Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjede kiler seg fast

Kjede kiler seg fast #2422223 21/07/2017 11:31
S
Saftisme Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei, kjøpte en brukt campagnolo sykkel til fruen.
Sykkelen var fin og så nesten ubrukt ut.

Problemet er at når hun girer fra store til lille skiva foran så må hun "dobbeltklikke" på girskifter for at kjede ikke skal hoppe i mellom drevene foran. Dette går ofte bra, men flere ganger i løpet av en tur så må vi fysisk sette kjede på plass, VELDIG irriterende.... leverte sykkelen til nærmeste sykkelreparasjon uten at de fant ut hva som var galt(Fungerte selvfølgelig greit når han testa den). Her om dagen så kilte kjedet seg fast mens hun tråkket rundt, da røk selvfølgelig kjede helt av.

Jeg trodde egentlig ikke at kjede hadde plass mellom drevene, og skjønner ikke hvordan man kan sette skifter i en posisjon "midt i mellom"... noen som har tips til hva man kan gjøre, eller har vært borti noe lignende selv?

takk på forhånd

Re: Kjede kiler seg fast [Re: Saftisme] #2422233 21/07/2017 12:15
gare Offline
More than words
More than words
Uten å se sykkelen "live" er det litt vanskelig å vite, men jeg tror bestemt at dette er en kombinasjon av justeringsfeil på wire og posisjon på hendel. Jeg antar altså at det er "mellomklikk" på hendelen og at wire og hendel ikke spiller på lag.

Prøv å gir hendelen til maks slakk på wiren. Sjekk wire, løsne på festeskruen, stram wire helt, skru til festeskruen og test ut.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjede kiler seg fast [Re: Saftisme] #2422252 21/07/2017 13:21
C
csc Offline
Medlem
Medlem
C
Dette skal vel egentlig ikke være mulig, men jeg har opplevd det samme på en sykkel jeg har bygget om (delvis) fra 9-delt til 10-delt Shimano. Jeg byttet ikke krank og da er det plass til at et 10-delt kjede setter seg fast. Utrolig irriterende men ikke verd en ny krank.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå