|
Proffenes bruk av tid.
|
Proffenes bruk av tid.
07/07/2017 21:38
|
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Har i flere år fulgt med på div edits, team video`s osv fra utøverne og lagene i terrengsykkelverden. (nedoverrettet) Har selv erfaring fra idrett på det aller høyeste nivå både som utøver og trener. Det som ofte slår meg er hvor mye tid stjeler dette videoshowet fra utøverne som de kunne brukt til forberedelser, restturtisjon eller trening? Jeg har aldri vært i nærheten av noe toppnivå på sykkel, men hadde aldri latt mine utøvere bruke tid på video edits under en konkurranse helg. Da er det kun en ting som gjelder og det er å prestere.
Kunne Wyn Masters kvallet i flere ritt om han ikke var wheelie Wyn, Wyn TV osv? Hvor mye tid bruker Aron Gwin på dette? Nå er "heldigvis" lagkammeraten skadet, men han hadde tappet mange toppidrettsutøvere for energi under en sesong. Trek laget, Atherton har jo en egen serie. Hvor mye energi bruker de på dette?
Jeg skjønner at bransjen trenger publisitet og jeg ser alt dette med stor glede, men som utøver ville jeg aldri brukt tid på noe som ikke gjør meg raskere.... Og når det gjelder å bli raskere. Det virker på div edits som kommer ut som at kvelden etter ritt = fest. Er dette fakta eller hype? Om dette er fakta har vel nivået på nedoverrettet sykling fortsatt myyye å gå på? Når rytterne klarer å holde seg edru under sesong og bruker tiden på å trene / restutisjon da kan vi se ville race runs da!
Noen som har bedre innblikk eller erfaringer fra innsiden?
|
|
|
Re: Proffenes bruk av tid.
[Re: Go big]
08/07/2017 03:58
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Man må jo leve og. For mange ser jeg for meg at de må gjøre slike ting for å ha råd til å drive med idretten. Jeg kjenner ikke denne idretten spesifikt, men for en del andre idretter jeg kjenner til er dette tilfellet, selv for de aller beste. Det blir og mer og mer krav om slikt fra lag og sponsorer. Så da blir jo kanskje spørsmålet om du vil finansiere satsingen din selv, eller stille opp på slike ting? Du kan jo se på idrett og hvor det nærmest er ubegrenset med ressurser og nivået er skyhøyt. Der og må de beste stille opp i media og intervjuer både før og etter konkurranse. Såg senest edvald stå i intervjuer med media klokka ti på kvelden etter konkurranse med ny konkurranse dagen etter. Ideelt? Neppe. Men sannsynligvis nødvendig for at han skal kunne drive på med idretten. Når det gjelder festing så har jeg og inntrykk av at noen utøvere er glade i å feste, men forstår det sånn at det har vært verre før. For noen utøvere kan det være forventet av lag/sponsorer eller arrangør at du stiller opp på festen, eller bankett som de ofte kaller det. For andre er festen et sted for å knytte nye kontakter. Jeg vet ikke hvor viktig restitusjon er etter en slik type konkurranse, men med mindre du har skadet deg så tipper jeg at behovet ikke er så stort som i feks kondisjonsidrett. Men jeg er jo helt enig med deg. Ideelt sett så hadde det kanskje vært best for prestasjonene at man bare kunne forholdt seg til trening/kosthold/rest. Men realiteten er at det går ikke og i tillegg skal man være litt menneske oppi alt dette også.
|
|
|
08/07/2017 07:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Akkurat det med festingen er nok mest hype.. Før i tiden da var det skikkelig fest, men det har det blitt mindre av.
Når det gjelder filming så ser jeg ikke problemet med det. Jobber man ikke har man sjukt god tid til dette. De velger å filme, lage filmer i steden for å drive TV spill etc. Er ingen toppidrettsutøver i verden som hadde blitt noe dårligere av dette.
Antagelig er det disse som har skjønt det. Jeg trur at innen 5 års tid er man avhengige av dette for å få sponsorer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/07/2017 08:23
|
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Joda de har nok tid sikkert, men jeg er litt forundret over når de bruker tiden sin på det. Feks når de går løypa første gang. Da kunne det ikke falt meg inn å bruke tid på filming som tar fokus vekk fra besiktigelse.
Skjønner at dette er viktig for spons osv.
TV intervjuer som Paulus nevner blir noe annet. Dette er jo som regel et krav fra rittorganisasjonene osv.
Det er liksom ikke så mye video edits fra de beste 10 000m løperne i verden. De har også plenty med fritid og jobber ikke ved siden av satsinga.
Jeg regner med rytterne slipper å sitte selv med klipping og slikt?
Redigert av Go big; 08/07/2017 08:24.
|
|
|
08/07/2017 08:34
|
Erik$
Veteran
|
Veteran
Å sponse idrettsutøvere/lag/klubber er vel i hovedsak motivert av markedsføring for sponsoren. En kul video eller videoserie som får flere interessert i sporten og som skaper en interessant utøver er trolig betydelig mer attraktivt enn å støtte en anonym rytter som går all in og vaker mellom 10-20-plass. Det finnes mange måter å vise fram utstyr for sponsorene sine enn å stå øverst på pallen, og godt er det.
Idrett er underholdning — verden blir ikke et bedre sted av at en eller annen rytter klarer å vinne en konkurranse. For noen handler alt om å klare å innta det øverste trinnet, mens andre er opptatt av å kunne bli betalt for å drive på med noe de liker. Det finnes selvfølgelig noen som klarer begge deler, men det er betydelig flere "tapere" enn vinnere. Ryttere som klarer å profilere seg selv er interessante å følge i konkurranse selv om de ikke kjemper om topplasseringer. Disse vil i mange tilfeller få en stor fanskare og det er dette man trenger om idretten skal kunne overleve og vokse seg stor nok til å kunne betale utøverne det de fortjener.
For å sette det litt på spissen så er det vel kun i Norge at superseriøse og dølle utøvere blir folkehelter ved å vinne gull i verdens viktigste idrett; langrenn. Men vi har heldigvis hatt unntak der også. PS. jeg synes også langrenn er gøy å se på.
|
|
|
08/07/2017 09:31
|
olechr
More than words
|
More than words
Joda de har nok tid sikkert, men jeg er litt forundret over når de bruker tiden sin på det. Feks når de går løypa første gang. Da kunne det ikke falt meg inn å bruke tid på filming som tar fokus vekk fra besiktigelse.
Skjønner at dette er viktig for spons osv.
TV intervjuer som Paulus nevner blir noe annet. Dette er jo som regel et krav fra rittorganisasjonene osv.
Det er liksom ikke så mye video edits fra de beste 10 000m løperne i verden. De har også plenty med fritid og jobber ikke ved siden av satsinga.
Jeg regner med rytterne slipper å sitte selv med klipping og slikt? Nå er filmer fra de beste 10000 meterløperne ganske kjedelig? De fleste i DH har mer enn nok med å få det til og gå rundt. Mange av gutta som nå er "stjerner" hadde man ikke kunnet navnet på om de var anonyme. Skal du være kjedelig i DH, da må du nok være best. Jeg ser ikke hvorfor det å filme når de går igjennom løypa skal ta vekk noe fokus. De skal tross alt ha en hau av treninger og kvalifisering før det gjelder. I tillegg har de i mange tilfeller syklet der i flere år. Hva som stjeler fokus har nok veldig med hva man er vandt til og hva som er kulturen. Hadde Bjørndalen skulle filmet og herjet hadde nok det vært like ille for han som om DH gutta skulle fulgt opplegget hans. Hvor mye penger trur du feks Brendan Fairclough hadde tjent uten filmer og alt han driver med utenom selve raceruns? Hvor kjent hadde han da vært.
|
|
|
08/07/2017 19:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er du klar over hvor lite sykling det er en ritthelg i utfor? Det er så lite at det er en grunn til at det er få som satser. I tillegg er det også sånn at rytterne må spare kroppen i.l.a. helgen for å være sikre på å ha nok krefter til rittet. Døgnet har 24 timer, og du har sykt mye tid å slå ihjel når du venter på å få trent eller at sykkelen skal bli klar etc. Og det er bare så mye man får sett på under gjennomgang av løypa, og det er satt av mange timer på det, hvlr det ikke er noe annen aktivitet i løypa. Og du får ikke syklet løypa før dagen etter...
|
|
|
08/07/2017 20:56
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Det meste har blitt sagt, jeg tror det er mer positivt enn negativt.
Wyn får uten tvil mer betalt grunnet mediadekning.
Ingen nye løyper i år, dvs trackwalk blir brukt til skitsnakk med eller uten kamera.
Angel Suarez har mye energi og humør som hadde smittet over på meg hvertfall. Aaron har vel sagt at han savner ham i eldre episoder, og sa "familien er komplett" siste episode når Angel kom tilbake? Husker ikke helt.
|
|
|
08/07/2017 21:06
|
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Nei jeg er ikke klar over hvor mye tid de sykler på en helg. Litt derfor jeg spør også! Sammenlikning med langdistanseløpere var kanskje litt søkt, men om vi sammenligner med verdens beste alpinister da? Ser vi på utfor har de vel 2-3 treningsomganger + renn. konkurransetiden er ca lik. Sånn jeg har sett de gutta på besiktigelse ser de meeeget skjerpet ut. Jeg har også forstått det slik at etter endt treningsomgang blir det brukt timer på analyse og det blir trent styrke stort sett hver dag. Når man ser på differansen mellom de 20 beste i utfor på ski er stort sett alle innen 2 sek. Det sier meg at det er sykt jevnt. Nå har det vært sinnsykt små marginer mellom de tre på pallen i noen ritt i år, men mellom 1 og 20 i dag skilte det over 8 sek. Kitz som er regnet som den råeste utforen på ski var marginen mellom 1 og 20 1,6 sek.
Jeg mener på ingen måte å snakke ned utforsykling som sport, men om jeg sammenligner med andre idretter jeg følger litt med på så virker det litt lite 24t utøver..
Synes Erik litt lengre opp her besvarer bra. Skjønner at noen vil forsvare sykkel på et slikt forum med nebb og klør, men jeg er bare ute etter om hvorfor bruker de tid på det og kunne vi fått en flere i nærheten av podium om de gikk 100%-all inn?
Som sagt jeg ser alt med stor glede.
|
|
|
[Re: Skorp]
08/07/2017 21:09
|
Go big
OP
3, 2, 1 Go
|
OP
3, 2, 1 Go
Det meste har blitt sagt, jeg tror det er mer positivt enn negativt.
Wyn får uten tvil mer betalt grunnet mediadekning.
Ingen nye løyper i år, dvs trackwalk blir brukt til skitsnakk med eller uten kamera.
Angel Suarez har mye energi og humør som hadde smittet over på meg hvertfall. Aaron har vel sagt at han savner ham i eldre episoder, og sa "familien er komplett" siste episode når Angel kom tilbake? Husker ikke helt. Løypene er aldri helt like? steiner og røtter kommer mer eller mindre frem fra år til år? De kjører jo samme løypa 2-3 dager på ski også, men alikevel er fokus alltid på topp hos utøverne.
|
|
|
08/07/2017 21:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Alpint blir litt annerledes da løypa er iset og er mindre forskjeller og i en helt annen fart.
I feks utfor er løypa ganske annerledes fra trackwalk til de sykler rittet.
|
|
|
08/07/2017 21:36
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Syns du har en interessant tråd jeg!
Synsing fra min side, men har blitt noen timer på div nettsider og filmer.
Jeg tror det er ei salig suppe av opplegg rundt gutta som satser.
24t utøver jobben er nok absolutt tilstede hos gutta som sykler DH, men rom for utskeielser er nok større enn en del andre idretter!
Sosiale medier troe jeg de fleste gjør fordi det er gøy! Alle vi som sykler liker jo å vise oss frem?
Men så har du også det med å få sponsorer, hvis man kan velge mellom 20 like raske karer, så tar man fort å velger den som har teken på sosiale medier. Slik er det bare liksom. Så i kjølvannet av sette er det nok mange up and comming som blir litt presset til det.
Når se slår igjennom tror jeg det er så naturlig / gøy for se at se ikke har lyst til å slutte.
For en del tror jeg filming bidrar til at de blir bedre ryttere. Bare se på phil atwill og cadvel local eller hva de kaller seg. De gutta er bike handlers!
Man kan kjenne så mye man vil på steiner under trackwalk, men løypa er noe helt annet for top 20. Etter 2 dager trening! Junior herrer, dammer og 130 ryttere før de, så er det blåst i fyller og or helt annet enn man så på trackwalk!
|
|
|
08/07/2017 21:40
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Joda, forandringer på steiner og røtter ser du når du prater tull med vennene dine. Nå er jeg bare glad i å sykle, er ikke noe aktiv i ritt i det hele tatt. Men er det forandringer i en løype jeg kjenner, en stein som er borte eller en rockgarden som har blitt grovere ser jeg dette første turen og forandrer kjørestil neste tur. Si f.eks den nye løypen i Hafjell Bikepark, Illenberg som har forandret seg svært svært mye iløpet av de siste tre helgene. Sist helg kom det frem en stein på en bratt travers, som gjør at denne seksjonen er mye tryggere/raskere da jeg kan legge trykk på denne steinen for å holde høyden istedet for å klore meg fast i jorden. Ser jeg slike forandringer i farta, så er jeg sikker på wc gutta gjør det samme. Om du ser planen for neste wc i ( http://www.vallnordworldcup.com/en/schedule/ ) Ser du de har tre trackwalks, tre åpne treninger, en trening med tidtaking, kvalifisering og ritt.
Redigert av Skorp; 08/07/2017 21:42.
|
|
|
09/07/2017 12:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Go big har et poeng. I toppidrett er det små marginer. Alt som tar en bort fra horisontalen spiser av overskuddet. Mange kunne nok prestert bedre med større fokus på RESTITUSJON... Tipper det også gjelder DH.
*De som blir sykt gode i de fleste idretter trener hardest. Skal man få til det må man også restituere "hardest"....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
09/07/2017 16:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Go big har et poeng. I toppidrett er det små marginer. Alt som tar en bort fra horisontalen spiser av overskuddet. Mange kunne nok prestert bedre med større fokus på RESTITUSJON... Tipper det også gjelder DH.
*De som blir sykt gode i de fleste idretter trener hardest. Skal man få til det må man også restituere "hardest".... Nå må man trives også. Samtidig så trur jeg folk som gjør det bra i action sporter som DH har litt andre hoder enn de som gjør det bra i maraton feks.
|
|
|
09/07/2017 17:29
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Skjelven]
09/07/2017 19:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Poenget er at hadde han vært det så hadde ingen vist hvem han var. :-)
|
|
|
[Re: olechr]
09/07/2017 20:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
*De som blir sykt gode i de fleste idretter trener hardest. Skal man få til det må man også restituere "hardest".... Nå må man trives også. Samtidig så trur jeg folk som gjør det bra i action sporter som DH har litt andre hoder enn de som gjør det bra i maraton feks. Enig i det og. Men på tvers av idretter er det ofte de som ikke trenger mye mer enn idretten som også lykkes. Ballspill på øverste hylle med 100 vis av millioner på spill er et godt eksempel. For å bli best må man ha et sykt fokus; kun på idretten... *Rise uten fokus fikser ikke norsk ballspill. Rise med superfokus europeisk toppfotball.
|
|
|
09/07/2017 20:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Klart man må ha fokus. Det gjelder alle idretter, men slik jeg ser det skjønner jeg ikke at det å lage filmsnutter skal ta så mye fokus. Faktisk skjønner jeg ikke at det skal ta noe fokus i hele tatt. Noen leser bøker, noen går på cafe, noen lager film, noen spiller TV spill, noen leser litt studier. Er mange måter å slappe av på. Er ikke en oppskrift som funker for alle, er ikke dermed sagt at den ene er mer useriøs enn den andre.
Når man snakker om festing etc så er jo det en helt annen greie, men akkurat det film opplegget ser jeg ingen problemer med.
|
|
|
09/07/2017 20:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er ikke direkte uenig med deg, men tror dessverre det er slik at flere burde vært mer systematisk i planleggingen av tidsbruken sin.
Toppidretten har jo og blitt sånn at "moro" fort kan bli en illusjon, og at mange dager i løpet av et år er mer et hat enn noe annet. Fysikken til mange av de beste er blitt helt vanvittig og skal man få inn 1000 timer eller mer med trening så må man også "slappe" av. Om grafen utvikler seg flatt ved filming og sosiale medier men negativt om man ligger med bena høyt så er det faktisk en fasit...
Men er det ikke moro så kan det jo og føles meningsløst.
*Som en fotnote så kan man og forklare hvorfor doping er så effektivt på denne måten. Et godt/riktig "program" gjør det mulig for kroppen å restituere på helt andre vilkår enn uten (da slipper man å være proff på å ligge med bena høyt.).
|
|
|
09/07/2017 21:02
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Som om det er så enkelt som å slutte å bruke en times nedetid på å tjata foran kamera og så rykker man automatisk opp en 12 plasseringer?
I seneste Wyn videoen fra pinkbike sitter Gee Atherton tilfeldigvis på en sofa. Ska dere syte over han ikke sitter på rulla da også?
Nei, var heller glad over vi får litt innsikt i hva som skjer, så det ikke bare blir korrupte FIFA gubber på bakrommet og divaer på banen. At det innebær en hel del selv- og team-promotering er helt greit. Hvordan skulle disse ellers leve av det? Prispengene er jo en vits.
|
|
|
[Re: jsdk]
09/07/2017 21:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som om det er så enkelt som å slutte å bruke en times nedetid på å tjata foran kamera og så rykker man automatisk opp en 12 plasseringer?
I seneste Wyn videoen fra pinkbike sitter Gee Atherton tilfeldigvis på en sofa. Ska dere syte over han ikke sitter på rulla da også?
Nei, var heller glad over vi får litt innsikt i hva som skjer, så det ikke bare blir korrupte FIFA gubber på bakrommet og divaer på banen. At det innebær en hel del selv- og team-promotering er helt greit. Hvordan skulle disse ellers leve av det? Prispengene er jo en vits. Du fikk ikke med deg poenget. Arttig at du mener at pampene ikke finnes i UCI 
|
|
|
09/07/2017 21:14
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Poenget er at hadde han vært det så hadde ingen vist hvem han var. :-) Helt enig olc! Vare bare litt artig at han va så drita på første filmen et par dager etter denne tråden! 
|
|
|
[Re: Skjelven]
10/07/2017 06:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Poenget er at hadde han vært det så hadde ingen vist hvem han var. :-) Helt enig olc! Vare bare litt artig at han va så drita på første filmen et par dager etter denne tråden! Så klart er man drita etter hver helg så er det ikke bra. En fyllekule av og til derimot har stort sett de fleste i idretten også. Jeg kan ikke se at folk klager på at feks Lindsey Vonn er useriøs. Hun også legger ut drøssevis av Snapchat filmer og annet på sosiale medier.
|
|
|
10/07/2017 06:34
|
olechr
More than words
|
More than words
En annen ting er at jeg trur ikke DH gutta bruker noe særlig mer tid på dette enn feks langrennsløperne. Idretten er bare lagt opp annerledes. I DH er nok utøvere/team mye mer avhengig av å bringe ut materiale/nyheter selv. Mens for en norsk langrennsløper så er det mer påtvunget i form av pressekonferanser, talkshow, intervjuer etc.
Men for all del de fleste idretter og idrettsutøvere har noe de kan forbedre. Og hvordan folk fremstår i media og hvordan de er/hva de gjør live matcher ikke alltid så godt.
|
|
|
10/07/2017 07:08
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stor forskjell på kva idrett du driv på med. Utforsykling kostar jo mykje meir enn løping gjer. Og i langrenn så er jo dei beste i Noreg på ein relativ trygg plass på landslag, der det meste er lagt til rette. Men det er jo verdt å merke seg kanskje at to av dei beste også er dei som er minst aktive på sosiale media (Bjørgen og Sundby).
|
|
|
10/07/2017 16:46
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Og hva beviser det? Cipolini røyka i feltet på landeveisritt. Ergo bør alle syklister røyke for å bli bedre på spurten?
|
|
|
|
|