Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forbedre geometri på litt for liten hybridsykkel

Forbedre geometri på litt for liten hybridsykkel #2420190 09/07/2017 19:45
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg handlet en brukt Xeed Eco5 hybridsykkel for kort tid siden, som jeg er brukbart fornøyd med. Jeg hadde nok optimalt behøvet en størrelse over, men jeg valgte likevel å handle ettersom den var greit priset, i nærområdet, og at jeg var i behov av noe som ruller uten alt for mye tull.

Styret er nesten helt rett(minimal backsweep) og er 58cm bredt, og jeg ser hensikten, men jeg kunne ønsket meg minimum 68cm bredde. Legger jeg kun til bredde så vil jeg jo havne mer over styret på en allerede litt kort ramme, så jeg er litt i tvil til både stem óg styre her og nå med tanke på vinkler. Jeg klarer meg fint med hastigheten som hjulsettet i seg selv gir, så litt økt vindmotstand går greit om nødvendig.
Sykkelen er utrolig kvikkstyrt, og jeg sykler hele året, så jeg ser at det vil gi utfordringer på glatta slik den er nå. Til generell bruk så får jeg litt følelsen av at jeg MÅ holde fast i styret hele tiden ettersom den er så kvikkstyrt som den er. Alt sitter tight og fint og det er faktisk en drøm å sykle uten hender på styret med denne, så det ligger mye i at det rett og slett er uvant. Liker rett og slett ikke følelsen av å sitte på en liten sirkussykkel man styrer med millimeter presisjon over en line hehe ICON_LAUGH

Hvordan går andre frem når man ikke har mulighet til å prøve noe særlig før kjøp?

Vedlegg
1.jpg (1.54 MB, 112 nedlastinger)
2.jpg (1.44 MB, 73 nedlastinger)
3.jpg (1.63 MB, 75 nedlastinger)
4.jpg (1.26 MB, 64 nedlastinger)
Redigert av Orange; 10/07/2017 04:08.
Re: Forbedre geometri på litt for liten hybridsykkel [Re: Orange] #2420209 09/07/2017 20:42
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Flere muligheter til å gjøre en liten ramme litt mer "romstor" for kroppen, men ikke alle løsningene vil fungere like godt for deg:

- prøvd å flytte setet lenger bak? Eventuelt kan du sette på en setepinne med setback. MEN; kan hende du får dårligere tråkk

- Lengre og rettere stem gir deg lengre cockpit. MEN: kan hende du følger sykkelen blir vel framtung, dette er ikke så ille på hybrid. Værre på MTB når du flyr over styret. Og du får mer sportslig sittestilling, ikke sikkert rygg/nakke er like fornøyd med dette.

- bredere styre kan hjelpe deg, sykkel føles større når du får videre grep.

Noen cm kan gjøre stor forskjell på sykkelopplevelsen, sjekk om du får lånt deg stem, styre eller setepinne av bekjente før du handler.

Forbedre geometri på litt for liten hybridsykkel [Re: kolli] #2420211 09/07/2017 20:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+ 1

Men OBS: Setet bør reguleres primært ut fra lengde på bein og plassering av kne over pedal. Plassering av setet bør ikke brukes for å regulere sittestillingen for øvrig, om man vil unngå uheldig belastning.

Nyttige instruksjoner her, særlig i den første delen: How To Set Your Saddle Height - Tips For Getting Your Saddle Position Right .

Grunnprinsippene vil være de samme for hybrid som for landeveissykkel.

Re: Forbedre geometri på litt for liten hybridsykkel [Re: Orange] #2420349 10/07/2017 14:12
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for tips så langt. Ruller innom en av de nærmeste verkstedene imorgen, hvor det faktisk er mulig å forhandle litt på brukte deler. Desverre er det mange som har muligheten til å bestille det meste, men det hjelper meg lite i en prøve/feile problemstilling, da det er uønsket for meg å bestille for så og bare si takk og farvel. Jeg har selv jobbet i butikk, så jeg vet hvor uønsket det er med for mange hyllevarmere.
Foreløpig føler jeg nok bredde og en del rise kan bli en artig kombinasjon. Alt med måte, men det bør være artig å sykle også ICON_SMILE Backsweep utelukker jeg foreløpig.
To be continued.

Re: Forbedre geometri på litt for liten hybridsykkel [Re: Orange] #2420605 11/07/2017 13:53
Orange Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Fikk ikke funnet ut så mye med prøving da butikken ikke hadde hverken brukt eller nytt innenfor mine kriterier, men jeg fikk meg en del fine svar.

Tenker jeg bare knaller til med kun bytte av styre til og begynne med, og heller jobbe med stem'et OM det fortsatt skulle bli feil. Tenker å gå for 680mm(+ 10cm) og med 40mm rise. Jeg vet 40mm er en del, men jeg er ute etter mer moro, og skulle det gå helt skeis får jeg arbeide meg frem med nytt stem. Føler det er bedre å handle ett ledd om gangen.
Det blir jo noen mil i året når man sykler 365 dager i året, og målet er at det ikke skal føles som trening, men kun noe jeg faktisk ønsker å gjøre.
For å opprettholde dette er trivsel og funksjon det viktigste for meg.

Moderator  support