|
Diskusjon om stisyklister i DT
|
Diskusjon om stisyklister i DT
17/07/2017 07:02
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Diskusjon om stisyklister i DT
[Re: ScottRacing]
17/07/2017 07:59
|
olechr
More than words
|
More than words
For en fjott. Orker ikke å bruke tid på å kommentere i artikkelen da han ikke skjønner uansett. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/07/2017 08:27
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Får lyst til å svare på slikt tull, men nei.
|
|
|
[Re: olechr]
17/07/2017 08:45
|
Raskall
More than words
|
More than words
For en fjott. Orker ikke å bruke tid på å kommentere i artikkelen da han ikke skjønner uansett. :-) For ordens skyld, så er det en dame. Men ellers enig med deg. Slikt som dette faller på egen urimelighet.
|
|
|
[Re: olechr]
17/07/2017 08:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Poenget med å kommentere er jo ikke å overbevise ham, men evt tilfeldige forbipasserende som leser kommentarfeltet uten å ha gjort seg opp en mening.
Det å si i mot sånne innlegg er å vise ansvar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/07/2017 09:38
|
Polly
Entusiast
|
Entusiast
Enig i at sådant bør kommenteres men om innsender er en representativ 88 åring (goggle navnet) så er kanskje de stiene som hun refererer til relativt enkle og lett tilgjengelige og at det da uansett bør tas litt ekstra hensyn?
|
|
|
[Re: Polly]
21/07/2017 23:10
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Enig med Polly. Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvorfor folk her på forumet stadig ikke ser rimeligheten i innlegg som dette.. Det var da skrevet ganske saklig og fornuftig, men sikkert litt farget av alderen til forfatteren.. Det er i alle fall betimelig å minne oss på hovedpoenget; det er mange av oss stisyklister som ikke forstår at vi er en kilde til bekymring for mennesker som ferdes på stiene. Om vi jager stravasegmenter i befolkede områder er det absolutt en fare for at vi skremmer folk, og framstår som egoistiske og hensynsløse, uansett hva NINA eller NOTS sier om slitasjen terrengsykling fører til. Det er mange steder i marka der det er mye mer trafikk nå enn for få år siden, og det skjærer også i øynene med sykkelspor, på en annen måte enn fotspor. Det utvides dessuten stier over en lav sko, dette er det stort sett syklister som står for.. fotfolket klarer tydeligvis å forsere større hindre enn oss, i alle fall enn de av oss som har dårlig tid når de ferdes på stiene.. Det er støy med oss, og ikke rent sjelden har vi langt i fra full kontroll. Jeg mener det er mye her vi burde ta innover oss, legg treningsturen utenom de mest befolkede stiene, om det er trening som er formålet, gjør turen lenger og finn gjerne nye stier hver gang..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
22/07/2017 07:13
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Enig med Polly. Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvorfor folk her på forumet stadig ikke ser rimeligheten i innlegg som dette.. Det var da skrevet ganske saklig og fornuftig, men sikkert litt farget av alderen til forfatteren.. Det er i alle fall betimelig å minne oss på hovedpoenget; det er mange av oss stisyklister som ikke forstår at vi er en kilde til bekymring for mennesker som ferdes på stiene. Om vi jager stravasegmenter i befolkede områder er det absolutt en fare for at vi skremmer folk, og framstår som egoistiske og hensynsløse, uansett hva NINA eller NOTS sier om slitasjen terrengsykling fører til. Det er mange steder i marka der det er mye mer trafikk nå enn for få år siden, og det skjærer også i øynene med sykkelspor, på en annen måte enn fotspor. Det utvides dessuten stier over en lav sko, dette er det stort sett syklister som står for.. fotfolket klarer tydeligvis å forsere større hindre enn oss, i alle fall enn de av oss som har dårlig tid når de ferdes på stiene.. Det er støy med oss, og ikke rent sjelden har vi langt i fra full kontroll. Jeg mener det er mye her vi burde ta innover oss, legg treningsturen utenom de mest befolkede stiene, om det er trening som er formålet, gjør turen lenger og finn gjerne nye stier hver gang.. TAKK! Endelig en som tar til ordet her. Sku jeg svart på noe der måtte det vært sånne som den her: "Norsk Institutt for Naturforskning er nok uenig. De har kommet frem til at stisykling ikke fører til økt slittasje på turstier."Noe misforstått? Noen burde sykle mer utenfor egen bakgård for å selv se hva som faktisk skjer når det blir mye sykling.
|
|
|
22/07/2017 10:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Enig med Polly. Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvorfor folk her på forumet stadig ikke ser rimeligheten i innlegg som dette.. Det var da skrevet ganske saklig og fornuftig, men sikkert litt farget av alderen til forfatteren.. Det er i alle fall betimelig å minne oss på hovedpoenget; det er mange av oss stisyklister som ikke forstår at vi er en kilde til bekymring for mennesker som ferdes på stiene. Om vi jager stravasegmenter i befolkede områder er det absolutt en fare for at vi skremmer folk, og framstår som egoistiske og hensynsløse, uansett hva NINA eller NOTS sier om slitasjen terrengsykling fører til. Dette er alt regulert i friluftslov, såvel som oppfordret til å ta inn over seg gjennom NOTS sine stivettregler. Hva er det som får deg til å anta at "folk her på forumet" ikke tar dette inn over seg? Det er mange steder i marka der det er mye mer trafikk nå enn for få år siden, og det skjærer også i øynene med sykkelspor, på en annen måte enn fotspor. Det utvides dessuten stier over en lav sko, dette er det stort sett syklister som står for.. fotfolket klarer tydeligvis å forsere større hindre enn oss, i alle fall enn de av oss som har dårlig tid når de ferdes på stiene.. Det er støy med oss, og ikke rent sjelden har vi langt i fra full kontroll. Jeg mener det er mye her vi burde ta innover oss, legg treningsturen utenom de mest befolkede stiene, om det er trening som er formålet, gjør turen lenger og finn gjerne nye stier hver gang.. Det er da vel ingen her på forumet som prøver å lukke øynene for at syklende både sliter, og kan være idioter. Men det er denne generaliseringen av at det er syklende som er grunnen til at stier utvides, eller at det er syklende flest som er grunnen til at barn ikke lengre kan gå trygt i marka som er helt håpløst, og langt fra de faktiske forholdene de aller fleste kjenner fra marka. Denne måten å føre debatten på fører bare til at det etableres skyttergraver der man ikke får noe som helst konstruktiv diskusjon og resultat. Og personlig, totalt sett, synes jeg det er lite slitasje i marka sett opp mot at vi får flere ut for å bruke den. Jeg har heller ingen problemer med å peke på problempunkt, men totalen synes jeg klarer seg helt fint. De største inngrepene og endringene i naturen er det helt andre ting enn sykkel som forårsaker.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
22/07/2017 14:51
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Hva er det som får deg til å anta at "folk her på forumet" ikke tar dette inn over seg? Jeg kjenner selvsagt mange som (mener de) er hensynsfulle i sin ferdsel på stier, og det er ingen tvil om at dette problemet hadde vært større hvis holdningene blant alle på stiene var så ignorante som de ofte virker i navlefokuserte diskusjoner her på forumet. Det minste problemet her er slitasjen på naturen, (-den kommer nok til å overleve oss med god margin) men derimot holdningen at vi som vil og kan bør brøyte oss fram, kreve å få rom til egen lek og utfoldelse, spesielt om en lov tilsier at dette er vår rett, denne sjåvinistiske holdningen finnes i stort monn her på forumet i diskusjoner om ferdsel på sti. Hvis naturopplevelsen dreier seg mye om egen mestring av fart og lite om samspill og harmoni med andre arter (turgåere, f.eks) i stedet for motsatt, da bør den etter min mening reguleres til egne områder. Slik regulering vil ramme alle oss som er snille(!) og tar nødvendig hensyn, og helst vil kunne sykle overalt uten å bryte lovene eller sette store spor etter oss.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
22/07/2017 15:55
|
perbl
More than words
|
More than words
Kan du gi noen eksempler på disse navlefokuserte diskusjonene der folk gir uttrykk for å gi beng i lovpålagte krav til oppførsel?
Jeg må ærlig talt innrømme jeg ikke har sett så mange slike.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
22/07/2017 20:01
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Kan du gi noen eksempler på disse navlefokuserte diskusjonene der folk gir uttrykk for å gi beng i lovpålagte krav til oppførsel?
Jeg må ærlig talt innrømme jeg ikke har sett så mange slike. Selvsagt gir ingen offisielt og åpenlyst beng, med erklæringer av typen "jeg gidder ikke ta hensyn".. Men jeg mener at det skinner igjennom i mange diskusjoner, også den tråden jeg svarer i nå, men jeg er såpass vrang at jeg også mener gruppeturer og spesielt stravasykling på bynære stier stort sett alltid bør unngås, om det er til tider med annen ferdsel.
|
|
|
|
|