Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødelagt gjengene i "kongla": stem kommer ikke av

Ødelagt gjengene i "kongla": stem kommer ikke av #2419168 04/07/2017 14:47
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Å herrejemini. Her gleder man seg til uker med sykling, også klarer jeg å skru istykker gjengene nedi kongla som holder gaffelen fast oppe i ramma. Får ikke av stemmet, men får løftet det noen cm før det stopper. Skrua går bare rundt og rundt.
Hva gjør jeg, borer opp skrua?

(Noen som evt har tips til flinke mekanikere i Tønsberg? Skal på hytte imorgen, og kommer til å gråte meg i søvn uten sykkelen. )

Redigert av martin jahr; 04/07/2017 21:44.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419169 04/07/2017 14:59
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvis du klarer løfte stem et par centimeter, så kan du vel løfte skruehodet til stjerna (kongla) og kutte med baufil. Da bør du fint få av topcap, og kan bruke skrujern og hammer til å kakke ut stjerna (nedover). Enhver sykkelbutikk bør ha ny stjerne til deg, og være behjelpelig med å montere ny om du ikke fikser det selv.
Lykke til.
Å

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: aanund] #2419180 04/07/2017 16:51
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk! Det går dessverre ikke. Skruen ligger felt ned, dypt nok til at jeg ikke slipper til..sender bilder om litt. Stemmet er et rimelig spesielt et, såkalt LIMP DICK -stem.

Redigert av martin jahr; 04/07/2017 17:47.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419193 04/07/2017 17:50
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Klarer du å få skrua til å sette seg igjen? Tvinge det skjevt på en måte? Sånn at du får mothold i skrua for å bore av hodet på skrua?

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419196 04/07/2017 18:06
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Eventuelt om du får festet unbrakonøkkelen i skrua, sånn at du kan trekke opp mens du skrur. Bittelitt superlim, eller noe? Litt risiko for st det kan bli vrient å få ut nøkkelen igjen, bruk eventuelt en mindre nøkkel eller en ny skrue oppi skruehodet.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419240 04/07/2017 21:02
chalshus Offline
More than words
More than words
Det er bare å banke den litt lenger nedi gaffelen og slå inn en ny stjerne.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419243 04/07/2017 21:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er vel bare å banke den ut nedenfra (hvis det er alu eller stål) hvis du kommer til. Er ikke akkurat laget av panserstål så den stryker fort med hvis du killer den litt i ræva.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: erikvee] #2419254 04/07/2017 21:40
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: erikvee
Eventuelt om du får festet unbrakonøkkelen i skrua, sånn at du kan trekke opp mens du skrur. Bittelitt superlim, eller noe? Litt risiko for st det kan bli vrient å få ut nøkkelen igjen, bruk eventuelt en mindre nøkkel eller en ny skrue oppi skruehodet.

Lim er ikke dumt her. Skrua sitter 2-3 cm nedi en utfrest kanal i stålet på stemmet. Kan ikke få til legge ved bilder her, dessverre. Mht det å få skruen til å sitte: nei, kanalen er for smal til at jeg får vridd den noe mer. Utrolig at jeg fikk det til i utgangspunktet egentlig. Ny innsats imorra! Takker.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Tange] #2419256 04/07/2017 21:42
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Tange
Er vel bare å banke den ut nedenfra (hvis det er alu eller stål) hvis du kommer til. Er ikke akkurat laget av panserstål så den stryker fort med hvis du killer den litt i ræva.

Det er nok dessverre ikke kongla som er problemet her. Stemmet sitter fast, og gaffelen er " tett i bånn", en massiv bro av karbon nederst mot forhjulet.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419292 05/07/2017 06:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmm, jeg trur problemet er at den gjengede hylsen til kongla (vi snaker stjernemutter her?) går rundt sammen med bolten.
Er det mulig å borre et parallelt hull i top capen slik at du kan yte press på hylsen for å holde igjen den med en lang tynn skrutrekker for eksempel? Og gjerne for å få noen dropper kryppolje ned langs bolten (ikke dusje).

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Tange] #2419377 05/07/2017 11:31
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hmm, jeg trur problemet er at den gjengede hylsen til kongla (vi snaker stjernemutter her?) går rundt sammen med bolten.
Er det mulig å borre et parallelt hull i top capen slik at du kan yte press på hylsen for å holde igjen den med en lang tynn skrutrekker for eksempel? Og gjerne velo orange for å få noen dropper kryppolje ned langs bolten (ikke dusje).

Stjernemutter, ja. Ja det høres riktig ut, om det er en ting som driver og skjer. Kan dessverre ikke borre i topcap, for den finnes ikke . Stemmet er formet som en kvart sirkel, og skrua er nedfelt i denne. (Sjekk evt stemmet her:
https://store.velo-orange.com/index.php/components/stems/threadless-stems/long-stem-high-polish.html)

Redigert av martin jahr; 05/07/2017 11:56.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419384 05/07/2017 12:14
Henrikkolstø Offline
Entusiast
Entusiast
Olympiasport i Tønsberg er flinke på sykkel: https://www.olympiasport.no/info/om-oss

Time wasted is not wasted time
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419386 05/07/2017 12:14
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
hm.. vrien nøtt det der!

Enig med Tange, om at det kan være hylsa på kongla som er løs.

Et forsøk du kan gjøre er å trekke i stemmet, samtidig som du holder sykkelen nede (jo større makt jo bedre), mens du prøver å skru. Kan være en ørliten mulighet for at hylsa i kongla får så mye friksjon i kongla at den står igjen mens skrua skrus ut. Blir samtidig økt friksjon mellom skrue og hylse, og det er jo dumt. Har mine tvil, men du kan prøve.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419389 05/07/2017 12:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fanker'n, Cigne-stem.

Står stemmet på en carbongaffel med alu kronerør?
Og du får løftet stemmet noen centimeter fra styrelageret?

Har du mulighet til å legge ut bilde?

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Henrikkolstø] #2419466 05/07/2017 21:56
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Henrikkolstø
Olympiasport i Tønsberg er flinke på sykkel: https://www.olympiasport.no/info/om-oss

Takk!

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: erikvee] #2419467 05/07/2017 21:58
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: erikvee
hm.. vrien nøtt det der!

Enig med Tange, om at det kan være hylsa på kongla som er løs.

Et forsøk du kan gjøre er å trekke i stemmet, samtidig som du holder sykkelen nede (jo større makt jo bedre), mens du prøver å skru. Kan være en ørliten mulighet for at hylsa i kongla får så mye friksjon i kongla at den står igjen mens skrua skrus ut. Blir samtidig økt friksjon mellom skrue og hylse, og det er jo dumt. Har mine tvil, men du kan prøve.

Har prøvd med en råsterk kar idag, ikke noe resultat.. går vare rundt og rundt gitt..

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Tange] #2419468 05/07/2017 22:04
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Fanker'n, Cigne-stem.

Står stemmet på en carbongaffel med alu kronerør?
Og du får løftet stemmet noen centimeter fra styrelageret?

Har du mulighet til å legge ut bilde?

Må bare si det : digger at dere er så engasjerte i dette.

Takk! Alt du sier stemmer. Dvs om kronerøret er alu, skal jeg ikke si for sikkert, men det er det de pleier være, no?

(Bilde: forslker, men får det ikke til. Er det fjerde symbol fra venstre der oppe over tekstboksen? Det symbolet er bare blankt, og det skjer inget når jeg trykker på det. Er på mobil..)

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419518 06/07/2017 08:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kommer åpningen på forsiden såpass høyt opp at du kan se kanten av kronerøret? Om så så kan du kanskje prøve å lirke inn en tynn skrutrekker eller lignede for å prøve å holde igjen hylsen.

Alternativt hvis du klarer å 'beregne' plasseringen til stjernemutteren kan du vurdere å lage et lite hull i kronerøret slik at du kanskje kan holde igjen hylsen. Dette vil dog teoretisk sett svekke konstruksjonen. Men noe som jeg personlig ikke ville hatt problemer med hvis stemmet går over hullet igjen etter montering. (Noen andre som sikkert har noe formening om dette.)

Og ja, til tross for ferietid så engasjerer slikt, blir noe helt annet en tråd nummer 1037 om kjeder som glipper ICON_WINK .

Stjernemuttere er for å kunne stramme styrelageret, de er ikke egnet for å holde igjen stemmet. Dertil er det strammemuligheter på stemmet. Vanligvis vil stjernemutteren være det svakeste ledd i konstruksjonen. Hvis du kan få til noe som du kan legge ann mot undersiden av stemmet (rundt kronerøret) så kan du ha en god mulighet til at du kan banke stemmet forsiktig av med en hammer.

En annen mulighet kan være at hvis hylsen har nok feste i den andre retningen at du kan 'dra' den ut ved hjelp av bolten. Du strammer stemmet så høyt opp som mulig og begynner å stramme bolten igjen. Er du heldig drar bolten stjernemutter opp eller ødelegger den såpass at den gir etter.

Klart at de siste to mulightene gir litt større risiko. Også her sikkert noen andre som har noe innspill.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419575 06/07/2017 12:14
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Er det mulig å få araldit mellom skruens ytterside og topcapen,når det er tørt vil vel skruen sitte fast og du kan borre ut senter på skruen
Da er jo topcappen ødelagt med du får av stemmet og kan bytte kronemutter og topcap.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419600 06/07/2017 13:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Problemet er at top capen hans er en enhet med stemmet og da kan han like godt sette baufila i den, slipper å vente til aralditen har tørket.

Men det kan jo hende du kan kile fast boltehodet (i top capen) og borre opp den.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419601 06/07/2017 13:54
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Kanskje det går med kontakttrekker mellom topcap og bolt å så borre.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419603 06/07/2017 14:12
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Haha dette er seriøst den mest spennende tråden på forumet akkurat nå. Har vært innom tre ganger i dag for å se om det har kommet noen gode updates. ICON_LAUGH

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": stem kommer ikke av [Re: martin jahr] #2419618 06/07/2017 15:28
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg har grublet lenge og kan bare finne denne løsningen. Det forutsetter at du får litt glippe mellom underkant av stem og toppen av styrelager.

Du må lage et verktøy som dette. Det er et spesialverktøy for å løsne faste munnstykker på blåseinstrumenter. Jeg har ikke klart å finne at det finnes noe tilsvarende i større utgave.

Jeg tror du kan få det til ved å bruke to slike avtrekkerskiver, to skruer som går gjennom hullene (uten å ta i gjengene) og en mutter i mellom.

Du må skru jevnt på begge sider. Det vil legge veldig stort press på styrelageret, så du risikerer at det blir ødelagt.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": stem kommer ikke av [Re: martin jahr] #2419634 06/07/2017 17:09
chalshus Offline
More than words
More than words
Bank den ned og montér i en ny. Har kjørt slik i årevis uten problemer.

Alternativt kan du borre den opp med en drill og helle ut smådelene.

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Kjetil307] #2419682 06/07/2017 21:07
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Kjetil307
Kanskje det går med kontakttrekker mellom topcap og bolt å så borre.

Finner ikke så mye om kontrakttrekker. Kun en på wurth med ingen nærbilder og beskrivelser a la "Rund tange med Rettspor 0,4 x 2,5 mm". Hva er det for noe?

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": stem kommer ikke av [Re: Mikketeve] #2419683 06/07/2017 21:16
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
[quote=Mikketeve]Jeg har grublet lenge og kan bare finne denne løsningen. Det forutsetter at du får litt glippe mellom underkant av stem og toppen av styrelager.

Du må lage et verktøy som dette. Det er et spesialverktøy for å løsne faste munnstykker på blåseinstrumenter. Jeg har ikke klart å finne at det finnes noe tilsvarende i større utgave.

Jeg tror du kan få det til ved å bruke to slike avtrekkerskiver, to skruer som går gjennom hullene (uten å ta i gjengene) og en mutter i mellom.

Ingeniørkunst detta her! Virker godt tenkt. Dessverre! ..er det ikke noensomhelst glippe mellom topp kronerør/stem.

Redigert av martin jahr; 06/07/2017 21:19.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Tange] #2419688 06/07/2017 21:25
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Problemet er at top capen hans er en enhet med stemmet og da kan han like godt sette baufila i den, slipper å vente til aralditen har tørket.

Men det kan jo hende du kan kile fast boltehodet (i top capen) og borre opp den.

Hvis du mener kile uten araldit: Det klarer jeg ikke. Har vridd og vridd på alle de feil måtene. Den går hverken lett eller tungt rundt, men med en viss treghet i deler av omdreiningen.

Nå i ettermiddag har jeg krøpet til korset og levert til en optimistisk fyr på Olympia sport i Tønsberg. Jeg skal faktisk sende ham denne tråden. Tror han trengern.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe
Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: martin jahr] #2419698 06/07/2017 22:44
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: martin jahr

Dessverre! ..er det ikke noensomhelst glippe mellom topp kronerør/stem.

Ikke toppen av kronerøret (da kunne du jo kuttet skruen med baufil), mot toppen av styrelageret (det som sitter i/på styrerøret i ramma) eller spacer, om du har. Du skriver at du kan trekke stemen et par cm opp, så da kan det kanskje gå?

Re: Ødelagt gjengene i "kongla": borre opp? [Re: Mikketeve] #2420543 11/07/2017 10:28
M
martin jahr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Mikketeve
Sitat: martin jahr

Dessverre! ..er det ikke noensomhelst glippe mellom topp kronerør/stem.

Ikke toppen av kronerøret (da kunne du jo kuttet skruen med baufil), mot toppen av styrelageret (det som sitter i/på styrerøret i ramma) eller spacer, om du har. Du skriver at du kan trekke stemen et par cm opp, så da kan det kanskje gå?

Jo da ville nok presset funka! Med respekt å melde: rimelig fancy løsning. Kult å se det i aksjon.

Men nå løste det seg. Pjotr på Olympia sport i Tønsberg fikk kilt skruen på et vis, og klarte da å bore opp bolten. Det hele endte lykkelig folkens! Takk for at dere bryr dere om mine fortvilte mekaniske problemer.

medlem, NOTS
grus, terreng og kaffe

Moderator  support