Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skivebremser for langvarig bruk året rundt

Skivebremser for langvarig bruk året rundt #2420900 13/07/2017 08:04
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg sykler hver dag hele året rundt, og oppgraderte sykkel nylig og gikk da fra V-brems til skivebrems. Sykkelen har Avid Juicy 3 montert som forøvrig trenger full service da stemplene henger seg og klosser trenger også og byttes. Foreløpig har jeg kun renset skivene med isopropanol, og klossene har jeg rubbet sammen med zalo for å få vekk mest mulig gris. Jeg har skylt grundig og lot dem til og med tørke godt før montering og bruk. Stemplene har jeg presset tilbake, men uansett justering av kaliper, sliter jeg fortsatt med subbing. Klossene ble noe bedre, men selve bittet vier lite tillit. De stopper farkosten, men de lager mer lyder enn de bør.
Jeg kommer såklart til å revurdere etter jeg har fått tatt full overhaling(må skaffe luftesett og nye klosser), men jeg lurer på hvilke erfaringer andre har til dette systemet og mitt bruksområde. Målet er minst mulig vedlikehold, prisgunstig og bruksområde er svært viktig(transportsykling året rundt).

Presisjonen innen deler avtar desverre ofte nedover i segmentene, og jeg ønsker helst å slippe justering av kaliper og muligens klosser hver gang hjulet har vært av og på. Jeg er også interessert i feedback på klosser(merke og modell) som tåler mer denne bruken, enn maks prestanda i utforkjøringer.

Jeg prøver å få godt over alle områder på sykkelen så det skal bli minimalt vedlikehold over så langt tidsrom som mulig, og jeg vet at det kommer en høst og en vinter igjen. Foreløpig har jeg godt over alt av skruer/bolter med park tool anti-seize compound. Kranken plukket jeg fra hverandre i går og alle kontaktpunkter ble gått over. Setepinne ble også gått over. Drivlinjen har mye igjen, så den trenger kun normalt vedlikehold og alt er justert. Ingen lyder fra hjullagre, styrelager eller kranklager, så foreløpig kun lyder fra bremsene. Til slutt blir det service av gaffel da den har en lekkasje i begge ben.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420908 13/07/2017 08:49
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Bytt ut bremsene med noen Shimano SLX. Da har du gode billige bremser som biter bra og funker hele året.

Lars Olav
Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420912 13/07/2017 09:07
S
SveinK Offline
Medlem
Medlem
S
Helt enig med Quattro, slx bremser en veldig mye bremser for prisen. De er 98 prosent lik XT bremser.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420914 13/07/2017 09:17
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-slx-m675-disc-brake/rp-prod83173

Disse f.eks? Mulig jeg trenger adaptere ser jeg, men det er jo greit nok. Tenker jeg får heller vurdere nye skiver over tid, om det skulle vise seg å bli dårlig match. Bare rense dem før montering av nytt utstyr.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420924 13/07/2017 09:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
SLX er helt topp. Kjenner meg igjen i det du skriver om at presisjonen avtar nedover i segmentene og min erfaring er også at dette er et større problem med Avid enn Shimano. Har hatt SLX før og da var hjulbytte null problem uten å måtte justere, så tror de fungerer omtrent like bra som XT på dette området også. Og bremsene er generelt helt topp, som andre sier er det for de fleste ikke nødvendig med noe bedre.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420932 13/07/2017 10:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Shimano deore 615 eller slx 675. Ikke rare forskjellen på disse. Eventuelt tektro.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420940 13/07/2017 12:23
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for hjelpen. Har god erfaring med annet SLX utstyr så jeg velger å lytte til tilbakemeldingene så langt.

Ettersom bremsene ikke er noe krise, så valgte jeg heller å handle meg nye pedaler som første post: http://www.somafab.com/archives/product/citoyen-du-monde-pedals
Er ganske lei klikkpedaler og særlig på en pendlersykkel. Får meg til å tenke trening og konkurranse bare jeg tar på meg skoene.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420954 13/07/2017 14:52
Espen Offline
More than words
More than words

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420955 13/07/2017 14:54
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Vil anbefale piggete stipedaler foran disse - koster normalt ikke rare greiene heller. Søk på ebukta - mye fint der - så sitter skoa litt bedre også

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2420956 13/07/2017 14:55
Espen Offline
More than words
More than words
Støtter forøvrig SLX 675 på bremsefronten!

post@espenwettre.no
Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: RoyK] #2420958 13/07/2017 15:06
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyK
Vil anbefale piggete stipedaler foran disse - koster normalt ikke rare greiene heller. Søk på ebukta - mye fint der - så sitter skoa litt bedre også

Hvis maks holdbarhet er sentralt, kan man ikke kjøpe hva som helst på ebay.

post@espenwettre.no
Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Espen] #2420970 13/07/2017 16:31
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Espen

Dette er en hybridsykkel som ruller mest asfalt, men noe svært lett grus. Jeg har vurdert denne typen pedaler opp og ned i mente. Min konklusjon landet på at disse er vel og bra, men de fordrer bruken av en spesiell sko. Helst en bred sko, som er stabil og som tåler slitasjen fra pinsene. Personlig bruker jeg Converse Allstar mesteparten av året, så da feiler det ganske hardt desverre. Jeg har faktisk et par FiveTen utforsko liggende som er knallbra til slike pedaler, men jeg ønsker ikke å ta med meg 2 par sko hver gang jeg skal bruke sykkelen.
En annen ting er vedlikehold, og pins som kan ha en tendens til å bli forbruksvare. Landet heller på kvalitet og funksjon som passer lommeboken og bruksomådet bedre. Noe jeg også vurderer når jeg velger deler, er deler som ikke ser dyre ut, da deler kjapt forsvinner om de utpeker seg.

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: Orange] #2423789 29/07/2017 15:59
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Saint pedaler er et trygt valg og de funker fint til både pensko, converse, vernesko og det meste annet. Har de på hverdagshesten og de har gjort jobben utmerket i flere år. En fordel om de får en runde nytt fett en gang i blant (eks. ved sesongbytte av dekk) - da varer de leeenge.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Skivebremser for langvarig bruk året rundt [Re: quattro] #2423912 30/07/2017 13:31
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: quattro
Bytt ut bremsene med noen Shimano SLX. Da har du gode billige bremser som biter bra og funker hele året.

Som året rundt syklist til jobb i oslo har jeg mistet troen på Shimano. De holder et års tid, så blir bremsekraften markert dårligere. Selvfølgelig luftet bremsene, skiftet klosser og rengjort skiver/klosser.

Øyvind

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå