Hvordan rangerer dere Helterittet i forhold til Birken?
Har sykla Helterittet 2 ganger og det synest jeg er forbanna hardt, Birken har jeg aldri sykla, men vurderer det
ps, hadde aldri turt å sykle Helterittet med stiv gaffel, glemt i fjor å slå på demperen ned Ryes vei som medførte at jeg mistet følelsen i 4 fingre i 3 mnd
Kan prøve å sammenligne/beskrive litt:
Tror opplevelsen av rittene nok varierer litt utifra hvor fort man sykler. Traseen i seg selv i Birken oppleves nok en del hardere for de som sykler på over 4 timer enn de som er godt under merket.
Helterittet sin trasé er veldig hard. Den er lang og seig med stigningen opp fra Attrå og tilbake fra Kalhovd.
Birken har en lettere profil, men for meg som jaget en tid (ca 3.10) en mye hardere start fordi du må jobbe så beinhardt for å henge med opp til Skramstadsetra. I Helterittet som jeg har syklet 3 ganger på under 4.30 disponerer jeg kreftene i første motbakke, og øker på underveis, men man får det ofte tøft et sted i løypa fordi man jobber lenge og monotont. Man veit aldri hva som kommer på vidda av vær og vind heller.
Birken er litt mer full gass.
(Helterittet er veldig opptatt av å markedsføre seg med at det er så mye hardere enn Birken. Traseen er tøffere, ja, men jeg pleier å være fryktelig sliten i mål uansett om det er 2 eller 6 timer. )