Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merida cx600 eller white cx killer?

Merida cx600 eller white cx killer? #2419000 03/07/2017 17:43
K
kaththi28 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei ! ICON_SMILE
Jeg kjøpte en Merida cx600 forleden på XXL, men det har vist seg at den har fått litt riper imens den var i butikken på lagring. Har derfor fått 2 valg:
Få kompensasjon på 500 kr og beholde sykkele
eller bytte til White cx killer

Hva ville dere valgt?

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419012 03/07/2017 19:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet! ICON_SMILE

Først: Hvilken liker du best selv? Om du har falt for den lekre Merida'n, vil jeg råde deg til å insistere på et annet eksemplar av samme sykkelen uten riper eller få høyere kompensasjon for ripene. Om sykkelen skal selges med mangel, vil XXL måtte tilby større avslag enn kr. 500. Jeg ville derfor bedt om minst kr. 2000 i avslag.

For øvrig har syklene mye til felles og det vil bli en smakssak hvilken du vil finne deg best til rette på.

Forenklet kan man si at Merida'n er noe lavere og lengre, noe som tilsier vekt på stabilitet. Det er nyttig ved pendling- og tursykling, særlig på grus.

White'n er noe kortere og høyere, som kan gjøre den noe mindre stabil, men muligens noe raskere i svingene i lavt tempo. Det kan være en fordel om du skal sykle kross.

Begge syklene har alu-ramme og karbon-gaffel, noe som er standard i prisklassen. Men så vidt jeg kan se er det kun Merida'n som har gjennomgående aksling i gaffelen. Gjennomgående aksling gir økt stivhet i gaffelen og gjør det enklere å plassere hjulet rett i gaffelen ved hjulbytte. Det er den nye standarden for sykler med skivebremser.

Merida'n har festepunkter for heldekkende skjermer. Så vidt jeg kan se, har ikke White'n det. Jeg kan ta feil, men skjermfester er ikke nevnt på XXL eller Whites hjemmesider.

Begge sykler har drivlinje Sram Apex 1x11 med stor kassett, noe som gir ganske lett giring. Du kan oppleve å mangle tunge nok gir om du vil virkelig trå til nedover lange bakker på asfalt, men ellers vil det trolig fungere godt.

Så vidt jeg kan se, har begge sykler krank med 42 tenner (ikke oppgitt for Merida'n). White'n har kassett 10-42 mens Merida'n har 11-42. Dersom begge sykler har krank med 42 tenner, betyr det at letteste gir på begge sykler er likt, mens White har et tyngre gir.

Syklene synes å veie ca. det samme. Merida'n er oppgitt til 9,4 kg mens White'n er oppgitt til 9,5 kg på Whites hjemmeside og 11 kg på XXLs hjemmeside. Jeg antar at 11 kg er feil vekt, men du kan jo sjekke i butikken.

Begge syklene har dekk som er egnet for krossykling, også i gjørme, men er mindre ideelt for asfalt eller hard grus. Jeg ville byttet dekkene, alt etter hva du skal bruke sykkelen til.

For å oppsummere:

Det er enkelte ting som taler for Merida'n. Trolig er den noe mer stabil, den har gjennomgående aksling i gaffel og festepunkter for skjermer. Og den er kanskje penest?

White'n på sin side har noe større bredde i giringen, men er trolig hakket mindre stabil og mangler muligens festepunkter for skjermer.

Hva jeg ville valgt? Merida'n. Fordi jeg liker fargen ICON_SMILE

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: Sepeda] #2419031 03/07/2017 21:12
K
kaththi28 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tusen takk for et veldig godt utfyllende svar! Liker meridaen veldig godt pga fargen (White så litt kjedelig ut), men er bare beskymret angående ripene , ettersom det er min første "ordentlige" sykkel. Men jeg fant ikke noen opplagte festepunkter (merida cx600) til skjermer på forhjulet (bakhjulet hadde) , dog ser nå på bildet at det er muligens er noen festepunkter på gaffelen? (eventuelt hvilket skjermsett ville da passet?) White'n har skjermfester både foran og bak- Ble fortalt i butikken at White'n hadde litt bedre hjulsett og nav, men har dette mye å si?

Glemte å nevne at jeg fikk 500 kroner avslag siden et barn veltet sykkelen, slik at det traff et bord, så rammen fikk 2 små merker. Og jeg fikk defor sykkelen for 9500 (salg grunnet relansering av XXL Sandvika) Beklager for at jeg ikke nevnte det tidligere, var litt stresset ICON_SMILE

Men som du sier, virker som meridaen er litt bedre med tanke på geometri ( jeg har tenkt å sykle treningsturer med venner på landevei/grus),gjennomgående aksling og design på sykkelen

Hvis White'n har gjennomgående aksling, betyr det at den teknisk sett er bedre?

Beklager for så mange splrsmål, er ganske ny på dette emnet!

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419117 04/07/2017 10:36
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke så mye å bidra med, da jeg har lite eller ingen erfaring med hverken gjennomgående aksler og skjermfester, men ønsker bare å gi Sepeda litt skryt for hvordan han svarer her.

Fantastiske svar til en som lurer på kjøp av sykkel.

Lykke til med sykkelkjøp. Jeg tipper du blir fornøyd uansett hva du ender opp med ICON_SMILE

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419146 04/07/2017 13:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hei igjen!

Kort om dine spørsmål:

Skjermer: Merida'n har feste for skjermer også i gaffel, men de er ikke standard. Du vil se at det er feste litt høyere opp på gaffelbeina og øverst i gaffelen ("under" - du ser det mellom dekk og gaffel). Standard skjermer kan tilpasses, men det krever litt mekking. Det vil XXL kunne ordne for deg. Men for den mest elegante løsningen, ville jeg hørt med importøren om hvilke skjermer som er laget nettopp for slike fester.

Gjennomgående akslinger: Jeg skal ikke overdrive betydningen av det. Du vil trolig ikke merke forskjell, men det er hakket stivere og litt enklere å bytte hjul. Så vidt jeg vet, har ikke White'n gjennomgående akslinger, men kan ta feil. Uansett blir det feil å si at en sykkel er bedre enn en annen utelukkende p.g.a. type akslinger ICON_SMILE

Riper: Riper kommer naturlig med bruk og du kan velge å regne de små merkene som en del av sykkelens historie og særegenhet ICON_SMILE Men det gjelder å være ærlig med seg selv. Om du vet at ripene kommer til å plage deg, kan en løsning være å be om å få byttet sykkelen i samme modell uten riper. XXL er som regel imøtekommende, og det skal ikke spille noen rolle om sykkelen er kjøpt på salg. Om sykkelen ikke er tilgjengelig i rett størrelse i butikken, vil XXL som regel kunne hjelpe med sykkel fra sentrallager eller annen butikk. Du har jo også fornøydgarantien der man uansett grunn skal kunne få bytte i en vare i samme kategori.

Geometri: Jeg har som sagt ingen erfaring med syklene og skal være forsiktig med å gi råd. Men mitt inntrykk når jeg ser på målene faller sammen med hva jeg har hørt fra ansatte i XXL, nemlig at geometrien på Whites CXer gjør det litt mer krevende å finne seg til rette enn på tilsvarende sykler fra Merida, Giant og Scott. Jeg vil tro at det skyldes at White bruker litt mer klassiske cyclocross-rammer mens de store merkene har orientert seg mot tur/hverdagsbruk i denne prisklassen. Hva man foretrekker, blir en smakssak, men jeg holder en knapp på Merida'n.

Ellers er det med sykler som med andre ting i livet: Hjertet vinner over fornuften hver gang. Så velg den du har mest lyst på.

(Et annet tips, om du vil ha en moderne sykkel som er mer rettet mot landeveissykling, er Cube Attain SL Disc. Begrenset antall størrelser. Vet ikke hvor brede dekk du får plass til.)

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419156 04/07/2017 14:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt to merida cx-er i to forskjellige størrelser, en kanskje en tanke for liten, en ramme som var bittelitt for stor. Nå ruller jeg på canyon endurace i alu.

Opplever endurace som veldig mye tryggere og stabil enn begge meridaene. begge disse var mye mer nervøse og føltes nesten litt utrygge i høy fart. Det kan selvsagt dreie seg litt om at endurace traff bedre på størrelse.

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419160 04/07/2017 14:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Slutter meg til Lars' poeng om bedre stabilitet på landeveissykkel fremfor cyclocross/krossykkel.

Vet at dette kan vanskeliggjøre det hele for deg, men landeveissykkel som Lars' Canyon Endurace eller lignende sykkel - med plass til bredere dekk enn tradisjonelle landeveisdekk - er ofte beste valget for dem som ikke sykler krossritt eller grovere grus/traktorveier o.l. Uten at man skal overdrive forskjellen ICON_SMILE

Mange tråder om aktuelle modeller på forumet. Vi kan hjelpe med linker og tips om du er interessert. Cube'n som jeg linket til er et av dem.

Men jeg har vondt for å tro at Meridas krossykler skulle være mer ustabile enn andre krossykler.

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419308 05/07/2017 07:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Det meste jeg kan om sykler har jeg selv lært her på forumet ICON_SMILE

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419390 05/07/2017 12:27
K
kaththi28 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei, og tusen takk igjen for kjempe bra svar (spesielt til deg sepeda ICON_SMILE )
Beklager for sent svar, hadde mye å gjøre. Igår så valgte jeg å ta meridan, men desverre kunne han ikke gi en ytteligere kompensasjon, men jeg fikk 50'% rabatt på et g- one dekksett. Men i senere tid er jeg enda litt usikker om jeg burde ha valgt meridaen, grunnet white sykkelen har mulighet for høyere fart (42*10), imens meridaen har 40*11. Men dette er kanskje ikke så særlig nyttig hvis geometrien til white'n er mer ustabil i høyere fart? Har tittet litt på et nytt 42T framdrev, men det er veldig store variasjoner på pris (Må det være SRAM Apex?) Dette pluss at white sykkelen er også "uskadet" og bitte litt bedre komponenter på hjulsett og nav, gjør at jeg blir enda mer usikker

Etter litt lesing her på forumet, så tror jeg kanskje et sks bluemels sett kanskje vil passe (?) - https://bikeshop.no/tilbehor/skjermer/la...104-p0000057885

Men jeg skal uansett kontakte importøren , og bikeshop angående hvilke skjermsett som ville passe.

XXL hadde tilbud på landeveisykler, men de jeg fant hadde ikke plass til store dekk i bredden. Men jeg fant et tilbud på en GT Grade x for 11000 på bikeshop, noe jeg i ettertid angrer på at jeg ikke kjøpte. Cube'n virker veldig fin, men desverre så har den ikk en størelse som passerr meg
Beklager for mange spørsmål, men føler at det er overaskende mye å tenke på når man velger sykkel, og derfor er dere her på forumet kjempe mye til hjelp ICON_SMILE

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419400 05/07/2017 13:02
E
EveSteve Offline
Entusiast
Entusiast
E
Utvekslingen på kassetten bør du ikke tenke på. Den kan byttes, og 1 tann fra eller til bør ikke være avgjørende for sykkelkjøp.

Meridaen er finere og en bedre allroundsykkel for ditt bruk. Jeg ville kjørt på med Meridaen!

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419429 05/07/2017 18:14
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
XXL har 100 dagers åpent kjøp, så hvis du ikke har brukt sykkelen får du pengene tilbake.

GT Grade X er et røverkjøp til 11.000,-

Jeg synes Merida er langt kulere enn White -og ville nok valgt den modellen kun pga utseende...
Utvekslingen er helt grei og billig å ev endre senere.

Geometri er overdrevent, min Cannondale Caad12 er ikke langt unna Gavia CX Comp: jeg sitter godt på begge og sistnevnte er ikke ustabil i 60km/t på asfalt eller i 40km/t på løs grus.

Kos deg på sykkelen -eller bytt til GT Grade X og kos deg på den!

Thomas
Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419593 06/07/2017 13:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Tror du vil få stor glede av Merida'n!

Gjelder bare å nyte den nå som du har den, uten å tenke for dypt og lenge over alternativer. Ellers endre du opp som mange av oss på forumet, med søvnløse netter og endeløse funderinger over geometri og utveksling ICON_SMILE

Har selv hatt Grade og er enig at Grade X på Bikeshop ville vært et godt kjøp (utsolgt nå), men den har hakket for tung utveksling og er litt grovere i sveisingen, så det er alltid noe...

Du har gjort et utmerket kjøp av en sykkel som vil holde seg godt i pris om du noen gang skulle ville selge den.

Og G-One er helt topp, både på grus og asfalt.

Ut på tur! yes

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: Sepeda] #2419922 07/07/2017 22:25
K
kaththi28 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei!
Beklager for sent svar, søstera mi sin bursdag igår. Men nå er sykkelen hentet og skal på langtur på mandag! Gleder meg allrede ICON_SMILE Tusen hjerrtelig takk igjen for all hjelp, det har vært helt essensielt for valget av sykkel. Skal få montert på noen Schwalbe G-one's nå:) Foresten, har bilvoks liggende igjen, kan man smøre det på sykkelen for beskyttelse? er av denne typen https://www.amazon.ca/gp/product/B006VU3762/ref=oh_aui_detailpage_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

Har noen tips til sykkelruter i oslo omeråde?

Re: Merida cx600 eller white cx killer? [Re: kaththi28] #2419931 08/07/2017 05:34
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: kaththi28

Har noen tips til sykkelruter i oslo omeråde?

Ring 4 er en fin runde med blandevei, som passer bra for sykkelen din.
https://www.strava.com/activities/1052920158

Vet ikke hvor mye du har syklet før, men det kan være fint med en stopp på Kikutstua hvis du har behov for en liten pause.

Stig

Moderator  support, Valentino