Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tikke-lyd fra bakhjul ved belastning. Eiker?

Tikke-lyd fra bakhjul ved belastning. Eiker? #2421308 16/07/2017 11:36
J
johanhs Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Når jeg tråkker på litt hardt i motbakker kommer en "tikke-lyd" fra bakhjulet. Det kan minne om lyd fra eikene. Er dette noe å tenke noe mer over?
Når jeg sjekker eikespenning ved å klemme eikene med handa virket eikespennet å være likt for alle eikene. Rart om alle eikene har blitt slankere...
DT-Swiss 240s og Pillar PSR X-TRA 1420 eiker. Karbonfelg.

Re: Tikke-lyd fra bakhjul ved belastning. Eiker? [Re: johanhs] #2421519 17/07/2017 16:51
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Hei
Jeg har hørt det samme fra egne hjul i veldig bratte bakker. Har sjekket litt på nettet og det er ikke uvanlig. Lyden kommer mest sannsynlig fra eikene på høyresiden av bakhjulet som gnisser mot hverandre når de strekkes litt ved stor belastning.

Tror ikke det er noe å bekymre seg over, men du kan sjekke at det ikke er noen eiker som er mindre stramme. Jeg bruker noe av metall som jeg tapper lett bort i eikene. Hvis "tonen" fra alle eikene på samme side er noenlunde lik, så er nok strammingen ok. Synes dette fungerer bedre en "klemmemetoden" ICON_SMILE

Hvis lydene begynner å komme også ved mindre belastning, kan det være lurt å få det sjekket. I tillegg bør en sjekke at navet ikke har sprekker rundt eikefestene, samt at det ikke oppstår kast i hjulet uten spesiell grunn.

Re: Tikke-lyd fra bakhjul ved belastning. Eiker? [Re: johanhs] #2421542 17/07/2017 19:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er det flex i ramma, kan det være skiven som subber i litt feiljustert kaliper.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå