Noen tanker om denne? Trenger en nr. 2 sykkel etter at jeg totalvraket en Fuji Jari 1.3.
På tross av litt kluss synes jeg SRAM er nydelig og den 44 ringen foran er jo helt perfekt.
God pris også, lurer bare på stack på XL. Når jeg ser lengden på overrøret sammen med relativt kort styrerør tipper jeg knapt 600, det er litt lite dessverre.
2019 Surly Midnight Special 2018 Trek Checkpoint SL5
Kudos til Bikeshop for å tilby en slik sykkel til overkommelig pris. Ser frem til å studere den, men nå lurer jeg mest på hvordan du totalvraket en Jari Godt at det gikk bra med deg selv!
Jarien gikk i asfalten i 60 kmt, traff noen setningsskader etter telehiv (så skiltet etterpå), fikk litt løft på overkroppen etter første dump og så ble jeg kastet opp på styret på dump to, landet oppå sykkelen før det gikk kollbøtte etter kollbøtte nedover. Styret og girskifter tok den hardeste smellen, men selvfølgelig, en uke på A-hus med infeksjon i hele armen var heller ingen høydare, samt et lår det har tatt en måned å få i orden og forsatt stikker det en tennisball ut av det (tror jeg ble punktert av styret der), en nerveskade i venstre kne, to skuldre som "knepper" når jeg rører på dem og knær som er temmelig ømme. Men, slapp vel fortsatt billig unna, det burde gått verre med feks hodet.
Birk så på den og avskrev den. De mente potensialet for mange små og ikke synlige skader var så stort at de ikke ville reparere. Nå har jo forsikringsselskapet dekket den så litt usikker på om jeg får hentet den ut og strippet diverse deler, både dekk og drivverk bør kunne tas vare og ikke minst vil jeg gjerne ha tak i titan flaskeholderen min..
Redigert av Fiffik78; 15/07/201718:32.
Jeg prøver å sammenligne geometri på Terra SL og XC Comp, uten å bli spesielt klok. Synes også den ser ut til å ha litt kort overrør, men har ikke prøvd å beregne reach.
Hadde jeg ikke kjøpt en XC Comp brukt før ferien, ville jeg bestil en Terra SL nå!
Lykke til med rekonvalesensen, høre ut som det har gått relativt bra basert på fortellingen din.
Har fått prøvd den nå, 56cm med 100mm stem var ca passe/borderline stort for mine 184, så størrelsesguiden til Bikeshop er litt feil imo. Sykkelen oppførte seg likt som andre gravel bikes/adventure bikes jeg har prøvd, litt seig i svingingen.
Ekstra flaskeholder på venstre side av gaffel som ikke vises på bildene, synd de ikke har anlagt det på motsatt side også.
Veldig god dekklaring med 40mm, tipper den fint tar WTB Horizon! Pen sykkel også, fin lakk og smoothweld-skjøter en del steder på ramma.
Jeg er mest nysgjerrig på dekklaring med 650b/27,5" hjul Om man kan skvise inn ISP 2,25" med pigger og det hele, burde den være en ultimat vintersykkel med to hjulsett for alle forhold - 700c med tynne piggdekk i tillegg til ovennevnte. Hva tror du?
Jeg kikker også på denne. Noen som vet om det er monteringshull for skjerm øverst på gaffelen? Ser ut som det er øyer nede på gaffelen. Bak ser det også greit ut.
Da er saken i hus. Har kun kjørt en liten mil i dag, men kjapt oppsummert virker det som en god sykkel. Det er skikkelig fjæring i dekkene, lakken er pen og flotte skjøter. Det eneste mindre visuelt tiltrekkende er det noe merkelige overgangen fra krankhus til kjedestaget, det ser virkelig hjemmesnekra ut. Forskjell mellom Apex og Rival må sies å være minimal, men 44 tenner foran er helt topp, bremsene er kanskje hakket daffere enn Rival.
Dette er en XL størrelse og det er en litt uvant sitteposisjon, får følelsen av å sitte dypt i sykkelen og det er en god følelse. Styret er mindre bra. Har bestilt et Salsa Woodchipper og et nytt sete også, det medfølgende var steinhardt.
Uansett, dette er bøtter og spann med sykkel for pengene.
Nei, den tar 50 mm foran som den står, 45 minst bak så har ikke noe voldsomt behov for å bytte hjulsett. Grailsene virker solide så inntil videre blir det disse, da kan jeg kryssbytte dekk og slanger med Bish Bash Boshen og det er jo praktisk.
Grailsene virker solide så inntil videre blir det disse
Grail ble i sin tid laget av Stan's på forespørsel av GT til bruk på en av de første eventyrsyklene, Grade. Ønsket var en bred, slangeløs lettvektsfelg som egner seg for både høyt og lavt lufttrykk, til forskjell fra krossfelger som Iron Cross.
Det er en utmerket felg, men i likhet med en del andre Stan's lettvektsfelger er den ikke av de mest solide.
Den er enkel å sette opp slangeløs og på rufsete underlag er det fristende å velge lavt lufttrykk. Deri ligger faren: Det skjer raskt at felgen får seg en smell om man kjører lavt lufttrykk og ikke er nøye med sporvalget. Da blir det raskt en bulk i felgen og i verste fall kast i hjulet, avhengig av bygget. Så vær litt forsiktig (Ja, som du forstår - snakker av egen erfaring...)
Dette er ikke en voldsomt responsiv sykkel, men har egentlig testet i for lav fart og distanse til å være skråsikker, men feks kontra Roubaix er den et hav bak.
Jeg hadde Jalco felger på min GT (burde dog aldri solgt den), de var intet mindre enn forferdelige. På Jarien hadde jeg også Stans, men en litt redigert utgave av Grail, de overlevde en heftig kræsj så inntil videre legger jeg meg på gode erfaringer. Skal få justert de etter ganske kort tid, så får vi se.
Jeg hadde Jalco felger på min GT (burde dog aldri solgt den), de var intet mindre enn forferdelige. På Jarien hadde jeg også Stans, men en litt redigert utgave av Grail, de overlevde en heftig kræsj så inntil videre legger jeg meg på gode erfaringer. Skal få justert de etter ganske kort tid, så får vi se.
Herrlig, du har altså hatt både GT Grade, Fuji Jari, Bish Bash Bosh og nå Gavia Terra SL? Forumets egen gruskværn-tester Kan du si noe om bruksområde for Bish Bash Bosh vs. Gavia Terra, samt noen ord om hvordan disse føles opp mot hverandre? Som "vanlig" er geometri-tabellene til Gavia noe mangelfulle, men regner med både lavere front og lengre reach enn BBB.
Merket du noe kontra en racer på styring/svinging?
Min 2017 Gavia CX Comp i 57cm har ganske lik geometri (mener jeg å huske) og den oppleves som *mer* stabil enn Cannondale Caad12 i 58cm. Både i lav og høy hastighet.
Men dekkene har nok en del å si: 23/25mm GP4000 (100PSI) på landeveissykkelen og 35mm Continental Cyclocross Speed (80PSI) på CX.
Nå er det jo mulig Caad12 er en utrolig vinglete sykkel, og/eller at Gavia CX Comp er utrolig stabil...
Thomas
Re: Gavia Terra SL Gravelbike 2017
[Re: Gekki]
#242551704/08/201714:12
Herrlig, du har altså hatt både GT Grade, Fuji Jari, Bish Bash Bosh og nå Gavia Terra SL? Forumets egen gruskværn-tester Kan du si noe om bruksområde for Bish Bash Bosh vs. Gavia Terra, samt noen ord om hvordan disse føles opp mot hverandre? Som "vanlig" er geometri-tabellene til Gavia noe mangelfulle, men regner med både lavere front og lengre reach enn BBB.
Det gikk litt over stokk og stein når jeg byttet fra terreng til primært grusracere i fjor.. Helt hvorfor jeg solgte GTen er noe av en gåte, den var helt nydelig, men irriterte meg over dårlige felger og QR bak.
BBB er en annen dimensjon enn Gaviaen, det er helt klart. Den oppleves som direkte luksus, det er en nydelig ramme, totalt blottet for lyder eller vibrasjoner, silkemyk vil jeg kalle BBBen. Nesten for fin til å bruke på grus..
Terraen er en grovere bruktssykkel, vesentlig hardere å kjøre på, men leveres jo med 40mm dekk som definitivt demper mye. Den kom med litt i overkant racerstyre og sete så har byttet til et Salsa Cowchipper styre med brun Brooks gummiteip og et Salsa sete, satte også på et 35 graders 9cm stem da jeg sliter litt med ryggen og kjører ganske oppreist sittestilling på syklene mine. Med den justeringen er de i XL relativt lite, litt lengre reach på Terra og ørlite mer stack, har ikke målt, kun opplevelse. Apex vs Rival, Apex er nok litt grovere enn Rival etter litt mer erfaring, med 44 tenner foran på Terraen er definitivt et pluss. Den er kjapp på flatmark og det er stort sett det jeg har prøvd den til.
Viktigste for meg sammenlikningsmessig er opp mot Fuji. Jeg virkelig mislikte den sykkelen på nærmest alle områder. Den virket "gammeldags", hard, uten noe raffinement i det hele tatt. Et merke jeg kommer til å skygge langt klar av.
Men, i dag lanserte jo jaggu Gavia Terraen i karbon også, rett under 18k for Apex varianten, ekstremt god pris. Fortsetter de sånn har jeg funnet meg et fast merke. Pris kontra kvalitet er jo hinsides sammenliknet med alt annet.
Helt hvorfor jeg solgte GTen er noe av en gåte, den var helt nydelig, men irriterte meg over dårlige felger og QR bak.
Hvis du likte Grade i aluminium, er det synd ikke å prøve den i karbon Den er silkemyk, spesielt p.g.a. sine tynne setestag i karbon og glassfiber. Jeg lurer selv på hvorfor jeg solgte min med Ultegra, men du kan få 95% av opplevelsen med en Grade Carbon 105 2016 til god pris.
For min del blir det nå ny landeveissykkel med dekklaring på 30-32mm. En ytterligere sykkel med bukkestyre må dermed bli en grovere sak med plass til skikkelig brede dekk sommer som vinter. Altså eventyrsykkel som Terra e.l. Utfordringen er pris/nivå/materiale. Jeg vet at riktig utformet alu i prinsippet kan gi tilnærmet samme kombinasjon av stivhet og vibrasjonsdemping som karbon, men jeg har aldri opplevd det selv... Hver oppgradering til karbon har gitt en bedre opplevelse. Men det koster.
Oi, venter i spenning på bilder av karbonmodellen, håper ikke de går på en klassisk Bikeshop-smell på fargene Synd de snubler litt på målstreken med å ikke ha komplette fester for front racks, men skal man f.eks sammenligne den med den ultimate Trail Donkey 2.0 er det jo 18.000 rimeligere... Det er ikke fester foran og kabelføring til dynamo verdt.
Venter også spent på bilder carbonmodellen. Tror kanskje dette blir sykkelen jeg har venta på. Har savnet er sykkel for langtur etter at min gamle gavia cx ble bygget om til pendlersykkel med flatt styre og flate pedaler.
Har også et lett og fint 27,5" reservehjulsett til endurosykkelen som jeg kan teste på denne sykkelen
Hva med en Surly Disc Trucker hvis dere er ute etter en skikkelig god eventyrsykkel? Min er en fryd å sykle på. Lettere modifisert, men rammesettet er det samme.
Sånn, fikk en liten 33 km runde i dag. Jevnt over, stabil og relativt rask sykkel, lå fint i 31-35 kmt på flatmark relativt uanstrengt. Relativt god fleks i ramma, men drivlinje og sykkel fremstår som relativ hard og bråkete sammenliknet med Rival og en karbonsykkel. Veldig fin å ta seg opp bratte stigninger med, krankhuset virker solid, men Schwalbe dekkene var skuffende på løs grus.Og, som vanlig har jeg trøbbel med å SRAM til å gire riktig og ligge pent i alle 11 gir, Pro Sykkelservice får derfor straks en ny ordre.
Men, kjedestaget fremstår som noe av en designmiss. I minste klinge bak er det ca 1 cm klaring til staget. Kjeder beveger seg mer enn en cm, clutch eller ikke. To solide lakkskader allerede. Dersom karbonrammen har design så styr unna kjøp, det kommer ikke til å gå bra med mindre de har lagt på en forsterkning i metall som det feks er på Bish Bash Bosh.
Og rent personlig sliter jeg med å finne riktig styre, det originale var for racer for min smak så det ble solgt til en på forumet, et Soma Junebug var for kompakt og kort i håndtakene så returnert og et Salsa Cowchipper fant jeg ikke riktig vinkel på så det ble også solgt. Nå gir vi Ritchey en sjanse.
Korrekt. Jeg gremmes over en så dårlig løsning, det burde vært minst 3 cm klaring.
I tillegg er også venstre krank ikke akkurat plaget med god klaring til staget så når jeg står og tråkker og vrir meg litt tendenserte jeg til dubbing i ramma.
Lakken er veldig tynn, knapt klarlakk på. Veldig spent på hvordan denne vil holde seg.
Oi, se der ja! Ser ikke ut som det er mulig med noe mindre drev foran en det som kommer originalt heller. og todelt krank vil vel være full kræsj? Ser den rimeligere terra comp kommer med to-delt foran. men ved nærmere ettersyn ser det ikke ut som de har samme ramme. Mye mindre nedheng på kjedestaget på comp.
Jeg la først litt teip rundt staget, men det ble ikke noe pent så har nå lagt et lag epoxy, får se hvordan det blir. Helt på viddene at det skal være nødvendig.
Venter fortsatt litt spent på karbonmodellen og bilder. Jeg har nok kjøpt min siste aluramme etter en del direkte sammenlikninger nå.
Så litt på Terra som en aktuell sykkel til fruen, men med tanke på kjedestaget er det kanskje verdt kronene å ta steget opp til karbon. Er jo også en del forskjell på geometrien mellom modellene i alu og de i karbon Er spent på bilder av karbonmodellene.