Gavia Terra SL Gravelbike 2017
|
Re: Gavia Terra SL Gravelbike 2017
[Re: Fiffik78]
09/09/2017 06:56
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Er det noen som vet hva reell reach er på disse? Small: 375 Medium : 371
Det stemmer vel ikke?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
09/09/2017 18:12
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Da kan det endelig bli stille fra meg i denne tråden. Har bestilt ny sykkel!  Gikk for toppmodellen i grått. Bestilte også et sett Wtb Horizon som jeg skal teste sammen med 650b hjulsett som jeg har liggende i boden. Gleder meg stort!  Valgte også str S. Ut fra oppgitte mål kan jeg ikke skjønne at ikke det skal bli riktig. Men må kanskje opp på 90mm stem om det blir for snaut fram til styret
|
|
|
10/09/2017 20:44
|
Lid
Veteran
|
Veteran
WTB Horizon er digge dekk. Eneste jeg aldri blir vant til er lyden. Det høres ut som man har en bil bak hele tiden på asfalt. Også griper de ikke så godt på bratte stipartier, men det lever jeg godt med.
|
|
|
13/09/2017 09:09
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Nå har jeg mottatt og montert sykkelen. (Terra Pro Force1) Kan gjerne komme med mine betraktninger så langt før jeg faktisk har testet den i skogen. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på ramma. Lakkenen er fin og jevn. Alle skjøter og overganger ser fine ut. Der hvor kabler går inn og uta av ramma ser bra ut. Jevnt over god kvalitetsfølelse. Bra hjulsett, og gode dekk følger med. Gruppa er det ingen ting å utsette på. Men jeg synes det er synd at de parrer denne sykkelen med såpass kjipe komponeneter der hvor du har kontakt med sykkelen. Sadel, setepinne, stem og styre er godt nede i mid/low end av skalaen, og det drar ned den totale følelsen av sykkelen drastisk, synes jeg. Men på et vis er det bra at disse er så billige, for da svir det ikke like mye når man uansett bytter til det man er vandt med fra før  Kan hende jeg overvurderer hvor høyt utstyrt denne er ment å være, en sykkel til 23k er jo i grunn ikke kjempedyrt. Men det er likefullt toppmodellen. Så over til byggekvaliteten. Den må jeg dessverre si er langt under pari. Kablene til gir og bremser er garantert ikke tilpasset. laaang kabelsalat i front. Tydelig at de ikke har tatt seg tid til å tilpasse dette. I tillegg går gir-kabelen inn i ramma på høyre side av styrerørert selv om det er mulig å ta den inn på venstre. Da ville kablene ligge mye penere rundt styret. Så nå må jeg styre med å tre interne kabler på nytt. Styretapen er feilmontert. alt for mye tape under gummihettene på hendlene. Dette gjør at de føles klumpete å holde i og gummien låser heller ikke inn i sporene der hvor den skal, noe som resulterer i løse og slaskete gummihetter. Styretapen er også en ganske billig type, og kjipe endekopper i krom er jalla. Hendlene er montert for langt opp i bøyen på styret, slik at når styret er riktig vinklet, så står hendlene rett til værs. Dette er jo ikke nødvendigvis feil, har har man ulike preferanser, men det er ikke riktig for meg i alle fall. Reach Adjust er justert så dårlig at bremsene kan klemmes helt inn i hendelen, dette betyr at du ikke får låst bremsene om du bremser med to fingre og har de andre to fingrene under hendelen. Styreframspringet er montert mange grader skjevt. Noen av disse tingene er heldigvis veldig enkle å fikse, men da desto mer merkelig hvorfor de ikke kunne gjøre det skikkelig i første omgang Det fulgt ikke med sånne små metallskiver som skal stå mellom pedaler og krankarmer. Jeg har hatt mange karbonkranker før, og disse har altid fulgt med. Forsendelsen var også passelig dårlig. Den kom i en eske som tydelig hadde tilhørt en annen sykkel. Det stod er helt annen beskrivelse utenpå eska enn hva som lå inni. En eller annen hybrid hadde vist bodd inni der før. Det mangler mye på high-end følelsen her. Sykler er jo litt lidenskap for oss, så jeg synes faktisk det er litt viktig hvordan sykkelen presenteres, og eska er jo faktisk det første man ser. Sykkelen min fra Canyon feks kom i en fin eske med masse tilbehør og bruksanvisninger og garantibevis på alle delene. Så til slutt er det litt om info fra bikeshop. Det er fortsatt noen feil i beskrivelsen av sykkelen. først stod det at sykkelen hadde 15mm akling i front, dette fikk jeg dem til å endre på, da den har 12mm. Så ser jeg at setepinnen er 27,2. I beskrivelsen står det 31,6. Dette er faktisk litt dumt, da jeg har en super setepinne i karbon som jeg hadde tenkt å sette på, men den får jeg ikke brukt. (Og jeg hadde kanskje også lyst å teste dropperpost) I tillegg kom sykkelen med 90mm stem, selv om beskrivelsen sier 80. Men dette er greit for meg, da jeg uansett hadde tenkt å montere 90 stem. Størrelsene kan jeg heller ikke forstå. Jeg ble anbefalt str M. Jeg kjøpte heldigvis Small og den er helt spot on! Men dette er jo også vanskelig å vurdere, alle kropper er ulike. Dette høres jo kanskje litt klagete og negativt ut, men jeg er i aller største grad fornøyd. For å oppsummere: Veldig fornøyd med de store tingene! Når setepinne, sadel, stem og styre er byttet vil den framstå som vesentlig mer kapabel, "high-end" og ikke minst penere å se på. Litt dårlig justert fra butikken. Helt greit for meg som fikser dette selv, men litt synd for de som ikke skrur selv og kanskje må bruke 1000 kr på å få dette justert hos verksted. Bikeshop kan bli litt bedre på å markedsføre/ bygge opp Gavia som et bra merke. De har jo Team Joker Icopal og det virker som de vil framstå som high-end. Da kan noe så enkelt som en fin eske med litt beskrivelser oppi ta dem langt på vei mener jeg. Kan komme tilbake med en kjørerapport når jeg har testet den i feltet noen dager.
|
|
|
[Re: Flo]
13/09/2017 16:33
|
Figgen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hentet også samme sykkel på Posten i dag :-) . Men, sitter igjen med en litt annen opplevelse enn deg her etter montering. Sykkel levert i original eske merket med modellnavn og annen info, godt og proft emballert. Med alt av deler (riktig stemlengde utifra bestillingen) - også med skivene du ikke fikk. Disse ble levert i egen pose og var festet på den ene krankarmen. Styretapen også montert sånn det skal - helt ok kvalitet. Eneste å utsette så langt er det du nevner med kablene, disse kunne nok vært tilpasset noe bedre - men ingen krise slik at jeg kommer til å gjøre noe med det. Giret var godt justert - no need for noe fix der.
Så, nå er det bare å komme seg ut å få testet doningen! :-)
Hvis du skal bli god - tren på det du vil bli god i...
|
|
|
13/09/2017 17:35
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg mottatt og montert sykkelen. (Terra Pro Force1)
(mye tekst) Du har mange gode poeng her, hvor jeg kjenner meg igjen i en del av de. Vi burde egentlig sende en mail til Bikeshop, det er jo egentlig snakk om ting som er enkle å forbedre. Ting jeg opplevde som dro ned førsteinntrykket: * Raslende kabler i ramma, ingen stoppe-/strammemekanisme i kabelføringen inn i ramma * For lange kabler, og ingen stropping av disse til hverandre i front * Ingen beskyttelsetape mot kabelgniss i front * Åpne hull i ramma til ubenyttede kabelføringer til frontgir * Feilmontert styrevinkel * Feilmontert reach adjust på hendlene (ev. behov for lufting/påfyll ?), får ikke låst bakbremsen * Feilmontert vinkel stem/gaffel * Stem var strammet maks på toppskruen så metall møter metall, mens nederste var vesentlig løsere/videre. * Raslende ventilmuttere som ikke var strammet * Generelt mye rot med informasjon om størrelser, modellnavn og detaljer om komponentene. Feil modellnavn for beskrivelse vs. det som var lakkert på ramma (men dette ble jeg opplyst om før jeg kjøpte, og er endret på nettsidene i etterkant) * Ingen medfølgende rekvisita som manualer til girgruppe/hjulsett, påbudt ringeklokke/refleks, garantikort o.l. Når det gjelder kjørefølelse opplever jeg den kanskje som litt seigere/tyngre enn jeg hadde håpet. Og som nevnt i en del andre poster mener jeg at de "ekte" størrelsestabellene fortsatt er i overkant, og at de bør trekke anbefalingene ca. 3-5 cm ned pr. størrelse for å ta høyde for den avslappede geometrien. I tillegg bøyde en av rotorene seg på første tur, men det kan jo bare være tilfeldigheter. Bytter nok til Shimano IceTech når de begynner å bli slitt. Disse tingene satt til side, er det fortsatt uovertruffent mye sykkel for pengene.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
15/09/2017 09:51
|
Fiffik78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Artig at dette ble en poulær tråd.
Ut av esken var heller ikke giret hos meg perfekt så jeg endte opp med å kjøre en service etter 20 mil da jeg uansett ville sjekke eikespenn etc. Kom da frem at plasthylsen under kranken som holder bla girvaier var sprukket allerede og kabeltrekket ikke var spesielt godt så det kostet meg 1500 kr totalt. Irriterer meg også over at det på rammen ved bakbremsen var skallet av en bit lakk, sikkert i forbindelse med montering av bremsen. Aralditt løste dog det problemet. Samme med det kuriøse kjedestaget, men, også der ble et solid lag aralditt løsningen og det virker solid etter 400 km.
Det er ikke en spesielt responsiv sykkel, men drivlinjen er fin, 44 tenner foran er virkelig sweet-spot for meg i 1x11 system. Det er skikkelig deilig med store dekk og det er definitvt ikke noen hindring for fart.
Jeg har jo Terra SL varianten og til 15k er jeg toppfornøyd.
2019 Surly Midnight Special 2018 Trek Checkpoint SL5
|
|
|
19/09/2017 08:26
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Legger inn et bilde av sykkelen min. Har gjort de små justeringene jeg sutret over i forrige innlegg, og kjørt den godt inn. Synes den leverer i bøtter og spann!
Redigert av Flo; 19/09/2017 08:26.
|
|
|
19/09/2017 08:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ser bra ut Kan jeg spørre hva du har gjort av endringer - tilpasning og komponenter? Fortsatt originalt styre?
|
|
|
19/09/2017 09:08
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Foreløpig har jeg bare byttet setet. Det som fulgte med passet ikke baken min, og jeg synes ikke det var noe særlig fint heller. Har også kortet inn på kabler og flyttet gir-vaier over til venstre side av styrerøret.
Kommer til å bytte ut setepinnen også. Styret som står på nå er det originale, jeg er fornøyd med reach, drop og sweep, men fordi jeg bestilte str.S så er styret bare 40cm bredt, så jeg kommer nok til å bytte det ut etterhvert til noe bredere. Vurderer også 100mm stem, må prøve litt mer før jeg konkluderer noe her. Det er overraskende god plass til dekk i både ramme og gaffel, så jeg vil prøve noen bredere dekk.
|
|
|
19/09/2017 20:13
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Jeg byttet til 80mm stem på 56cm-modellen med mine 184cm, og da stemte det ganske bra.
Må man ha SRAM luftesett for å korte ned bremsekabelene?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
19/09/2017 20:26
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg brukte et rimeligere sett fra "epic bleed solutions" trenger ikke originalt sram.
|
|
|
20/09/2017 22:08
|
Fiffik78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har satt på et stem fra Redshift selv, med "demper". Det er faktisk langt over forventning bra. I kombinasjon med et Specialized Hover styre så har jeg fått en veldig ok sitteposisjon med min dårlige rygg.
Men, har fått noe knirk i kranken allerede virker det som, det var tidlig på 400 km. Testet rammen litt i dag på stillestående og den er forbausende mye? Mye fleks i hele nedre del av rammen så ikke rart om det oppstår noe knirk.
Karbonvarianten over her så fantastisk bra ut forøvrig!!
|
|
|
[Re: helomoto]
28/09/2017 13:49
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Det stemmer vel ikke? Svarer meg selv her, da jeg omsider fikk svart fra Bikeshop: "Det er ingenting galt med geometritabellen. Grunnen til at reach er som den er der er at seterørsvinkelen er forskjellig på de to størrelsene." Det synes jeg høres ut som en veldig merkelig løsning, og jeg er absolutt ikke noe klokere på hvilken størrelse jeg burde velge.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
28/09/2017 14:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...da jeg omsider fikk svart fra Bikeshop: "Det er ingenting galt med geometritabellen. Grunnen til at reach er som den er der er at seterørsvinkelen er forskjellig på de to størrelsene." Det høres ikke riktig ut, nei. Reach er som kjent den horisontale lengden fra senter krank til toppen av styrerøret. Seterørsvinkelen blir gradvis slakkere for hver størrelse, styrerørsvinkel blir gradvis brattere, seterøret og overrøret gradvis lengre. Reach blir følgelig gradvis lengre for hver størrelse. Jeg kan ikke se noen grunn til at reach skulle bli lengre-lengre-kortere-lengre-lengre slik som det oppgis fra XS til XL. Samme gjelder akselavstand, som også er oppgitt til lengre-lengre-kortere-lengre-lengre (?). Hvis man derimot bytter målene mellom XS og M hva gjelder reach og akselavstand, blir det i det minste logisk - med stadig lengre reach og akselavstand. I så tilfelle blir reach i M 375mm, noe som fortsatt synes litt underlig ettersom S oppgis til samme mål. Alt i at vil jeg tro at reell reach i M er mellom 375 og 380mm.
|
|
|
15/10/2017 10:43
|
Fiffik78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hm, da måtte jeg sende sykkelen i retur til Bikeshop. Etter x-antall kroner i forsøke justeringer av alt fra girøre til å legge vaier i hel strømpe så klarer man ikke å ordne problemene med giring. SRAM 1x11 virker som noe håpløse tilfeller av justeringsutfordringer da dette er andre gang jeg har skikkelig trøbbel.
Sykkel på postordre er... ikke å anbefale. Bikeshop er velvilligheten selv, men gud bedre så tungvint kontra å handle lokalt. Det er definitivt siste gang jeg gjør det ihvertfall.
|
|
|
19/10/2017 18:24
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Valgte også str S. Ut fra oppgitte mål kan jeg ikke skjønne at ikke det skal bli riktig. Men må kanskje opp på 90mm stem om det blir for snaut fram til styret
Hva slags høyde og beinlengde har du? Ser jo bra ut på bildet...
|
|
|
19/10/2017 18:52
|
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Hvilke problemer har du hatt med giringen? Har nesten ingen erfaring med SRAM før jeg kjøpte sykkel med 1x11 i sommer, og må si at det har vært mye mer omstendelig å få til å gire fint enn 10-delt Shimano.
|
|
|
[Re: Elmersen]
20/10/2017 07:28
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Valgte også str S. Ut fra oppgitte mål kan jeg ikke skjønne at ikke det skal bli riktig. Men må kanskje opp på 90mm stem om det blir for snaut fram til styret
Hva slags høyde og beinlengde har du? Ser jo bra ut på bildet... Jeg er 178 og har 88cm beinlengde. Finner meg veldig godt til rette på str S. Men kan jo nevne at min sykkel ble levert med 90mm stem, og ikke 80mm som den skal ha. Tror 80mm hadde blitt litt snaut.
|
|
|
[Re: RobinB]
22/10/2017 11:14
|
Fiffik78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Samme her, Shimano er stort sett null trøbbel å justere, men begge mine med SRAM har tendensert til mareritt. Begge har slitt med nest største og nest nederste klinge, det er liksom alltid noe som skurrer, spesielt kanskje at den ikke ville sitte i de øverste girene og så skraper den i nederste. Nå er den på vei tilbake igjen så vi får se hva de har gjort.
På sykkelen med Rival har jeg kjørt 700 km nå siden siste justering så det er godkjent, så får vi se om vi får det samme ut av Gaviaen som har Apex. For all del, jeg elsker enkelheten i å kun ha en girvaier, at det er rent og pent estetisk foran, at det bare er et sted å justere og lett å holde rent, men at det skal være så himla kronglete å få justert riktig er meg en gåte.
|
|
|
23/10/2017 14:40
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er 178 og har 88cm beinlengde. Høres ut som xs er riktig for meg som er 174/80 cm, da.
|
|
|
24/10/2017 11:40
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Det stemmer vel ikke? Svarer meg selv her, da jeg omsider fikk svart fra Bikeshop: "Det er ingenting galt med geometritabellen. Grunnen til at reach er som den er der er at seterørsvinkelen er forskjellig på de to størrelsene." Det synes jeg høres ut som en veldig merkelig løsning, og jeg er absolutt ikke noe klokere på hvilken størrelse jeg burde velge. Har nerdet litt på jobb (i lunsjen naturligvis) Ser ut som det bikeshop sier stemmer. På grunn av de ulike vinklene mellom styrerør og seterør får vi disse rare tallene. Medium har faktisk kortere hjulbase og kortere reach enn small! men effektiv reach, altså avstanden fra setet til hoodsene på styret er 16mm lengere på medium enn på small. Så medium er både lengere og kortere... Lengre når du sitter og kortere når du står. I beregningen har jeg regnet 88cm (min beinlengde) fra pedal opp til setet, og trukket en grønn linje ned til der hvor hendlene vil være. 80mm stem på small og 90mm stem på medium. begge har 50mm spacere fra toppen av styrerøret og opp til stemet. Small har også 170mm pedalarm og medium har 172,5. Da vil jeg si at small er helt perfekt for meg. Jeg vil jo gjerne ha litt kortere avstand til styret når jeg sitter, og litt lengre fram når jeg står og spurter.
Redigert av Flo; 24/10/2017 13:21.
|
|
|
24/10/2017 13:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for oppklaring, Flo! Imponerende jobb.
|
|
|
[Re: Elmersen]
27/10/2017 09:13
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har prøvd den med 28-30 mm asfaltdekk? Hvis den skal være aktuell for meg må den også kunne fungere som reserve- og drittværsracer i tillegg til grus- og vintersykkel. Med to hjulsett da, seff.
|
|
|
27/10/2017 12:44
|
kurik
Fersking
|
Fersking
Noen med tips til rimelige 27,5 (evt 26)-hjul for vinterbruk på denne? Noen som har testet hvor brede dekk man får på i praksis?
|
|
|
29/10/2017 13:52
|
Øystein G.
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Dette ser ut som en attraktiv sykkel!
Nå er vi på vei inn i vintersesongen. Jeg ser at sykkelen er satt opp med slangeløse dekk. Hvordan fungerer det med piggdekk? Jeg har et par ubrukte Schwalbe Marathon Winter (35-622 | 28 x 1.35). Til de trenger jeg vel slange? Bør jeg benytte meg av returretten? Hva er anbefalte løsninger for piggdekk på en slik sykkel? Jeg sykler 6km til jobb på godt brøytede sykkelveier i Oslo.
|
|
|
24/11/2017 13:50
|
Fiffik78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg vært uten Gaviaen siden 12. oktober og begynner å bli drittlei. Først får jeg sykkelen i retur med beskjed om at den er ordnet når de beviselig ikke har gjort noe som helst. Etter fire uker inne igjen får jeg beskjed om de mangler Apex hendler og at dette gjelder mange slike sykler. Bedt dem sette på en bedre komponent eller heve kjøpet. Det var første og siste husmerke kjøpt på postordre.
|
|
|
01/12/2017 18:42
|
Fiffik78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kudos til Bikeshop, fikk hevet kjøpet. Fine sykler, men unngå SL varianten med kjedestaget og for mykt krankhus,
|
|
|
01/12/2017 18:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Fortsatt ingen som har forsøkt 650b/27,5" på en av Terra-modellene og kan si hvor brede piggdekk man reelt kan tyne inn?
|
|
|
|
|