Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkeltur fra København til Gilleleje

Sykkeltur fra København til Gilleleje #2419025 03/07/2017 20:41
G
Gerwalker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Vi er to som skal feriere litt i Danmark i sommer og ankommer København luftveien. Vurdterer å leie sykler i Køben og sykle langs kyststripen opp til Gilleleje - noen som er kjent med denne ruta? Google Maps viser at turen er 64 km og tar ca 3,5 t på sykkel...

Og har noen kanskje også testet bølgene ved Gilleleje på surfebrett?

Re: Sykkeltur fra København til Gilleleje [Re: Gerwalker] #2419061 04/07/2017 06:50
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har bodd i København i 9 år, så litt peiling vil jeg mene jeg har.
Om formålet er tur, så er Strandvejen helt grei fra omtrent Charlottenlund, men om formålet er fin landeveissykling ville jeg slått et slag for å kjøre andre steder, og ta dere ned til Øresund rundt Rungsted/Nivå.

Ingen personlig erfaring med surf ved Gilleleje, men vet at mange drar ut derfra for å surfe med surfski.

Re: Sykkeltur fra København til Gilleleje [Re: MagnusWJ] #2419170 04/07/2017 15:13
G
Gerwalker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Mange takk for tilbakemeldingen!

Formålet er å ta seg til Gilleleje med ryggsekk på en innholds- og opplevelsesrik måte da vi har ordnet overnattingssted i Gilleleje for de to første nettene. Deretter sykle tilbake til Køben og være der over helgen. Strandvejen ser fin ut med plenty av muligheter til å ta en dukkert på veien.

Tror 6,5 mil skal være overkommelig i ett jafs for oss begge...og regner ikke med at det blir vanskelig å finne et sykkelutleiested i en slik sykkelby ICON_SMILE

Re: Sykkeltur fra København til Gilleleje [Re: Gerwalker] #2419285 05/07/2017 06:38
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Men er formålet å gjøre det raskest mulig? På hybridsykler? Landeveissykler? Finest mulige tur?

Ja, det er mange badeplasser oppover, men selve sykkelturen er svært uinteressant og egentlig slitsom på grunn av mye by/kryss osv. fram til Charlottenlund.

Avhengig av hva dere har tenkt dere å leie kan det være greit å undersøke på forhånd. Vanlig, sliten turistsykkel finner dere garantert, men det er høysesong.

Skulle jeg syklet København - Gilleleje og insistert på å kjøre langs Øresund hadde jeg nok lagt opp turen ca. slik:
https://goo.gl/maps/YRcpnsJDses
Da er det langs "super-sykkelveien" fra Utterslev Mose til Farum, med omtrent ingen kryss og svært trivelige omgivelser, deretter små landeveier mellom skog og jorder ned til sjøen.

Mindre viktig med sjø og mer viktig med ~65 km hadde jeg valgt denne:
https://goo.gl/maps/j94unQhowTt
Her er det også fine badeplasser ved Furesø Marina og i Esrum Sø ved Sørup for eksempel.

Re: Sykkeltur fra København til Gilleleje [Re: MagnusWJ] #2419417 05/07/2017 15:42
G
Gerwalker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Første dagen vi ankommer København og skal videre oppover kan det være fint med korteste rute, ja - den siste du foreslår ser veldig bra ut.

På vei fra Gilleleje tilbake til Køben kan det være fint å holde seg nærmere vannet for bademuligheter, så da vil det første rutealternativet du oppgir være fint.

Har hittil bare forsøkt å kontakte denne karen ang. sykkelleie, men ikke fått svar ennå... Usikker på hva man kan få leid, men en hybrid eller cyclocross ville vært greit.

http://bikecopenhagenwithmike.dk/

Mange takk for gode råd igjen! yes

Moderator  support