To gamle DBS - Hvilken og hvor dyrt?
|
To gamle DBS - Hvilken og hvor dyrt?
23/07/2017 18:54
|
Chrishobbel
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg har fått tak i to gamle DBS sykler som jeg har noen spørsmål om. Hva slags sykler er dette? Jeg har tenkt til å bruke en, men usikker på hvilken jeg burde velge. Hva tror dere? Den grå har rammenummer 6756193 og er produsert i 1970, så vidt jeg har funnet ut. Den blå har rammenummer JO2052 og er produsert i 1993. Jeg har veldig lite peiling på dette, men hjulene må byttes på begge, i hvertfall den grå. Helt sikkert mye mer som må fikses også, men tenkte å ta den med til Den Rustne Eike eller Oslo Velo om noen dager for å høre med dem. I mellomtiden vil jeg gjerne høre hva dere synes. Er det dyrt å restaurere disse? Her er noen bilder (mulig de er dårlige, si ifra hvis jeg bør ta flere): http://imgur.com/a/cs3cd
|
|
|
Re: To gamle DBS - Hvilken og hvor dyrt?
[Re: Chrishobbel]
23/07/2017 20:17
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den blå vil aldri svare seg å restaurere, dårlige/billige/svintunge turracere. Plenty av disse på fyllinga
Den grå har en viss sjarme, den er fra dengang DBS lagde "racere" med greie rammer til hvermansen. Hjul finner du på bruktmarkedet (jeg har sikkert en drøss liggende sammen med tidsriktig sete etc.)
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/07/2017 01:01
|
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den blå vil aldri svare seg å restaurere, dårlige/billige/svintunge turracere. [...]
Den grå [...] er fra dengang DBS lagde "racere" med greie rammer [...] Den grå har såvidt jeg kan se av bildene sveiset ramme, som burde tilsi en tung ramme av den typen DBS selv produserte. Den blå har muffeskjøter, som tyder på at rammen er produsert utenlands, forhåpentligvis med tynnere (lettere) rør enn de som lot seg sveise med prosessen til DBS. Den ligner på en 12-girs Winner eller Prestige, uten at jeg kan fastslå om det er en av disse. Kranken på blå ser ut til ha en ustandard boltsirkeldiamater (typisk for DBS), slik at det kan bli vanskelig å bytte drevene. Den grå ser ut som den kan ha standard 130 eller 135 mm boltsirkeldiameter. Heldigvis har ingen av dem Fauber-krank, så om kranklageret er gåent, kan man forhåpentligvis bytte det ut med et gjenget firkantlager av passende type. Vær oppmerksom på at hjulene kanskje bruker 630 mm felger. Om bremseklossene kan flyttes 4 mm lenger ned, burde det likevel gå an å bruke standard 622 mm hjul. Men om den grå er helt fra 1970 og hjulene er originale, så har den kanskje pariserdekk? Man hadde vel ikke såpass tynne clincher-dekk i 1970?
|
|
|
[Re: Lazy Sod]
24/07/2017 06:03
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den blå har muffeskjøter, som tyder på at rammen er produsert utenlands, forhåpentligvis med tynnere (lettere) rør enn de som lot seg sveise med prosessen til DBS
Rammene DBS brukte fra midten (?) på 70-tallet var blytunge. Min Winner fra '72 var mye lettere (og mer "racer") enn de stålklumpene de satt Winner-merke på i '76. Utgavene med trommelbrems var enda tyngre, veide sikkert 17kg.
|
|
|
24/07/2017 12:07
|
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Rammene DBS brukte fra midten (?) på 70-tallet var blytunge. Min Winner fra '72 var mye lettere (og mer "racer") enn de stålklumpene de satt Winner-merke på i '76. Men gjelder det også rammene med muffeskjøter? Meg bekjent ble slike rammer produsert utenlands, ikke ved DBS' fabrikk i Sandnes. Såvidt jeg husker fra tidlig på 80-tallet, hadde DBS 5- og 10-girs utgaver av Winner med DBS sine typiske sveisede rammer og Fauber-krank (aksel og begge armer smidd i ett stykke), men også en 12-girs med muffeskjøter og "vanlig" krank med separate armer. Hva slags ramme var det på din Winner fra 1972 - sveiset eller med muffeskjøter? Utgavene med trommelbrems var enda tyngre, veide sikkert 17kg. Da tenker du nok på DBS Touring. Jeg hadde en slik, og tror faktisk jeg kom til ca. 17 kg da jeg veide den. Det var ikke bare rammen og trommelbremsene som bidro til vekten, den hadde også er svært kraftig bagasjebærer og tykke stålskjermer.
Redigert av Lazy Sod; 24/07/2017 12:10.
|
|
|
24/07/2017 15:48
|
Chrishobbel
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Mange takk for svar!
En liten rettelse, den grå er fra 1980, og ikke 1970, som jeg først skrev.
Ser ut til at jeg tar med den grå inn til Oslo og undersøker hva som må til for å få den i kjørbar tilstand, hvis det fortsatt er fasit?
Hvor mye må man regne med å betale for hjul og sete? Hva ville du tatt, hvis du hadde noe liggende som du sa?
|
|
|
24/07/2017 15:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde Winner 72 og 76, kona hadde en Touring fra rundt 80. Alle disse ble levert med bærer og skjermer, den første med lettvarianter. Disse har for lengst gått til gjenvinning, sett med dagens øyne er den eneste av de jeg kunne sett noen verdi i er den eldste Winner'n.
|
|
|
24/07/2017 17:00
|
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En liten rettelse, den grå er fra 1980, og ikke 1970, som jeg først skrev. Da gjelder vel ikke Øysteins begrunnelse for å foretrekke den grå? Om jeg var deg ville jeg prøvd å finne ut hvilken ramme som faktisk er minst tung først. Skru av sete/setepinne, bagasjebærer, skjermer og dynamo på den blå, om mulig også lykta, og ta av hjulene på begge, så går det an å sammenligne. Du kan også vurdere å kombinere deler fra de to syklene. Hvor mye må man regne med å betale for hjul og sete? [...] Sete får du fra ca. en hundrelapp og oppover: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/sadler/konkurranse/trening http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/R...ort-2000040048/ 28" hybridhjul får du for ned til ca. 300 kr. foran og 400 kr bak (sistnevnte for frikrans - ikke kassett, men da slipper du å bøye ut bakgaffelen og justere girøret). Bakhjul for kassett må du ut med noe mer for. http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/Reservedeler/Hjul/https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hjul/hybridNB! Kun de med felgdimensjon 622 mm, 700C eller 28" er relevante. Jeg har da forutsatt at du bruker "hybridhjul", dvs. med omtrent samme bredde som var vanlig på DBS-syklene fra den tiden. Ønsker du ordentlige landeveishjul, må du ut med mer: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hjul/landevei/cx-clincher
|
|
|
24/07/2017 17:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En liten rettelse, den grå er fra 1980, og ikke 1970, som jeg først skrev. Da gjelder vel ikke Øysteins begrunnelse for å foretrekke den grå? Definitivt ikke.
|
|
|
24/07/2017 17:51
|
Chrishobbel
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
En liten rettelse, den grå er fra 1980, og ikke 1970, som jeg først skrev. Da gjelder vel ikke Øysteins begrunnelse for å foretrekke den grå? Definitivt ikke. Så ingen av dem er egentlig noe særlig, men ta den letteste er anbefalingen?
Redigert av Chrishobbel; 24/07/2017 20:34.
|
|
|
24/07/2017 23:31
|
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så ingen av dem er egentlig noe særlig, men ta den letteste er anbefalingen? Om det var jeg som hadde valget, ville jeg brukt den letteste ramma, om det er noen særlig forskjell. Men jeg ville vurdert å bruke deler fra begge syklene, avhengig av tilstand og egenskaper. F.eks. girspaker (for montasje på ramme) og krank fra den grå, og kanskje hjul fra den blå (om de er OK på den og ikke på den grå.) Dette forutsetter at en mekker selv. Men du må selv ta stilling til om oppgaven er overkommelig og om det er verdt bryet og utgiftene til evt. nye deler og verktøy. Å la et sykkelverksted restaurere en slik sykkel ville jeg aldri vurdert; det regner jeg med vil koste flere ganger enn hva sykkelen er verdt. Hva er problemene med hjulene på de to syklene? Om eiker har røket, hjulet er skjevt eller et kulelager er gåent, kan det ofte fikses. Men er derimot felgene er nedslitt av bremsene eller det er sprekker i dem, er de nok modne for å byttes. Den bakre felgen på den blå sykkelen ser relativt blank ut, noe som kan tyde på at den ikke er noe særlig slitt. Når jeg ser nærmere på det tredje bildet, synes jeg dekket ser så smalt ut at jeg lurer på om hjulene på den grå kan være uoriginale, med mindre det er montert mye smalere dekk enn felgene er beregnet for.
|
|
|
25/07/2017 00:09
|
Chrishobbel
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Tusen takk for flere grundige svar. Den blå har litt tykkere dekk, men jeg tror de kan brukes på den grå. Hjulene på den grå var skeive og dekkene var flerret opp. Hjulene på den blå tror jeg kan være OK, men det er noen sprekker i dekkene. Dette kan være på overflaten, men det er spesielle ventiler (etter mitt skjønn), så jeg har ikke fått pumpet de. Jeg fant en gammel pumpe som passet, men den var i såpass dårlig stand at det ikke var mulig å fylle dekkene. Jeg tar de med til OsloVelo og hører litt hva som må gjøres, eventuelt rekrutterer hjelp fra noen kyndige bekjente. Igjen takk for grundige svar.
|
|
|
26/07/2017 18:42
|
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den blå har rammenummer JO2052 og er produsert i 1993. Jeg tror den må være en del eldre. Om du har gjettet årstallet fra J-en i rammenummeret, så gjelder det, såvidt jeg oppfatter det, kun for de egenproduserte rammene til DBS. Om den var egenprodusert fra 1993, skulle selve nummeret vært i området fra 9647605 til 9827568. Dette er nok et bevis på at rammen er produsert utenlands. Jfr. Produksjonsår for DBS-syklerBokstavkoder i rammenummeretSykkelen ser ut til å være av samme type som denne: DBS Winner 50-års jubileumsmodellSiden merket DBS er fra 1932, tyder det på at denne modellen kom i 1982.
|
|
|
|
|