|
|
|
Ikon EXO 3C - ok valg?
|
Ikon EXO 3C - ok valg?
18/07/2017 17:53
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjører Spec GD Grid på HT om dagen, men tenkte jeg skulle få tak i noen mer lettrullende dekk på tørt føre i skogen og asfalt trillinge. Har ikke opplevd noen pungtering eller annet med dette oppsettet slangeløst, men har tidligere prøvd meg på Shwalbe RR pacestar slangeløst, og det holdt ikke.
Vil noen synse om Ikon EXO 3C er et ok valg? Vil bli brukt på rundbane, grus og asfalt. Blir det bløtt hiver jeg på Ground Controll igjen.
|
|
|
Re: Ikon EXO 3C - ok valg?
[Re: ekken]
19/07/2017 21:52
|
erikvee
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mange meninger om dekk, og her er min oppfatning. Jeg synes Ikon EXO er et bra allround dekk, synes faktisk ikke det er så verst når det er vått heller (om det ikke er helt krise/leire da).
Solide sidevegger og bra punkteringssikring. Har brukt det både fremme og bak på hardtail, kjører nå Ikon bak og Ardent race fremme på fulldemper, synes det er en super kombo.
Redigert av erikvee; 19/07/2017 21:53.
|
|
|
21/07/2017 07:34
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Setter pris på egne oppfatninger også jeg:)
Har du noe referanser vedrørende soliditeten på sidevegene (EXO vs Grid/Snakeskinn el).. Jeg er en stor mann som har en uvøren kjørestil og mye skarpe steiner i den lokale rundbanen om dagen gjør at jeg må ha noe som tåler litt.
|
|
|
21/07/2017 07:43
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Har du noe referanser vedrørende soliditeten på sidevegene (EXO vs Grid/Snakeskinn el).. Jeg er en stor mann som har en uvøren kjørestil og mye skarpe steiner i den lokale rundbanen om dagen gjør at jeg må ha noe som tåler litt. Jeg synes også Ikon er et ok dekk til bruken du nevner. Min erfaring med EXO sidevegger er god (aldri revet opp) og tror vel den er omtrent som Specializeds Control-versjon, kanskje litt tjukkere, men ikke like solid som Grid. Edit: når jeg sammenligner vekten er 29x2.35 Ikon EXO oppgitt til 740g som er nøyaktig samme som Fast track grid i 29x2.3, så mulig EXO er ganske lik grid. Mulig at Grid-dekkene føles stivere, men ikke nødvendigvis er tjukkere i sideveggene. Om det er bra nok for din kjørestil er jo litt vanskelig å si noe definitivt om.
|
|
|
21/07/2017 09:07
|
olechr
More than words
|
More than words
Har du noe referanser vedrørende soliditeten på sidevegene (EXO vs Grid/Snakeskinn el).. Jeg er en stor mann som har en uvøren kjørestil og mye skarpe steiner i den lokale rundbanen om dagen gjør at jeg må ha noe som tåler litt. Tåler mer enn Snakeskin (særlig i rullebanen), tåler mindre enn enn gamle Grid. Grid på de nye dekkene har jeg ikke brukt nok, bare merker at de virker tynnere/mykere i sideveggene enn gamle Grid.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: knuthaug]
21/07/2017 09:45
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har du noe referanser vedrørende soliditeten på sidevegene (EXO vs Grid/Snakeskinn el).. Jeg er en stor mann som har en uvøren kjørestil og mye skarpe steiner i den lokale rundbanen om dagen gjør at jeg må ha noe som tåler litt. Jeg synes også Ikon er et ok dekk til bruken du nevner. Min erfaring med EXO sidevegger er god (aldri revet opp) og tror vel den er omtrent som Specializeds Control-versjon, kanskje litt tjukkere, men ikke like solid som Grid. Edit: når jeg sammenligner vekten er 29x2.35 Ikon EXO oppgitt til 740g som er nøyaktig samme som Fast track grid i 29x2.3, så mulig EXO er ganske lik grid. Mulig at Grid-dekkene føles stivere, men ikke nødvendigvis er tjukkere i sideveggene. Om det er bra nok for din kjørestil er jo litt vanskelig å si noe definitivt om. Har kjørt med Controll foran på Enduroen tidligere og det har funket bra, men Controll som bakdekk har det dessverre blitt litt tynt til tider selv med 165mm demping. Så dersom EXO er mer sammenlignbart så kan jeg ikke ta kjangsen. Kjørestil kan jo endres, men har fremdeles en "point and og" kjørestil ned f.eks rockgardens som kraver sitt av dekkene, i tillegg til at det som nevnt er mye skarpe steiner lokalt hos meg om dagen..
|
|
|
[Re: olechr]
21/07/2017 09:49
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har du noe referanser vedrørende soliditeten på sidevegene (EXO vs Grid/Snakeskinn el).. Jeg er en stor mann som har en uvøren kjørestil og mye skarpe steiner i den lokale rundbanen om dagen gjør at jeg må ha noe som tåler litt. Tåler mer enn Snakeskin (særlig i rullebanen), tåler mindre enn enn gamle Grid. Grid på de nye dekkene har jeg ikke brukt nok, bare merker at de virker tynnere/mykere i sideveggene enn gamle Grid. Grid dekkene som står på sykkelen nå er fra 2015, kom vel en endring i 2017 modellene som skulle gi bedre grep, men ikke fått med meg at de er mindre "hardføre"..
|
|
|
21/07/2017 11:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Har du noe referanser vedrørende soliditeten på sidevegene (EXO vs Grid/Snakeskinn el).. Jeg er en stor mann som har en uvøren kjørestil og mye skarpe steiner i den lokale rundbanen om dagen gjør at jeg må ha noe som tåler litt. Tåler mer enn Snakeskin (særlig i rullebanen), tåler mindre enn enn gamle Grid. Grid på de nye dekkene har jeg ikke brukt nok, bare merker at de virker tynnere/mykere i sideveggene enn gamle Grid. Grid dekkene som står på sykkelen nå er fra 2015, kom vel en endring i 2017 modellene som skulle gi bedre grep, men ikke fått med meg at de er mindre "hardføre".. De er hvertfall mykere å sykle på. De gamle ga "ganske" hard feeeling. Hva som er den tekniske forskjellen vet jeg ikke.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/07/2017 19:48
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gikk for Ikon dekkene. Angrer egentlig på at jeg ikke byttet før. På føret som er skogen nå (veldig tørt) sitter dekkene bedre en GC dekkene, og ruller makeløst mye bedre.
Kjørte med samme trykk som GC og opplevde hverken gjennomslag er vrenging i svinger.
Meget fornøyd dæven valget!
|
|
|
29/07/2017 15:55
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Syklet med Ikon 2.35 i fjor, og byttet til Nye Fast trak i år. Begge er veldig fine på tørre stier og ruller godt til transport etc. Men fikk testet Fast trak på vått i dag da vi ble overrasket av en skikkelig skur. O la la så mye bedre Fast trak er en Ikon. Hadde Ikon under Ultrabirken så fikk god tid til å vurdere glattkjøringsegenskapene. Med den nye Gripton-gummien har virkelig Specialized fått til noe veldig bra.
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
|
|
|
|