Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erstatning for Talas RL

Erstatning for Talas RL #231214 08/09/2005 08:36
A
AndersB Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Har en -04 Enduro med Talas RL, som jeg er veldig fornøyd med. Bortsett fra at gaffelen "dykker" de gangene en gaffel virkelig ikke burde dykke... I følge folk som har bedre peil enn meg er problemet at dempingen er lineær.

Spørsmålet er derfor om det er "noen" der ute som vet om gode alternativer til Talas'en uten at geometrien endres nevneverdig?

Mvh AndersB

Re: Erstatning for Talas RL [Re: AndersB] #231215 08/09/2005 09:09
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo nærliggende å foreslå en Talas RLC, da: "C"-en betyr at du kan justere kompresjonen, altså hvor store krefter som skal til for å komprimere gaffelen, litt enkelt sagt. Et alternativ med stålfjær innvendig (litt høyere vekt) er jo Vanilla RLC, eller kanskje til og med en Marathon SL fra Marzocchi?

Sistnevnte har 5 mm kortere vandring, men den er omtrent like høy som den du har, så det vil ikke endre geometrien nevneverdig.

Men plager dette deg såpass at du virkelig skal bytte? Det er jo en fin gaffel du har... Regner med du har prøvd deg fram med litt endringer i luftmengden i gaffelen din?

Gaute
Re: Erstatning for Talas RL [Re: gauter] #231216 08/09/2005 09:20
A
AndersB Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Har prøvd ut lufttrykket, og det jeg opplever er at den blir litt ukomfortabel når jeg har nok trykk til å stole på den, og litt skummel når den er komfortabel. Utryggheten oppleves spesielt i bratte, tekniske utforkjøringer som det ikke går så fort. I raske utforkjøringer rekker det sjelden å oppstå problemer.

For ordensskyld er match vekta med utstyr drøyt 90 kilo, men det skal vel ikke ha noe å si...

AndersB

Moderator  support