Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakhjul skjevstilles. Garantisak?

Bakhjul skjevstilles. Garantisak? #2421150 14/07/2017 20:53
J
Johs91 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei, gjør med dette innlegget mitt inntog her på forumet!

Jeg er ganske fersk som syklist og dessverre har det vist seg at jeg ikke er veldig mekanisk av meg - snarere tvert i mot.

Jeg har hatt en utfordring med at bakhjulet har skjevstilt seg i bruk. Dette pleier å oppstå etter ca 10 km på veien. Jeg har oppsøkt 3 forskjellig sportsbutikker for å få løst problemet, men tilbakemeldinga hver gang har vært at jeg må skjerpe meg og være mer nøye når jeg setter på bakhjulet. Jeg har godtatt denne forklaringa, men i mitt stille sinn tenkt at jeg har vært så nøye som det går an å være...

Under vask av sykkelen her om dagen oppdaga jeg i midlertidig at forsterkninga rundt hjulfestet er bøyd (se bilde - som jeg håper virker). Og jeg mistenker nå at det er denne skaden som gjør at hjulet skjevstilles. [img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t...amp;oe=596B9475[/img]
Jeg vet ikke hvordan dette har oppstått, men jeg har jo et par velt på cv'en. Er det noen som har hatt samme problem? Tror dere dette kan være årsaken til at hjulet skjevstilles? Er dette en vanlig skade eller er det en rammefeil? Kan den evt. fikses?

Skjevstillinga har ført til at dekket har kommet borti ramma og slipt vekk lakken og noe av karbonet. Er blitt anbefalt av èn av sportsbutikkene å ikke bruke sykkelen lengre. Noen tanker? [img:left]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t...amp;oe=596B848E[/img]

Takk for all hjelp!

Avdanka, men ivrig
Re: Bakhjul skjevstilles. Garantisak? [Re: Johs91] #2421157 14/07/2017 21:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har du prøvd å kontakte noen som selger sykkelmerket ditt? De bør i alle fall kunne gi noen råd, evt. kan du kontakte importør.

Tror garanti er vanskelig å bruke etter velt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bakhjul skjevstilles. Garantisak? [Re: Johs91] #2421240 15/07/2017 17:52
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har du forsøkt å bytte hurtigkobling?

Re: Bakhjul skjevstilles. Garantisak? [Re: Johs91] #2421249 15/07/2017 19:09
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Hei
Generelt kan en si om det at hjulet har subbet i kjedestaget er ikke nødvendigvis krise, så jeg vil si det er drastisk å gi sykkelen bruksforbud pga det. Men du bør sjekke det. Som oftest er det mye "coating" utenpå karbonet på disse stedene på ramma. Dersom du ikke ser fibrene fra karbonet stikke ut, så har du nok bare slipt på coatingen og da er ramma like solid. Uansett er det anbefalt å lakkere over skadestedet for å hindre fuktinntrenging i karbonet. Kjøp en liten pensel og hobbylakk i sykkelens farge.

Når det gjelder dropout, om den er skjev, så er jeg ikke sikker på hva du kan gjøre med det. Om dropout er aluminium så kan en kanskje rette det på et sykkelverksted. Om det bare er en liten vridning skulle en tro at denne vil bli "rett" så lenge quickrelease er godt strammet. Ellers kan dropouts byttes om du finner riktig type.

Lykke til

Re: Bakhjul skjevstilles. Garantisak? [Re: Johs91] #2421339 16/07/2017 15:34
J
Johs91 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
#Sveinaa - Er dessverre ingen som selger merket i området her, men jeg skal kontakte importør.

#Spinat - Jeg har ikke bytta hurtigkoblinga, men en av reparatørene så på den og mente at den var i orden.

#JanHenrikA - Godt å høre at det kanskje er håp for ramma fortsatt. Skal undersøke skaden nærmere.

Takk for svar!

Avdanka, men ivrig
Re: Bakhjul skjevstilles. Garantisak? [Re: Johs91] #2421701 18/07/2017 15:49
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg har også subb borti ramma mi. Har fått samme skade som deg, litt avsliping av karbonet fra dekket.

Det jeg har gjort er å bytte til bedre hurtigkoblinger og sette på smalere dekk enn tidligere. Mistenker at Racing Ralph 2,25 er skyldig, i tillegg til dårlige hurtigkoblinger. Med 2,1 dekk og nye og bedre hurtigkoblinger, kommer jeg ikke borti ramma lengre.

Hører med til historien at jeg har flere sykler, slik at denne ikke får mer enn 100 mil i løpet av sesongen. Ville vært mer bekymret hvis denne hadde vært hovedsykkelen.

Div. sportsremedier ...
Re: Bakhjul skjevstilles. Garantisak? [Re: Johs91] #2421866 19/07/2017 11:45
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har litt dårlig plass på racer med 28 mm dekk, bare ca 2 mm på hver side. Uten tilpasning så subber dekket borti slik du også sliter med. Den løsningen som fungerer for meg er å legge i litt fugemasse/lim i ramma der navet/hurtigkoblingen ligger ann. Legger deretter små avklipp av strips (5 mm lange) ned i fugemassen for å få rett høyde på hjulet så det ikke tar borti bremsene. Setter i hjulet uten å stramme. Dytter deretter nedi stripsbiter foran eller bak navet for sentrering mot ramme/kjedestag.

Moderator  support, Valentino