Niner er høy kvalitet og du har en god sjanse til å finne en i matchende farger. Har selv brukt Niner i flere år.
Men: Ikke forhast deg med å bestille.
Det er minst tre faktorer du må ta hensyn til:
1) Gaffelens kronerør må passe i rammens styrerør;
2) Gaffelens hjulfeste må passe navets standard/bredde;
3) Gaffelens lengde - aksling til krone, AC (Axle to Crown) - må passe rammen.
Jeg kjenner ikke Treks sykler og må ta noen forbehold. Det vil også kunne være avgjørende hvilken årsmodell sykkelen din er. Men altså:
1) Gaffelen må ha konisk/tapered kronerør for å passe til nyere Trek-sykler.
2) Nyeste versjoner av Procaliber 9.9 SL har boost, d.v.s. bredere 110mm nav. Da må gaffelen også ha feste for boost. Jeg har ikke rukket å sjekke om Niner tilbyr gafler med boost. Jeg antar at litt eldre versjoner av Procaliber har standard, 15mm gjennomgående aksling.
Niner RDO har hjulfeste som passer til 15mm aksling. Du kan trolig uansett ikke bruke gaffelen det er linket til i forrige innlegg ettersom den har feste for tradisjonell 9mm hurtigkobling, noe man finner kun på eldre modeller.
3) Egnet lengde aksling til krone (AC) finner du ved først å finne/måle lengden på din originalgaffel og siden kalkulere inn
sag. Når man sitter på sykkelen, vil en dempegaffel synke litt ned, altså
sagge. Derfor bør stive gafler være kortere enn dempegafler. Kalkuler inn 20-25% sag, eksempelvis 20mm i 100mm dempegaffel. I slikt tilfelle bør den stive gaffelen altså ha rundt 20mm kortere AC enn original dempegaffel. Niner har forholdsvis kort AC på 470mm, noe som for 29er i de fleste tilfeller medfører litt lavere front enn med original gaffel. Riktig lengde er spesielt viktig på Trek-sykkel som Procaliber der hjulstørrelse avhenger av rammestørrelse ("smart hjulstørrelse" der liten ramme har 27.5", større rammer 29").
Dersom det er siste årsmodell av sykkelen du har, vil beskrivelsen av gaffelen på hjemmesiden gi en pekepinn på hva du trenger. Om du er i tvil, bør du sende beskrivelsen til forhandler før du handler:
RockShox RS-1, Solo Air, Accelerator-demper, XX Sprint fjernlockout, Predictive Steering 110, konisk E2-kronerør i karbon, G2-geometri med 51 mm offset på 29ere, 100 mm vandringNår alt dette er sagt: Hvorfor vil du ha stiv gaffel? Om svaret er "vekt", ville jeg tenkt meg om på nytt. Sykkelen vil bli langt mindre fleksibel og ikke raskere enn med demper på annet underlag enn asfalt og grus. Jeg ville
ikke byttet til stiv gaffel på en Procaliber 9.9 SL