gjelder å sove med svai, så har jeg forstått at overnattings-hengekøyene er lagd for at man skal ligge i de på skrå, noe som gjør de rette. Så den problematikken eksisterer ikke.
Trønder osv
|
|
|
27/07/2017 05:03
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har bare prøvd en natt, Hennesy zip. Hengekøye er superkomfortabelt.
I tett skog vil ofte hengekøye gi bedre utvalg av leirplasser.
|
|
|
27/07/2017 07:07
|
espenri
Fersking
|
Fersking
Hva med liggeunderlag og tarp?
Gode oppblåsbare underlag får du for 1000-1500, en god tarp får du under 1000. Dette er en løsning som også fungerer der hvor det ikke er trær, siden tarpen også kan settes opp med stenger.
Uansett løsning bør du ha et oppblåsbart underlag, det hjelper mye på varmen. Når du ligger på soveposen blir den komprimert, og en komprimert sovepose isolerer ingenting og blir kald...
|
|
|
[Re: espenri]
27/07/2017 07:33
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett løsning bør du ha et oppblåsbart underlag, det hjelper mye på varmen. Når du ligger på soveposen blir den komprimert, og en komprimert sovepose isolerer ingenting og blir kald... +1, jeg frøys nesten av meg rumpa i hengekøye fordi jeg ikke hadde et liggeunderlag i den ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
27/07/2017 07:38
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
27/07/2017 07:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er også masse tråder om hengekøyer på fjellforum og mange entusiastiske brukere der.
Slik jeg forstår det bruker man spesialtilpassede liggeunder lag (underquilts) og ikke standard oppblåsbare. Da slipper man problemer med at underlagene sklir. Hvis man vil spare vekt kan dette også kombineres med quilt i stedet for sovepose.
Som vanlig er det uendelig med ting man kan bruke penger på.
Når man driver med bikepacking i skog kan hengekøye være en fordel, siden det ofte kan være litt knotete å drasse med seg sykkelen rundt på jakt etter en bra leirplass. Bare henge opp køya straks du kommer frem til vannet.
|
|
|
27/07/2017 10:17
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Hengekøya fortjener absolutt en plass eller 1000 i norsk natur! Ligger mye bedre der enn i telt, selv med tjukt, dyrt liggeunderlag. Men, det blir fort kaldt fra bakken og derfor er god isolasjon veldig viktig. Enten kliner du til på et dyrt underlag ala exped, sts, Thermarest med god r-verdi eller så kjører du gode gamle Bamse e.l Stabiliteten og bredden i køya blir også mye bedre av et langt og bredt liggeunderlag. Er man under tregrensa, er det flust av steder å campe. Det finnes faktisk ingen grenser...over myr, i ei grøft, bratte skråninger...bare kos:) Kjøp ei køye med stor tarp. Evt kan man kjøpe ekstra tarp og velge etter type tur. Det er veldig digg å ha et stort tørt område til pakning, matlaging og henging. Hennessey er topp den, men for meg på 190cm ble den litt kort. De leverer en lengre type, men den har jeg ikke sett i Norge. Amok Draumir ser fin ut. Ticket to the moon med ekstra myggnett (litt jalla utseende men funker fint). Kompis har Exped ergo kombi og er fornøyd. Jeg har Exped Scout ul og digger den. Ca 1 kg og mange fiffige løsninger (lommer, spilelommer for små grener man tilpasser for å løfte myggnetting, lomme til underlaget osvosv) Søk opp Shug på YouTube Happy camping!
Surfin' the turf
|
|
|
27/07/2017 10:26
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Shug har jeg sett mye på de siste månedene, han er genial. Mye gode tips her forøvrig! Takk!
Trønder osv
|
|
|
27/07/2017 10:39
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hvilken tarp anbefales til hengekøye?
Big wheels keep on turning
|
|
|
27/07/2017 18:41
|
Orange
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er selvfølgelig klar over at ting kan kjøpes billigere i telt-verdenen, Slike ting går mer på egne krav til komfort og produktenes kvalitet. Jeg har mange nok netter i telt både privat og i militæret til å si meg ferdig med tradisjonelle uoppbåsbare liggeunderlag. Når det gjelder å sove med svai, så har jeg forstått at overnattings-hengekøyene er lagd for at man skal ligge i de på skrå, noe som gjør de rette. Så den problematikken eksisterer ikke. Jeg har ikke nevnt liggeunderlag som ikke er oppblåsbare. Enhver hengekøye vil ha luft under hele lengden og bredden. Tyngdekraften vil trekke deg ned uansett hvordan hengekøyen er konstruert. Uansett hvordan du ligger eller hvordan de er konstruert, så vil du få en svai da fysikk er fysikk. Legger man seg på skrå så vil det hjelpe noe, men da møter du en ny problemstilling ved at du vrir kroppen i tillegg til at du har svai. Jeg skjønner at du har virkelig levd deg inn i denne løsningen, men det er fordeler og bakdeler med alt. Skal du ha det best mulig med hengekøye så vil dét også koste peng, og i tillegg oppta plass og tillegge kilo i ryggsekken. Jeg bare søkte litt kjapt på youtube og fant en svært ivrig og engasjert hengekøye tilhenger, og jeg er ganske sikker på at dette både koster óg veier litt + volum: https://www.youtube.com/watch?v=4FmTCkgMyOQ
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
27/07/2017 18:59
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Helsport sin tarp er ok for prisen. Men den er selvsagt noe tung. Hilleberg sine høster mye skryt, men jeg har sett mye spennende fra utlandet som som også er ok priset. Husker bare ikke navn i farten..
Når det gjerder det gnaget om svai, så er min og venners erfaring at dette kan og bør ignoreres; man sover som en prins;)
Surfin' the turf
|
|
|
27/07/2017 19:24
|
Chris@Canyon
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Brukt Hennessy sin de siste par årene på kajakk tur, Kan starkt rekommanderes.
|
|
|
27/07/2017 19:54
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville kjøpt hengekøyespesifikk tarp fra MLD. Du vil ha en tarp som kan beskytte litt mot vind, ikke bare strekkes rektangulært.
|
|
|
[Re: Orange]
27/07/2017 21:27
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg er selvfølgelig klar over at ting kan kjøpes billigere i telt-verdenen, Slike ting går mer på egne krav til komfort og produktenes kvalitet. Jeg har mange nok netter i telt både privat og i militæret til å si meg ferdig med tradisjonelle uoppbåsbare liggeunderlag. Når det gjelder å sove med svai, så har jeg forstått at overnattings-hengekøyene er lagd for at man skal ligge i de på skrå, noe som gjør de rette. Så den problematikken eksisterer ikke. Jeg har ikke nevnt liggeunderlag som ikke er oppblåsbare. Enhver hengekøye vil ha luft under hele lengden og bredden. Tyngdekraften vil trekke deg ned uansett hvordan hengekøyen er konstruert. Uansett hvordan du ligger eller hvordan de er konstruert, så vil du få en svai da fysikk er fysikk. Legger man seg på skrå så vil det hjelpe noe, men da møter du en ny problemstilling ved at du vrir kroppen i tillegg til at du har svai. Jeg skjønner at du har virkelig levd deg inn i denne løsningen, men det er fordeler og bakdeler med alt. Skal du ha det best mulig med hengekøye så vil dét også koste peng, og i tillegg oppta plass og tillegge kilo i ryggsekken. Jeg bare søkte litt kjapt på youtube og fant en svært ivrig og engasjert hengekøye tilhenger, og jeg er ganske sikker på at dette både koster óg veier litt + volum: https://www.youtube.com/watch?v=4FmTCkgMyOQ Hvis du antyder at du tror du er den eneste ingeniøren på dette forumet så bør du henge rundt her lengre. De fleste her inne forstår fysikk. Men jeg stoler fortsatt mer på folk som har brukt netter i en hengekøye og som påstår de sover opplevd flatt, enn teoretikere. Det er nettopp derfor jeg spurte om erfaringer fra folk med erfaring. Og selvfølgelig er det ulemper med alle løsninger. Jeg er hverken gramjeger eller volumjeger, så slike detaljer bryr meg meget lite. Prisklasse er altid hva man gjør det til, og spessiellt menn har en tendens til å gjøre absolutt alt dyrt. Det er dette forumet eksperter på. Så at det ryker på ekstrautstyr med årene er en selvfølge. Alt jeg ser etter er et alternativ til telt, da jeg ønsker å sove ute, men med bedre komfort og uten den evige og skjelden suksessfulle jakten på flat mark uten kongler og kvist.
Trønder osv
|
|
|
30/07/2017 15:59
|
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Må innrømme at jeg ikke ante at dette fantes. Har sett på diverse telt men slått det fra meg da jeg synes det blir for dyrt. Dette derimot ser jo helt fantastisk ut.
|
|
|
30/07/2017 18:34
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har sovet 3mnd i strekk i hengekøye, det fungerer fint det. Dette var dog i maritim kontekst, men antar at de anatomiske bekymringene som noen har er overførbare. Det blir soving i litt krumming, men det tåler kroppen helt greit....
|
|
|
|
|