Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvorfor kjøpe BB30 krank ?

Re: Hvorfor kjøpe BB30 krank ? [Re: PushT] #2428623 12/08/2017 19:18
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje. Men viss du brukar gjengesikring så bør det uansett bli bra.

Re: Hvorfor kjøpe BB30 krank ? [Re: PushT] #2428676 13/08/2017 01:50
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hei igjen. Lukter feilmontering. Jeg har to av disse, og aldri opplevd at de har løsnet. Den ene hadde jeg helt utav ramma i vinter, og skrudde sammen igjen helt uten problemer. Mine er for Shimano, ikke GXP, men burde være det samme. Du nevnte hylsen var kuttet litt av verkstedet. Mulig det forhindrer å stramme tilstrekkelig. Non drive side (hva er den korrekte norske oversettelsen mon tro?) skal presses inn først, og deretter skrus drive side inn. Mens det strammes MÅ non drive side holdes fast med et verktøy for å forhindre rotasjon. Når drive side skrus inn, vil hylsen utvides, som er med på å holde dette fast. Siden hylsen er modifisert kan det være en kraftig loctite hjelper.
Legger ved inst manualen jeg har brukt. Følg 1-3 for PF, deretter 3-6 for BB30. Oops, den var for stor til å legge ved her. Link istedenfor.
https://praxiscycles.com/wp-content/uploads/GXPISIS2-CONVBB-INSTR.pdf
Lykke til.
Å

Re: Hvorfor kjøpe BB30 krank ? [Re: aanund] #2430254 17/08/2017 17:14
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: aanund
Hei igjen. Lukter feilmontering. Jeg har to av disse, og aldri opplevd at de har løsnet. Den ene hadde jeg helt utav ramma i vinter, og skrudde sammen igjen helt uten problemer. Mine er for Shimano, ikke GXP, men burde være det samme. Du nevnte hylsen var kuttet litt av verkstedet. Mulig det forhindrer å stramme tilstrekkelig. Non drive side (hva er den korrekte norske oversettelsen mon tro?) skal presses inn først, og deretter skrus drive side inn. Mens det strammes MÅ non drive side holdes fast med et verktøy for å forhindre rotasjon. Når drive side skrus inn, vil hylsen utvides, som er med på å holde dette fast. Siden hylsen er modifisert kan det være en kraftig loctite hjelper.
Legger ved inst manualen jeg har brukt. Følg 1-3 for PF, deretter 3-6 for BB30. Oops, den var for stor til å legge ved her. Link istedenfor.
https://praxiscycles.com/wp-content/uploads/GXPISIS2-CONVBB-INSTR.pdf
Lykke til.
Å

Først kontaktet jeg Praxis works, som sa at "All mountain bikes are 73mm", hvorpå jeg svarte at nei, det stemte nok ikke. Så spurte jeg om man kunne bruke 68mm road-adapteret deres, hvorpå vedkommende skrev tilbake at nei, da ville spindel være for lang. Når jeg da spurte hvordan man i så fall kunne bruke standard mtb kranker på 68mm mtb krankhus sånn generelt, så kom det ikke noen flere svar.
Jeg fikk satt inn gjengene med loctite, og skrudd til noe durabelig... Så da får vi se hvordan mitt modifiserte lager holder ;-)

Re: Hvorfor kjøpe BB30 krank ? [Re: PushT] #2430290 17/08/2017 19:48
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Lageret holdt perfekt i 1 time, så sa det pang, og hele skiten røk.... Det var smellet sitt det, og midt i den deilige, seige, lange bakken. Ja, ja, da blir det en enklere løsning på meg. Sram adapter + vanlig gxp kranklager( og noen flere dager med venting). Praxis may work(s), but not for me.

Re: Hvorfor kjøpe BB30 krank ? [Re: PushT] #2430539 18/08/2017 16:22
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Synd det skulle gå slik med Praxis. Får håpe Sram adapter funker da.
Å

Re: Hvorfor kjøpe BB30 krank ? [Re: aanund] #2430621 19/08/2017 01:27
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: aanund
Synd det skulle gå slik med Praxis. Får håpe Sram adapter funker da.
Å

Jeg er for så vidt glad jeg opprettet denne tråden, fordi jeg kan muligens delvis besvare mitt eget spørsmål.
Hvorfor kjøpe bb30 krank ? Fordi det KAN i verste fall vise seg at du der ute, som meg, har pf30 krankhus med 68mm bredde. Nå kunne man i utgangspunktet tro at det var en positiv ting, men det viser seg altså at ingen ser ut til å lage de forskjellige adaptere(bsa), for 68 mm mtb. 68 mm er kun ment for "road", noe man må grave frem fra manualer på Sram's sider. I forhold til Praxis works så skylder produsenten på at spindelen blir 5mm(?) for lang. I tilfellet med Sram er det enda uklart for meg hva som IKKE ville fungere, men det vil jeg finne ut i løpet av et par dager nå.
http://spinn.no/sykkeldeler/drivverk/kra...969-p0000060703
I mitt tilfelle vil det kanskje si at jeg blir tvunget til å kjøpe et bb30 krank, rett og slett fordi ingen ting annet vil la seg montere i mitt krankhus.
Kanskje noen representant for Gresvig/Intersport kunne bidratt med en forklaring på hva de har tenkt her ? Carbon composite-rammen brukt i Nakamura grade 6.27/7.27 -Har det blitt en blanding mellom pf road-bredde og mtb-pf30 standard ? Og hvilke kranker er det egentlig som da skal passe ? Hvis standard mtb krank-spindel blir for lang i gxp-versjon, hvorfor skulle den da passe i bb30 ?
Sånn som Sram adapteret skal fungere, så blir det som å sette en standard gxp-krank i et standard gxp kranklager. Men hvorfor man skal kødde så mye med standardene og info rundt dem, det er temmelig ubegripelig.

Redigert av PushT; 19/08/2017 11:02.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support